Waarom zou je gevoelens die de duivel je geeft aanwakkeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Waarom zou je gevoelens die de duivel je geeft aanwakkeren?

Berichtdoor Julian Brasser » 12 mar 2015 12:00

Afgelopen zondag hoorde ik in mijn gemeente van de voorganger dat de duivel je gevoelens geeft van bijv. minderwaardigheid, niet nuttig voelen in de maatschappij en dat je te zondig bent. Toen vroeg ik me af: waarom wakkeren ze dat in bevindelijke gereformeerde kring dan juist aan? Door te stellen dat je je eerst "gans ontbloot zondaar" moet voelen?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarom zou je gevoelens die de duivel je geeft aanwakkeren?

Berichtdoor elbert » 12 mar 2015 12:57

Dit lijkt me een kanjer van een misvatting. Echt zondebesef en berouw hebben niets met minderwaardigheid, je niet nuttig voelen, depressie of wat dan ook te maken.
Waar het wel mee te maken heeft? Met zelfkennis en met kennis van God.
Zelfkennis: wie je bent voor God: een zondaar die helemaal van Zijn genade afhankelijk is.
Dat maakt je nederig, maar niet minderwaardig.
Dat maakt je ootmoedig, maar niet depressief.
Dat geeft je ontzag en eerbied voor God, maar geen angst.
Dan word je bedroefd over de zonde, maar niet moedeloos.
Waarom niet? Omdat ons (als het goed is) tegelijkertijd gezegd wordt Wie God is voor mensen zoals wij zijn, en wat Hij voor ons over heeft gehad door Zijn Zoon te sturen om voor ons te lijden en sterven. Dat kan ons alleen maar blij maken, omdat dit het Evangelie, de blijde boodschap is.

Ik denk zelf dat echt berouw, echte bekering en echte blijdschap in het geloof samen op gaan. Niet altijd precies op hetzelfde moment, maar het hoort wel bij elkaar. Hoe meer we weten van welke dood we verlost zijn (berouw), hoe meer we Jezus op waarde leren te schatten.

Ik word dan ook wantrouwig als aan de ene kant christenen alleen maar blij lijken (te moeten) zijn, en aan de andere kant als ze alleen maar somber lijken (te moeten) zijn. Dat is wat wij mensen van het geloof maken. Hoogte en diepte, lengte en breedte horen bij het geloof.
Hoge bomen hebben dan ook diepe wortels.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Waarom zou je gevoelens die de duivel je geeft aanwakkeren?

Berichtdoor Boerin » 12 mar 2015 13:36

Julian Brasser schreef:Afgelopen zondag hoorde ik in mijn gemeente van de voorganger dat de duivel je gevoelens geeft van bijv. minderwaardigheid, niet nuttig voelen in de maatschappij en dat je te zondig bent. Toen vroeg ik me af: waarom wakkeren ze dat in bevindelijke gereformeerde kring dan juist aan? Door te stellen dat je je eerst "gans ontbloot zondaar" moet voelen?

Dat doen ze niet alleen daar. Pas als je echt overtuigd wordt door de Heer hoe slecht je eigen ik is kun je je echt bekeren. Zolang je iets hebt van: och ja het is wel een zonde maar kom op zeg ik ben ook maar een mens, zo heeeel erg is het nou ook weer niet, dan kun je 10.000 keer vergeving vragen voor hetzelfde en je hebt je er nooit van bekeerd. De duivel klaagt alleen maar aan: Jij bent slecht en je bent nu eenmaal zo en er is toch niks aan te doen en God haat je. Overtuiging van de Heilige Geest geeft een weg uit, droefheid naar de wereld en droefheid naar Zijn wil.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom zou je gevoelens die de duivel je geeft aanwakkeren?

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2015 13:57

Julian Brasser schreef:Afgelopen zondag hoorde ik in mijn gemeente van de voorganger dat de duivel je gevoelens geeft van bijv. minderwaardigheid, niet nuttig voelen in de maatschappij en dat je te zondig bent. Toen vroeg ik me af: waarom wakkeren ze dat in bevindelijke gereformeerde kring dan juist aan? Door te stellen dat je je eerst "gans ontbloot zondaar" moet voelen?

De duivel is ook in staat om je juist gevoelens van overschatting te geven hoor.
Dat het juist wel allemaal meevalt.
Je moet niet zomaar iets voelen, als de Heilige Geest je laat zien wie je bent voor God, je zo niet kunt bestaan voor Hem, word je met droefheid vervuld. Maar dat is dus iets heel anders dan dat jij hier stelt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarom zou je gevoelens die de duivel je geeft aanwakkeren?

Berichtdoor Teus » 12 mar 2015 19:45

Julian Brasser schreef:Afgelopen zondag hoorde ik in mijn gemeente van de voorganger dat de duivel je gevoelens geeft van bijv. minderwaardigheid, niet nuttig voelen in de maatschappij en dat je te zondig bent. Toen vroeg ik me af: waarom wakkeren ze dat in bevindelijke gereformeerde kring dan juist aan? Door te stellen dat je je eerst "gans ontbloot zondaar" moet voelen?


Inderdaad is alle negatieve gedachten van satan, het is ook fout om b.v. maar te zitten miepen van ik ben zo ziek. Ook het uiten van onvrede en daar in blijven doorgaan is niet goed.
In alle gevallen geef je satan grond om zich te manifesteren, om je van God af te houden. Zelfs met ons nietig voelen voor God moeten we voorzichtig zijn.
Dat ze dat in bepaalde kringen aanwakkeren wil zeggen dat ze niet naar God luisteren maar naar satan, God niet geloven en serieus nemen en dus zondigen.
Ik ken mensen die zich zo beroerd moesten voelen, zo zondig, slecht en helwaardig, dat satan er mee aan de haal ging en de mensen zover tot zelfmoord bracht zodat God er een stokje voor moest steken, hoe ver kun je satan zijn te zin geven?
Vroeger dacht ik, “Zo hè, die is pas bekeerd!!” Nu denk ik, die doet God veel verdriet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Waarom zou je gevoelens die de duivel je geeft aanwakkeren?

Berichtdoor BladeStraight » 13 mar 2015 23:51

Gedachten komen uit ons brein, dat slecht is. Om te stellen dat alle negatieve gedachten op de een of andere manier van Satan komen is vrij absurd.

Overigens is Satan geen persoon maar een term voor alle antichristelijke krachten, in die zin heb je natuurlijk gelijk, aangezien wijzelf ook regelmatig een satan (tegenstander van God) zijn.

Lucifer is de naam van de gevallen engel.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Bambi

Re: Waarom zou je gevoelens die de duivel je geeft aanwakkeren?

Berichtdoor Bambi » 14 mar 2015 01:09

BladeStraight schreef:Overigens is Satan geen persoon maar een term voor alle antichristelijke krachten, in die zin heb je natuurlijk gelijk, aangezien wijzelf ook regelmatig een satan (tegenstander van God) zijn.

Lucifer is de naam van de gevallen engel.

Misschien toch maar even lezen wie satan was en is:

http://www.statenvertaling.net/zoek.php ... %5D=2&in=v

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Waarom zou je gevoelens die de duivel je geeft aanwakkeren?

Berichtdoor mona » 14 mar 2015 13:14

Julian Brasser schreef:Toen vroeg ik me af: waarom wakkeren ze dat in bevindelijke gereformeerde kring dan juist aan? Door te stellen dat je je eerst "gans ontbloot zondaar" moet voelen?
Ik vind dit een vraag met veel onderhuidse irritatie, klopt dat?
Ik ben het verder met Elbert eens:
elbert schreef:Dit lijkt me een kanjer van een misvatting. Echt zondebesef en berouw hebben niets met minderwaardigheid, je niet nuttig voelen, depressie of wat dan ook te maken.
Waar het wel mee te maken heeft? Met zelfkennis en met kennis van God.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Waarom zou je gevoelens die de duivel je geeft aanwakkeren?

Berichtdoor Teus » 15 mar 2015 15:32

BladeStraight schreef:Gedachten komen uit ons brein, dat slecht is. Om te stellen dat alle negatieve gedachten op de een of andere manier van Satan komen is vrij absurd.

Leg mij eens uit, hoe dichter je bij God leeft des te meer aantijgingen krijg je.

We zijn zelf niet in staat tot enig iets, laat staan iets goeds. God heeft ons goed en naar Zijn evenbeeld geschapen, Hij zag dat het goed was, de mens was de kroon op de schepping. God heeft Zijn Heilige Adem in ons geblazen waardoor we ons geweten, gevoel en emoties hebben. Zijn Adem was Superzuiver.
Wij hebben ons naar satan gekeerd, we hebben naar hem geluisterd en komen er nooit meer vanaf, tenzij je dan het gevecht in de Handen van Jezus Christus legt, alleen dan kun je overwinnaar zijn. Dan wint de Heere Jezus maar Hij maakt jou ook overwinnaar, zo is Hij, je hoeft niet te vechten (kun je toch niet) maar maakt je wel overwinnaar, mooi he! Zo Lief is Hij! Sorry liet me ff gaan.

Wat we doen is van God of van satan, we onderwerpen ons aan God of aan satan. Waar je voor kiest daar mag je dan altijd zijn, zo is Rechtvaardig is God ook, je krijgt wat je wenst, het is allebei gigantisch.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waarom zou je gevoelens die de duivel je geeft aanwakkeren?

Berichtdoor MoesTuin » 15 mar 2015 20:10

Zondebesef is van groot belang om te komen tot schuldbesef, maar de redding in het bloed van de Heere Jezus mag nooit, maar dan ook nooit verzwegen worden, of gebracht worden als zijnde..... "dat is niet voor jou mens, wat denk je wel niet"

Als het je gegeven is dat je waarlijk de Heere Jezus hebt mogen leren kennen in je hart in je leven, dan komt er blijdschap in je ziel! De vrees verdwijnt en Gods vrede woont in je hart en er is vreugde in je ziel.
Ja, dit is het rijke Evangelie wat nooit en te nimmer verzwegen mag worden!

https://www.youtube.com/watch?v=XaBFPMlPWXM

De nacht vlood heen, 't is helder dag!
Er is blijdschap in mijn ziel!
Mijn vrees is weg, Gods vreê woont daar,
er is vreugde in mijn ziel!

Koor:
Er is vreugde, hemelvreugde,
hemelvreugde hier op aard.
Te weten Jezus mint ook mij,
is mij meer dan alles waard.
2
Eens was mijn hart vol duisternis,
maar God sprak eens: "Daar zij licht!"
Nu heb 'k een hemel reeds op aard
en een hemel nog in 't zicht.
3
En is de weg soms ruw en steil,
toch blijft blijdschap in mijn smart,
want Jezus Zelf bestiert mijn weg,
en houdt blijdschap in mijn hart.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten