Voorbereiding en zelfbeproeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2015 16:11

Om het Avondmaalstopic niet te zeer af te laten wijken, leek het me wel goed om een apart topic te openen over de voorbereiding op het Heilig Avondmaal en de zelfbeproeving die dan betracht zou dienen te worden.

Ds. Foppen schreef er o.a. dit over:

Hoewel niet direct Bijbels, is een week van voorbereiding wel een instelling die nuttig en heilzaam kan zijn. Wanneer Paulus in 1 Korinthe 11 stelt dat de mens zichzelf(!) heeft te beproeven voordat hij het avondmaal viert, bedoelt hij namelijk geen vluchtige blik in de ‘ik-zie-er-nog-aardig-uit-spiegel’, een vrome kam door het warrige haar, en een bedekkend poedertje op een zondig puistje. Dat soort snelle zelfbeproeving heeft inderdaad weinig zin. Sterker nog, zulke zelfbeproeving bewerkt het tegendeel van het eigenlijke doel. Het is immers niet de bedoeling dat ik als een aardige gelovige met een paar minpuntjes te voorschijn kom.

De bedoeling van zelfbeproeving is dat ik het avondmaal vier als mens die het in zijn leven echt en helemaal alleen van God en zijn genade verwacht en zichzelf door Zijn liefde gedragen weet. Zo ‘ver’ ben je niet als vanzelf. Zelfbeproeving die deze houding uitwerkt vraagt in ieder geval stevige concentratie. En stevige concentratie vraagt -juist in onze vluchtige tijd- doorgaans veel tijd. Een speciale week van voorbereiding is zo bezien helemaal geen overbodige luxe of kerkelijke ballast. Misschien kunnen we beter stellen dat een week van voorbereiding juist in onze tijd meer dan ooit broodnodig is. Het afschaffen van een voorbereidingsweek versterkt in ieder geval het risico dat de zelfbeproeving er helemaal bij inschiet. Voor je het weet verwordt het heilig avondmaal dan ook van duurzaam, diepgaand diner tot een snelle religieuze snack uit de kerkelijke muur. Logisch dat je er dan ook steeds minder aan beleeft en de smaak je tegenvalt. Het tegenovergestelde is ook waar: wie zich grondig voorbereidt, proeft doorgaans meer. Een week van voorbereiding is dus een waardevolle traditie. Wel is het zo dat een week van (goede) voorbereiding geen harde garantie is voor een avondmaalsviering waar wij een heleboel aan beleven. Maar eerlijk is eerlijk: het draait in het avondmaal ook niet om onze beleving, maar om het gedenken van Jezus Christus en de eer van God!

Om misverstanden te voorkomen: eerlijke zelfbeproeving is nog wel wat anders dan een lange oefening geestelijk navelstaren en rondjes in jezelf draaien met de vraag of je geloof wel goed genoeg is. Het vraagt concentratie op de Heere Jezus, jezelf en de ander. Wie dat bedenkt begrijpt maar al te goed: zelfbeproeving kun je niet alleen. Daar is de Ander, daar is de Heilige Geest bij nodig. Hoe zou je anders werkelijk op de Heere Jezus geconcentreerd kunnen raken? Hoe zou je anders eerlijk naar jezelf kunnen kijken en zonden belijden? Hoe zou je anders de ander kunnen dienen? Zonder de leiding van de Heilige Geest verdwaal je hoe dan ook: of in je eigen gelovigheid, of in je eigen ongelovigheid. Per saldo maakt dat weinig verschil. Het gebed om de leiding van de Heilige Geest is daarom juist ook in een week van voorbereiding onmisbaar. Hij leidt je door eigen ongeloof en geloof heen naar de Heere Jezus. Hij brengt je aan het vaderhart van God.

Zelfbeproeving, waar gaat het dan om? Het klassieke avondmaalsformulier somt in stevige eikenhouten woorden een drietal zaken op: In de eerste plaats bedenk je je zonden, je vervloeking. In de tweede plaats onderzoek je je hart of je de zekere beloften van vergeving op grond van Jezus’ offer gelooft. In de derde plaats vraag je jezelf eerlijk af of je in alle dingen de Heere Jezus wil volgen en in liefde met je naaste wil leven. Misschien moeten we er nog wel een vierde element aan toe voegen. Als ik het in dezelfde klassieke trant formuleer: een ieder wekke het verlangen op om aan te gaan en de tekenen van de genade te proeven.

Hoe zien jullie dit?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2015 16:15

Chaya schreef:Om het Avondmaalstopic niet te zeer af te laten wijken, leek het me wel goed om een apart topic te openen over de voorbereiding op het Heilig Avondmaal en de zelfbeproeving die dan betracht zou dienen te worden.

Ds. Foppen schreef er o.a. dit over:

Hoewel niet direct Bijbels, is een week van voorbereiding wel een instelling die nuttig en heilzaam kan zijn. Wanneer Paulus in 1 Korinthe 11 stelt dat de mens zichzelf(!) heeft te beproeven voordat hij het avondmaal viert, bedoelt hij namelijk geen vluchtige blik in de ‘ik-zie-er-nog-aardig-uit-spiegel’, een vrome kam door het warrige haar, en een bedekkend poedertje op een zondig puistje. Dat soort snelle zelfbeproeving heeft inderdaad weinig zin. Sterker nog, zulke zelfbeproeving bewerkt het tegendeel van het eigenlijke doel. Het is immers niet de bedoeling dat ik als een aardige gelovige met een paar minpuntjes te voorschijn kom.

De bedoeling van zelfbeproeving is dat ik het avondmaal vier als mens die het in zijn leven echt en helemaal alleen van God en zijn genade verwacht en zichzelf door Zijn liefde gedragen weet. Zo ‘ver’ ben je niet als vanzelf. Zelfbeproeving die deze houding uitwerkt vraagt in ieder geval stevige concentratie. En stevige concentratie vraagt -juist in onze vluchtige tijd- doorgaans veel tijd. Een speciale week van voorbereiding is zo bezien helemaal geen overbodige luxe of kerkelijke ballast. Misschien kunnen we beter stellen dat een week van voorbereiding juist in onze tijd meer dan ooit broodnodig is. Het afschaffen van een voorbereidingsweek versterkt in ieder geval het risico dat de zelfbeproeving er helemaal bij inschiet. Voor je het weet verwordt het heilig avondmaal dan ook van duurzaam, diepgaand diner tot een snelle religieuze snack uit de kerkelijke muur. Logisch dat je er dan ook steeds minder aan beleeft en de smaak je tegenvalt. Het tegenovergestelde is ook waar: wie zich grondig voorbereidt, proeft doorgaans meer. Een week van voorbereiding is dus een waardevolle traditie. Wel is het zo dat een week van (goede) voorbereiding geen harde garantie is voor een avondmaalsviering waar wij een heleboel aan beleven. Maar eerlijk is eerlijk: het draait in het avondmaal ook niet om onze beleving, maar om het gedenken van Jezus Christus en de eer van God!

Om misverstanden te voorkomen: eerlijke zelfbeproeving is nog wel wat anders dan een lange oefening geestelijk navelstaren en rondjes in jezelf draaien met de vraag of je geloof wel goed genoeg is. Het vraagt concentratie op de Heere Jezus, jezelf en de ander. Wie dat bedenkt begrijpt maar al te goed: zelfbeproeving kun je niet alleen. Daar is de Ander, daar is de Heilige Geest bij nodig. Hoe zou je anders werkelijk op de Heere Jezus geconcentreerd kunnen raken? Hoe zou je anders eerlijk naar jezelf kunnen kijken en zonden belijden? Hoe zou je anders de ander kunnen dienen? Zonder de leiding van de Heilige Geest verdwaal je hoe dan ook: of in je eigen gelovigheid, of in je eigen ongelovigheid. Per saldo maakt dat weinig verschil. Het gebed om de leiding van de Heilige Geest is daarom juist ook in een week van voorbereiding onmisbaar. Hij leidt je door eigen ongeloof en geloof heen naar de Heere Jezus. Hij brengt je aan het vaderhart van God.

Zelfbeproeving, waar gaat het dan om? Het klassieke avondmaalsformulier somt in stevige eikenhouten woorden een drietal zaken op: In de eerste plaats bedenk je je zonden, je vervloeking. In de tweede plaats onderzoek je je hart of je de zekere beloften van vergeving op grond van Jezus’ offer gelooft. In de derde plaats vraag je jezelf eerlijk af of je in alle dingen de Heere Jezus wil volgen en in liefde met je naaste wil leven. Misschien moeten we er nog wel een vierde element aan toe voegen. Als ik het in dezelfde klassieke trant formuleer: een ieder wekke het verlangen op om aan te gaan en de tekenen van de genade te proeven.

Hoe zien jullie dit?

Hoewel ook bij ons een week van voorbereiding wordt gehouden heb ik het daar principieel wel moeilijk mee.
Je zou er ieder moment klaar voor moeten zijn, niet alleen na een week van overdenken, maar OOK als je pas op zondagochtend ontdekt dat het Avondmaal gevoerd wordt.
Ook als je in het buitenland niet eens kon weten dat er een avondmaalsdienst was...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2015 16:26

StillAwake schreef:Ook als je in het buitenland niet eens kon weten dat er een avondmaalsdienst was...

In veel kerken hoor je als gast toestemming aan de kerkenraad te vragen.
StillAwake schreef:Je zou er ieder moment klaar voor moeten zijn, niet alleen na een week van overdenken, maar OOK als je pas op zondagochtend ontdekt dat het Avondmaal gevoerd wordt.

Je zegt het, je zou, maar is dat dan altijd ook zo?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor Boerin » 02 mar 2015 16:50

Ik ken dat niet, een week voorbereiden voor het avondmaal. Ik dacht dat de wederkomst bedoeld werd, dat we gereed moeten zijn. Heb ik gisteren gedaan. Geweldig:
https://www.youtube.com/watch?v=VjaBk4k71kM
https://www.youtube.com/watch?v=6lvYdLcC6Uc
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2015 16:57

StillAwake, misschien vierde men daarom wel iedere week het avondmaal. Dan ben je er ook elke week mee bezig, zoals het zou moeten zijn. En ja, je moet altijd er op gericht zijn maar in de praktijk is dat niet altijd zo en dan kan een week van voorbereiding wel helpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor Teus » 02 mar 2015 20:48

Chaya schreef: Hoe zien jullie dit?


StillAwake schreef:
Hoewel ook bij ons een week van voorbereiding wordt gehouden heb ik het daar principieel wel moeilijk mee.
Je zou er ieder moment klaar voor moeten zijn, niet alleen na een week van overdenken, maar OOK als je pas op zondagochtend ontdekt dat het Avondmaal gevoerd wordt.
Ook als je in het buitenland niet eens kon weten dat er een avondmaalsdienst was...

Helemaal mee eens, elke dag moeten we avondmaal kunnen vieren, elke dag in afhankelijkheid leven. Avondmaal is om het te gedenken en te vieren wat Jezus gedaan heeft, samen met je mede-erfgenamen, je broeders en zusters.
Een week van beproeving? En week lang jezelf nagaan of je wel aan het avondmaal kunt gaan, of je relatie met God wel voldoende is? Dit noem ik een armzalig leven. Ons leven komt alleen nauw als we aan het avondmaal gaan. Ik ben van mening, als er maar iets niet goed is tussen jou en God moet dat vlak komen te liggen, en wel direct, dat verlangt God van ons. Eigenlijk vind ik het maar huichelachtig om ff voor het avondmaal de boel recht te zetten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor elbert » 03 mar 2015 12:16

Teus schreef:Een week van beproeving? En week lang jezelf nagaan of je wel aan het avondmaal kunt gaan, of je relatie met God wel voldoende is? Dit noem ik een armzalig leven. Ons leven komt alleen nauw als we aan het avondmaal gaan. Ik ben van mening, als er maar iets niet goed is tussen jou en God moet dat vlak komen te liggen, en wel direct, dat verlangt God van ons. Eigenlijk vind ik het maar huichelachtig om ff voor het avondmaal de boel recht te zetten.
Dus bij jou ligt alles op elk moment van je leven goed? Nou, dan vind ik je een supergelovige, al ben ik wel zo wantrouwend om daar toch wel mijn vraagtekens bij te hebben. Dat komt omdat ik bij mezelf in elk geval zie dat ik een moment van bezinning en zelfbeproeving nodig heb, omdat ik niet elke dag zo dicht bij God leef als wel goed zou zijn. Je hebt gelijk dat we elke dag dicht bij God moeten leven, maar de praktijk is vaak anders.
Daarom is het goed om op gezette tijden daar extra stil bij te staan. Daar is het avondmaal ook voor bedoeld, om ons bij de les te houden, om ons geloof te versterken. Dan moeten we ook eerlijk naar onszelf kijken, ons beproeven, de nodige rotzooi in ons leven op ruimen en ons weer op God richten. Zo ging dat bij het volk Israël, bijvoorbeeld door zich te reinigen en te vasten voorafgaand aan feesten. Nu was dat natuurlijk buitenkant, maar die buitenkant was bedoeld als teken dat bij een innerlijke verootmoediging hoorde. Is dat bij nieuwtestamentische christenen dan anders? Nou, de apostel Jakobus zegt nota bene tegen afgedwaalde gelovigen: "Nader tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinig de handen, zondaars, en zuiver de harten, dubbelhartigen!" (Jak. 4:8). En de apostel Johannes zegt: "En ieder die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, zoals Hij rein is." (1 Joh. 3:3). En de apostel Paulus zegt: "Onderzoek uzelf of u in het geloof bent, beproef uzelf. Of weet u niet van uzelf dat Jezus Christus in u is? Of het moet zijn dat u op enigerlei wijze verwerpelijk bent. Ik hoop echter dat u zult inzien dat wij niet verwerpelijk zijn." (2 Kor. 13:5-6). Dat heeft ons ook wat te zeggen.

Trouwens: het gaat er bij zelfbeproeving niet om dat we iets in onszelf vinden waardoor we voor God "goed genoeg" zouden zijn. Als we daarnaar op zoek zouden gaan, dan zouden we de plank volkomen mis slaan. Het gaat er eerder om dat we (weer!) ontdekken dat we helemaal op Zijn genade aangewezen zijn, dat er in ons niets goeds is, maar alle goeds van Hem komt in Zijn Zoon, zodat we God meer en meer gaan loven en prijzen. Als dat het resultaat van de week van voorbereiding is, dan kunnen we ook met meer zegen avondmaal vieren, tot Gods eer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2015 15:04

Teus schreef: Eigenlijk vind ik het maar huichelachtig om ff voor het avondmaal de boel recht te zetten.

Hoe zouden wij zelf iets recht kunnen zetten, wat verbeurd en verzondigd is?
Uiterlijk zou dit wel kunnen ja, maar de Heere ziet hoe wij in de kerk zitten en aangaan.
God ziet geen enkele zonde door de vingers, dus ook niet de vrijwel onzichtbare kleine.
En er is niemand die niet zondigt, niet één!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2015 15:42

Teus, je hebt het niet helemaal begrepen. Het gaat niet om zelf iets rechtzetten. Even in een goed blaadje komen, weer even goed leven zodat je weer aan mag gaan. Daarnaast is het ook zo dat we altijd zo zouden moeten leven. Maar in de praktijk hebben we allemaal onze ups en downs en worden we soms in beslag genomen door allerlei dingen waardoor onze focus even niet ligt waar hij hoort te liggen. Dan ben je niet opeens geen christen meer of niet meer goed genoeg gelovig om aan het avondmaal aan te gaan. Dat is helemaal niet het punt. Het gaat er om dat je je weer focust op Jezus Christus en Zijn verlossingswerk. En als dat even op de achtergrond is geraakt, hoe fijn is het dan om je daar weer op te richten. Ik zie het niet als ik wat moet voordat je avondmaal mag vieren... en in de toppen van je geloofsleven ben je er al op gericht en hoef je dat niet extra te doen. Maar het mag en als het dan wat wegzakt is het heel rijk en goed om zo weer bij Hem te komen en je te verwonderen over Zijn offer, Zijn liefde voor jou.

Aan "ja maar zo zou het toch niet moeten zijn, we moeten toch altijd volledig op Hem gefocust zijn" heb ik niet zo veel. Dat is de theorie. De praktijk is soms anders. Ik heb namelijk een mens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor Teus » 03 mar 2015 21:33

Teus schreef:Een week van beproeving? En week lang jezelf nagaan of je wel aan het avondmaal kunt gaan, of je relatie met God wel voldoende is? Dit noem ik een armzalig leven. Ons leven komt alleen nauw als we aan het avondmaal gaan. Ik ben van mening, als er maar iets niet goed is tussen jou en God moet dat vlak komen te liggen, en wel direct, dat verlangt God van ons. Eigenlijk vind ik het maar huichelachtig om ff voor het avondmaal de boel recht te zetten.
elbert schreef:Dus bij jou ligt alles op elk moment van je leven goed? Nou, dan vind ik je een supergelovige, al ben ik wel zo wantrouwend om daar toch wel mijn vraagtekens bij te hebben. Dat komt omdat ik bij mezelf in elk geval zie dat ik een moment van bezinning en zelfbeproeving nodig heb, omdat ik niet elke dag zo dicht bij God leef als wel goed zou zijn. Je hebt gelijk dat we elke dag dicht bij God moeten leven, maar de praktijk is vaak anders. Hier haal ik uit dat jij mijn geloofsleven bepaalt? God heeft met een ieder kind van Hem een andere bedeling. Jij vergelijkt je geloofsleven met dat van een ander, dat is niet goed. Als je mij een supergelovige vindt, (ik heb een geloofsleven en dat is super) je schrijft het op een manier dat het onmogelijk is terwijl je je eigen geloof ongemerkt er aan toetst en het daarbij best wel redelijk leven vindt voor een gelovige, dat van mij zal wel niet kloppen, sorry zo zie ik het. Het lijkt dat je schuil gaat achter “in de praktijk anders zijnde.”
Daarom is het goed om op gezette tijden daar extra stil bij te staan. Daar is het avondmaal ook voor bedoeld, om ons bij de les te houden, om ons geloof te versterken. Je zit er naast Elbert, Doe het tot Mijn gedachtenis, Het is een proclamatie van de overwinning van de Here Jezus, van Gods Liefde, van Gods Rechtvaardigheid, Zijn trouw en van onze verlossing. Dat is avondmaal vieren, verheugd in Jezus Christus tot Eer en Glorie van Zijn Machtige Naam.

Dan moeten we ook eerlijk naar onszelf kijken, ons beproeven, de nodige rotzooi in ons leven op ruimen en ons weer op God richten. Elke dag kijk ik eerlijk naar me zelf. Elbert, ik mag God mijn Hemelse Vader noemen, ik mag Hem elke minuut onder ogen komen, de hele dag zie ik naar Hem op en als er iets fout gaat breng ik het direct bij Hem, anders kan ik Hem niet elke minuut onder ogen komen. Ik wil het per se, ik kan niet meer zonder. Bij mij hoopt die troep, die je bedoeld, niet op om het vervolgens een week voor het Avondmaal weg te bidden. Als er Avondmaal aanstaande is dan zie ik er naar uit om een innige ontmoeting met Zijn Zoon Jezus Christus te hebben, dan ben ik bij voorbaat al blij. Dat uitzien naar mijn Meester en Heiland dat is voor mij voorbereiding van het Avondmaal Elbert. Zo ging dat bij het volk Israël, bijvoorbeeld door zich te reinigen en te vasten voorafgaand aan feesten. Nu was dat natuurlijk buitenkant, maar die buitenkant was bedoeld als teken dat bij een innerlijke verootmoediging hoorde. Is dat bij nieuwtestamentische christenen dan anders? Nou, de apostel Jakobus zegt nota bene tegen afgedwaalde gelovigen: "Nader tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinig de handen, zondaars, en zuiver de harten, dubbelhartigen!" (Jak. 4:8). En de apostel Johannes zegt: "En ieder die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, zoals Hij rein is." (1 Joh. 3:3). En de apostel Paulus zegt: "Onderzoek uzelf of u in het geloof bent, beproef uzelf. Of weet u niet van uzelf dat Jezus Christus in u is? Of het moet zijn dat u op enigerlei wijze verwerpelijk bent. Ik hoop echter dat u zult inzien dat wij niet verwerpelijk zijn." (2 Kor. 13:5-6). Dat heeft ons ook wat te zeggen.
Hier haal je Bijbelteksten aan waaraan je altijd aan moet voldoen, niet alleen vooraf aan het Avondmaal. Dit treft het algehele geloofsleven.

Trouwens: het gaat er bij zeefbeproeving niet om dat we iets in onszelf vinden waardoor we voor God "goed genoeg" zouden zijn. Als we daarnaar op zoek zouden gaan, dan zouden we de plank volkomen mis slaan. Het gaat er eerder om dat we (weer!) ontdekken dat we helemaal op Zijn genade aangewezen zijn, dat er in ons niets goeds is, maar alle goeds van Hem komt in Zijn Zoon, zodat we God meer en meer gaan loven en prijzen. Als dat het resultaat van de week van voorbereiding is, dan kunnen we ook met meer zegen avondmaal vieren, tot Gods eer.

Echt arm Elbert, dat je God niet elke dag kan loven en prijzen en niet elke dag het besef hebt hoe Lief en Trouw God is, hoe geweldig het is een kind van Hem te mogen zijn en Hij Zijn Zoon voor je gegeven heeft. Dat de Heere Jezus constant Zijn oog op je gericht heeft en wel een aantal keren per dag dankt voor Zijn onbegrijpelijke zorg, en wat Hij gedaan heeft voor je, aan het kruis.

Er begint me inmiddels iets te dagen, zou het, gezien jou visie op mijn geloofsleven, voor de meesten hier zo zijn dat ik eigenlijk maar een beetje achterlijk geloof heb ofzo? Het maakt me niets uit hoor, ik ben zo'n blij mens joh, de strijd die ik wel eens heb (die heb ik ook hoor!) valt dan helemaal in het niet. Maar als ik iets schrijf over hoe ik iets beleef dan is er niemand die reageert. Ik deelde b.v. dat ik werkeloos geworden was en hoe God me ondersteunde daarin. Niemand zag het ongelooflijke werk van God, althans niemand had de intentie om God de eer te geven. Verbijsterend grote lappen tekst worden er op het forum geploft maar de 3 woorden, “Prijs de Heer” konden er niet af. Later, als antwoord op een mede-forummer liet ik weten hoe de situatie nu is, niemand voelde het aan, kennelijk. Als bij niemand het iets doet dan kan ik me wel voorstellen dat ze een week nodig heb om zich te beproeven en voor te bereiden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2015 01:25

Teus schreef:Er begint me inmiddels iets te dagen, zou het, gezien jou visie op mijn geloofsleven, voor de meesten hier zo zijn dat ik eigenlijk maar een beetje achterlijk geloof heb ofzo?
Ik zou niet snel zeggen dat iemand een achterlijk geloof heeft. Echter, jij loopt zo te koop met je geloof 'kijk mij eens een nabij leven hebben'. En je bent ook nogal veroordelend naar anderen toe wanneer zij dingen anders zien en ervaren als jij.
Ook vind ik het best exclusief klinken als je het hier steeds over mijn Vader hebt. Hartstikke prima in de persoonlijke sfeer, of als het toevallig zo past in de context. Maar hier met je mede-gelovigen is het onze Vader.
Teus schreef:Ik deelde b.v. dat ik werkeloos geworden was en hoe God me ondersteunde daarin. Niemand zag het ongelooflijke werk van God, althans niemand had de intentie om God de eer te geven. Verbijsterend grote lappen tekst worden er op het forum geploft maar de 3 woorden, “Prijs de Heer” konden er niet af. Later, als antwoord op een mede-forummer liet ik weten hoe de situatie nu is, niemand voelde het aan, kennelijk. Als bij niemand het iets doet dan kan ik me wel voorstellen dat ze een week nodig heb om zich te beproeven en voor te bereiden.
Je vooronderstelling is dat iedereen jouw lappen tekst leest. En dan gelijk maar weer veroordelen.
Niet iedereen heeft behoefte om op een forum 'prijs de Heer' te roepen, wat echter heel niet zeggen wil dat anderen God niet prijzen.
Laat een ander ook eens in zijn waarde, we zijn allemaal verschillend dus we uitten ons ook niet op gelijke wijze.
Je denkt nogal vaak te weten wat er in een ander leeft, best irritant vind ik.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor elbert » 04 mar 2015 08:26

@Teus: ik vind je noch een achterlijke gelovige, noch een supergelovige. Eigenlijk heb ik niet echt een mening over jouw persoonlijk geloof. De opmerking over supergelovige moet je zien als antwoord op je opmerkingen over voorbereiding en zelfbeproeving bij het avondmaal. Daar heb ik nl. wel een mening over. Ik denk dat voorbereiding en zelfbeproeving een goede zaak is en wel omdat de Bijbel me er aanleiding toe geeft en bovendien omdat ik mezelf een beetje ken: ik ben geen supergelovige. Sterker nog: ik geloof dat er helemaal geen supergelovigen bestaan, maar alleen mensen die Gods genade broodnodig hebben. Ik geloof dat we altijd de Heilige Geest nodig hebben die ons in de waarheid leidt en ons geloof versterkt en daar ook het avondmaal voor wil gebruiken.
Teus schreef:Je zit er naast Elbert, Doe het tot Mijn gedachtenis,
Inderdaad, de Heere Jezus stelt het avondmaal in om dat tot Zijn gedachtenis te doen. Waarom denk je dat we het avondmaal moeten vieren tot Zijn gedachtenis? Is het niet omdat we anders de kans lopen dat we Zijn lijden en sterven voor ons zouden vergeten?
Daarom, omdat wij van onszelf zwak zijn, geeft onze goede God ons hulpmiddelen om ons des te meer op Jezus te laten zien, zodat we Hem zullen gedenken en onze rijkdom elke keer weer in Hem zullen zien.
Het avondmaal is Gods hulpmiddel waarmee Hij ons hoofd (en hart), dat in de strijd van het geloof soms naar beneden hangt, weer omhoog doet zien, tot in de hemel, waar onze Heiland is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor benefietdiner » 04 mar 2015 09:23

Wie kan mij onafhankelijk zeggen wat er bedoeld wordt met het heilig avondmaal en eventueel een voorbereiding.
Als ik het aan gemeenteleden vraag wat zij nu eigenlijk doen of niet doen met een week van voorbereiding krijg ik een hakkelen en verschillend antwoord. Ik maak er uit op dat ze het eigenlijk niet weten van hoe en wat.

Ze zeggen dat de eerste christenen elke week het heilig Avondmaal vierden. Ze deden dat ook anders dan wij lijkt mij. Zij combineerden deze heilige maaltijd ter gedachtenis aan het sterven van Christus met een complete maaltijd, waarin ieder iets meenam en men zo samen deelde tot ieder verzadigd was. Men noemde dit de ‘liefdemaaltijd’en geen heilig avondmaal. Ook Paulus kent dit gebruik (1 Kor. 11). Later heeft de roomse kerk de liefdemaaltijd losgemaakt van de viering van het sacrament. Dat is eigenlijk jammer. Daarmee is immers de relatie die wij persoonlijk tot God hebben sterk losgemaakt van de relatie die we als leden van Christus’ lichaam met elkaar hebben. Daardoor is het idee ontstaan, dat je vooral voor jezelf en voor je individuele geloofsbeleving aan het Avondmaal gaat. Dit is nooit de bedoeling geweest lijkt mij.

Nogmaals wie kan mij in onafhankelijk zin, dus zonder dogma’s kerkelijke tradities enz. zeggen wat er in de Bijbel staat over de woorden van Jezus ‘doe dit tot mijn gedachtenis’.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2015 11:15

Waar doel je precies op met de laatste zin? Bedoel je de zelfbeproeving? Dat lezen we niet zozeer uit Jezus' woorden maar uit die van Paulus. De zelfbeproeving houdt in dat je op Hem gericht bent en niet op jezelf. Dat is ook het enige antwoord wat mensen hoeven te geven als je ze vraagt wat de week van voorbereiding inhoudt. Het gaat niet om een riedeltje afwerken van ellende, verlossing en dankbaarheid om je klaar te maken voor het avondmaal. Of om een week lang maar elke dag veel uit de Bijbel te lezen. Het gaat er enkel om dat je je richt op Hem, je focust op wat Hij voor je heeft gedaan en waarom. Om je te redden. Daar draait het evangelie om, daar draait het avondmaal om. Focus je op Hem, breek met dat wat tussen jou en Hem instaat. En bovenal: Wees dankbaar!


Teus, mogelijk heb jij het niet nodig omdat je ten allen tijde dicht bij Hem leeft en weinig "downs" hebt. Ik ben jaloers op je. Maar bij mij (en ik weet van een hoop anderen dat het bij hen ook zo is) werkt het niet altijd zo en kunnen dit soort dingen helpen. Ik hoop dat je daar begrip voor hebt. Als jij het niet nodig hebt, het is niet verplicht hoor ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Voorbereiding en zelfbeproeving

Berichtdoor elbert » 04 mar 2015 11:26

benefietdiner schreef:Wie kan mij onafhankelijk zeggen wat er bedoeld wordt met het heilig avondmaal en eventueel een voorbereiding.
Als ik het aan gemeenteleden vraag wat zij nu eigenlijk doen of niet doen met een week van voorbereiding krijg ik een hakkelen en verschillend antwoord. Ik maak er uit op dat ze het eigenlijk niet weten van hoe en wat.
1. Helemaal onafhankelijk is niemand, dus ik pretendeer niet "onafhankelijk" te zijn.
2. Ik wil er wel een antwoord op geven en dan ook met de focus over voorbereiding en zelfbeproeving, want daar gaat dit topic over.

Dat zelfbeproeving nodig is, geeft de apostel Paulus ons aan in 1 Kor. 11:28:
1 Kor. 11:28 Maar laat ieder mens zichzelf beproeven en laat hij zó eten van het brood en drinken uit de drinkbeker.

Het woord beproeven (δοκιμάζω) betekent hier zoiets als "onderzoeken, testen, erkennen dat iets echt is na onderzocht te zijn" enz.
Dat moeten we dus doen en zo van het brood eten en de wijn drinken. Zelfbeproeving is dus niet bedoeld om ons van het avondmaal af te houden, maar om ons met de juiste gezindheid het avondmaal te laten vieren.
Hoe moeten we ons beproeven?
Daar kan maar 1 antwoord op komen, nl. ons aan de hand van het Woord van God onderzoeken. Het Woord is dus de norm. Dus niet ons gevoel, of een bepaalde vorm van zelfvertrouwen of iets dergelijks.
Daarom hebben we in gereformeerde kerken zelfbeproeving aan de hand van het Woord van God. Dat Woord wordt in de zondag voorafgaand aan de avondmaalsbediening ook verkondigd. Daarom noemen we dat dan ook een dienst van voorbereiding: het Woord wordt verkondigd en uitgelegd en die Woordverkondiging kunnen we in de week van voorbereiding gebruiken om ons zelf te beproeven. In de week van voorbereiding kunnen we ons dus intensief bezighouden met het Woord van God specifiek gericht op de vraag hoe het zit tussen God en ons, tussen ons en onze naaste en wat Christus voor ons gedaan heeft door zich voor ons over te geven. We nemen daar dus een week de tijd voor. Is die week verplicht? Nou nee, maar we hebben er dan tenminste wel even de tijd voor. Ik vind in elk geval wel dat als ik zondags de kerk binnenstap en dan de avondmaalstafel tot mijn verrassing klaar zie staan, dat ik dan niet echt de tijd heb gehad om me hier specifiek mee bezig te houden. Dat wil niet zeggen dat ik de avondmaalsviering dan over zou slaan, maar wel dat ik liever wat meer tijd ervoor gehad zou willen hebben om hier serieus mee bezig te zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten