Pascha in het OT

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2015 11:36

naamloos schreef:Elke zonde is kwaad, maar niet elk kwaad is zonde. Jezus zei van de blindgeborene dat hij noch zijn ouders gezondigd hadden.

Elk kwaad is een gevolg van de zonde, dus ook ziektes en blindheid!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor naamloos » 08 apr 2015 11:59

Chaya schreef:Elk kwaad is een gevolg van de zonde, dus ook ziektes en blindheid!
Oh, zeg dan maar tegen Jezus dat hij er helemaal naast zat met zijn uitspraak aan die bindgeborene.

Trouwens, dat kwaad een gevolg van de zonde is betekent niet dat kwaad zelf zonde is. Een gevolg -fijn of akelig- is niet gelijk aan de oorzaak.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2015 12:05

Hoho, rustig. Je slaat de plank helemaal mis. De farizeeen vroegen Jezus: Dat die man blind is, is dat omdat hij heeft gezondigd of omdat zijn ouders hebben gezondigd. Daar gaat Jezus tegenin. Dat zijn directe gevolgen van zonde. Jij doet iets en jij wordt gestraft. Maar er zijn ook indirecte gevolgen. Dat is wat Chaya zegt. Alle ellende die je om je heen ziet is het gevolg van de zonde in de zin van dat als Adam en Eva niet hadden gezondigd, er geen ziekte, pijn, lijden en dood zou zijn. En dat is natuurlijk helemaal waar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor Boerin » 08 apr 2015 12:42

'Ik schep het kwade' is dat Hij een ramp geeft om zonde te straffen en uit te roeien, bijvoorbeeld een farao die Zijn volk niet wil laten gaan. Hij stond die plagen toe.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor naamloos » 08 apr 2015 13:52

Mijn punt was dat kwaad en zonde niet hetzelfde is (dat beweerde Moh) In dat verband haalde ik Jezus' uitspraak over de blindgeborene aan.
Ik betwist heel niet dat kwaad een (indirect) gevolg van de zonde is, maar dat maakt niet dat een gevolg gelijk is aan de oorzaak.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2015 15:42

'Maar hoewel elke verkeerde daad zonde is, brengt niet elke zonde de dood.' (1 Joh 5,17)

Dit geloven christenen dus niet, het is me duidelijk maar zeg dan ook niet dat je alles gelooft wat in de Bijbel staat.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor Boerin » 08 apr 2015 16:44

mohamed schreef:'Maar hoewel elke verkeerde daad zonde is, brengt niet elke zonde de dood.' (1 Joh 5,17)

Dit geloven christenen dus niet, het is me duidelijk maar zeg dan ook niet dat je alles gelooft wat in de Bijbel staat.

Mooie tekst. Sommige zonde is tot de dood en als iemand dat doet moet je niet bidden. Dat betekent dat ze niet voor die Farizeeën hoefden te bidden die hadden gelasterd tegen de Geest van Heer maak hun hart zacht vergeef ze open hun ogen leid ze in bekering want die hadden al gezondigd tegen de Geest en waren al niet meer te vergeven. Zo ook die Farao waarschijnlijk net als Judas. Die kon zich al niet eens meer bekeren.
Oh nee sorry dat is die tekst uit Jacobus , die lijkt erop.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2015 19:29

mohamed schreef:'Maar hoewel elke verkeerde daad zonde is, brengt niet elke zonde de dood.' (1 Joh 5,17)

Dit geloven christenen dus niet, het is me duidelijk maar zeg dan ook niet dat je alles gelooft wat in de Bijbel staat.

Boerin schreef:Mooie tekst. Sommige zonde is tot de dood en als iemand dat doet moet je niet bidden. Dat betekent dat ze niet voor die Farizeeën hoefden te bidden die hadden gelasterd tegen de Geest van Heer maak hun hart zacht vergeef ze open hun ogen leid ze in bekering want die hadden al gezondigd tegen de Geest en waren al niet meer te vergeven. Zo ook die Farao waarschijnlijk net als Judas. Die kon zich al niet eens meer bekeren.
Oh nee sorry dat is die tekst uit Jacobus , die lijkt erop.

Inderdaad waren Farao en Judas van zichzelf al verhard, maar hun verharding diende ook een hoger doel. Over Judas is immers al geschreven in de psalmen, dus tevoren was al bekend dat hij de Christus zou uitleveren.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor naamloos » 08 apr 2015 19:51

mohamed schreef:De citaten afkomstig uit de Bijbel ging ik in mijn onschuld van uit dat christenen het mee eens zijn en dat komt ook een beetje door jullie claims. Boerin is dan nog zo schappelijk om tenminste toe te geven dat er staat wat ik zeg. Daar is ze het weliswaar niet mee eens, maar het is wel consequent.
Natuurlijk staat er wat je citeert, maar het gaat om de dingen die je niet noemt. Je bent gewoon eenzijdig!
Afgezien van jouw (m.i. verkeerde) interpretatie staan er nog genoeg andere dingen in de bijbel die jouw conclusie tegenspreken.
Maar je gaat toch niet op argumenten in, dus =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor Boerin » 08 apr 2015 20:46

mohamed schreef:Inderdaad waren Farao en Judas van zichzelf al verhard, maar hun verharding diende ook een hoger doel. Over Judas is immers al geschreven in de psalmen, dus tevoren was al bekend dat hij de Christus zou uitleveren.

Ja ik las er een stukkie over, dat vond ik wel een mooie uitleg. Het is niet Gods wil dat mensen Hem niet dienen, maar Hij heeft alles onder controle en weet dat allemaal toch al, dus Hij gebruikt ze gewoon voor Zijn doel. En ook een goeie van 'm: die uitverkiezing van bijvoorbeeld Jacob was voor een doel, de uitverkiezing van Abraham was voor een doel, om de hele wereld te winnen.
http://www.goedbericht.nl/NT/Romeinen/9 ... akker.html
Dit moet je echt lezen.
Laatst gewijzigd door Boerin op 08 apr 2015 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2015 20:55

* verwijderd door moderator *
naamloos schreef:Afgezien van jouw (m.i. verkeerde) interpretatie staan er nog genoeg andere dingen in de bijbel die jouw conclusie tegenspreken.
Maar je gaat toch niet op argumenten in, dus =;

Wel, ik heb nagenoeg het hele hoofdstuk Romeinen 9 geciteerd en verwezen naar wat Paulus over Farao zegt in vers 17 waar ik mijn interpretatie op baseer. Het is maar net wat je verkeerd noemt dus. ;)

* verwijderd door moderator *

mohamed

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2015 20:58

mohamed schreef:Inderdaad waren Farao en Judas van zichzelf al verhard, maar hun verharding diende ook een hoger doel. Over Judas is immers al geschreven in de psalmen, dus tevoren was al bekend dat hij de Christus zou uitleveren.

Boerin schreef:Ja ik las er een stukkie over, dat vond ik wel een mooie uitleg. Het is niet Gods wil dat mensen Hem niet dienen, maar Hij heeft alles onder controle en weet dat allemaal toch al, dus Hij gebruikt ze gewoon voor Zijn doel. En ook een goeie van 'm: die uitverkiezing van bijvoorbeeld Jacob was voor een doel, de uitverkiezing van Abraham was voor een doel, om de hele wereld te winnen.
http://www.goedbericht.nl/NT/Romeinen/9 ... akker.html
Dit moet je echt lezen.

Ik ben het helemaal met je eens, zo denk ik er precies over. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. ;)

Zal het later gaan lezen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2015 07:39

De vraag is dus wat God werk. Het kwaad als gevolg van zonde of als oorzaak van de zonde. Verhardde God Farao omdat hij zich tegen God verzette of verzette Farao zich tegen God omdat God hem verhard had? Dat blijft de essentiele vraag in deze discussies. Is God de auteur van de zonde of gebruikt hij zonde van mensen voor Zijn plan zonder dat Hij de zonde wil.

En dan kan je niet met losse flodders komen als "ik formeer het kwaad" waarbij het duidelijk om straf op de zonde gaat en niet om de zonde zelf. Dan moeten we dieper graven in de Bjbel om te zien wie God is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Pascha in het OT

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 15:33

Marnix : Is God de auteur van de zonde of gebruikt hij zonde van mensen voor Zijn plan zonder dat Hij de zonde wil.

om te zeggen dat God auteur is van de zonde lijkt mij God,s lastering , God is heilig , liefde , en rechtvaardig en nog veel meer maar zeker niet de auteur van de zonde , als ik jou was zou ik oppassen met dat soort uitspraken.
Dat God mogelijkheid schept tot zonde maakt God nog geen auteur natuurlijk , aangezien God de zonde haat en zelfs zijn zoon Jezus Christus om onze zonden heeft laten kruisigen omdat de zonde zo erg is in God, s ogen en daardoor dus ons uiteindelijk eeuwige afscheiding van God oplevert door de zonde , tenzij je God,s genade aanneemt in het offer die Jezus Christus heeft gebracht door zichzelf te offeren voor verzoening en de hoop op eeuwig leven.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten