Avondmaal als Joodse Bruiloft

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Chaya » 27 feb 2015 14:06

De Heere Jezus heeft het Heilig Avondmaal ingesteld, toen de joden het feest van Pascha vierden.
Door het breken van het brood en het schenken van de wijn, toonde Hij aan zijn discipelen dat Hij geofferd zal worden als het echte Paaslam.

De joden vieren nog altijd het Pascha, omdat zij niet geloven dat de Messias al gekomen is.
Hoe kun je dan een dergelijke maaltijd vergelijken met het Heilig Avondmaal?
Al zou er misschien een overeenkomst kunnen zijn, het is niet hetzelfde en ook niet met een zelfde betekenis.

In de Catechismus staat en zo belijden wij dit in de reformatorische kerken:
"Christus heeft deze maaltijd voor Zijn gelovigen ingesteld.
Zij die zich vanwege hun zonden mishagen, op de belofte van vergeving zich verlaten en begeren voor de Heere te leven.
Dan mogen het kleinen en groten in de genade zijn. Zij die tot volle zekerheid zijn gekomen, maar ook de zwakkeren in het geloof.

Verder is er een kerkelijk recht - je mag aangaan als je belijdend lid bent en een onberispelijke levenswandel hebt. D.w.z. niet in openlijke zonden leeft.
Maar er is ook een Goddelijk recht en dat heeft nog groter betekenis.
Dat is nl. dat God je Zelf naar Zijn tafel roept.
Dat kan zijn op het moment zelf, tijdens de kerkdienst, of tijdens de week van voorbereiding.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor StillAwake » 27 feb 2015 15:13

Dat is nl. dat God je Zelf naar Zijn tafel roept.
Dat kan zijn op het moment zelf, tijdens de kerkdienst, of tijdens de week van voorbereiding.

Tijdens de dienst roept God zelf, bij monde van de predikant, de gemeente tot Zijn avondmaal.
Als mensen dan blijven zitten is dat toch een afwijzing van deze nodiging?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Chaya » 27 feb 2015 16:07

StillAwake schreef:Tijdens de dienst roept God zelf, bij monde van de predikant, de gemeente tot Zijn avondmaal.

Zijn gemeente ja, maar dat betekent niet dat dit de gehele kerkelijke gemeente kan zijn.
In de kerk zitten ook onbekeerden.
Als het goed is houdt dominee eerst een voorbereidingspreek, toch?
In de kerken waar het formulier gelezen wordt, leest hij dan het eerste gedeelte.

Klein citaat hieruit:
Zij die dit getuigenis in hun hart echter niet gevoelen, eten en drinken zich een oordeel. Naar het bevel van Christus en van de apostel Paulus vermanen wij daarom allen die weten dat zij met de hiernavolgende ergerlijke zonden besmet zijn, zich van de tafel des Heeren te onthouden, en wij verkondigen hun dat zij geen deel uitmaken van het Rijk van Christus. Dit betreft allen:
die afgoden in welke gestalte ook voor de Heere in de plaats stellen of God op eigenwillige manier vereren;
die de naam van de Heere door vloeken of op andere wijze misbruiken;
die zich bezighouden met occulte praktijken of daaraan geloof hechten ;
die God, Zijn Woord en de heilige sacramenten verachten;
die aan hun ouders of andere gezagsdragers ongehoorzaam zijn ;
die zich aan menselijk leven vergrijpen of haat koesteren tegen hun naasten en zich niet met hen willen laten verzoenen;
die getrouwd of ongetrouwd hun lichaam niet rein bewaren;
die hebzuchtig, verkwistend of verslaafd zijn;
die leugenaars of roddelaars zijn;
kortom, allen die zich in woord en wandel als ongelovigen gedragen.
Zolang zij aan zulke zonden vasthouden, moeten ze zich onthouden van het avondmaal dat Christus alleen voor Zijn gelovigen heeft ingesteld, opdat Gods oordeel en straf over hen niet des te zwaarder worden.

StillAwake schreef:Als mensen dan blijven zitten is dat toch een afwijzing van deze nodiging?

Dat zou kunnen ja. Maar als iemand geen vrijmoedigheid heeft, kan dit zo gebeuren. Zelfonderzoek is dan ook nodig.
God's kind kan ook in zonde vallen, of tijdelijk 'van zijn plaats zijn". Maar de Heere komt hier altijd op terug.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Boanerges » 27 feb 2015 16:15

Chaya schreef:De Heere Jezus heeft het Heilig Avondmaal ingesteld, toen de joden het feest van Pascha vierden.
Door het breken van het brood en het schenken van de wijn, toonde Hij aan zijn discipelen dat Hij geofferd zal worden als het echte Paaslam.
................................Al zou er misschien een overeenkomst kunnen zijn, het is niet hetzelfde en ook niet met een zelfde betekenis..


Hey, dat is bijzonder! Moet je eens kijken wat je hier zegt wanneer ik er een paar regels tussenuit laat.

Je kunt je ogen wel sluiten voor de symboliek die de Heiland door de bruiloftsvorm heeft aangebracht bij de instelling van het Avondmaal maar dan moet je hetzelfde doen met het is-gelijk-teken dat de dogmatiek heeft aangebracht tussen het Avondmaal en het Paschafeest. Hoewel ik deze vergelijking geheel begrijp en van harte onderschrijf is het een geloofsconclusie en staat dat er volgens mij niet met zoveel woorden. Het is natuurlijk logisch, zo klaar als een klontje, dat het Pascha als voorafschaduwing naar het Paaslam verwijst dat zich liet offeren ten tijde van het Pascha. Maar waarom zou het één (Pascha=Avondmaal) niet naast het ander (Avondmaal=Bruiloft) kunnen bestaan?

Wat ik daarbij ook jammer vind is dat je niet buiten de dogmatische opvattingen durft te denken en redeneren.

Chaya schreef:In de Catechismus staat en zo belijden wij dit in de reformatorische kerken:
"Christus heeft deze maaltijd voor Zijn gelovigen ingesteld.
Zij die zich vanwege hun zonden mishagen (een typisch dogmatisch woord), op de belofte van vergeving zich verlaten en begeren voor de Heere te leven.
Dan mogen het kleinen en groten (Kleinen en groten....wat een dogmatiek!) in de genade zijn. Zij die tot volle zekerheid (volle zekerheid tegenover zwakken....ook onversneden dogmatiek) zijn gekomen, maar ook de zwakkeren in het geloof.

Verder is er een kerkelijk recht - je mag aangaan als je belijdend lid bent en een onberispelijke levenswandel Oei....die heb ik zéker niet! om met Paulus te spreken: ik ben de grootste zondaar. Mag ik dáárom niet aangaan?)hebt. D.w.z. niet in openlijke zonden leeft.(owja dáár gaat het natuurlijk om....ik mag niet als zondaar bekénd staan) .


Gelukkig trek je zelf een prachtig conclusie:

Chaya schreef:Maar er is ook een Goddelijk recht en dat heeft nog groter betekenis.
Dat is nl. dat God je Zelf naar Zijn tafel roept.
Dat kan zijn op het moment zelf, tijdens de kerkdienst, of tijdens de week van voorbereiding.


Heerlijk dat God Zijn beloften aan IEDEREEN die in Hem gelooft waarmaakt. Hij nodigt je zelfs uit aan de tafel van Zijn liefdeverbond. Wie zijn wij dan om die nodiging te weigeren? Stop met het opwerpen van blokkades. Neem, eet, gedenk en gelooft Iedere keer weer. Houd je vast aan je Bruidegom die telkens weer wil laten zien dat hij ECHT in jouw Zijn REINE Bruid ziet en van je houdt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Chaya » 27 feb 2015 16:21

Wat is er mis met dogmatiek?
Boanerges schreef:Heerlijk dat God Zijn beloften aan IEDEREEN die in Hem gelooft waarmaakt.

Dat zeg ik toch ook?
Dit gaat over God's Volk en niet iedereen die in de kerk zit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Boanerges » 27 feb 2015 16:50

Chaya schreef:Dit gaat over God's Volk en niet iedereen die in de kerk zit.

Daar zijn we het snel over eens Chaya. Het wordt alleen een ander verhaal wanneer je je eerste vraag daarmee in verband brengt:
Chaya schreef:Wat is er mis met dogmatiek?

Met Dogmatiek is in zoverre niets mis wanneer je de letterlijke betekenis hiervan op het oog hebt. Dogmatiek betekent zoveel als "Dat wat ik waar acht"
De Reformatorische dogmatiek maakt helaas vaak een karikatuur van wat de Here God met Zijn volk voor ogen heeft. De voorgangers (al dan niet in de tijd van de (nadere)reformatie of vandaag de dag) weten blijkbaar zo ontzettend goed hóe de Here in hun ogen zou zijn en hóe Hij naar hún maatstaf zou moeten reageren dat ze zich verbeelden dat zij de maat mogen nemen van mensen die de kerken bevolken.
Het is een afschuwelijk misverstand dat dit Volk (zo schrijven ze het graag...met een Hoofdletter) maar een zéér klein samenraapsel is van hen die aan de maatstaf van de leiders voldoen. Deze leiders brengen hun kudde weer in het "diensthuis der zonden" en laten hun schapen onder een zware zondelast verloren gaan. Jesaja maakt daar in naam van de Heer korte metten mee: De Here zál die herders! Wij mogen juist leven in vrijheid, verworven door onze Here Jezus. Die met Zijn kostbaar bloed voor alle zonden volkomen heeft betaald. "Op gezag van de Heer" zeg ik dat het een leugen is dat het offer en de daaraan gekoppelde redding maar voor een enkeling bereikbaar is. God de Vader heeft Zijn hele Bruid op het oog, niemand uitgezonderd. Hij wacht op haar reactie. Zou ze uit de beker drinken?

Houd dus op met je verstoppen achter je zonden en treedt in het Licht. Voel de vrijheid van je Heer en wees een ander tot hand en voet. Neem elkaar niet de maat (jij hoort er wél bij en jij niet) Leidt elkaar op de weg naar de eeuwigheid door het pad dat oplicht door de Heilige Geest te volgen. Samen zoeken naar de weg die de Heer met ons leven wil gaan. Een ding is zeker: aankomen zullen we!

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Boanerges » 27 feb 2015 17:00

En lieve zuster ( :roll: ik denk dat je een zuster bent) Chaya ik wil jou natuurlijk op geen enkele wijze de maat nemen. Ik zou het erg vervelend vinden wanneer je dat gevoel zou krijgen. Ik respecteer jouw mening en weet zeker dat je vanuit je geloof spreekt. Ik hoop dat we samen kunnen zoeken naar het plan van onze Heer. Ik zie daarin zoveel meer ruimte dan de heersende reformatorische opvatting. Ik ben er trouwens blij mee dat we er samen van overtuigd zijn dat we Christus nodig hebben om bij de Vader te kunnen komen.
Daarnaast hoop ik dat wij - ondanks onze verschillende zienswijze - straks gezamenlijk van de nieuwe wijn mogen drinken in het koninkrijk van Het Lam en dat we Hem daar eeuwig mogen loven en prijzen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor elbert » 27 feb 2015 19:08

Boanerges schreef:Met Dogmatiek is in zoverre niets mis wanneer je de letterlijke betekenis hiervan op het oog hebt. Dogmatiek betekent zoveel als "Dat wat ik waar acht"
Eerlijk gezegd vind ik dit een wat zonderlinge definitie van dogmatiek. Volgens de dogmaticus Hendrikus Berkhof is dogmatiek "de systematische doordenking van de inhoud van de relatie die God in Christus met ons heeft gelegd". Systematische doordenking dus van het heil. Dat is dogmatiek.
Boanerges schreef:De Reformatorische dogmatiek maakt helaas vaak een karikatuur van wat de Here God met Zijn volk voor ogen heeft. De voorgangers (al dan niet in de tijd van de (nadere)reformatie of vandaag de dag) weten blijkbaar zo ontzettend goed hóe de Here in hun ogen zou zijn en hóe Hij naar hún maatstaf zou moeten reageren dat ze zich verbeelden dat zij de maat mogen nemen van mensen die de kerken bevolken.
Dit is dus geen dogmatiek, maar een opvatting over hoe groot het volk van God is. Overigens zijn het niet alleen bevindelijke refo's die het volk van God klein vinden: ook de vroege kerkvaders en de reformatoren zeiden dat. Overigens zeiden ze dit tot hun verdriet, niet voor hun plezier. Als mensen het voor hun plezier zeggen, of omdat ze vinden dat het zo hoort, dan zijn ze verkeerd bezig.
Boanerges schreef:"Op gezag van de Heer" zeg ik dat het een leugen is dat het offer en de daaraan gekoppelde redding maar voor een enkeling bereikbaar is.
Dat klopt, maar tegelijkertijd is het ook waar dat maar weinigen die redding vinden. (Matth. 7:14). Dat zijn geen woorden van rechtse refo's, maar van de Heere Jezus Zelf. Er is dus een onderscheid tussen de vragen of de redding bereikbaar is, of dat die daadwerkelijk bereikt wordt.

Maar ontopic: het avondmaal is een voorafschaduwing van de Bruiloft van het Lam (Openbaring 19:7, Mark. 2:19-20, Matth. 26:29, Mark. 14:15, Luk. 22:18). De Bruiloft van het Lam betekent dat Christus en Zijn Bruid uiteindelijk samenkomen. Vereniging is hier het woord: Christus en Zijn Bruid komen samen. Zo gaat het ook bij het avondmaal: we komen bij de Heere Jezus, we eten met Hem en ontvangen zijn genadebrood en genadewijn (Zijn lichaam en bloed). Zo verheffen we onze harten in de hemel, waar Christus is. En bij de Bruiloft van het Lam zal dat volkomen zijn, wanneer we Hem van aangezicht tot aangezicht zullen zien. Dat is het aanzitten in het Koninkrijk van God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Teus » 27 feb 2015 19:45

Teus schreef:Wat is er te gedenken als je onbekeerd bent?


Cathy schreef:Je zou kunnen overwegen om te beginnen met gehoorzaam te zijn.


Kun je dat eens uitleggen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Teus » 27 feb 2015 19:48

Teus schreef:
Wat is er te gedenken als je onbekeerd bent?


rotterdam schreef:Slaat dit op jezelf ? Of op anderen ?


Ik zeg het in de algemeenheid maar het slaat op iedereen, alleen, het gaat er om of het van toepassing is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor benefietdiner » 27 feb 2015 22:00

elbert schreef:Maar ontopic: het avondmaal is een voorafschaduwing van de Bruiloft van het Lam (Openbaring 19:7, Mark. 2:19-20, Matth. 26:29, Mark. 14:15, Luk. 22:18). De Bruiloft van het Lam betekent dat Christus en Zijn Bruid uiteindelijk samenkomen. Vereniging is hier het woord: Christus en Zijn Bruid komen samen. Zo gaat het ook bij het avondmaal: we komen bij de Heere Jezus, we eten met Hem en ontvangen zijn genadebrood en genadewijn (Zijn lichaam en bloed). Zo verheffen we onze harten in de hemel, waar Christus is. En bij de Bruiloft van het Lam zal dat volkomen zijn, wanneer we Hem van aangezicht tot aangezicht zullen zien. Dat is het aanzitten in het Koninkrijk van God.

Dus toch ‘een Bruiloft’ gelukkig.
Wat ik van elbert niet verneem (echt ontopic dus) is een inhoudelijk reactie van de topicstarter over de ‘twee bekers’ waarvan de bruid (symbolisch wij) één beker kon afwijzen of aannemen, zoals bij een Joodse bruiloft in die tijd blijkbaar gewoon was.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor rotterdam » 28 feb 2015 08:05

Teus schreef:
Ik zeg het in de algemeenheid maar het slaat op iedereen, alleen, het gaat er om of het van toepassing is.


O gelukkig, het is uitsluitend een theoretische vraag.
Daarvan gaan er dertien in kerkelijk dozijn.
Het is een vraag die jij en ik, ja iedereen persoonlijk zal moeten beantwoorden.
Of denk je geroepen te zijn om te beoordelen of het van toepassing is bij je naaste ?
De kerk is geroepen het sacrament te bedienen en dus "de uitnodiging van Christus" te herhalen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor elbert » 02 mar 2015 10:26

benefietdiner schreef:Dus toch ‘een Bruiloft’ gelukkig.
Wat ik van elbert niet verneem (echt ontopic dus) is een inhoudelijk reactie van de topicstarter over de ‘twee bekers’ waarvan de bruid (symbolisch wij) één beker kon afwijzen of aannemen, zoals bij een Joodse bruiloft in die tijd blijkbaar gewoon was.
Mij is niets bekend over 2 bekers (ik ben dan ook benieuwd naar de bron), wel over 1 beker (de verbonds- c.q. huwelijksbeker) bij een joodse bruiloft, waaruit bruidegom en bruid drinken.
De Bijbel vertelt ons dat er bij het avondmaal, naast de drinkbeker, ook het brood gebroken werd en de Heere Jezus erbij zei: "Neem, eet, dit is Mijn lichaam." Daarna nam Hij de drinkbeker en zei: "Drink allen daaruit, want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden." en daarbij zei Hij dat hij niet meer van de vrucht van de wijnstok zou drinken totdat Hij die nieuw zou drinken in het Koninkrijk van Zijn Vader.
Het bruiloftsaspect is 1 aspect van het avondmaal en daarbij wordt in de Bijbel vooral naar de toekomst gekeken (de bruiloft van het Lam). Daar zijn we naar onderweg en het avondmaal is wat dat betreft een pleisterplaats waar we geestelijk gevoed worden. Maar er zijn andere aspecten die eerst komen: de vergeving van zonden door het lijden en sterven van Christus, waaraan we deel hebben door het geloof. Het avondmaal is dus veelomvattend.

Nu wil Boanerges het voorbeeld van de joodse bruiloft gebruiken om aan te wijzen dat de drinkbeker neerkomt op het aanbod van de Bruidegom naar Zijn bruid om het huwelijk aan te gaan. Nou zit dat aspect er zeker in, maar we moeten wel bedenken dat de Bruid de christelijke gemeente is en niet in de eerste plaats het individu (die daar uiteraard wel onderdeel van uitmaakt). In de tweede plaats vieren we het avondmaal niet 1 keer, maar meerdere keren. Het is dus niet zo dat er elke keer sprake is van een aanbod om te trouwen. Dat aspect kun je bij de eerste viering van een christen er natuurlijk wel bij betrekken, maar bij elke volgende viering zou je eerder bij het onderhouden van de (trouw)band tussen Christus en Zijn Gemeente moeten stilstaan. Verder is het niet zozeer een aanbod van Christus, maar een opdracht: "neemt, eet" en "drinkt allen daaruit". Het is dus een opdracht aan de christelijke gemeente (alle gelovigen) om het avondmaal te vieren. Die opdracht is er niet voor niets, want op deze manier wil God met ons samenzijn en ons geestelijk voeden. Ons geloofsleven zal dan ook een kwijnend bestaan hebben, als we ons niet door God geestelijk laten voeden, ook door het avondmaal. Daarom hebben we wel iets uit te leggen als we het avondmaal niet vieren. Want God weet wat we nodig hebben en als we vinden dat we niet aan het avondmaal kunnen gaan zonder dat er een Bijbelse reden is om niet aan te gaan, dan menen we wijzer te zijn dan God, die het beste voor ons wil. Ik besef wel dat er op dit vlak veel pastorale nood kan zijn, bijvoorbeeld een verkeerd beeld van God, schroom/angst die niet op de Bijbel is gebaseerd enzovoorts.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Boanerges » 02 mar 2015 10:42

elbert schreef:Eerlijk gezegd vind ik dit een wat zonderlinge definitie van dogmatiek.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik wilde er maar mee zeggen dat zodra deze "systematische doordenking" ten uitvoer is gebracht de zaak doorgaans in beton gegoten is. Het wordt vaak klakkeloos, zonder daarbij zelf de grijze massa te gebruiken, voor "waar" aangenomen waarbij alle nuances of afwijkende theorieen ten stelligste van de hand worden gewezen.
Boanerges schreef:"Op gezag van de Heer" zeg ik dat het een leugen is dat het offer en de daaraan gekoppelde redding maar voor een enkeling bereikbaar is.
elbert schreef:Dat klopt, maar tegelijkertijd is het ook waar dat maar weinigen die redding vinden. (Matth. 7:14). Dat zijn geen woorden van rechtse refo's, maar van de Heere Jezus Zelf.

Wat mij bij het verweer met deze tekst altijd zo opvalt is dat deze uitsluitend wordt gebruikt om onmogelijkheden aan te geven. Zou dit wel de bedoeling van de Heer zijn? Is het niet vaak zó dat Zijn woorden op het eerste gehoor anders klinken dan bij nadere bestudering?
Ik bedoel daar het volgende mee: In de gelijkenis van De Verloren Zoon gaat het niet om de zoon(s) maar om de Vader. Ook de gelijkenis van de talenten draait niet om de man met het ene talent (dat hij in de grond verstopte omdat hij bang was voor zijn heer) maar om de andere twee knechten. Zij kénden hun Heer werkelijk en gingen daarom blijmoedig aan de slag zonder een direct opgedragen opdracht.

Zou het dan niet zó kunnen zijn dat deze tekst: "maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden" door de Heer niet als uitsluiting maar juist als uitdaging wordt bedoeld? Deze "redding exclusief voor een enkeling" staat namelijk is schril contrast met Zijn gehele werk op aarde. Om nog maar te zwijgen over het plan van Zijn Vader zie de redding van de HELE wereld op het oog heeft. Dat niet iedereen gered wordt is natuurlijk waar. Dit ligt echter nooit aan de Ontwerper van het reddingsplan.

elbert schreef:Maar ontopic: het avondmaal is een voorafschaduwing van de Bruiloft van het Lam

Blij dat we het daar in ieder geval over eens zijn.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor elbert » 02 mar 2015 11:06

Boanerges schreef:Wat mij bij het verweer met deze tekst altijd zo opvalt is dat deze uitsluitend wordt gebruikt om onmogelijkheden aan te geven. Zou dit wel de bedoeling van de Heer zijn?
In zekere zin wel. De mogelijkheden liggen uitsluitend en alleen aan Gods kant. Daarom richt deze tekst ons juist op God, om het bij Hem te zoeken, op Hem te vertrouwen, op Zijn Zoon te vertrouwen tot redding van ons. Daarom wordt de poort naar het leven nauw genoemd en de weg smal: die poort is zo nauw als Christus en die weg is zo smal als Christus, die de Weg, de Waarheid en het Leven is. Buiten Hem is geen zaligheid. Of zoals je wilt: buiten Hem is het onmogelijk om gered te worden.
Boanerges schreef:Zou het dan niet zó kunnen zijn dat deze tekst: "maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden" door de Heer niet als uitsluiting maar juist als uitdaging wordt bedoeld? Deze "redding exclusief voor een enkeling" staat namelijk is schril contrast met Zijn gehele werk op aarde. Om nog maar te zwijgen over het plan van Zijn Vader zie de redding van de HELE wereld op het oog heeft. Dat niet iedereen gered wordt is natuurlijk waar. Dit ligt echter nooit aan de Ontwerper van het reddingsplan.
Het ligt inderdaad niet aan de Ontwerper van het reddingsplan, maar tegelijk geldt ook dat God met dit reddingsplan niet faalt. Er worden dus net zoveel mensen gered als er bestemd zijn voor het eeuwige leven. Dat er mensen verloren gaan, betekent dus niet dat God ergens gefaald heeft.
"Redding exclusief voor een enkeling"? Nee, dat niet, want het net wordt wereldwijd uitgeworpen om de vissen (christenen) te vangen. En die worden ook gevangen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten

cron