Christelijke Gereformeerde Kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor MoesTuin » 25 feb 2015 18:14

De Christelijke Gereformeerde Kerken vertegenwoordigen toch wel dankzij hun grote verschillen in ligging, toch net als de zovele andere kerken en gemeenten

de Eenheid in de kerk van onze Heere Jezus Christus, die we tesamen (ook al bestrijden velen dit maar al te graag in heette hoofden en koude harten)
Met elkaar vormen we toch de kerk van onze Heere Jezus Christus
Want geen kerk of gemeente, hoe gereformeerd, of oud gereformeerd dan ook kan je behouden, enkel Jezus Christus en die Gekruisigd!

https://www.youtube.com/watch?v=hbDtsgGlaPA

De liefde van de Vader
gaat boven ons verstand.
Het wonder van genade,
de leiding van Zijn hand.
Hij geeft aan ons het leven,
Zijn liefde telkens weer,
wil alles ons vergeven
zo geeft Hij meer en meer.

Het leven van ons mensen
is vaak niet tot Gods eer.
Wij hebben zoveel wensen,
verlangen steeds naar meer.
Toch is er in dit leven
niets wat de leegte vult,
maar Hij blijft altijd geven
met liefde en geduld.

De toekomst lijkt onzeker
en morgen nog ver weg.
Maar het is vast en zeker,
God heeft het zelf gezegd;
Dat Hij ons rust zal geven,
Zijn liefde overwint.
Er wacht een eeuwig Leven,
Hij geeft een nieuw begin.



Ga met Hem, enkel alleen met Hem in Geloof en Vertrouwen en Hij zal het goed maken
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Bambi » 12 mar 2015 09:33

D44N schreef:Ik (als messias-belijdende Jood) zou het op prijs stellen dat je je commentaar over het verbond van G'd met Zijn volk voor je houdt. Er zijn veel Joden die vol verwachting uitzien naar de Messias en leven in de vaste overtuiging van het verbond met G'd. Ik merk helaas ook dat er een blinde vlek bij hen is als het om Jezus Messias gaat. Dit is ook wat de bijbel ons voorzegt, maar ook dat G'd zelf deze bedekking zal wegnemen. Ik denk dat 2000 jaar christendom in Europa genoeg aanleiding geeft om je als christen zeer bescheiden op te stellen naar Joden en je te onthouden van opmerkingen over hoe het met 'ongelovige Joden' zal aflopen.


BladeStraight schreef:Ik hoop samen met jou dat vele Joden tot Gods volk zullen gaan behoren door genade en wedergeboorte. Overigens ben ik niet voor de daden van wie dan ook verantwoordelijk en heb ik me dus helemaal niet bescheiden op te stellen tegenover Joden, dat argument is net zo absurd als jou verantwoordelijk houden voor de dood van Jezus Christus, zoals in het verleden wel werd gedaan, kijk daar dus mee uit. Het lijkt me van een verschrikkelijke hoogmoed getuigen dat je aanneemt dat Joden een streepje voor hebben en dat christenen eigenlijk niets tegen Joden mogen zeggen. Vanuit de Bijbel lijkt me slechts een conclusie duidelijk, zowel Jood als niet Jood gaat verloren als men Christus niet tot een persoonlijke redder heeft. Dan kan je honderd keer voorstaan op je genetische afkomst, maar dat stelt niets voor. God kan Abraham kinderen uit stenen verwekken kunnen we in de Bijbel lezen. Enkel door geloof in Hem komen wij tot God, en niet door onze afkomst.

Ook Paulus maant tot bescheidenheid van de heidenen naar de Joden toe in Romeinen 11

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor elbert » 12 mar 2015 09:58

Dames en heren: ontopic! Het gaat over de Christelijk Gereformeerde Kerken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Calvinist » 13 jun 2015 20:59

Wellicht is het onder jullie bekend, maar de CGK probeert samen de GKV en de NGK een nieuwe universiteit op te richten, Gereformeerd Theologisch Universiteit. Met substantiële bijdrage van de HHK en de Gereformeerde Bond.

Alleen afgelopen synode van de CGK is er een rapport over Homoseksualiteit aangenomen, waar deze relaties worden afgekeurd op grond van Gods Woord met pastoraal oog op broerders en zusters in de kerken die worstelen met dergelijke gevoelens. Ook met het oog op deelname aan het Heilig Avondmaal. Daarnaast is in de CGK (tot nu toe) tegen het openstelling van het ambt voor vrouwen. Zowel voor ouderlingen, als diakenen. En zoals het er nu voorstaat zal dit ook niet snel toegelaten worden.

Nu had de NGK afgelopen week haar jaarlijkse vergadering, waarin praktiserende homoseksuelen (zowel man en vrouw) in een relatie van liefde en trouw in de gemeentes het ambt van ouderling en diaken bekleden. In deze kerken is het al langer gebruikelijk dat ook vrouwen in het ambt kunnen dienen.
Vandaag las ik in de krant dat ook de GKV een synode gehad heeft. Daarin werd de zorg geuit richting de CGK, namelijk dat er een behoorlijk deel negatief tegen over de GKV staat. En dit met het oog op de te vormen GTU. Dit vond ik opvallend, want er was zelf opgeroepen om het op de langere baan te schuiven. Aangezien de hermeneutisch verworven inzichten in Kampen door Apeldoorn niet altijd gewaardeerd worden: Schriftkritiek.
Ook vind de GKV het jammer dat de CGK een grote bijdrage in de Universiteit wil van de HHK en de GB.

Dit alles bij elkaar optellend verwacht ik niet dat het GTU er snel zal komen, als het er al zou komen. Aangezien er ook een groot deel in de CGK steeds meer zorgen krijgen over de koers van de kerken en het erg jammer vinden dat de GerGem zichzelf afzijdig houd van de GTU. Steeds meer behoudende CGK'ers gaan over naar de GerGem, omdat de zorgelijke ontwikkelingen in de HHK ook zichtbaar worden na 10 jaar kerk-zijn.
Ook de steeds meer uiteenlopende visies zullen het gesprek over eenheid niet bevorderen en om op zo'n basis een Gereformeerde universiteit op te richten is erg wankel en zwak. Zeker de uitspraken van de synode van de GKV richting de CGK zullen in het laatstgenoemde kerkverband niet erg goed verteerd worden, zeker niet het verwijt richting de behoudende gemeentes. Vanaf het begin zijn deze als zeer sceptisch en de GKV moet dus niet doen alsof deze weerstand net aan het opkomen is.

Wat denken jullie? Dichten jullie het te nieuw te vormen GTU nog een kans toe? Of zal het proces op een gegeven moment doodlopen?

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Katlheen » 14 jun 2015 14:13

Ik vrees dat het zal doodlopen, gezien de verschillen tussen de kerken. Het homo standpunt bijvoorbeeld, maar ook de rol van de vrouw in het ambt. De kerken staan daarin toch ver uit elkaar, dat is denk ik niet overbrugbaar. Aan de andere kant is het natuurlijk ook maar de vraag in hoeverre zoiets een belemmering moet zijn, want helemaal eens worden met elkaar doe je het ook weer niet op alle punten, dus wat is onoverkomelijk, en wat is gewoon een verschil in inzicht.

Maar goed, het zal nog wel 10 jaar duren voordat zo'n universiteit er is.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Spreeuw » 22 nov 2015 15:02

Marnix schreef:Van verbondenleren en zo merk ik niets in de kerk dus ik heb geen idee welke we hebben en ik vind het ook niet belangrijk. Ik denk dat je ook niet dat je een "landelijke leer" of "de leer van de CGK" hebt. Dat soort details verschillen per plaats, predikant, ligging enz. Dat


Je hebt je laatste zin niet afgemaakt....

Ben je zelf lid van de CGK? In de vragenrubriek vond ik een vraag over de drieverbondenleer in de CGK met het antwoord hierop van ds. A. van der Zwan (predikant CGK Beth-El te Sliedrecht): http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/223 ... er-in-cgk/ Deze predikant staat de drieverbondenleer voor. Zelf zie ik geen verschil tussen het verbond der verlossing en het verbond der genade. Ik vind dat de aanhangers van de drieverbondenleer te menselijk over God denken. God heeft al voor de schepping in Zijn raadsplan besloten hoe Hij de mens zou verlossen. Het aanbod van genade gaat uit naar elke hoorder van het Evangelie van Jezus Christus. En de genade is in dit geval vergeving van zonde door het bloed van Christus. Het bloed van Christus is dus verlossend.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2015 10:11

Ik ben 28 jaar lid geweest van een GKV, daarna van een CGK (zo'n 6 jaar nu) en in tussen zijn we weer één geworden met de plaatselijke GKV en een andere CGK.


(wat de niet afgemaakte zin betreft, het laatste woordje "dat" mag weg :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten