Pascha in het OT

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 04 apr 2015 23:32

Het kan haast niemand ontgaan zijn dat het Pasen in. Waar misschien niet iedereen bij stilstaat is dat de instelling ervan nogal een gruwelijk verhaal is. Ik zal er een kort fragment uit Exodus citeren wat het bloederige en onbegrijpelijke tafereel goed uitbeeldt.

[1] De HEER zei tegen Mozes en Aäron, nog in Egypte: [2] ‘Voortaan moet deze maand bij jullie de eerste maand van het jaar zijn. [3] Zeg tegen de hele gemeenschap van Israël: “Op de tiende van deze maand moet elke familie een lam of een bokje uitkiezen, elk gezin één. [4] Gezinnen die te klein zijn om een heel dier te eten, nemen er samen met hun naaste buren een, rekening houdend met het aantal personen en met wat ieder nodig heeft. [5] Het mag het jong van een schaap zijn of het jong van een geit, als het maar een mannelijk dier van één jaar oud is zonder enig gebrek. [6] Houd dat apart tot de veertiende van deze maand; die dag moet de voltallige gemeenschap van Israël de dieren in de avondschemer slachten. [7] Het bloed moeten jullie bij elk huis waarin een dier gegeten wordt, aan de beide deurposten en aan de bovendorpel strijken. [8] Rooster het vlees en eet het nog diezelfde nacht, met ongedesemd brood en bittere kruiden. [9] Het dier mag niet halfgaar of gekookt worden gegeten, maar uitsluitend geroosterd, en in zijn geheel: met kop, poten en ingewanden. [10] Zorg dat er de volgende morgen niets meer van over is. Mocht er toch iets overblijven, dan moet je dat verbranden. [11] Zo moeten jullie het eten: met je gordel om, je sandalen aan en je staf in de hand, in grote haast. Dit is een maaltijd ter ere van de HEER, het pesachmaal. [12] Ik zal die nacht rondgaan door Egypte, en ik zal daar alle eerstgeborenen doden, zowel van de mensen als van het vee, en ik zal alle Egyptische goden van hun voetstuk stoten, want ik ben de HEER. [13] Maar jullie zal ik voorbijgaan:* aan het bloed zal ik jullie huizen herkennen, en door dat merkteken zal de dodelijke plaag waarmee ik Egypte straf, jullie niet treffen.

* voorbijgaan – In het Hebreeuws is er een woordspel tussen het werkwoord pasach, ‘voorbijgaan’, en pèsach als naam van het met de uittocht verbonden feest.

De instelling van Pasen had dus niks te maken met een haas en eieren,

* de rest is gewijzigd door de moderator i.v.m. ongepaste opvattingen en bewoordingen voor dit forum. Wat de topicopener aan de orde wil stellen is de vraag hoe het oorspronkelijke Pascha bij de uittocht uit Egypte zich verhoudt tot het feest van de opstanding van Jezus. Daar gaan we het dus over hebben. *

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor Boerin » 05 apr 2015 09:14

Tsja je kunt maar beter van Gods oogappel en eerstgeboren zoon afblijven en als Hij zegt: Let My people go! dan kun je maar beter luisteren.
Het is een mooi beeld. Als het bloed van Jezus op je is kan de duivel je niks doen. Net als die Egyptenaren die verzopen. Sneu als je eraan denkt maar wel weer een mooi beeld: We worden bekeerd en alle demonen verzuipen. Lol zo lees ik zulk soort teksten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor de passant » 05 apr 2015 13:13

Blijkbaar begrijp je niet dat de Egyptenaren voor de joden waren zoals in de tweedwereldoorlog de Duitsers voor de Nederlanders, het was een mensonterend regime , blijkbaar was je dat nog niet duidelijk geworden.

mohamed

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2015 17:47

Dat wil ik best geloven de passant, maar wat konden hun eerstgeboren zonen daar aan doen?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor Boerin » 05 apr 2015 19:25

Dan zult gij tot Farao zeggen: Zo zegt de Here: Israël is mijn eerstgeboren zoon; 23daarom zeg Ik u: laat mijn zoon gaan, opdat hij Mij diene; zoudt gij echter weigeren hem te laten gaan, dan zal Ik uw eerstgeboren zoon doden.

 
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2015 19:59

Wat wil je met het citaat zeggen, dat het allemaal de schuld van de farao was? Exodus 7,3 leert ons dat God ervoor zorgde dat de farao hardnekkig weigerde, hoe verklaar je dat dan?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor Boerin » 05 apr 2015 21:34

mohamed schreef:Wat wil je met het citaat zeggen, dat het allemaal de schuld van de farao was? Exodus 7,3 leert ons dat God ervoor zorgde dat de farao hardnekkig weigerde, hoe verklaar je dat dan?

Gewoon dat dat de reden was. In Openbaringen zie ik die plagen weer.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2015 21:54

Wat is de reden?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor Boerin » 05 apr 2015 22:29

mohamed schreef:Wat is de reden?

Hij liet Zijn eerstgeborene niet gaan om Hem te dienen. God was nooit zo vriendelijk als ze Zijn eerstgeborene aanvielen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2015 23:04

mohamed schreef:Wat is de reden?

Boerin schreef:Hij liet Zijn eerstgeborene niet gaan om Hem te dienen. God was nooit zo vriendelijk als ze Zijn eerstgeborene aanvielen.

Ja maar in Exodus 7,3 staat dat God zelf ervoor zorgde dat de farao de Israëlieten niet liet gaan en om die reden in Egypte talrijke tekenen en wonderen zou verrichten. De reden lijkt mij dus eerder dat God een aanleiding zocht om de wonderen en tekenen te doen. Want nogmaals, God zelf verhardde het hart van de farao en wie kan God weerstaan? Als iemand jouw handen achter je rug vastbindt dan is het toch ook niet jouw schuld dat je met ongestrikte veters de deur uitgaat? Hoe is het dan de schuld van de farao dat God zijn hart verhardde?
Laatst gewijzigd door mohamed op 05 apr 2015 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor Boerin » 05 apr 2015 23:08

mohamed schreef:Ja maar in Exodus 7,3 staat dat God zelf ervoor zorgde dat de farao de Israëlieten niet liet gaan en in Egypte talrijke tekenen en wonderen zou verrichten. De reden lijkt mij dus eerder dat God een aanleiding zocht om de wonderen en tekenen te doen. Want nogmaals, God zelf verhardde het hart van de farao en wie kan God weerstaan nietwaar?

Ja maar ik geloof niet dat hij een arme lieve goedzak was en volkomen tegen zijn zin in verhard werd. Hij verhardde die Farizeeën ook en Hij stelde hen wel verantwoordelijk en zei dat ze niet wilden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2015 23:14

mohamed schreef:Ja maar in Exodus 7,3 staat dat God zelf ervoor zorgde dat de farao de Israëlieten niet liet gaan en in Egypte talrijke tekenen en wonderen zou verrichten. De reden lijkt mij dus eerder dat God een aanleiding zocht om de wonderen en tekenen te doen. Want nogmaals, God zelf verhardde het hart van de farao en wie kan God weerstaan nietwaar?

Boerin schreef:Ja maar ik geloof niet dat hij een arme lieve goedzak was en volkomen tegen zijn zin in verhard werd. Hij verhardde die Farizeeën ook en Hij stelde hen wel verantwoordelijk en zei dat ze niet wilden.

Of de farao een goedzak was doet er niet zoveel toe, hij werd verantwoordelijk gehouden omdat hij de Israëlieten niet wilde laten gaan, hetgeen hem door God was ingegeven. Aangezien niemand God kan weerstaan, kon de farao de Israëlieten ook niet laten gaan. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het vreemd dat hij werd gestraft vanwege een zonde die God hem liet doen. Lees Exodus 4,21 en 7,3 maar en zie ook Psalm 135,9 want daar staat het allemaal.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor Boerin » 05 apr 2015 23:51

mohamed schreef:Of de farao een goedzak was doet er niet zoveel toe, hij werd verantwoordelijk gehouden omdat hij de Israëlieten niet wilde laten gaan, hetgeen hem door God was ingegeven. Aangezien niemand God kan weerstaan, kon de farao de Israëlieten ook niet laten gaan. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het vreemd dat hij werd gestraft vanwege een zonde die God hem liet doen. Lees Exodus 4,21 en 7,3 maar en zie ook Psalm 135,9 want daar staat het allemaal.

Ja ik zie dat meer als iemand komt met God in aanraking en wordt dan of tot Hem getrokken of Hij stoot juist af en is dan de oorzaak van de verharding, omdat Hij goed is, netzoals bij de Farizeeën. Je kunt moeilijk Jezus de schuld geven dat hun hart zich verhardde en dat Hij dat deed. Hij deed niets verkeerd. Ze waren gewoon slecht en het werd er alleen maar erger van.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Samanthi

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor Samanthi » 06 apr 2015 08:44

@Mohamed
Je hebt hier kritiek op God, hiermee begeef je je op glad ijs.
Het is goed om hiermee te stoppen

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De gruwelijke oorsprong van Pasen in het OT

Berichtdoor Boerin » 06 apr 2015 09:19

Al die lui die verhard werden waren trots.
Hij wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen schenkt Hij genade.
Er waren andere farao's die zich bekeerden, maar hij wilde niet. Er zijn ook teksten dat hij zelf zijn hart verhardde. Volgens mij betekent het eigenlijk dat God het toestaat. Zonde verhardt en verblindt. Hij kan dat niet eens Zelf doen. Er staat ook dat Hij de Farizeeën of Joden die Hem niet aannamen verblindde, maar ergens anders staat dan weer dat de overste dezer wereld hun overleggingen heeft verblind, dus omdat ze ervoor kiezen uit Zijn bescherming weg te gaan en tegen Hem op te staan, staat Hij het toe.
Ook dat de eerstgeborenen werden geslagen, Hij deed dat niet Zelf al staat dat in een tekst wel, maar in een andere tekst staat dat de vernietiger dat deed en Hij kon alleen beschermen als het bloed er was. Als een Israeliet zo dom was geweest om het bloed niet aan te brengen was daar de eerstgeborene ook van gestorven.
Laatst gewijzigd door Boerin op 06 apr 2015 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 108 gasten