Gravo: Pas als.... enzovoorts.
Dit geeft precies aan waarom ik vaak niet mee kan met christenen die het heil vooral als een toekomstige realiteit zien. Je krijgt zo de indruk dat het heil van God er nu nog niet is. Of dat het allemaal nog maar half is, vaag en verborgen.
Ik zie dat heel anders. Ondanks het feit dat we gelovig uitzien naar Gods nieuwe hemel en nieuwe aarde, naar eeuwig leven, naar voltooiing en voleinding, toch is het heil van God in Christus al in volle omvang aanwezig. In Christus is alles vervuld. In Christus zijn wij een nieuwe schepping, staan wij als gerechtvaardigden voor God en zijn wij zalig.
Het mooie van het geloof is, dat het dingen voor waar verklaart, voor waarachtig, voor zeker en vast, die helemaal niet met het natuurlijke oog te zien zijn. Al doen wij nog zonden, al zijn wij nog arm, al hebben ziekte, lijden en de dood nog macht over ons, toch (het nochtans van het geloof), toch zijn wij in Christus meer dan overwinnaars.
Dat is geheel onafhankelijk van de feitelijke, natuurlijke werkelijkheid. Die doet er niet meer toe. Het is zelfs zo dat een christen lijden, verdrukking, smaad en hoon kan verwachten. Maar is het heil van God door die ongelukkige situatie dan ook nog maar half? Welnee, dit ongemak, dit kruis hoort bij het christen zijn.
Het middelpunt van een christen is Jezus Christus. Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven. Deze visie, van het "nochtans des geloofs" is veel krachtiger en overtuigender dan de visie waarin we eigenlijk nog zitten te wachten op de belangrijkste heilsfeiten. Want zo noem ik langzamerhand de toekomstige gebeurtenissen die men in de eindtijd verwacht en die voor sommige christenen steeds belangrijker schijnen te worden.
Maar zo komt men wel in een bijna Oud Testamentische Messias-verwachting terecht, waarbij alsmaar gewacht wordt en reikhalzend uitgekeken wordt naar de dingen die God allemaal nog moet realiseren. Die nog moeten gebeuren.
Ik bouw mijn geloof liever op de dingen die gebeurd zijn. Die zijn onverbrekelijk en die zijn ook ten enenmale voldoende voor ons geluk, onze zaligheid en voor ons eeuwige leven bij God. Dat eeuwige leven hebben we nu al.
Het einde van alle dingen en de wederkomst van Christus bevestigen dat alleen maar. Ze zijn het logische gevolg van Jezus' overwinning.
Daarmee wordt die wederkomst veel minder urgent en beslissend dan soms wordt gesuggereerd. Het is ook nog eens zo dat de meeste christenen die wederkomst bij leven niet zullen meemaken. Ik ga er vanuit dat ik zelf en velen van mijn generatie ook gewoon sterven, zoals al onze gelovige voorvaderen.
Die voltooiing en voleinding, die gaan er echt wel komen. Geen zorg daarover. Want die definitieve overwinning van het goede over het kwade maakt nu al onderdeel uit van mijn geloof.
In tijden van crises klinkt het "Maranatha" uiteraard luider en kijkt men meer uit naar de eeuwige rust, maar het geloof in dat eeuwige leven is toch vooral gekoppeld aan de komst van Jezus Christus in onze wereld. Daar werd het gerealiseerd. Niet in de wederkomst. Laat staan in de eindtijd.
Of Israël een rol speelt in een heel duidelijk afgebakende historische periode en of er zoiets is als een 1000-jarig rijk, vind ik ook niet zo interessant. Zou kunnen, zou niet kunnen. Er is zoveel gebeurd in de wereld dat nooit voorspeld is in de Bijbel. Neem alleen de ontdekking van Amerika. Nooit iets van gelezen in de Bijbel. Of één miljard Chinezen. Geen woord over hen. Mensen op de maan? Miljarden sterren? De Islam? Niets, niets niets. De Bijbel heeft het er niet over.
Nee, we moeten de Bijbel maar niet lezen als een historisch boek. De profetiën maar niet als feitelijke voorspellingen. Als je dat doet dan neem je geen geloofshouding aan, maar verval je in magie en waarzeggerij. Dan wordt de Bijbel een Boek Vol Krachten, Geheime Puzzels, een Orakel. Dan staat het net zo in de Bijbel geschreven als het in de Sterren staat geschreven. Dan ontgaat je de Bijbelse betekenis van profetie. Dat is eerder een haarscherpe, bijna altijd geldige analyse van ons menselijk tekort en de vreselijke gevolgen van dit menselijk tekort, dan Een Cryptogram Voor De Fijnproever Van Nu, zoals profetie tegenwoordig vaak ten onrechte worden gebruikt.
Het geloof ziet juist dingen die het natuurlijk oog helemaal niet ziet of niet kan zien.
Profetie is ook geloofstaal. Ziet ook dingen die niemand ziet.
Dat is nu juist de mooie functie van geloof:
God bestaat niet, zoals iedereen kan zien. Maar door te geloven kan ik Hem toch leren kennen en weet ik dus zeker dat Hij wel bestaat. Wie tot God gaat, moet geloven dat Hij is.
Al is er geen enkel bewijs. Al is er niets concreet. Het geloof kan al die twijfel overwinnen. Het verzet bergen.
Sola fide
Als we alles concreet gaan aanwijzen, gaat dit geloof verloren. Als we vat gaan krijgen op allerlei aanwijsbare zaken, dan zijn we het stadium van geloven gepasseerd. Geloven is niet meer nodig. De oproep wordt dan om je ogen te openen voor wat God nu allemaal aan het doen is. Dit, dat, zus en zo. het wordt allemaal heel plastisch en aanwijsbaar. geloof is niet meer nodig. je ziet het immers voor je: eerst moet de staat Israël gesticht worden, dan zal Israël van alle kanten worden aangevallen. En dan, en dan, en dan. Zo zijn we Heer en Meester geworden over Gods plannen. We proberen het hele scenario te achterhalen om het vervolgens minutieus te volgen, te beheersen en te managen.
Maar dan is geloof dus ook niet meer nodig. Welnee, we zijn met hele andere dingen bezig. Concrete dingen. Wie God ziet wandelen en handelen, hoeft niet meer in God te geloven, toch?
Maar onze zaligheid staat of valt niet met concrete dingen. Die staat of valt met de vraag of we in Jezus Christus geloven. Want ons probleem is niet dat we niet precies genoeg weten hoe het einde van alle dingen zich zal afspelen. Nee, ons probleem was en is, dat we God kwijt zijn. Dat we zonder Zijn liefde leven. Door het geloof in Jezus wordt die breuk hersteld. Wanneer dat hersteld wordt, zijn we zalig.
Wat er dan verder nog gebeurt, nu en in de toekomst, is van minder belang. Zal heus wel goed komen, geloof ik.
gravo
Het heil van God is voor gelovigen niet iets vaags en verborgens, integendeel!gravo schreef:Pas als.... enzovoorts.
Dit geeft precies aan waarom ik vaak niet mee kan met christenen die het heil vooral als een toekomstige realiteit zien. Je krijgt zo de indruk dat het heil van God er nu nog niet is. Of dat het allemaal nog maar half is, vaag en verborgen.
Ik zie dat heel anders. Ondanks het feit dat we gelovig uitzien naar Gods nieuwe hemel en nieuwe aarde, naar eeuwig leven, naar voltooiing en voleinding, toch is het heil van God in Christus al in volle omvang aanwezig. In Christus is alles vervuld. In Christus zijn wij een nieuwe schepping, staan wij als gerechtvaardigden voor God en zijn wij zalig.
Echter is dat iets anders dan dat Gods koninkrijk nu in volle omvang aanwezig is, dat komt nog. Jes. 11.
Het koninkrijk is binnen in ons Lukas 17, en als het goed is zijn christenen het licht der wereld Mat. 5.
Dat klopt, nooit gezegd dat het heil maar half is hoor! Zijn geboorte, leven, lijden, sterven en opstaan is helemaal af.gravo schreef:Het mooie van het geloof is, dat het dingen voor waar verklaart, voor waarachtig, voor zeker en vast, die helemaal niet met het natuurlijke oog te zien zijn. Al doen wij nog zonden, al zijn wij nog arm, al hebben ziekte, lijden en de dood nog macht over ons, toch (het nochtans van het geloof), toch zijn wij in Christus meer dan overwinnaars.
Dat is geheel onafhankelijk van de feitelijke, natuurlijke werkelijkheid. Die doet er niet meer toe. Het is zelfs zo dat een christen lijden, verdrukking, smaad en hoon kan verwachten. Maar is het heil van God door die ongelukkige situatie dan ook nog maar half? Welnee, dit ongemak, dit kruis hoort bij het christen zijn.
Echter staan er meer beloften in de bijbel dan alleen de beloften die voor ons eeuwig behoud nodig zijn.
Heilsfeiten en koninkrijksbeloften hetzelfde? Dat dacht ik niet!gravo schreef:Het middelpunt van een christen is Jezus Christus. Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven. Deze visie, van het "nochtans des geloofs" is veel krachtiger en overtuigender dan de visie waarin we eigenlijk nog zitten te wachten op de belangrijkste heilsfeiten. Want zo noem ik langzamerhand de toekomstige gebeurtenissen die men in de eindtijd verwacht en die voor sommige christenen steeds belangrijker schijnen te worden.
De heilsfeiten zijn nodig voor onze verlossing, de beloften van Gods koninkrijk zijn voor de verlosten.
Ik geloof niet in de eerste plaats in de bijbel of een leer, maar in een persoon: in God, Vader Zoon en Geest.gravo schreef:Maar zo komt men wel in een bijna Oud Testamentische Messias-verwachting terecht, waarbij alsmaar gewacht wordt en reikhalzend uitgekeken wordt naar de dingen die God allemaal nog moet realiseren. Die nog moeten gebeuren.
Ik bouw mijn geloof liever op de dingen die gebeurd zijn. Die zijn onverbrekelijk en die zijn ook ten enenmale voldoende voor ons geluk, onze zaligheid en voor ons eeuwige leven bij God. Dat eeuwige leven hebben we nu al.
Het einde van alle dingen en de wederkomst van Christus bevestigen dat alleen maar. Ze zijn het logische gevolg van Jezus' overwinning.
Daarmee wordt die wederkomst veel minder urgent en beslissend dan soms wordt gesuggereerd. Het is ook nog eens zo dat de meeste christenen die wederkomst bij leven niet zullen meemaken. Ik ga er vanuit dat ik zelf en velen van mijn generatie ook gewoon sterven, zoals al onze gelovige voorvaderen.
Of ik sterven zal of de wederkomst bij leven zal meemaken, dat weet ik niet. Wel weet ik dat ik niet uitzie naar de dag van mijn sterven, maar ik kan me helemaal vinden in: daarom verwachten wij die dag met een groot verlangen.
Maar intussen ga ik gewoon door met mn studie en andere bezigheden.
De definitieve toestand breekt aan als Jezus alles overgeeft aan de Vader, zodat God alles in allen zal zijn.gravo schreef:Die voltooiing en voleinding, die gaan er echt wel komen. Geen zorg daarover. Want die definitieve overwinning van het goede over het kwade maakt nu al onderdeel uit van mijn geloof.
In tijden van crises klinkt het "Maranatha" uiteraard luider en kijkt men meer uit naar de eeuwige rust, maar het geloof in dat eeuwige leven is toch vooral gekoppeld aan de komst van Jezus Christus in onze wereld. Daar werd het gerealiseerd. Niet in de wederkomst. Laat staan in de eindtijd.
Echter, eerst komt Jezus weder om de 1000 jaren te regeren vanuit Jeruzalem, dan is er toch nog dood Jes. 65: 20 Daar zal niet meer zijn een zuigeling die maar enkele dagen leeft of een oude man die zijn dagen niet zal volmaken, want een jonge man zal sterven als een honderdjarige, maar een zondaar, al is hij honderd jaar, zal vervloekt worden.
Die is leuk! Alleen gaat het over dingen die wél zijn voorspeld in de bijbel. Dat jij dat niet interessant vindt laat ik voor jou, ik volg liever de raad van Petrus: En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.gravo schreef:Of Israël een rol speelt in een heel duidelijk afgebakende historische periode en of er zoiets is als een 1000-jarig rijk, vind ik ook niet zo interessant. Zou kunnen, zou niet kunnen. Er is zoveel gebeurd in de wereld dat nooit voorspeld is in de Bijbel. Neem alleen de ontdekking van Amerika. Nooit iets van gelezen in de Bijbel. Of één miljard Chinezen. Geen woord over hen. Mensen op de maan? Miljarden sterren? De Islam? Niets, niets niets. De Bijbel heeft het er niet over.
Deut. 18: 21 Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van de HEER komt? 22 Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest. Heb geen ontzag voor een profeet die zich dat aanmatigt.gravo schreef:Nee, we moeten de Bijbel maar niet lezen als een historisch boek. De profetiën maar niet als feitelijke voorspellingen. Als je dat doet dan neem je geen geloofshouding aan, maar verval je in magie en waarzeggerij. Dan wordt de Bijbel een Boek Vol Krachten, Geheime Puzzels, een Orakel. Dan staat het net zo in de Bijbel geschreven als het in de Sterren staat geschreven. Dan ontgaat je de Bijbelse betekenis van profetie. Dat is eerder een haarscherpe, bijna altijd geldige analyse van ons menselijk tekort en de vreselijke gevolgen van dit menselijk tekort, dan Een Cryptogram Voor De Fijnproever Van Nu, zoals profetie tegenwoordig vaak ten onrechte worden gebruikt.
Jesaja zegt dat God een twist heeft met de afgoden en hun dienaars, en daagt hen uit de toekomende dingen te voorspellen om te bewijzen of zij werkelijk goden zijn.
Maar zij kunnen het niet, terwijl God vanaf het begin de afloop der dingen verkondigt, zo lees ik in Jes. 40-48.
Bij het lezen van de bijbel moet je onderscheiden wat wettisch, historisch, poëtisch, profetisch ... is.
En alle profetische dingen zijn tot nog toe letterlijk uitgekomen, dus verwacht ik dat ook van de nog openstaande profetieën.
Dat heeft niks met magie te maken, maar gewoon met geloof. Ik hoef de puzzel niet op te lossen, maar ik let wel op de tekenen der tijden.
Daarom hadden degenen die vóór 1948 geloofden in een toekomst voor Israël best een groot geloof, niet?gravo schreef:Het geloof ziet juist dingen die het natuurlijk oog helemaal niet ziet of niet kan zien.
Profetie is ook geloofstaal. Ziet ook dingen die niemand ziet.
Dat is nu juist de mooie functie van geloof:
Heel bijzonder dat je zegt dat geloof verloren gaat als je ziet dat God zijn woord aan het waar maken is.gravo schreef:God bestaat niet, zoals iedereen kan zien. Maar door te geloven kan ik Hem toch leren kennen en weet ik dus zeker dat Hij wel bestaat. Wie tot God gaat, moet geloven dat Hij is.
Al is er geen enkel bewijs. Al is er niets concreet. Het geloof kan al die twijfel overwinnen. Het verzet bergen.
Sola fide
Als we alles concreet gaan aanwijzen, gaat dit geloof verloren. Als we vat gaan krijgen op allerlei aanwijsbare zaken, dan zijn we het stadium van geloven gepasseerd. Geloven is niet meer nodig. De oproep wordt dan om je ogen te openen voor wat God nu allemaal aan het doen is. Dit, dat, zus en zo. het wordt allemaal heel plastisch en aanwijsbaar. geloof is niet meer nodig. je ziet het immers voor je: eerst moet de staat Israël gesticht worden, dan zal Israël van alle kanten worden aangevallen. En dan, en dan, en dan. Zo zijn we Heer en Meester geworden over Gods plannen. We proberen het hele scenario te achterhalen om het vervolgens minutieus te volgen, te beheersen en te managen.
Maar dan is geloof dus ook niet meer nodig. Welnee, we zijn met hele andere dingen bezig. Concrete dingen. Wie God ziet wandelen en handelen, hoeft niet meer in God te geloven, toch?
Het zou juist je geloof in God moeten versterken i.p.v. de vervulling van zijn woorden ongelovig en als onbelangrijk terzijde te schuiven.
Ik geloof in God, en daarom geloof ik ook wat hij zegt. En het bemoedigt me als ik zie dat hij een waarmaker is van zijn woord.
En ik blijf geloof nodig hebben hoor, de dingen die nu gebeuren kun je ook op andere manieren verklaren. (wat ook gebeurt)
Inderdaad staat of valt onze zaligheid met de vraag of we in Jezus Christus geloven, maar daarmee hoef je geen grote delen van de bijbel weg te poetsen.gravo schreef:Maar onze zaligheid staat of valt niet met concrete dingen. Die staat of valt met de vraag of we in Jezus Christus geloven. Want ons probleem is niet dat we niet precies genoeg weten hoe het einde van alle dingen zich zal afspelen. Nee, ons probleem was en is, dat we God kwijt zijn. Dat we zonder Zijn liefde leven. Door het geloof in Jezus wordt die breuk hersteld. Wanneer dat hersteld wordt, zijn we zalig.
Wat er dan verder nog gebeurt, nu en in de toekomst, is van minder belang. Zal heus wel goed komen, geloof ik.
Ze zijn niet nodig om behouden te worden, maar daarom zeker niet onbelangrijk. Anders stonden ze niet in de bijbel.