Pasen ~ 2015

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Pasen ~ 2015

Berichtdoor Chaya » 14 mar 2015 14:05

Hebben jullie nog een waardevolle bijdrage over Pasen, kun je deze hier kwijt.
Een gedicht, een lied, een meditatie, een gedachte, leef je toe naar je belijdenis?

Is dat, is dat mijn Koning, dat aller vaad'ren wens,
is dat, is dat Zijn kroning? Zie, zie, aanschouw de Mens!
Moet Hij dat spotkleed dragen, dat riet, die doornenkroon,
lijdt Hij die spot, die slagen, Hij, God, Uw eigen Zoon?

Ja, ik kost Hem die slagen, die smarten en die hoon;
ik doe dat kleed Hem dragen, dat riet, die doornenkroon;
ik sloeg Hem al die wonden, voor mij moet Hij daar staan;
ik deed door mijne zonden, Hem al die jamm'ren aan!

O Jezus, Man van smarten, Gij aller vaad'ren wens,
herinner aller harten 't aandoenlijk: "Zie den Mens!"
Laat mij toch nooit vergeten die kroon, dat kleed, dat riet!
Dit trooste mijn geweten: 't is al voor mij geschied!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor Rozijn » 14 mar 2015 15:23


Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor mona » 14 mar 2015 15:49

Voor wie van klassiek houdt, twee prachtige bewerkingen:

Psalm 22 Mendelssohn
https://www.youtube.com/watch?v=ZuJIopSzDFM

J.S. Bach: Jesu meine Freude
https://www.youtube.com/watch?v=zkEUqOEXCY0
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2015 17:22

Bedoel je Pasen? Of de periode aangezien er veel liederen worden genoemd die vooral over Goede Vrijdag gaan.

Ik vind zelf de CD Via Dolorosa van Sela erg mooi. Dat gaat ook over beiden, lijden en opstanding.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor MoesTuin » 15 mar 2015 12:14

Nou, dat hoef je mij geen twee keer te vragen, een topic om liederen te plaatsen van de Heere Jezus, Hij is Waarlijk opgestaan!
ja zeker, ook voor jou, ook voor mij, ook voor u.......echt! dat is nu Geloven

https://www.youtube.com/watch?v=uGT5xWfr0GU

Daar juicht een toon, daar klinkt een stem,
die galmt door gans' Jeruzalem;
een heerlijk morgenlicht breekt aan:
de Zoon van God is opgestaan!

Geen graf hield Davids Zoon omkneld,
Hij overwon, die sterke Held.
Hij steeg uit 't graf door eigen kracht,
want Hij is God, bekleed met macht!

Nu jaagt de dood geen angst meer aan,
want alles, alles is voldaan;
wie in geloof op Jezus ziet,
die vreest voor dood en duivel niet.

Want nu de Heer is opgestaan,
nu vangt het nieuwe leven aan,
een leven door zijn dood bereid,
een leven in zijn heerlijkheid.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor MoesTuin » 15 mar 2015 12:59

Geen smart meer daar omhoog, ja als het echt Pasen wordt in je persoonlijk leven
de Heere is waarlijk (ook) voor mij opgestaan en is de Leidsman in mijn leven
ja, dan gaan we een Hoopvolle Toekomst tegemoed en mogen we weten, geen smart meer daar omhoog, bevrijd van zorg en pijn.

instrumentaal https://www.youtube.com/watch?v=1ulKfBkVUHU

'k Ben reizend naar die stad,
waar Christus 't licht zal zijn,
om eeuwig daar te zijn bij Hem,
bevrijd van zorg en pijn.

Geen smart meer daar omhoog,
geen smart meer daar omhoog,
God zelf wist daar de tranen droog,
geen smart meer daar omhoog.

Daar is geen dood, geen rouw,
geen leed, geen zielsangst meer,
maar eeuw'ge blijdschap wacht de ziel,
daarboven bij de Heer.

Geen smart meer daar omhoog,
geen smart meer daar omhoog,
God zelf wist daar de tranen droog,
geen smart meer daar omhoog.

Daar is de strijd voorbij,
daar wacht de gloriekroon,
daar vindt de ware strijder rust
en God zelf is zijn loon.

Geen smart meer daar omhoog,
geen smart meer daar omhoog,
God zelf wist daar de tranen droog,
geen smart meer daar omhoog.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor MoesTuin » 15 mar 2015 13:04

t Is middernacht, en in de hof, dit lied bezingt hoe zwaar en diep het lijden van onze Heere Jezus ging voor onze schulden.
Als je dit toch op je in laat werken
t Is middernacht, maar Jezus waakt,
en 't zielelijden dat Hij smaakt,
bant uit Zijn hart de bede niet:
Mijn Vader, dat Uw wil geschied'

https://www.youtube.com/watch?v=m2TzpMEpJWg

1
t Is middernacht, en in de hof
buigt, tot de dood bedroefd, in 't stof
de Levensvorst; in Zijn gebeên
doorworsteld Hij Zijn strijd alleen.

2
t Is middernacht, maar hoe Hij lijdt,
Zijn jong'ren slapen bij die strijd;
En derven, afgemat in rouw,
De aanblik op des Meesters trouw.

3
t Is middernacht, maar Jezus waakt,
en 't zielelijden dat Hij smaakt,
bant uit Zijn hart de bede niet:
Mijn Vader, dat Uw wil geschied'

4
t Is middernacht, en 't Vaderhart
sterkt en verstaat de Man van smart,
Die 't enig lijden, dat Hij torst,
ten eind doorstrijdt als Levensvorst.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2015 10:39

Marnix schreef:Bedoel je Pasen? Of de periode aangezien er veel liederen worden genoemd die vooral over Goede Vrijdag gaan.
Ik vind zelf de CD Via Dolorosa van Sela erg mooi. Dat gaat ook over beiden, lijden en opstanding.

Goede Vrijdag en Pasen zijn nauw met elkaar verbonden.
Dus van allebei Marnix.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor ereunao » 16 mar 2015 11:52

Geachte forummers


Wie de kerkelijke pers en chr. periodieken leest komt vooral in de paasweek sterk uiteenlopende visies op de datum en-of dag van de dood en de opstanding van de Heere Jezus tegen. De ene scribent beweert dat Jezus op Donderdag en de ander dat Hij op vrijdag stierf en op zaterdagavond resp. zondagmorgen opstond. Ik trof recent nog in een bekend chr. tijdschrift 2 verschillende lezingen aan. De ene scribent beweerde zelfs dat Hij op woensdag 14 Nisan van het jaar 33 gekruisigd is! En de andere laat het jaar in het midden maar gaat ook uit van 14 Nisan. Maar dan vraag ik mij af hoe Jezus dan op de avond van de 14e voor Zijn lijden met Ziojn discipelen het pascha gegeten heeft. (Luk.22:14 ) ! Het grootste misverstand is hier echter ontstaan door de opmerking in het Johannesevangelie dat zij niet in het rechthuis gingen opdat zij niet verontreinigd werden, maar opdat zij het pascha eten mochten. Maar daar wordt niet het paaslam van de vooravond van pesach op de 14e mee bedoeld maar , de paasoffers van kleinvee en runderen die op de 15e in menigte geslacht werden zie Deut.16. 2 Kron.30:24 en 35 :8,9en 13. Als dit op het lam van de 14e sloeg hadden de Joden geen bezwaar hoeven te maken om in het rechthuis te gaan, want dan hadden zij nog tijd genoeg gehad om zich te reinigen. Hier komt nog bij dat, als Hij op woensdag gestorven was en de vrijdag niet op een van de sabbatten viel, de vrouwen zeker niet tot zondagmorgen gewacht zouden hebben om naar het graf te gaan. Wij moeten hier wel opmerken dat de week van Pasen altijd drie sabbatten had; de 1e en de laatste dag van de ongezuurde broden en de tussenliggende wekelijkse sabbat. En wij moeten ook niet vergeten dat de dag na de sabbat van de 1e dag der ongezuurde broden, dus normaliter op de 16e Nisan de eerstelingen van de gerstenoogst geofferd moesten worden. Nu was dat een type van de opstanding. Zie 1 Cor.15. En Christus leed en stierf naar de schriften en moest dus op de 3e dag na zijn dood opstaan zie Luk. 24: 21. Het was dus een bijzondere beschikking van Gods voorzienigheid dat juist in dat jaar de 16e op de wekelijkse sabbat viel en in dat geval op de 17e geofferd moesten worden. En zo viel het offeren van de eerstelingen samen met de opstanding van Christus. Wij zien hetzelfde bij de uittocht van Israël Ze trokken in de nacht van 14 op 15 nisan uit en stonden op de morgen van de 17e op de andere oever van de rode zee . Het schaduwachtige lam is dus op de 14e en het ware Lam op de 15e Nisan geslacht . Maar wij zouden onder de maat van de Schrift blijven als wij in de letterlijke historie blijven hangen zonder de diepe geestelijke lessen die hier voor het geloof in verborgen liggen aan de orde te stellen. Want waarom moest het voorbeeld eerst sterven voordat het ware Lam dat de zonde der wereld wegneemt de nacht van Zijn lijden die eindigt met Zijn offerdood op de volgende dag ingaat? Omdat het paaslam aan Israël onder de bedeling van de wet gegeven is en de wet wel de zonde aanwijst maar niet wegnemen kan. En God volgens de wet van het tarwegraan eerst het eerste in de dood laat eindigen voordat Hij het leven openbaart. Onder de wet moest de mens tonen wat hij voor God kon doen, daarom eerst zes werkdagen en dan de sabbat als teken van de rust van God. Onder de genade is het precies andersom; eerst de rust in het volbrachte werk van Christus en dan zes werkdagen waarin de mens voor God leeft. En daarom moest Christus op de eerste dag der ongezuurde broden sterven. Want het feest der ongezuurde broden was een type van de heiligmaking. Maar juist op die dag bereikte de gevallen mens het toppunt van zijn leven in de zonde door de Heere der heerlijkheid te kruisigen. Dat bewijst het totale bankroet van de mens onder de wet. Maar juist op dit dramatische dieptepunt van de mens triomfeerde de genade Gods door het kruis van Christus. Daarom kan een wettische heiligmaking net zo min voor God bestaan als een wettische rechtvaardigmaking. En daarom schuift bij dit grote keerpunt alles een dag op. De zevende dag wordt de achtste, het ware Lam neemt op de sederavond het schaduwachtige lam in Zich op door ervan te eten en wordt op de 15e geofferd. De dag der eerstelingen die slechts een type van het nieuwe leven, maar niet het ware leven was zie Joh.6:48, verschuift naar de 17e. Want de wet had slechts een schaduw de toekomende dingen, niet het beeld zelf der zaken. Daarom voleindigt Hij juist in die nacht het pascha en stelt het H.A in. H.gr:ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 06 apr 2015 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor mona » 17 mar 2015 10:42

Vanmorgen gelezen:
Christelijk geloof drijft niet op gevoel, maar leeft van heilsfeiten.

https://www.youtube.com/watch?v=FkMLHbq947w
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2015 14:14

Mee eens. Maar die heilsfeiten laten een Christen als het goed is niet koud ;)

Ik vind zelf The Passion van Adrian Snell ook erg mooi in deze tijd. Hier te beluisteren:

https://www.youtube.com/watch?v=xI-BWlZ ... 531F51C18E
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2015 20:59

Christus onze Heer verrees

https://www.youtube.com/watch?v=RSPlSHBpa94

Zingt u ook mee?

De volgende liederen kunt u beluisteren achter een volgens....

1 God enkel licht
2 Zing ten hemel toe
3 Christus onze Heer verrees
4 Geprezen zij de Heer
5 In een donker graf gevangen
6 Daar juicht een toon
7 Wees gegroet gij eersteling der dagen
8 Jezus leven van ons leven
9 Heer ik prijs Uw grote naam
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2015 09:15

Ik kijk nu al uit naar zondagmorgen. Wat heerlijk om die paasliederen dan uit volle borst te kunnen zingen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor Chaya » 04 apr 2015 09:31

Hij is hier niet, maar Hij is opgestaan

Hij is alléén opgestaan, niemand heeft Hem geholpen. De grafsteen en de harde rots hebben Hem niet kunnen tegenhouden. Hij is het Die nu voor ons de nieuwe, eeuwige dag des heils heeft geschapen, en omdat Hij is opgestaan, zijn alle zware grafstenen weggewenteld en zullen wij in al onze noden ervaren hoe machtig Hij Zich zal bewijzen te zijn een Koning der ere, een getrouwe God en Helper.

Laten wij er eerlijk voor uitkomen wat wij zijn. Ons vlees komt er niet toe om Zijn wet en Zijn Woord voor waarachtig te houden. Dat in Jezus de gehele opstanding is – dat kunnen wij net zomin geloven, als Timotheüs het in gedachtenis kon houden. Maar laten wij luisteren naar het gebed van de apostel: Opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest der wijsheid en der openbaring in Zijn kennis: namelijk verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke is de hoop van Zijn roeping, en welke de rijkdom is der heerlijkheid Zijner erfenis in de heiligen; en welke de uitnemende grootheid Zijner kracht is aan ons, die geloven, naar de werking der sterkte Zijner macht, die Hij gewrocht heeft in Christus, als Hij Hem uit de doden heeft opgewekt, en heeft Hem gezet tot Zijn rechterhand in de hemel.

Hem zij de dank en de eer, Die alles zo gewerkt heeft in Christus toen Hij Hem van de doden heeft opgewekt. Voor Hem is niets te wonderbaar. De hoop die levend is door de opstanding van Christus, beschaamt niet. En ieder van ons zegge: Dat is waar en zeker. Amen.

Ds. Kohlbrugge

Ik wens jullie allen een Gezegend Paasfeest.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Pasen ~ 2015

Berichtdoor xsidd » 04 apr 2015 15:21

@Chaya

Jij ook een goed, en gezegend Pasen!
Laatst gewijzigd door xsidd op 04 apr 2015 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten