Christelijke Gereformeerde Kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Spreeuw » 19 feb 2015 10:36

De Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) vormen een kerkgenootschap in Nederland.
- Per 1 jan. 2014 zijn er 180 plaatselijke CGK-gemeenten. Dat is 9 minder dan in 1999.
- Per 1 jan. 2014 tellen de CGK 73.692 leden, waarvan 45.342 belijdend. In 1999 waren dat er nog 75.049, waarvan 44.853 belijdend.
- Per 1 jan. 2014 tellen de CGK precies 150 dienstdoende predikanten. De CGK tellen 69 emeritus-predikanten. In 1999 telden de CGK 164 dienstdoende predikanten.

Zie voor meer informatie: http://www.cgk.nl

Voor de profilering van de CGK, zie: http://www.cgk.nl/index.php?kerkverband-1
Voor de geschiedenis van de CGK, zie: http://www.cgk.nl/index.php?geschiedenis
Voor de plaatselijke kerken van de CGK, zie: http://www.cgk.nl/index.php?plaatselijkekerken
Voor de predikanten van de CGK, zie: http://www.cgk.nl/index.php?predikanten-1


Citaat Wikipedia: De Christelijke Gereformeerde Kerken zijn ontstaan in 1892 als een voortzetting van de Christelijke Gereformeerde Kerk die in 1869 ontstond uit de samenvoeging van de Christelijke afgescheiden gemeenten en de Gereformeerde Kerken onder het Kruis. Vrijwel de gehele Christelijke Gereformeerde Kerk van 1869 fuseerde in 1892 met de Nederduitse Gereformeerde Kerk (Dolerende) tot de Gereformeerde Kerken in Nederland, op drie gemeenten en een aantal leden na.
Zie voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelij ... rde_Kerken


De CGK kenmerken zich tegenwoordig door een grote verscheidenheid.
- Er is een behoudende stroming rond Bewaar het Pand, die vast wil houden aan de Statenvertaling en de psalmberijming van 1773 (niet-ritmisch). Deze stroming behoort tot de bevindelijk gereformeerden. Vrouwen dragen een rok en zetten een hoed op als ze naar de kerk gaan. Met name in het jeugdwerk vindt er ook samenwerking plaats met de HHK. De behoudende stroming vormt een minderheid in de CGK, circa 20% van de CGK-leden behoort tot deze stroming.
- Er is een meer vooruitstrevende vleugel, die openstaat voor vernieuwingen. Dikwijls worden twee psalmberijmingen gezongen (1773 en 1967), en er wordt ook gezongen uit het Liedboek voor de Kerken, Schriftberijmingen en de Opwekkingsbundel. Dikwijls wordt er gelezen uit de NBG'51 en soms ook uit de NBV, maar de NBV is door de synode afgeraden. Op plaatselijk niveau wordt er geregeld samengewerkt met de GKV en de NGK, en er zijn ook gefuseerde CGK/GKV- en CGK/NGK-gemeenten. De meerderheid van de CGK-leden behoort tot de meer vooruitstrevende stroming.
- Er is tevens een middenstroming in de CGK. Dikwijls wordt er alleen uit de psalmberijming van 1773 gezongen (vaak ritmisch), en gelezen uit de Herziene Statenvertaling.
- Er zijn ook CGK-gemeenten die evangelisch getint zijn.

Deze verscheidenheid is er overigens niet van de laatste jaren. Al vanaf het ontstaan van dit kerkverband zijn er verschillen geweest. Hierdoor zijn in het verleden vele gemeenten en predikanten overgegaan naar andere kerkverbanden. Een bekend voorbeeld is ds. E. du Marchie van Voorthuysen, die in 1952 met Leersum overging naar de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Zoals overigens aan de cijfers te zien is, hebben de CGK ook de laatste jaren te maken met een licht dalend ledenaantal.


Mijn vragen zijn:
- Hoe is het mogelijk dat er in de CGK zoveel verdeeldheid is?
- Waarin onderscheiden de CGK zich anno 2015 van andere kerkverbanden (op het gebied van theologische opvattingen etc.)? Is het bijvoorbeeld juist dat de CGK de "drieverbondenleer" voorstaan?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2015 09:45

De CGK onderscheidt zich niet echt van andere kerkverbanden. De progressieve flank kan prima vergeleken worden en evt samengaan met GKV / NGK. Een deel zou prima vergeleken kunnen worden met HHK/GG en de middenstroming meer met de PKN / Gereformeerde bond. Het enige waar men zich echt door onderscheidt is door de eenheid in verscheidenheid. Waar in andere verbanden zulke grote verschillen al lang een scheiding zouden hebben veroorzaakt is in de CGK een bepaalde mate van acceptatie (en/of gezonde balans tussen links en rechts) waardoor men tot nu toe altijd bij elkaar is gebleven.

Van verbondenleren en zo merk ik niets in de kerk dus ik heb geen idee welke we hebben en ik vind het ook niet belangrijk. Ik denk dat je ook niet dat je een "landelijke leer" of "de leer van de CGK" hebt. Dat soort details verschillen per plaats, predikant, ligging enz. Dat
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 23 feb 2015 12:18

Spreeuw schreef:Hoe is het mogelijk dat er in de CGK zoveel verdeeldheid is?

Dat weet niemand ondertussen meer. Maar het is niet exclusief in de CGK. Ik denk zelf dat dit komt doordat mensen heel sterk een eigen mening hebben. Vroeger verkondigde de predikant de waarheid en sprak je hem niet tegen.
Nu hebben mensen een eigen mening en die komt niet altijd overeen met het kerkverband waar ze lid van zijn.
Als ze die mening vervolgens door gaan drukken en ventileren, en andere mensen nemen dit over, krijg je vanzelf stromingen.
Spreeuw schreef:Waarin onderscheiden de CGK zich anno 2015 van andere kerkverbanden (op het gebied van theologische opvattingen etc.)? Is het bijvoorbeeld juist dat de CGK de "drieverbondenleer" voorstaan?

Als ik "blind" een preek hoor, kan ik niet altijd opluisteren uit welk kerkverband dit komt.
Ik hoor natuurlijk wel verschil in bevinding, of wijze van preken, maar dat komt in meerdere richtingen voor.
Het zit niet zozeer in de grote - schriftuurlijke - lijnen, maar meer in details.
Wel/geen hoed, wel/geen lange broek, Heilig Avondmaal, wel/geen gezangen, wel/geen herziene s.v., TV niet/wel toegestaan.

Het is heel jammer dat je als CGKer zoveel verschil opmerkt, als je vacant bent en je elke week een andere predikant hoort.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2015 14:42

Volgens mij wordt er meestel wel redelijk rekening gehouden met de kerkelijke ligging als er gastpredikanten komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 23 feb 2015 15:29

Marnix schreef:Volgens mij wordt er meestel wel redelijk rekening gehouden met de kerkelijke ligging als er gastpredikanten komen.

Dat heb ik ook wel eens gedacht, maar dat is niet zo.
Ik heb het aan verschillende predikanten gevraagd, deze gaven aan gewoon zichzelf te blijven. En dat is op zich goed.
Het is wel zo dat sommige kansels gesloten zijn voor bepaalde predikanten en dit is ter rechter als ter linker zijde!
Niet letterlijk, het is ook niet aan te tonen, maar wanneer predikanten meer dan 30 jaar ergens niet meer gevraagd worden, is dat wel opmerkelijk te noemen.
Er zijn ook predikanten die niet komen omdat ze (zogenaamd) geen tijd hebben en helemaal volgeboekt zijn.
Het komt erop neer dat een dominee uit een BhP gemeente niet zal ruilen met een dominee uit de linkerflank.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor ben db bd » 23 feb 2015 16:02

heerlijk dat er zoveel verschil in kleur is binnen de CGK. Dat scheelt wellicht weer een hoop scheuringen. In mijn geboorteplaats waren vroeger CGK leden (m.i. zwaerder dan de GG) die wel 4x 7 km. of zo op een zondag moesten lopen met hun hele kinderschaar naar en van de kerk. Dat waren best mooie optochten, maar ik had wel medelijden met die mensen, want ze moesten in ons agrarische dorp de hele week al zo hard werken.
Nu is fietsen gelukkig niet 'zondig' meer en staan ook de autoparkeerplaatsen bomvol. En het heil in Christus wordt er nog steeds verkondigd hoor. En voor mij dan hopelijk niet in de 'wachtstand' van och mocht 't nog 'ns komme staen te gebeure, maar in de ruime aanbieding: betaald is er al, alstublieft!! 'O neem het aan, Hij laat geen zondaar staan.' Je kunt immers niet iets 'stelen' wat reeds is gegeven?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 23 feb 2015 16:12

ben db bd schreef:heerlijk dat er zoveel verschil in kleur is binnen de CGK. Dat scheelt wellicht weer een hoop scheuringen. In mijn geboorteplaats waren vroeger CGK leden (m.i. zwaerder dan de GG) die wel 4x 7 km. of zo op een zondag moesten lopen met hun hele kinderschaar naar en van de kerk. Dat waren best mooie optochten, maar ik had wel medelijden met die mensen, want ze moesten in ons agrarische dorp de hele week al zo hard werken.

Bij ons in de kerk zaten ook gezinnen van ver buiten de stad, die dichterbij hadden kunnen kerken, maar dit was hun keuze. Ze hadden het er inderdaad voor over, ik heb daar diep respect voor.
Nee dat lijkt zwaarder Ben. Ik kerk zelf in een 'midden' gemeente, die vroeger wel wat rechtser was, hij werd toen wel de zwartekousenkerk genoemd, terwijl niemand die droeg, op een enkel oud omaatje na.
Die (wat men nu noemt wettische, niet ter zake doende verschillen) waren er vroeger niet. I.g.g. een stuk minder.
Toen één van mijn broers ging trouwen met een meisje uit de GerGem, kwam hun dominee in onze CGK kerk op de kansel, voor de huwelijksbevestiging. Geen enkel probleem.
Het gebeurde ook wel andersom.

Ik denk (weet dat wel zeker) dat veel predikanten helemaal niet zo die kerkmuren ervaren, onderling. Het gaat erom of ze elkaar kunnen vinden wat betreft de verkondiging van Het Woord.
Er werd actief geruild van kansel, dat ging gewoon onder de noemer 'tijdrede' of 'evangelisatie'. (dit betrof doordeweekse diensten)
Zo kon het gebeuren dat de hervormde dominee op de kansel van de CGK stond.
Vooral deze genoemde kerken zijn wat dat betreft ruim van opvatting en gastvrij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor benefietdiner » 23 feb 2015 18:12

De Christelijk Gereformeerde Kerk en hun 'drie verbonden' leer.
Ach wie weet nog wat een drie verbonden leer is.
Enkele orthodoxs predikanten willen het nog wel uitleggen hoe het zit.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/223 ... drie-verb/
Niets anders dan scholastisch en intellectualistische gepraat waar je ook niets aan hebt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 24 feb 2015 09:10

benefietdiner schreef:Niets anders dan scholastisch en intellectualistische gepraat waar je ook niets aan hebt.

Blijkbaar heb je moeite met lezen dan. Dominee legt het glashelder uit en geeft antwoord op een gestelde vraag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2015 09:44

Als de eerste prima gemeente ver weg zit heb ik er respect voor dat mensen daar iedere keer naartoe gaan, vaak 2x op een zondag (hoewel ik dan niet zou gaan lopen en dat gelukkig niet meer (veel) voorkomt. Als er tal van goede kerken in de buurt zijn maar je reist iedere dag 4x 25 kilometer (plus catechisatie, doordeweekse diensten, vergaderingen enz) omdat je per se bij een bij een bepaalde denominatie wil blijven heb ik daar wel wat vraagtekens bij. Zeker ook omdat ik het belangrijk vind dat je niet alleen op zondag kerk bent en je gemeente door de week ook dicht om je heen zit. Het is in mijn optiek niet ideaal om je gemeente zo ver weg te hebben. Het zou mooi zijn als die kerkmuren inderdaad niet zo ervaren werden, door predikanten en door de rest ook niet :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor benefietdiner » 24 feb 2015 10:32

Chaya schreef:Blijkbaar heb je moeite met lezen dan. Dominee legt het glashelder uit en geeft antwoord op een gestelde vraag.

Ds. legt het inderdaad glashelder uit maar daarmee blijft het een theoretisch verhaal waar je weinig aan hebt. Wat heeft het voor zin om uit te zoeken wat God eventueel in zijn Eeuwige Raad des Vredes heeft besloten. Dat God een Eeuwige Raad des Vredes gehad heeft is zeker maar wij kunnen daar niet in blikken en dat doet de drie verbonden leer wel met een uitverkiezingsleer.
Daarbij weten heeeeel veel mensen die in de CGK lid zijn totaal niet af van een drie verbonden leer. Ze staan je vragen aan te kijken als je zegt: o ja, de CGK de kerk van de drie verbonden leer. #-o

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 24 feb 2015 10:56

benefietdiner schreef:Ds. legt het inderdaad glashelder uit maar daarmee blijft het een theoretisch verhaal waar je weinig aan hebt. Wat heeft het voor zin om uit te zoeken wat God eventueel in zijn Eeuwige Raad des Vredes heeft besloten. Dat God een Eeuwige Raad des Vredes gehad heeft is zeker maar wij kunnen daar niet in blikken en dat doet de drie verbonden leer wel met een uitverkiezingsleer.
Daarbij weten heeeeel veel mensen die in de CGK lid zijn totaal niet af van een drie verbonden leer. Ze staan je vragen aan te kijken als je zegt: o ja, de CGK de kerk van de drie verbonden leer. #-o

In het dagelijks leven is het ook geen issue (meer). Er wordt vrijwel nooit over gesproken. Ik zie het alleen terug op internet.
Ik denk dat ik zo'n 15 keer deze ds. heb mogen beluisteren, maar die 3 verbondenleer is nog nooit voorbijgekomen.
Wij moeten ons dan ook niet druk maken om de uitverkiezingsleer, dat kan verlammend en moedbenemend werken.
Deze predikant en vele andere CGKers benadrukken immer dat het nog genadetijd is.
God laat zich vinden voor wie Hem zoeken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor BladeStraight » 24 feb 2015 11:40

Persoonlijk vind ik twee of drie verbonden een beetje een non-discussie. Het is toch wel een redelijk unieke vinding van de Chr. Ger. om op deze manier de doop en de uitverkiezing te scheiden. Het ligt eraan hoe je naar deze zaken kijkt, maar volgens mij kan je ook prima vanuit een twee verbondenleer deze dingen scheiden namelijk door de doop niet als zaligmakend maar als teken van het verbond te zien, dan moet het verbond dus alsnog door genade worden ingevuld. Dat een mens gedoopt is betekend dat er een bijzondere genade hem/haar ten deel is gevallen en dat zij dus door God geroepen zijn, zoals het volk van Israël was. Aan de dopelingen komt in de eerste plaats het evangelie, aangezien zij in de kerk komen. Wie echter alsnog, met deze grote voorrechten in handen, zich van God afkeert, is een verbreker van het verbond en daar zal het, net zoals met de ongelovige Joden, niet goed mee aflopen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor benefietdiner » 24 feb 2015 13:49

*Off topic*

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 24 feb 2015 14:30

BladeStraight schreef:Persoonlijk vind ik twee of drie verbonden een beetje een non-discussie. Het is toch wel een redelijk unieke vinding van de Chr. Ger. om op deze manier de doop en de uitverkiezing te scheiden. Het ligt eraan hoe je naar deze zaken kijkt, maar volgens mij kan je ook prima vanuit een twee verbondenleer deze dingen scheiden namelijk door de doop niet als zaligmakend maar als teken van het verbond te zien, dan moet het verbond dus alsnog door genade worden ingevuld.

Kijk wat de bekende professor Wisse eens zei:

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie.

BladeStraight schreef:Aan de dopelingen komt in de eerste plaats het evangelie, aangezien zij in de kerk komen. Wie echter alsnog, met deze grote voorrechten in handen, zich van God afkeert, is een verbreker van het verbond en daar zal het, net zoals met de ongelovige Joden, niet goed mee aflopen.

In de Bijbel staat:
dit is de weg, wandel in dezelve (Jes. 30:21)
of
Johannes 3 vers 36: Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten