Avondmaal als Joodse Bruiloft

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Boanerges » 25 feb 2015 16:06

Enige tijd geleden werd ik erop attent gemaakt dat het Avondmaal zoals wij dat vieren een metafoor is voor de traditionele Joodse huwelijksvoltrekking. Deze zienswijze geeft een heel andere kijk op het Avondmaal. Ik hoop dat deze invalshoek de gang naar de tafel voor alle reformatorische christenen zal verlichten waardoor de tafel in het vervolg geheel gevuld zal zijn.

Er valt veel over te zeggen maar ik het kort komt het op het volgende neer:
In de Joodse traditie had men te maken met gearrangeerde huwelijken. De Joodse vader verplichtte zich om (al dan niet met medewerking van de moeder) een onberispelijke partij voor zijn zoon te vinden. Wanneer deze partij was gevonden dan werd er een afspraak gemaakt.
Als de toekomstige bruid en bruidegom de leeftijd bereikt hadden dat het huwelijk kon worden gesloten dan gaf de bruidegom de bruid een aantal geschenken. Deze geschenken hadden een symbolische betekenis. Dit is voor mijn verhaal even niet van belang.

Wanneer de huwelijkse voorwaarden waren besproken tussen de beide vaders en de bruidegom dan werd er een zogenaamde Ketubah (betekent letterlijk: iets geschreven), een geschreven huwelijksovereenkomst opgesteld. In deze overeenkomst werden de prijs van de bruid, de beloftes van de bruidegom, en de rechten van de bruid vastgelegd. De bruid hield zich bij deze onderhandelingen afzijdig.

De aanstaande bruidegom presenteerde naast het tekenen met zijn naam op de Ketubah twee bekers met wijn waarover een zegen werd uitgesproken. Als bekrachtiging van de overeenkomst en als verklaring van zijn liefde aan de bruid dronk hij van de eerste beker. Terwijl de bruidegom bad en eer gaf aan de Eeuwige God van Israël en Hem prees bleef de tweede beker op de tafel staan.

Dan volgende het spannendste gedeelte. Hierna koos de aanstaande bruid namelijk of ze zou drinken van de tweede beker of dat ze de beker zou laten staan. Door van de beker te drinken stemde ze toe in het huwelijk en gaf ze blijk van erkenning naar haar Bruidegom! Door de beker te laten staan wees ze de Ketubah en daarmee het huwelijk af.

Als de bruid eenmaal gedronken had van de beker, was de Ketubah voor altijd verzegeld. Op dat moment werd het stel gezien als Verloofd. De verloofde status gold voor de Joodse wet als getrouwd. Net zoals Jozef en Maria al ondertrouwd waren; Maria had dus al gedronken.

Naast het vastleggen en bezegelen van de Ketubah maakte de bruidegom een belofte dat hij zou terugkeren naar het huis van zijn vader en dat hij dáár een plaats voor hen samen zou bereiden. Waar zij samen konden wonen. De vader van de bruidegom zou bepalen of deze woning aan zijn eisen zou voldoen. Zolang dat niet het geval was werd de bruiloft nog niet gevierd.

Wanneer de Heer Jezus ons dus aan de avondmaalstafel de beker voorhoud en zegt “neemt drinkt allen daaruit” dan stelt hij die vraag als DE Bruidegom aan Zijn bruid. Ik houd van jou en wik met je trouwen. Hoe zouden wij die beker dan durven weigeren?? Daarmee wijzen we Hem af! Het avondmaal gaat dus niet over zonde (dat hebben wij er veel te veel van gemaakt) maar over een bruiloft. WIJ zijn Zijn REINE BRUID, we zijn gekocht en betaald. Hij vindt ons waardig, wij zijn door Zijn Vader gezocht en gevonden en aan Hem gegeven.

Wanneer je NIET aangaat aan de tafel van de Heer dan wijs je HEM af!! Vreselijk toch?

Onze Bruidegom is nu bij Zijn Vader om daar een woning voor ons klaar te maken. Wanneer Hij terugkomt om de bruiloft te vieren weet Hij niet, daar gaat Zijn Vader namelijk over. Die bepaalt wanneer de woning klaar is.

Prachtig verhaal toch?!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2015 17:00

Zo prachtig vind ik het niet, want dit klopt niet.
Boanerges schreef:Wanneer je NIET aangaat aan de tafel van de Heer dan wijs je HEM af!! Vreselijk toch?

Hoe kun je deelnemen aan iets waar je geen kennis van hebt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Boanerges » 25 feb 2015 17:21

Beste Chaya,

Ik ben heel benieuwd waarom dit niet zou kloppen? Durf eens buiten de dogmatische kaders van je geloofsgemeenschap te denken. Misschien kom je tot de (schokkende) ontdekking dat dát juist niet klopt!

De Here Jezus heeft altijd heel sprekende voorbeelden en beeldende verhalen die overduidelijk aansluiten bij de belevingswereld van de hoorders van die tijd. Luister dus goed naar HEM en laat je niet afleiden door zij die denken dat ze Hem kunnen verklaren. Het helpt daarbij dat je luistert met "Joodse oren" Wij zijn 2000 jaar na dato ontzettend veel symboliek en verbanden kwijtgeraakt. Het is toch prachtig om dit verband te zien en daarin de diepe betekenis van de gemeenschap aan tafel te begrijpen.

Deelnemen aan iets waar je geen kennis aan hebt? Of bedoel je deelnemen aan iets waarvan een ander vindt dat je er geen kennis aan hebt overeenkomstig de dogmatische uitleg. Durf zelf te denken. De Heiland zegt niet voor niets: "Wie oren heeft om te horen moet goed luisteren"

Zoals ik al vertelde zocht een Joodse vader naar een REINE bruid. God de Vader vond ons als REINE Bruid (zonder vlek of gebrek) Onbegrijpelijk inderdaad. Wat een genade! Wij zijn waardig en goed genoeg voor Zijn Zoon, de Bruidegom. Hij ziet ons niet aan in zonde, die heeft Hij juist wéggedaan uit Zijn heiligheid. Nu wil Hij een relatie, een bruiloft met een REINE Bruid. Gekocht en betaald.

We mogen ons niet blijven verstoppen achter onze zonden. Voor God bestaan ze niet meer. Hij werpt ze zo ver als het oosten verwijderd is van het westen en in het diepste van de zee. Wie zijn wij dan om die steeds maar weer op te rakelen? Hoewel ik nog zonden doe en er dagelijks voor om vergeving vraag en mij daarom diep schaam kunnen deze zonden NOOIT.....NOOIT meer de relatie tussen God en mij blokkeren.

Kijk met je eigen ogen en probeer de retoriek en dogmatiek los te laten. Dat zijn maar woorden van mensen. Volg het Lam, het Levende Woord. In Hem is de redding der wereld en het eeuwige leven!

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor rotterdam » 25 feb 2015 19:41

Chaya schreef:Hoe kun je deelnemen aan iets waar je geen kennis van hebt?


Is het een idee om te proberen tegen de stroom in te zwemmen om bij de Bron uit te komen ?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor StillAwake » 26 feb 2015 08:43

Boanerges schreef:Enige tijd geleden werd ik erop attent gemaakt dat het Avondmaal zoals wij dat vieren een metafoor is voor de traditionele Joodse huwelijksvoltrekking. Deze zienswijze geeft een heel andere kijk op het Avondmaal. Ik hoop dat deze invalshoek de gang naar de tafel voor alle reformatorische christenen zal verlichten waardoor de tafel in het vervolg geheel gevuld zal zijn.

Er valt veel over te zeggen maar ik het kort komt het op het volgende neer:
In de Joodse traditie had men te maken met gearrangeerde huwelijken. De Joodse vader verplichtte zich om (al dan niet met medewerking van de moeder) een onberispelijke partij voor zijn zoon te vinden. Wanneer deze partij was gevonden dan werd er een afspraak gemaakt.
Als de toekomstige bruid en bruidegom de leeftijd bereikt hadden dat het huwelijk kon worden gesloten dan gaf de bruidegom de bruid een aantal geschenken. Deze geschenken hadden een symbolische betekenis. Dit is voor mijn verhaal even niet van belang.

Wanneer de huwelijkse voorwaarden waren besproken tussen de beide vaders en de bruidegom dan werd er een zogenaamde Ketubah (betekent letterlijk: iets geschreven), een geschreven huwelijksovereenkomst opgesteld. In deze overeenkomst werden de prijs van de bruid, de beloftes van de bruidegom, en de rechten van de bruid vastgelegd. De bruid hield zich bij deze onderhandelingen afzijdig.

De aanstaande bruidegom presenteerde naast het tekenen met zijn naam op de Ketubah twee bekers met wijn waarover een zegen werd uitgesproken. Als bekrachtiging van de overeenkomst en als verklaring van zijn liefde aan de bruid dronk hij van de eerste beker. Terwijl de bruidegom bad en eer gaf aan de Eeuwige God van Israël en Hem prees bleef de tweede beker op de tafel staan.

Dan volgende het spannendste gedeelte. Hierna koos de aanstaande bruid namelijk of ze zou drinken van de tweede beker of dat ze de beker zou laten staan. Door van de beker te drinken stemde ze toe in het huwelijk en gaf ze blijk van erkenning naar haar Bruidegom! Door de beker te laten staan wees ze de Ketubah en daarmee het huwelijk af.

Als de bruid eenmaal gedronken had van de beker, was de Ketubah voor altijd verzegeld. Op dat moment werd het stel gezien als Verloofd. De verloofde status gold voor de Joodse wet als getrouwd. Net zoals Jozef en Maria al ondertrouwd waren; Maria had dus al gedronken.

Naast het vastleggen en bezegelen van de Ketubah maakte de bruidegom een belofte dat hij zou terugkeren naar het huis van zijn vader en dat hij dáár een plaats voor hen samen zou bereiden. Waar zij samen konden wonen. De vader van de bruidegom zou bepalen of deze woning aan zijn eisen zou voldoen. Zolang dat niet het geval was werd de bruiloft nog niet gevierd.

Wanneer de Heer Jezus ons dus aan de avondmaalstafel de beker voorhoud en zegt “neemt drinkt allen daaruit” dan stelt hij die vraag als DE Bruidegom aan Zijn bruid. Ik houd van jou en wik met je trouwen. Hoe zouden wij die beker dan durven weigeren?? Daarmee wijzen we Hem af! Het avondmaal gaat dus niet over zonde (dat hebben wij er veel te veel van gemaakt) maar over een bruiloft. WIJ zijn Zijn REINE BRUID, we zijn gekocht en betaald. Hij vindt ons waardig, wij zijn door Zijn Vader gezocht en gevonden en aan Hem gegeven.

Wanneer je NIET aangaat aan de tafel van de Heer dan wijs je HEM af!! Vreselijk toch?

Onze Bruidegom is nu bij Zijn Vader om daar een woning voor ons klaar te maken. Wanneer Hij terugkomt om de bruiloft te vieren weet Hij niet, daar gaat Zijn Vader namelijk over. Die bepaalt wanneer de woning klaar is.

Prachtig verhaal toch?!

Prachtig verhaal inderdaad.
Overigens zwoer de bruidegom in deze traditie vervolgens om pas weer wijn te drinken op de bruiloft.
Dezelfde belofte die Jezus deed dus.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor StillAwake » 26 feb 2015 08:45

Chaya schreef:Zo prachtig vind ik het niet, want dit klopt niet.

Boanerges schreef:Wanneer je NIET aangaat aan de tafel van de Heer dan wijs je HEM af!! Vreselijk toch?

Chaya schreef:Hoe kun je deelnemen aan iets waar je geen kennis van hebt?

Wat klopt daar niet aan dan?
Mensen die de uitnodiging aan zich voorbij laten gaan wijzen degene die nodigt af. Dat maakt de gelijkenis van de genodigden op het builoftsfeest wel duidelijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Chaya » 26 feb 2015 09:58

StillAwake schreef:Wat klopt daar niet aan dan?
Mensen die de uitnodiging aan zich voorbij laten gaan wijzen degene die nodigt af. Dat maakt de gelijkenis van de genodigden op het builoftsfeest wel duidelijk.

Het H.A. is geen georganiseerde broodmaaltijd, zoals een bruiloftsmaaltijd!
Mensen die onbekeerd zijn horen er niet aan.
Als je niet het lijden en sterven van de Heere Jezus deelachtig bent, zal het slechts bij een stukje brood en een slokje wijn blijven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Teus » 26 feb 2015 10:18

Chaya schreef:Zo prachtig vind ik het niet, want dit klopt niet.

Boanerges schreef:Wanneer je NIET aangaat aan de tafel van de Heer dan wijs je HEM af!! Vreselijk toch?

Chaya schreef:Hoe kun je deelnemen aan iets waar je geen kennis van hebt?

StillAwake schreef:Wat klopt daar niet aan dan?
Mensen die de uitnodiging aan zich voorbij laten gaan wijzen degene die nodigt af. Dat maakt de gelijkenis van de genodigden op het builoftsfeest wel duidelijk.



De instelling van het avondmaal van de Heere Jezus moet door ieder geestelijk gezinde beschouwd worden als een bijzonder bewijs van de genadig en de liefdevolle zorg van Heere Jezus voor Zijn Kinderen. Dus niet iedereen is zomaar uitgenodigd voor het avondmaal, als je de genade niet kent heb je niets te gedenken. We hebben een bruilofdskleed nodig.

We denken vaak zo licht over het avondmaal.
“Doe dit tot Mijn gedachtenis” Zegt Jezus.
Met grote belangstelling en dankbaarheid moet de gelovige het brood en de bekern bekijken. Zonder te spreken, worden de kostbaarste en heerlijkste dingen herinnerd. Vervuld door de Heilige Geest, erkende verlossing, zonde is weggedaan en Eeuwige gerechtigheid is toegedaan. De angst van de dood is weggedaan. Eeuwig Leven en zekerheid is in zicht.

Wanneer kun je dat ervaren? Dan moet je Hem wel kennen als Verlosser en Heiland en als je het dan niet doet is het zonden en ongeloof en inderdaad wijs je Hem af.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Cathy » 26 feb 2015 10:45

Chaya schreef:Mensen die onbekeerd zijn horen er niet aan.

Mensen die onbekeerd zijn en beseffen dat het zonder de Heere Jezus niets wordt mogen daar wel aan.
Wanneer je schuldbewust blijft zitten ben je net als de Farizeeën bij de overspelige vrouw: schuldbewust bij Hem vandaan lopen.
De Enige, waarvan je weet dat Hij jouw kan redden, daar loop je bij weg en dat doe je ook door in de bank te blijven zitten.
Sterkte meis.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Teus » 26 feb 2015 10:49

Chaya schreef:Mensen die onbekeerd zijn horen er niet aan.

Cathy schreef:Mensen die onbekeerd zijn en beseffen dat het zonder de Heere Jezus niets wordt mogen daar wel aan.
Wanneer je schuldbewust blijft zitten ben je net als de Farizeeën bij de overspelige vrouw: schuldbewust bij Hem vandaan lopen.
De Enige, waarvan je weet dat Hij jouw kan redden, daar loop je bij weg en dat doe je ook door in de bank te blijven zitten.
Sterkte meis.


Wat is er te gedenken als je onbekeerd bent?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Boanerges » 26 feb 2015 13:16

Chaya schreef:Mensen die onbekeerd zijn horen er niet aan.

Cathy schreef:Mensen die onbekeerd zijn en beseffen dat het zonder de Heere Jezus niets wordt mogen daar wel aan.
Wanneer je schuldbewust blijft zitten ben je net als de Farizeeën bij de overspelige vrouw: schuldbewust bij Hem vandaan lopen.
De Enige, waarvan je weet dat Hij jouw kan redden, daar loop je bij weg en dat doe je ook door in de bank te blijven zitten.
Sterkte meis.


Teus schreef:[Wat is er te gedenken als je onbekeerd bent?


Dan zit er dus niets anders op dan je te bekeren!

Jaja....ik hoor de dogmatische tegenwerpingen alweer....Dat kan ik toch niet, Hij moet het doen.

Durf nu eens buiten de dogmatische kaders te denken en lees nu zélf eens wat er staat. Weeg daarin ook de context mee waarin de Here Jezus zijn instelling van het HA plaatst. Wie oren heeft om te horen moet GOED luisteren. Geef dan toch op zijn minst Hem die dat zegt "het voordeel van de twijfel" (sommige) Reformatoren, (vele) oudvaders en (behoorlijk wat) van de huidige voorgangers zullen heus de beste bedoelingen hebben maar kunnen je echt niet helpen. Ze helpen je met hun verwerpelijke retoriek alleen om te bezwijken onder je zondelast.

Onze God heeft voor die zonden nu juist een oplossing bedacht. In Zijn ogen bestaan ze niet meer. Hij ziet ons aan in Christus. Je mag....sterker nog je MOET het aannemen. Onbekeerde mensen zijn echt ZELF aan zet. Meer dan dit gaat God echt niet doen. Hij dwingt je niet, JIJ hebt de keus.

Petrus zegt: De Here talmt niet met de (uitvoering van Zijn) belofte, al zijn er die aan talmen denken; maar Hij is lankmoedig jegens ons daar Hij niet wil dat sommigen verloren gaan maar dat allen tot bekering komen. De Heer heeft het maximale nu gedaan, de bal ligt bij ons. Bekeer je!

Het mooie vind ik dat Petrus het kan weten. Hij is er ZELF bij geweest. Een "eenvoudige" visser die geraakt werd door de boodschap van zijn Vriend, heel anders dan moeilijke verklaringen en woorden van de apostel Paulus, de professor in de theologie (wet en de profeten)

Avondmaal vier je juist omdat je ondanks je zondige staat tóch als REINE Bruid van Christus wordt aangesproken en behandeld. Weigeren is geen optie, erger nog, het is een zonde.

StillAwake schreef:Overigens zwoer de bruidegom in deze traditie vervolgens om pas weer wijn te drinken op de bruiloft.
Dezelfde belofte die Jezus deed dus.


Klopt inderdaad, nog zo'n mooie aanwijzing waaruit wat mij betreft weer blijkt dat het waar is.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor mona » 26 feb 2015 13:22

Boanerges schreef: Ik hoop dat deze invalshoek de gang naar de tafel voor alle reformatorische christenen zal verlichten waardoor de tafel in het vervolg geheel gevuld zal zijn
Dat hoop ik ook, maar wel op goede gronden. En dat geld voor voor alle christenen, ook reformatorische.
Ik ben het eens met Chaya en Teus, die zeggen:
Teus schreef:Wat is er te gedenken als je onbekeerd bent?

Volkomen terechte vraag.
Wat niet betekent dat je onbekeerd mag blijven, doordat je Hem steeds maar af blijft wijzen.
Alleen al het zien van het sacrament van het Avondmaal, brengt verantwoordelijkheid met zich mee.

Boanerges schreef:Prachtig verhaal toch?!
Ik vind het inderdaad een prachtig verhaal. Er zijn best een heel aantal parallellen te trekken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor StillAwake » 27 feb 2015 09:15

mona schreef:Ik vind het inderdaad een prachtig verhaal. Er zijn best een heel aantal parallellen te trekken.

Ik ga ervanuit dat het voor Jezus' tijdgenoten nog veel duidelijker was.
Jezus heeft blijkbaar teruggegrepen op een bekende ceremonie.
De essentie van het avondmaal is in reformatorische kringen wellicht wat uit beeld verdwenen (wellicht doordat de liefdemaaltijd waar Paulus over schrijft in de HC met het avondmaal gelijk wordt gesteld?)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor Cathy » 27 feb 2015 10:46

Teus schreef:Wat is er te gedenken als je onbekeerd bent?


Je zou kunnen overwegen om te beginnen met gehoorzaam te zijn.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Avondmaal als Joodse Bruiloft

Berichtdoor rotterdam » 27 feb 2015 12:18

Teus schreef:
Wat is er te gedenken als je onbekeerd bent?


Slaat dit op jezelf ? Of op anderen ?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten