De Heere Jezus heeft het Heilig Avondmaal ingesteld, toen de joden het feest van Pascha vierden.
Door het breken van het brood en het schenken van de wijn, toonde Hij aan zijn discipelen dat Hij geofferd zal worden als het echte Paaslam.
De joden vieren nog altijd het Pascha, omdat zij niet geloven dat de Messias al gekomen is.
Hoe kun je dan een dergelijke maaltijd vergelijken met het Heilig Avondmaal?
Al zou er misschien een overeenkomst kunnen zijn, het is niet hetzelfde en ook niet met een zelfde betekenis.
In de Catechismus staat en zo belijden wij dit in de reformatorische kerken:
"Christus heeft deze maaltijd voor Zijn gelovigen ingesteld.
Zij die zich vanwege hun zonden mishagen, op de belofte van vergeving zich verlaten en begeren voor de Heere te leven.
Dan mogen het kleinen en groten in de genade zijn. Zij die tot volle zekerheid zijn gekomen, maar ook de zwakkeren in het geloof.
Verder is er een kerkelijk recht - je mag aangaan als je belijdend lid bent en een onberispelijke levenswandel hebt. D.w.z. niet in openlijke zonden leeft.
Maar er is ook een Goddelijk recht en dat heeft nog groter betekenis.
Dat is nl. dat God je Zelf naar Zijn tafel roept.
Dat kan zijn op het moment zelf, tijdens de kerkdienst, of tijdens de week van voorbereiding.