Ik moet ineens denken aan een stuk van Kees van Kooten die een kattenluikje in zijn deur wilde zetten.
https://books.google.nl/books?id=oQZyAA ... ot&f=false
Moderator: Moderafo's
mohamed schreef: Misschien had ik er niet over moeten beginnen en het bij een haas en eieren moeten houden.
mohamed schreef:Dat is dan weer een bijkomende voordeel. Ook had ik nooit geweten wat de vaderen aten tijdens deze dagen. Het kattenluik verhaal vond ik leuk maar ik snap de link niet helemaal. Hoe kwam je bij dat verhaal?
mohamed schreef:Dat is dan weer een bijkomende voordeel. Ook had ik nooit geweten wat de vaderen aten tijdens deze dagen. Het kattenluik verhaal vond ik leuk maar ik snap de link niet helemaal. Hoe kwam je bij dat verhaal?
Boerin schreef:Oh omdat die poes zei laat mij dat maar even vertalen kat deur slot kat deur en die automatische vertaling was zo belabberd.
Farao verhardde eerst een keer of 3-4 zijn eigen hart, pas daarna staat er dat God dat deed.mohamed schreef:De stelling blijft staan dat God zelf de farao verhardde (Ex 7,3) en daar kon de farao weinig aan doen. Dat hij al een stoute jongen was wil niet zeggen dat hij de Israëlieten uit zichzelf niet zou laten gaan. Het is lastige materie om te bespreken als je niet mag denken dat God tot zoiets in staat is, dat kan ik me goed voorstellen. Misschien had ik er niet over moeten beginnen en het bij een haas en eieren moeten houden.
mohamed schreef:De stelling blijft staan dat God zelf de farao verhardde (Ex 7,3) en daar kon de farao weinig aan doen. Dat hij al een stoute jongen was wil niet zeggen dat hij de Israëlieten uit zichzelf niet zou laten gaan. Het is lastige materie om te bespreken als je niet mag denken dat God tot zoiets in staat is, dat kan ik me goed voorstellen. Misschien had ik er niet over moeten beginnen en het bij een haas en eieren moeten houden.
naamloos schreef:Farao verhardde eerst een keer of 3-4 zijn eigen hart, pas daarna staat er dat God dat deed.
Dus God bevestigde daarmee Farao's keuze, het was niet zo dat dat buiten Farao om ging hoor!
En dat ging niet buiten Farao's eigen keuze om. Lastig voor jou om je voor te stellen dat zowel Gods besluit als Farao's vrije keuze beide realiteit zijn.mohamed schreef:De farao zijn hart moest verhard worden, maar dat is te lastig voor jou om je voor te stellen.
mohamed schreef:De farao zijn hart moest verhard worden, maar dat is te lastig voor jou om je voor te stellen.
naamloos schreef:En dat ging niet buiten Farao's eigen keuze om. Lastig voor jou om je voor te stellen dat zowel Gods besluit als Farao's vrije keuze beide realiteit zijn.
je begrijpt het niet, God dwingt niemand.mohamed schreef:Nu begrijp ik het! Als ik drie misdaden pleeg uit mezelf en daarna nog drie onder dwang, dan zijn ze alle zes mijn eigen schuld omdat ik er al drie was begaan. Degene die me dwong de andere drie te plegen gaat vrijuit omdat ik al een kwajongen was en hij niet. Is dit het beste waar je op uitkomt door zelf te denken?
Er is geen rechte rechter die je vrijuit laat gaan met zo'n stompzinnig verhaal. Een eerlijke rechter verklaart de tweede persoonlijk medeplichtig voor tenminste drie van de misdaden.
Boerin schreef:God kan niet actief iemands hart verharden. Zonde verhardt, God is niet zondig, Hij kan toch geen zonde in iemands hart stoppen die hem gaat verleiden en zijn hart gaat verharden. God was de oorzaak gewoon, netzoals de Rots der ergernis in Sion.
Boerin schreef:Het lijkt er wel te staan, maar het kan niet eens.
mohamed schreef:Nu begrijp ik het! Als ik drie misdaden pleeg uit mezelf en daarna nog drie onder dwang, dan zijn ze alle zes mijn eigen schuld omdat ik er al drie was begaan. Degene die me dwong de andere drie te plegen gaat vrijuit omdat ik al een kwajongen was en hij niet. Is dit het beste waar je op uitkomt door zelf te denken?
Er is geen rechte rechter die je vrijuit laat gaan met zo'n stompzinnig verhaal. Een eerlijke rechter verklaart de tweede persoonlijk medeplichtig voor tenminste drie van de misdaden.
naamloos schreef: je begrijpt het niet, God dwingt niemand.
Farao koos zelf verkeerd, en de ergste straf is wanneer God je overgeeft aan je eigen keuze.
De consequentie daarvan is verharding, dan voel je niets meer in je geweten. Maar je bent het nog steeds zelf die verkeerde keuzes maakt.
mohamed schreef:Niks is onmogelijk voor God, dus waarom niet?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten