Avondmaal als Joodse Bruiloft

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Boanerges » 02 mar 2015 11:09

elbert schreef:Mij is niets bekend over 2 bekers (ik ben dan ook benieuwd naar de bron), wel over 1 beker (de verbonds- c.q. huwelijksbeker) bij een joodse bruiloft, waaruit bruidegom en bruid drinken.

Het betreft hier de ondertekening van de trouwakte voorafgaande aan de echte bruiloft. Het is de inleiding van de verlovingstijd die voor de Joodse wet gold als "echt getrouwd". Ik noemde al het voorbeel van Jozef en Maria. Ze waren in ondertrouw, de huwelijkse voorwaarden, de rechten van de bruid en de plichten/beloften van de bruidegom waren vastgelegd in een Ketouba en bezegeld doordat beide toekomstige echtlieden van de beker hadden gedronken. Voor de wet waren ze dus al getrouwd, ze woonden echter nog niet samen. De bruidegom beloofde namelijk dat hij naar het huis van zijn vader zou gaan om daar een woning voor zijn bruid te gaan bereiden. Tenslotte beloofde hij geen wijn meer te drinken voordat de bruiloft zou worden gevierd. De vader van de bruid controleerde het bruidsvertrek en gaf uiteindelijk toestemming om de bruid te gaan halen. In dit geval is Christus naar het Vaderhuis opgevaren om daar een woning te bereiden. Zijn Vader bepaalt de wederkomst wanneer Hij het bruidsvertrek klaar acht. Dáárom weet de Zoon niet wanneer de wederkomst zal zijn. Tot die tijd drinkt Hij niet van "de vrucht van de wijnstok"
Het "ritueel" wijst dus terug op de eerste stap rond het huwelijk, de ondertrouw, het huwelijk zélf is het nog niet.

elbert schreef:Het avondmaal is dus veelomvattend.

Absoluut en terecht door jou aangewezen. Deze ceremonie maakt er echter een belangrijk onderdeel van uit.

elbert schreef:....we moeten wel bedenken dat de Bruid de christelijke gemeente is en niet in de eerste plaats het individu (die daar uiteraard wel onderdeel van uitmaakt).

Ook mee eens. Toch is het zo dat slechts het individu kan worden gered. Het aanbod is dus vooral persoonlijk. Het gaat om jouw relatie met je Heer.
elbert schreef:....we vieren het avondmaal niet 1 keer, maar meerdere keren. Het is dus niet zo dat er elke keer sprake is van een aanbod om te trouwen.

Zoals er in het OT maar één belofte was werd deze regelmatig vernieuwd. Zo wordt onze ondertrouw ook steeds weer vernieuwd en bevestigd. Zolang de Bruidegom wegblijft is dat voor ons, kleingelovigen, ontzettend hard nodig.

elbert schreef:Daarom hebben we wel iets uit te leggen als we het avondmaal niet vieren. Want God weet wat we nodig hebben en als we vinden dat we niet aan het avondmaal kunnen gaan zonder dat er een Bijbelse reden is om niet aan te gaan, dan menen we wijzer te zijn dan God, die het beste voor ons wil. Ik besef wel dat er op dit vlak veel pastorale nood kan zijn, bijvoorbeeld een verkeerd beeld van God, schroom/angst die niet op de Bijbel is gebaseerd enzovoorts.

Ik ben er helaas bang voor dat deze pastorale nood vaak door de pastorale werkers wordt veroorzaakt. Zij zijn het die hun kudde met een verkeerd Godsbeeld opzadelen en te gronde laten gaan door een ondragelijke zondelast.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor elbert » 02 mar 2015 11:24

Boanerges schreef:Het betreft hier de ondertekening van de trouwakte voorafgaande aan de echte bruiloft. Het is de inleiding van de verlovingstijd die voor de Joodse wet gold als "echt getrouwd". Ik noemde al het voorbeel van Jozef en Maria. Ze waren in ondertrouw, de huwelijkse voorwaarden, de rechten van de bruid en de plichten/beloften van de bruidegom waren vastgelegd in een Ketouba en bezegeld doordat beide toekomstige echtlieden van de beker hadden gedronken. Voor de wet waren ze dus al getrouwd, ze woonden echter nog niet samen. De bruidegom beloofde namelijk dat hij naar het huis van zijn vader zou gaan om daar een woning voor zijn bruid te gaan bereiden. Tenslotte beloofde hij geen wijn meer te drinken voordat de bruiloft zou worden gevierd. De vader van de bruid controleerde het bruidsvertrek en gaf uiteindelijk toestemming om de bruid te gaan halen. In dit geval is Christus naar het Vaderhuis opgevaren om daar een woning te bereiden. Zijn Vader bepaalt de wederkomst wanneer Hij het bruidsvertrek klaar acht. Dáárom weet de Zoon niet wanneer de wederkomst zal zijn. Tot die tijd drinkt Hij niet van "de vrucht van de wijnstok"
Het "ritueel" wijst dus terug op de eerste stap rond het huwelijk, de ondertrouw, het huwelijk zélf is het nog niet.
Dit vind ik een mooi beeld, wat tegelijkertijd wijst op de al-wel nog-niet realiteit waar ook de apostelen ook op duiden. Het heil is er al, maar het is nog niet ten volle geopenbaard. Die openbaring komt er bij de voleinding als Christus terugkomt. Dus het beeld van ondertrouw (wat al een wettig huwelijk is) en bruiloft vind ik een mooi beeld.
Boanerges schreef:Zoals er in het OT maar één belofte was werd deze regelmatig vernieuwd. Zo wordt onze ondertrouw ook steeds weer vernieuwd en bevestigd. Zolang de Bruidegom wegblijft is dat voor ons, kleingelovigen, ontzettend hard nodig.
Ook mee eens. :)
Boanerges schreef:Ik ben er helaas bang voor dat deze pastorale nood vaak door de pastorale werkers wordt veroorzaakt. Zij zijn het die hun kudde met een verkeerd Godsbeeld opzadelen en te gronde laten gaan door een ondragelijke zondelast.
Of het altijd door de pastorale werkers wordt veroorzaakt, weet ik nog zo net niet. Vaak zijn het ook gemeenteleden zelf die hun eigen gedachten hebben vanuit hun opvoeding en sociale achtergrond en eigen hart. Wat ik nogal eens zie, is dat er grote aarzelingen zijn rond het avondmaal, terwijl vanaf de kansel een ruimhartige oproep klinkt om de dood des Heeren te gedenken totdat Hij komt. Het hangt er ook wel een beetje vanaf tot welke kerk je behoort en wat er van de kansel verkondigd wordt. Zelf ben ik PKN-er (gereformeerde bond). In andere meer bevindelijke kerken kan de drempel om aan het avondmaal te gaan wel eens hoger zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Cathy » 02 mar 2015 11:28

Teus schreef:
Wat is er te gedenken als je onbekeerd bent?

Cathy schreef:Je zou kunnen overwegen om te beginnen met gehoorzaam te zijn.

Teus schreef:Kun je dat eens uitleggen.

Zie Boanerges: Neem, eet, gedenk en geloof...
Zo hoorde ik het gistermorgen weer: begin met gehoorzamen.
Elbert schreef:Daarom hebben we wel iets uit te leggen als we het avondmaal niet vieren.

Mee eens. Je ontloopt een oordeel niet door in je bank te blijven zitten.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Boanerges » 02 mar 2015 11:48

elbert schreef:Of zoals je wilt: buiten Hem is het onmogelijk om gered te worden.

Amen
elbert schreef:Het ligt inderdaad niet aan de Ontwerper van het reddingsplan, maar tegelijk geldt ook dat God met dit reddingsplan niet faalt. Er worden dus net zoveel mensen gered als er bestemd zijn voor het eeuwige leven. Dat er mensen verloren gaan, betekent dus niet dat God ergens gefaald heeft.

Waar komt toch die behoefte vandaan om God na te rekenen? Beseffen we wel dat we mens zijn en dat God ons geen enkele rekenschap hoeft af te leggen? Sterker nog, wij hoeven helemaal niet te roepen dat Gods reddingsplan niet faalt. Daarmee overschatten we onze positie (naar mijn bescheiden mening natuurlijk) schromelijk. God heeft mijn of onze in-/toestemming helemaal niet nodig. Natuurlijk faalt Zijn plan niet; daar is Hij nou juist God voor.
De leer over de uitverkiezing (en dan met name over de verwerping) heeft al zo ontzettend veel slachtoffers gemaakt. Wij gáán daar helemaal niet over. Ik wil mij daar dan ook verre van houden. Door het uit te willen leggen worden we ook verleid om er wat van te vinden. Jij dus wél en jij dus niet. Hoewel ik de Dordste Leerregels van harte onderschrijf is het een geschrift dat is ontstaan in de late Scholastiek. Het is rederneren van achteren naar voren, bewijzen met de wijsheid van achteraf.

Uitverkiezing probeer ik vaak zó uit kunnen leggen: Je krijgt de opdracht om boodschappen te gaan doen in de supermarkt. Je weet niet wat je moet/mag kopen maar één ding weet je zeker: Bij de kassa zit precies het totaalbedrag in je portemonee dat nodig is om af te rekenen. Jij weet echter vooraf niet hoe veel dat precies is. Neem je dus één pakje Mariakaakjes dan is het precies gepast. Kom je met 2 volle karren bij de kassa dan is het ook gepast. Maak je dus niet druk over hoeveel en wie er uitverkoren zijn. Het zijn er precies genoeg.

De Here Jezus pareerde de vraag in Lucas 13: 23-24 "Iemand zei nu tot hem: „Heer, zijn het er weinig die gered worden?” Hij zei tot hen „Spant U krachtig in om door de nauwe deur binnen te gaan" (Strijdt Gij om in te gaan) áls we dus al iets over de uitverkiezing kunnen zeggen dan alleen over onszelf! Heb ik het Lam gevolgd? Dan ligt voor mij de Kroon der Gerechtigheid gereed, en niet alleen voor mij maar voor allen die Zijn verschijning hebben liefgehad zegt Paulus tegen Timotheus.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor benefietdiner » 02 mar 2015 12:05

Beste Boanerges,
Ik vond de symboliek ‘avondmaal als Joodse Bruiloft’ mooi.
Ik ben aan het google geweest naar eventuele bronnen en kwam hier uit: http://www.forwardgrace.nl/downloads/reader_deel2.pdf
Is dit juist en heb je zelf misschien bronnen waar deze symboliek beschreven staat?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor elbert » 02 mar 2015 12:23

Boanerges schreef:Waar komt toch die behoefte vandaan om God na te rekenen? Beseffen we wel dat we mens zijn en dat God ons geen enkele rekenschap hoeft af te leggen? Sterker nog, wij hoeven helemaal niet te roepen dat Gods reddingsplan niet faalt. Daarmee overschatten we onze positie (naar mijn bescheiden mening natuurlijk) schromelijk. God heeft mijn of onze in-/toestemming helemaal niet nodig. Natuurlijk faalt Zijn plan niet; daar is Hij nou juist God voor.
Wat heeft dit met onze in-/toestemming te maken? Volgens mij heb ik niet gerekend, maar slechts nagesproken wat de Bijbel zegt, nl. dat er zovelen geloofden als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48).
Het zal waar zijn dat er met de uitverkiezing verkeerde dingen gedaan zijn/worden, maar dat wil niet zeggen dat we er maar over moeten zwijgen. Dan zijn we net zo goed verkeerd bezig. Want de uitverkiezing is bedoeld tot onze troost. Die troost moeten we ons niet af laten nemen door onze mond maar te houden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Boanerges » 02 mar 2015 12:32

elbert schreef:Wat heeft dit met onze in-/toestemming te maken? Volgens mij heb ik niet gerekend, maar slechts nagesproken wat de Bijbel zegt, nl. dat er zovelen geloofden als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48).
Het zal waar zijn dat er met de uitverkiezing verkeerde dingen gedaan zijn/worden, maar dat wil niet zeggen dat we er maar over moeten zwijgen. Dan zijn we net zo goed verkeerd bezig. Want de uitverkiezing is bedoeld tot onze troost. Die troost moeten we ons niet af laten nemen door onze mond maar te houden.

Haha....ook op dit punt, zoals je het nu omschrijft, heb je mijn volledige instemming. Het punt zit echter in de zin "Het zal waar zijn dat er met de uitverkiezing verkeerde dingen gedaan zijn/worden....." maar dat begrijp je vast wel :D

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Boanerges » 02 mar 2015 12:35

benefietdiner schreef:Beste Boanerges,
Ik vond de symboliek ‘avondmaal als Joodse Bruiloft’ mooi.
Ik ben aan het google geweest naar eventuele bronnen en kwam hier uit: http://www.forwardgrace.nl/downloads/reader_deel2.pdf
Is dit juist en heb je zelf misschien bronnen waar deze symboliek beschreven staat?


Hoi Benefietdiner,
of het allemaal "juist" is weet ik niet :wink: maar dit document beschrijft inderdaad een gedeelte van de punten die ik heb aangedragen.
Groeten,
Boanerges

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2015 15:38

elbert schreef:Of het altijd door de pastorale werkers wordt veroorzaakt, weet ik nog zo net niet. Vaak zijn het ook gemeenteleden zelf die hun eigen gedachten hebben vanuit hun opvoeding en sociale achtergrond en eigen hart. Wat ik nogal eens zie, is dat er grote aarzelingen zijn rond het avondmaal, terwijl vanaf de kansel een ruimhartige oproep klinkt om de dood des Heeren te gedenken totdat Hij komt. Het hangt er ook wel een beetje vanaf tot welke kerk je behoort en wat er van de kansel verkondigd wordt. Zelf ben ik PKN-er (gereformeerde bond). In andere meer bevindelijke kerken kan de drempel om aan het avondmaal te gaan wel eens hoger zijn.

Dat komt door het verschil in beleving van het H.A.
Als het gezien wordt als een soort feestelijke gedenkmaaltijd, dan zou iedereen er in principe aan mogen, die een "net" leven leidt.
Maar als dit gezien wordt - zoals in de bevindelijke kerken - als een gedachtenismaaltijd, dan is het alleen voor diegenen die het lijden en sterven van de Heere Jezus deelachtig zijn geworden, m.a.w. aan zichzelf gestorven zijn en de waarachtige beproeving kennen.

Zij die dit getuigenis in hun hart echter niet gevoelen, eten en drinken zich een oordeel, staat in het Formulier, dus kan het zo zijn dat mensen die soms, of altijd deelnemen, op een keer niet aan kunnen gaan. Omdat God's kinderen ook wel eens van hun plaats af zijn, zoals dat heet, dus in zonden gevallen.

Ik vraag me af, is er in elke kerk wel een voorbereidingszondag, met een aansluitende week?
In veel kerken wordt in de voorbereidingsweek nog een extra gebedsdienst belegd, (op woensdag of donderdag) waarin hiernaar toe geleefd wordt.

Vanaf de kansel klinkt een ruimhartige oproep ja, geldt die voor iedereen dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2015 15:56

Chaya schreef:Vanaf de kansel klinkt een ruimhartige oproep ja, geldt die voor iedereen dan?

Ja.
De keer dat Jezus het avondmaal instelde zat óók Judas aan, die hem nog diezelfde avond zou verraden.
De keer dat Jezus het avondmaal instelde zat óók Petrus aan, die hem nog diezelfde avond zou verloochenen.
De keer dat Jezus het avondmaal instelde zat óók Thomas aan, die hem nog diezelfde week niet zou geloven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2015 16:03

StillAwake schreef:Ja.
De keer dat Jezus het avondmaal instelde zat óók Judas aan, die hem nog diezelfde avond zou verraden.

De Heere Jezus wist het!
Bovendien staat in de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Wij geloven en belijden dat onze Zaligmaker Jezus Christus het sacrament des Heiligen Avondmaals verordend en ingesteld heeft, om te voeden en te onderhouden degenen die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft. Nu hebben degenen die wedergeboren zijn, in zich tweeërlei leven: het ene lichamelijk en tijdelijk, hetwelk zij van hun eerste geboorte medegebracht hebben, en allen mensen gemeen is; het andere is geestelijk en hemels, hetwelk hun gegeven wordt in de tweede geboorte, dewelke geschiedt door het woord des Evangelies, in de gemeenschap des lichaams van Christus; en dit leven is niet gemeen, dan alleen den uitverkorenen Gods.

StillAwake schreef:De keer dat Jezus het avondmaal instelde zat óók Petrus aan, die hem nog diezelfde avond zou verloochenen.

Ook dit wist de Heere Jezus!
StillAwake schreef:De keer dat Jezus het avondmaal instelde zat óók Thomas aan, die hem nog diezelfde week niet zou geloven.

Wat een lessen liggen hierin!

Zo goed is de Heere Jezus, Hij had Judas immers ook nog kunnen weren van de Tafel.
Maar Judas heeft geen Zegeningen ontvangen, althans, hij is door eigen schuld, verloren gegaan.

Het kan dus zijn dat ook een Avondmaalganger toch verloren ligt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2015 16:12

Chaya schreef:Zo goed is de Heere Jezus, Hij had Judas immers ook nog kunnen weren van de Tafel.
Maar Judas heeft geen Zegeningen ontvangen, althans, hij is door eigen schuld, verloren gegaan.

Het kan dus zijn dat ook een Avondmaalganger toch verloren ligt.

Zou het ook kunnen zijn dat Jezus Judas niet KON weren, omdat het met zijn oproep aan iedereen (en dus ook aan Judas) in conflict zou zijn?
Zou het kunnen zijn dat ons reformatorische afhoudingsbeleid strijdig is met Jezus' bedoeling met het avondmaal?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2015 16:20

StillAwake schreef:Zou het ook kunnen zijn dat Jezus Judas niet KON weren, omdat het met zijn oproep aan iedereen (en dus ook aan Judas) in conflict zou zijn?
Zou het kunnen zijn dat ons reformatorische afhoudingsbeleid strijdig is met Jezus' bedoeling met het avondmaal?

Misschien heeft het aanzitten het oordeel van Judas verzwaart. Dat weten we niet.
In een kerk dient alles ordelijk te gebeuren, dat ben je toch wel met mij eens?
Als iedereen lukraak toegelaten zou worden, is dat een "degeneratie" (ik zoek eigenlijk een beter woord :-k ) van het Heilig Avondmaal.
Heilig>> dat woord zegt toch wel iets.

Gebruik je hier bewust het woord reformatorisch, om aan te tonen dat er 2 verschillende soorten beleid zijn?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2015 16:25

Chaya schreef:In een kerk dient alles ordelijk te gebeuren, dat ben je toch wel met mij eens?

Ja, maar belangrijker is dat e.e.a. Bijbels verloopt...
En da's niet hetzelfde.
Chaya schreef:Als iedereen lukraak toegelaten zou worden, is dat een "degeneratie" (ik zoek eigenlijk een beter woord :-k ) van het Heilig Avondmaal.
Heilig>> dat woord zegt toch wel iets.

Waar lees jij in de Bijbel over het "heilig" Avondmaal?
Het staat er niet...
En wellicht is het inderdaad een degeneratie van de vorm, maar komt het wél dichter bij de bedoeling?
Chaya schreef:Gebruik je hier bewust het woord reformatorisch, om aan te tonen dat er 2 verschillende soorten beleid zijn?

Inderdaad.
Het katholicisme, alsmede de meeste protestantse kerken laten iedereen aangaan die beleid dat Jezus Christus hun verlosser is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor elbert » 02 mar 2015 16:26

StillAwake schreef:De keer dat Jezus het avondmaal instelde zat óók Judas aan, die hem nog diezelfde avond zou verraden.
Dat is niet zeker. Sommige uitleggers gaan ervan uit dat Judas alleen aanwezig was bij de voormaaltijd en niet bij het avondmaal zelf. Maar dat valt in de categorie niet-opgehelderde zaken.
StillAwake schreef:Zou het ook kunnen zijn dat Jezus Judas niet KON weren, omdat het met zijn oproep aan iedereen (en dus ook aan Judas) in conflict zou zijn?
Zou het kunnen zijn dat ons reformatorische afhoudingsbeleid strijdig is met Jezus' bedoeling met het avondmaal?
Jezus riep niet iedereen aan het avondmaal. De Farizeeën en Schriftgeleerden zaten bijvoorbeeld niet aan, alleen Zijn discipelen. Hieruit leren we dat het avondmaal alleen bestemd is voor degenen die tot Zijn gelovigen, Zijn gemeente behoren. Een ongelovige heeft dan ook niets aan het avondmaal te zoeken.
Het reformatorische afhoudingsbeleid heeft te maken met de opmerkingen van de apostel Paulus dat wie aan bepaalde zonden vasthoudt, geen deel heeft aan het Koninkrijk van God (bijv. in Ef. 5:5, Gal. 5:19-21, 1 Kor. 6:9-10). En wie geen deel heeft aan het Koninkrijk van God, heeft ook geen deel aan het avondmaal.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten