Pascha in het OT

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor Boerin » 06 apr 2015 11:42

Ik moet ineens denken aan een stuk van Kees van Kooten die een kattenluikje in zijn deur wilde zetten.
https://books.google.nl/books?id=oQZyAA ... ot&f=false
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 17:27

De stelling blijft staan dat God zelf de farao verhardde (Ex 7,3) en daar kon de farao weinig aan doen. Dat hij al een stoute jongen was wil niet zeggen dat hij de Israëlieten uit zichzelf niet zou laten gaan. Het is lastige materie om te bespreken als je niet mag denken dat God tot zoiets in staat is, dat kan ik me goed voorstellen. Misschien had ik er niet over moeten beginnen en het bij een haas en eieren moeten houden.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor Boerin » 06 apr 2015 18:03

mohamed schreef: Misschien had ik er niet over moeten beginnen en het bij een haas en eieren moeten houden.

Dat is wel gezelliger met Pasen, maar dan had ik nooit dat verhaal van Kees van Kooten gevonden over dat kattenluik.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 18:07

Dat is dan weer een bijkomende voordeel. Ook had ik nooit geweten wat de vaderen aten tijdens deze dagen. Het kattenluik verhaal vond ik leuk maar ik snap de link niet helemaal. Hoe kwam je bij dat verhaal?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor Boerin » 06 apr 2015 18:13

mohamed schreef:Dat is dan weer een bijkomende voordeel. Ook had ik nooit geweten wat de vaderen aten tijdens deze dagen. Het kattenluik verhaal vond ik leuk maar ik snap de link niet helemaal. Hoe kwam je bij dat verhaal?

Oh omdat die poes zei laat mij dat maar even vertalen kat deur slot kat deur en die automatische vertaling was zo belabberd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 18:28

mohamed schreef:Dat is dan weer een bijkomende voordeel. Ook had ik nooit geweten wat de vaderen aten tijdens deze dagen. Het kattenluik verhaal vond ik leuk maar ik snap de link niet helemaal. Hoe kwam je bij dat verhaal?

Boerin schreef:Oh omdat die poes zei laat mij dat maar even vertalen kat deur slot kat deur en die automatische vertaling was zo belabberd.

Nou ik was wel gevleid dat je je nuttig hebt gemaakt door dat helemaal voor mij te doen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2015 18:33

mohamed schreef:De stelling blijft staan dat God zelf de farao verhardde (Ex 7,3) en daar kon de farao weinig aan doen. Dat hij al een stoute jongen was wil niet zeggen dat hij de Israëlieten uit zichzelf niet zou laten gaan. Het is lastige materie om te bespreken als je niet mag denken dat God tot zoiets in staat is, dat kan ik me goed voorstellen. Misschien had ik er niet over moeten beginnen en het bij een haas en eieren moeten houden.
Farao verhardde eerst een keer of 3-4 zijn eigen hart, pas daarna staat er dat God dat deed.
Dus God bevestigde daarmee Farao's keuze, het was niet zo dat dat buiten Farao om ging hoor!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 18:58

mohamed schreef:De stelling blijft staan dat God zelf de farao verhardde (Ex 7,3) en daar kon de farao weinig aan doen. Dat hij al een stoute jongen was wil niet zeggen dat hij de Israëlieten uit zichzelf niet zou laten gaan. Het is lastige materie om te bespreken als je niet mag denken dat God tot zoiets in staat is, dat kan ik me goed voorstellen. Misschien had ik er niet over moeten beginnen en het bij een haas en eieren moeten houden.

naamloos schreef:Farao verhardde eerst een keer of 3-4 zijn eigen hart, pas daarna staat er dat God dat deed.
Dus God bevestigde daarmee Farao's keuze, het was niet zo dat dat buiten Farao om ging hoor!

De farao zijn hart moest verhard worden, maar dat is te lastig voor jou om je voor te stellen.

Kortom, onwaar natuurlijk en eigen schuld dikke bult. [/sarcasme]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2015 19:01

mohamed schreef:De farao zijn hart moest verhard worden, maar dat is te lastig voor jou om je voor te stellen.
En dat ging niet buiten Farao's eigen keuze om. Lastig voor jou om je voor te stellen dat zowel Gods besluit als Farao's vrije keuze beide realiteit zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 19:12

mohamed schreef:De farao zijn hart moest verhard worden, maar dat is te lastig voor jou om je voor te stellen.

naamloos schreef:En dat ging niet buiten Farao's eigen keuze om. Lastig voor jou om je voor te stellen dat zowel Gods besluit als Farao's vrije keuze beide realiteit zijn.

Nu begrijp ik het! Als ik drie misdaden pleeg uit mezelf en daarna nog drie onder dwang, dan zijn ze alle zes mijn eigen schuld omdat ik er al drie was begaan. Degene die me dwong de andere drie te plegen gaat vrijuit omdat ik al een kwajongen was en hij niet. Is dit het beste waar je op uitkomt door zelf te denken? ](*,)

Er is geen rechte rechter die je vrijuit laat gaan met zo'n stompzinnig verhaal. Een eerlijke rechter verklaart de tweede persoonlijk medeplichtig voor tenminste drie van de misdaden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2015 19:22

mohamed schreef:Nu begrijp ik het! Als ik drie misdaden pleeg uit mezelf en daarna nog drie onder dwang, dan zijn ze alle zes mijn eigen schuld omdat ik er al drie was begaan. Degene die me dwong de andere drie te plegen gaat vrijuit omdat ik al een kwajongen was en hij niet. Is dit het beste waar je op uitkomt door zelf te denken?

Er is geen rechte rechter die je vrijuit laat gaan met zo'n stompzinnig verhaal. Een eerlijke rechter verklaart de tweede persoonlijk medeplichtig voor tenminste drie van de misdaden.
:neeschudden: :neeschudden: :neeschudden: je begrijpt het niet, God dwingt niemand.
Farao koos zelf verkeerd, en de ergste straf is wanneer God je overgeeft aan je eigen keuze.
De consequentie daarvan is verharding, dan voel je niets meer in je geweten. Maar je bent het nog steeds zelf die verkeerde keuzes maakt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor Boerin » 06 apr 2015 19:50

God kan niet actief iemands hart verharden. Zonde verhardt, God is niet zondig, Hij kan toch geen zonde in iemands hart stoppen die hem gaat verleiden en zijn hart gaat verharden. God was de oorzaak gewoon, netzoals de Rots der ergernis in Sion.
Het lijkt er wel te staan, maar het kan niet eens. Is toch weer een passief Hebreeuws woord naar een actieve omgezet met de vertaling, zoals bij heel veel van die dingen. Het betekent dat Hij het toestond.
http://apologeticspress.org/apcontent.a ... ticle=1205
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 20:14

Boerin schreef:God kan niet actief iemands hart verharden. Zonde verhardt, God is niet zondig, Hij kan toch geen zonde in iemands hart stoppen die hem gaat verleiden en zijn hart gaat verharden. God was de oorzaak gewoon, netzoals de Rots der ergernis in Sion.

Niks is onmogelijk voor God, dus waarom niet?
Boerin schreef:Het lijkt er wel te staan, maar het kan niet eens.

Als je de combinatie van de letters volgt lijkt daar inderdaad te staan wat ik al zei, maar als dat volgens jou niet kan, dan houdt het op. :mrgreen:

mohamed

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 20:17

mohamed schreef:Nu begrijp ik het! Als ik drie misdaden pleeg uit mezelf en daarna nog drie onder dwang, dan zijn ze alle zes mijn eigen schuld omdat ik er al drie was begaan. Degene die me dwong de andere drie te plegen gaat vrijuit omdat ik al een kwajongen was en hij niet. Is dit het beste waar je op uitkomt door zelf te denken?

Er is geen rechte rechter die je vrijuit laat gaan met zo'n stompzinnig verhaal. Een eerlijke rechter verklaart de tweede persoonlijk medeplichtig voor tenminste drie van de misdaden.

naamloos schreef: :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden: je begrijpt het niet, God dwingt niemand.
Farao koos zelf verkeerd, en de ergste straf is wanneer God je overgeeft aan je eigen keuze.
De consequentie daarvan is verharding, dan voel je niets meer in je geweten. Maar je bent het nog steeds zelf die verkeerde keuzes maakt.

Als jij zegt dat God de farao zijn hart niet verhard heeft dan zat Mozes ernaast, want dat is wel wat hij schreef. Of wou je nu ook al beweren dat dat er niet staat? Ik kijk nergens meer van op hoor, is dat het? Staat er gewoon helemaal niet dat God het hart van de farao verhardde?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor Boerin » 06 apr 2015 20:27

mohamed schreef:Niks is onmogelijk voor God, dus waarom niet?

Het gaat tegen Zijn eigen Natuur in. God is rechtvaardig, Hij kan niet zondigen of zonde in iemands hart stoppen, wat ook zonde is overigens. Wat in die link stond vond ik wel goed. Iedereen snapt toch dat dat moreel niet goed is.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten