Het koninkrijk van God.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ereunao

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor ereunao » 16 feb 2015 12:35

Dus Mattheus 16,28 gaat niet over de komst van de mensenzoon wou je beweren? Dan beschuldig je mij van het verdraaien van de woorden Gods, maar misschien past die schoen jou wel veel beter. ;

Het gaat in Matt.16:29 idd. over de komst van de Zoon des mensen in heerlijkheid. Maar in Matt 16 is de hoodstukverdeling wat ongelukkig.Want deze woorden hebben betrekking op de verheerlijking op de berg in hst.17 waar Petrus in zijn brief op wijst in 2 Petr.2:16 Bij Markus is de verdeling duidelijker en sluit deze verheerlijking er direct op aan. Maar de profetie is gelaagd, kent meerdere vervullingen; hier gaat het over een profetische vooruitblik en nog niet over de persoonlijke wederkomst als heilsfeit die wij in Openb 19 lezen. Want er bestaat geen definitieve totale vervulling van de profetie voor de komst van de Messias in heerlijkheid. Maar in een voorlopige,vervulling is Hij gekomen toen Hij 30jr later d.m.v. de Romeinen het oordeel over Jeruzalem voltrok, stad en tempel in brand liet steken en het volk in een eeuwenlange ballingschap voerde. Matt.10;23;22:6. ereunao

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor gravo » 16 feb 2015 18:51

ereunao schreef:Nee je hebt geen tijd om op mijn posting van za jan 03, 2015 10:40 am in te gaan, maar wel om onder het motto; ‘leve het dogma’
’meterslange postings met hele stukken uit de bijbel, die niets te masken hebben met wat ik aan de orde stelde, te schrijven en christenen die door genade hebben leren bidden ‘Uw Koninkrijk Kome’ in de sektarische hoek te drukken. Maar dat zijn wel mensen die er iets van geleerd hebben wat het begrip ‘Koninkrijk Gods’ inhoudt en er daarom verlangend ernaar uitzien dat God nog eens aan Zijn eer komt in de herstelling van Zijn souvereine gezag over heel Zijn door de zonde bedorven schepping door de openbaring van onze Heere Jezus Christus in Zijn Koninklijke eer en ambt. deze aarde vervullen zal met de kennis des Heeren Jes.11:9. En het bijbelse geloof is met de belofte niet klaar in de zin van: ‘God heeft het beloofd, dus daar zal Hij zelf wel voor zorgen’. Integendeel, Hij schakelt Zijn volk hier juist in, want Hij wil gebeden zijn. Ezech 36:37..
Maar in dat dogma van jou is Christus de Koning van de Kerk i.p.v. de Koning van Israël Jes 44;6,Matt. 27:37 en bestaat het Koninkrijk Gods uitsluitend uit de strijdende kerk op aarde en de triomferende kerk ( n.b. voor de opstanding ! )in de hemel, de rest zal verbranden en vergaan bij de wederkomst. In dat dogma vallen de grenzen van Kerk en Koninkrijk dan ook restloos samen en heeft met name Israël nooit een eigen identiteit gehad, het was slechts een pseudoniem, een wegwerpverpakking voor de alleenzaligmakende kerk. Maar nu er uit de rups de prachtige vlinder, die kerk heet, gekomen is heeft de cocon natuurlijk geen enkele functie meer en voorgoed afgedaan.’Leve de Kerk en dood aan de Jood’.ereunao
Overigens gaat het in Matt. 16:28 niet over de nog toekomstige wederkomst, maar om een profetisch voorspel op het Koninkrijk met Mozes en Elia als beeid van de opgestane en verheerlijkte heiligen en de discipelen die in hun nog sterfelijke lichamen dit aanschouwen. Want er zijn hemelse en aardse lichamen 1 Kor. 15:40. Maar wij kunnen ons hier nu nog geen duidelijke, concrete voorstelling van maken .


Jammer zo'n reactie. "Dood aan de Jood" mij in de schoenen schuiven. Hoe durf je.
Laat ik het maar heel formeel zeggen: ik herken me totaal niet in het beeld dat hier van mijn opvattingen geschetst wordt.

Misschien moet ik mijn tijd besteden aan de reactie die je nog van mij tegoed hebt; besteed jij je tijd dan aan de postings van mohamed, die ik inhoudelijk niet helemaal kan volgen.
Naar mijn gevoel liggen zijn opvattingen dichter bij die van jou dan bij die van mij.
Maar helemaal op één lijn zitten jullie ook niet, dunkt me.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mohamed

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2015 21:06

gravo schreef:Jammer zo'n reactie. "Dood aan de Jood" mij in de schoenen schuiven. Hoe durf je.
Laat ik het maar heel formeel zeggen: ik herken me totaal niet in het beeld dat hier van mijn opvattingen geschetst wordt.

Misschien moet ik mijn tijd besteden aan de reactie die je nog van mij tegoed hebt; besteed jij je tijd dan aan de postings van mohamed, die ik inhoudelijk niet helemaal kan volgen.
Naar mijn gevoel liggen zijn opvattingen dichter bij die van jou dan bij die van mij.
Maar helemaal op één lijn zitten jullie ook niet, dunkt me.

gravo

Inderdaad jammer, ook uw reactie valt me wat tegen want ik heb mijn best gedaan helder te zijn zoals u aangaf dat op prijs te stellen.

ereunao

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor ereunao » 16 feb 2015 21:47

Jammer zo'n reactie. "Dood aan de Jood" mij in de schoenen schuiven. Hoe durf je.
Laat ik het maar heel formeel zeggen: ik herken me totaal niet in het beeld dat hier van mijn opvattingen geschetst wordt.

Spijt mij, gravo, zo heb ik het niet bedoeld. Ik gaf hier alleen globaal aan wat die 'chr dogmatiek' van jou leert. En ik denk integendeel dat jij .dichter bij mohamed staat dan ik. Want dat Chr.geest geworden zou zijn bij zijn hemelvart is in ieder geval niet bijbels. Hij is met hetzelfde lichaam als waarmee Hij opgestaan is ten hemel gevaren en zal ook alzo wederkomen Hand 1:11. En dan zullen Zijn voeten staan op de olijfberg; een geest is niet lichamelijk en heeft dus ook geen voeten ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 16 feb 2015 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor ereunao » 16 feb 2015 21:48

gewist

ereunao

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor ereunao » 02 mar 2015 03:38

[quote] Dus Mattheus 16,28 gaat niet over de komst van de mensenzoon wou je beweren? Dan beschuldig je mij van het verdraaien van de woorden Gods, maar misschien past die schoen jou wel veel beter. ;Mohamed.[quote]

Niet zo agressief Mohamed, daar is helemaal geen reden voor. Ik heb niet gezegd dat het hier niet gaat over de komst van de mensenzoon zonder meer, maar dat het niet gaat over Zijn persoonlijke wederkomst in heerlijkheid. En dat is overduidelijk, want ook de drie discipelen de met Jezus op de berg waren zijn gestorven voor de wederkomst van Christus. Ik heb je dus niet beschuldigd van het verdraaien van Gods woord. En als, denkt dat die schoen mij beter past zal je dat moeten bewijzen. Maar dat kan jij net zo min als je bewering dat Chr. geest geworden is bij Zijn hemelvaart.
Ereunao.

ereunao

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor ereunao » 05 mar 2015 10:42

Ik bemerk dat Mohamed liever niet ingaat op mijn uitdaging en dat is zijn goed recht. Maar als hij niet bewijzen kan dat Chr. bij Zijn hemelvaart geest geworden is dan beschuldig ik hem idd. van verdraaiing van de woorden Gods. Want het gaat hier niet om een bijkomstigheid maar om een geloofsartikel waarmee onze verlossing staat of valt. Want dan hebben wij geen Hogepriester in de hemel die juist naar Zijn mensheid zichzelf geofferd heeft en nu als Bedienaar des heiligdoms is gezeten aan de rechterhand Gods en ook voor ons bidt. Gravo zit er dus wel naast als hij veronderstelt dat ik dichter bij Mohamed sta dan hij.mvrgr:ereunao

remco2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 mar 2015 14:23

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor remco2015 » 09 mar 2015 22:00

Jezus is de koning der koningen in het koninkrijk. Helaas denken sommige geloven dat er na jezus nog een profeet zou komen, maar daar waarschuwt de bijbel goed voor, het word valse profeet genoemd. :wink:

ereunao

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor ereunao » 10 mar 2015 13:35

Jezus is de koning der koningen in het koninkrijk. Helaas denken sommige geloven dat er na jezus nog een profeet zou komen, maar daar waarschuwt de bijbel goed voor, het word valse profeet genoemd.

Jawel, Hij is als de Koning de Joden geboren en gestorven ( Matt.2:2; 27:37 ). Maar Hij is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. ( Joh.1:11 Luk 19:11-15 ) En nu moet de oprichting van het koninkrijk wachten tot Zijn wederkomst. Zach. 14: 9; Openb. 11:15 . Wan de troon van David staat niet in de kerk, maar in Jeruzalem ( Jer.3 :17)
Gedurende dit interval in de profetie ligt het accent op Zijn Hogepriesterlijke bediening. ( Hebr. 8:1-5.), vergadert Hij Zijn Gemeente. duren de bij Nebucadnezar begonnen tijden der heidenen voort.( Luk. 21:24 ) Christus wordt dan ook nergens in de Schrift de Koning van de Kerk genoemd. De Gemeente behoort weliswaar ook tot het Koninkrijk 9 Koll. 1:13 ), maar tot de transcendente, hemelse sfeer; want zij zijn kinderen der opstanding ( Luk.20:34-36 ) terwijl er op aarde nog getrouwd en kinderen geboren worden. ( Jes. 65:;17-25;Zach.8:1-5 ) Open deze link voor een duidelijke, schematische voorstelling:
http://watkrijgenwe.nu/maranathakerk.nu ... komst.html
ereunao

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor xsidd » 30 mar 2015 21:15

Ik denk aan de woorden van de Heere Jezus, dat Hij zegt. Zoek eerst het koninkrijk van God, en Zijn Gerechtigheid.

Mattheüs 6 vers 33 (HS) Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.
Romeinen 14 vers 17 (HS) Want het Koninkrijk van God bestaat niet uit eten en drinken, maar uit gerechtigheid en vrede en blijdschap in de Heilige Geest.


Dus het Koninkrijk van God bestaat in/uit Gerechtigheid. En ook is dat Koninkrijk gevuld, met vrede en blijdschap in de Heilige Geest. En nog een andere aanvulling. Paulus zegt. Het Koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar in kracht.

1 Korinthe 4 vers 20 (HS)Want het Koninkrijk van God bestaat niet in woorden, maar in kracht.


Dus een Koninkrijk wat bestaat uit Gerechtigheid, en Kracht. En ook uit blijdschap en vrede, in de Heilige Geest. En het Koninkrijk word ook gepredikt.

Handelingen 28 vers 23 (HS) En nadat zij voor hem een dag vastgesteld hadden, kwamen er velen naar de plaats waar hij verbleef. Hij legde het Koninkrijk van God aan hen uit en getuigde ervan, en hij probeerde hen, van 's morgens vroeg tot de avond toe, zowel uit de Wet van Mozes als uit de Profeten, te bewegen tot het geloof in Jezus.
Handelingen 28 vers 31 Hij predikte het Koninkrijk van God en gaf onderwijs over de Heere Jezus Christus, met alle vrijmoedigheid, ongehinderd.


En wanneer is het Koninkrijk van God er gekomen?

Openbaring 12 vers 10 (HS). En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is gekomen de zaligheid, de kracht en het koninkrijk van onze God en de macht van Zijn Christus, want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is neergeworpen.


Dit ligt in lijn, met wat de Heere Jezus Zelf zei, toen Hij op aarde was. Hij zei :

Johannes 12 vers 31 (HS) Nu wordt het oordeel over deze wereld voltrokken, nu zal de vorst van deze wereld buitengeworpen worden. Johannes 16 vers 11 (HS). 11 en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.



En in Openbaring 12 vers 7 t/m 9 (HS) word uitgelegd wat er plaats vond in de hemel.
7 Toen brak er oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen voerden oorlog tegen de draak, ook de draak en zijn engelen voerden oorlog.
8 Maar zij waren niet sterk genoeg, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden.
9 En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt. Hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen werden met hem neergeworpen.



Nu even verder ingaand op het Koninkrijk van God. Paulus zegt.

1 Korinthe 15 vers 50 (HS) Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet.


En als laatst nu, een bemoediging van Petrus.

2 Petrus 1 vers 10 en 11 (HS)
10 Daarom, broeders, beijver u des te meer om uw roeping en verkiezing vast te maken; want als u dat doet, zult u nooit meer struikelen.
11 Want zo zal u in rijke mate de toegang worden verleend tot het eeuwig Koninkrijk van onze Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.

ereunao

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor ereunao » 31 mar 2015 11:25

En wanneer is het Koninkrijk van God er gekomen?
Openbaring 12 vers 10 (HS). En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is gekomen de zaligheid, de kracht en het koninkrijk van onze God en de macht van Zijn Christus, want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is neergeworpen.
Dit ligt in lijn, met wat de Heere Jezus Zelf zei, toen Hij op aarde was. Hij zei :

Johannes 12 vers 31 (HS) Nu wordt het oordeel over deze wereld voltrokken, nu zal de vorst van deze wereld buitengeworpen worden. Johannes 16 vers 11 (HS). 11 en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.


Jawel, met de komst van de Koning is het Koninkrijk van God gekomen, maar in zijn verborgen gestalte zie Luk.19:11-15; Hebr.2:8; Openb.10:7;11:15 etc. En dat blijft zo tot de manifeste wederkomst van de Koning Dan 7:13,14; Zach.14:9. Dan pas wordt het Koninkrijk manifest en wordt de Gemeente als Zijn hemelse bruid met de Koning geopenbaard in heerlijkheid 1 Joh 3:2 en Koll.3: 4. En dan zal Israël op aarde het Volk van de Koning zijn, uit Sion de wet ( Tora ) uitgaan en des Heeren Woord uit Jeruzalem Jes 2. Wat jij aanhaalt uit Openb.12 is dus nog geheel toekomstig zie Openb. 4:1, al zijn geestelijke toepassingen in het geloofsleven natuurlijk altijd mogelijk zolang de heilshistorische context maar gehandhaafd wordt. Het ia er dus al, maar moet tegelijk nog komen. ereunao.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor xsidd » 31 mar 2015 13:56

Jawel, met de komst van de Koning is het Koninkrijk van God gekomen, maar in zijn verborgen gestalte zie Luk.19:11-15; Hebr.2:8; Openb.10:7;11:15 etc. En dat blijft zo tot de manifeste wederkomst van de Koning Dan 7:13,14; Zach.14:9. Dan pas wordt het Koninkrijk manifest en wordt de Gemeente als Zijn hemelse bruid met de Koning geopenbaard in heerlijkheid 1 Joh 3:2 en Koll.3: 4. En dan zal Israël op aarde het Volk van de Koning zijn, uit Sion de wet ( Tora ) uitgaan en des Heeren Woord uit Jeruzalem Jes 2. Wat jij aanhaalt uit Openb.12 is dus nog geheel toekomstig zie Openb. 4:1, al zijn geestelijke toepassingen in het geloofsleven natuurlijk altijd mogelijk zolang de heilshistorische context maar gehandhaafd wordt. Het ia er dus al, maar moet tegelijk nog komen. ereunao.


Hoi Ereunao,

Naar wat ik weet, heb je gelijk dat Gods Koninkrijk kwam in zijn verborgen gestalte. En het klopt ook, dat het Koninkrijk ook nog eens gevestigd zal worden op aarde. Maar waarop baseer je de mening, dat Openbaring 12 nog geheel toekomstig is? Als er in Openbaring 12 staat, dat er oorlog was in de hemel, en de satan met al zijn dienaren, uit de hemel neer geworpen werd op aarde , is dat toch maar eenmalig mogelijk? Satan en al zijn dienaren, werden toch geen twee keer uit de hemel gestoten? Enne, ik heb in Openbaring 4 vers 1 gekeken, maar wat kan ik uit het genoemde vers halen, waardoor ik kan afleiden, dat die oorlog in de hemel nog moet komen?

ereunao

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor ereunao » 31 mar 2015 18:51

Naar wat ik weet, heb je gelijk dat Gods Koninkrijk kwam in zijn verborgen gestalte. En het klopt ook, dat het Koninkrijk ook nog eens gevestigd zal worden op aarde. Maar waarop baseer je de mening, dat Openbaring 12 nog geheel toekomstig is? Als er in Openbaring 12 staat, dat er oorlog was in de hemel, en de satan met al zijn dienaren, uit de hemel neer geworpen werd op aarde , is dat toch maar eenmalig mogelijk? Satan en al zijn dienaren, werden toch geen twee keer uit de hemel gestoten? Enne, ik heb in Openbaring 4 vers 1 gekeken, maar wat kan ik uit het genoemde vers halen, waardoor ik kan afleiden, dat die oorlog in de hemel nog moet komen?


Moeilijke vragen, vooral omdat het hier over de bovenaardse, geestelijke sfeer van satan en zijn engelen gaat . En de Schrift bepaalt zich bijna uitsluitend tot de menselijke, zichtbare wereldrijken en laat ons slechts hier en daar verhuld iets zien van de bovenaardse machten die deze rijken inspireren en aansturen. Zo lezen wij in Ezech 28 hoe over het hoofd van de koning van Tyrus de satan wordt aangesproken Ezech 28:13-18. En in Dan.10 komt dezelfde vorst Michaël van Openb.12 de messias te hulp bij zijn strijd tegen de vorst van Perzië.Ook in Job 1 en 2 zien wij duidelijk de rol van satan achter de rampen die Job troffen. Wij weten dus heel weinig van deze bovenaardse, geestelijke machten en hun invloed op het wereldgebeuren. En ik denk dat wij het ook niet zouden kunnen verdragen om meer te weten; Christus zegt zelf dat het een voorrecht is de diepten des satans niet gekend te hebben Openb.2:24. Maar Paulus wijs er wel op dat wij de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht hebben Ef.6:12. Wat nu Openb. 12 aangaat; de profetie staat vaak in de voltooid verleden tijd om de zekerheid van de vervulling aan te geven terwijl het historisch nog vervuld moet worden in Openb.19, Zo lezen wij reeds 700 jr voor de geboorte van de Messias; ‘ Een Kind is ons geboren’..etc. Je moet je dus niet blindstaren op de grammaticale vorm van de text. En ik baseer mijn mening dat dit alles nog toekomstig is op de indeling van het boek Openb. 1:19: ‘Schrijf hetgeen gij gezien hebt, dat is het gezicht van de verheerlijkte Zoon des mensen tussen de zeven gouden kandelaren. Hetgeen is een profetische overzicht van de kerkgeschiedenis tot aan Zijn wederkomst, waarbij de met name genoemde zeven gemeenten als profetische model staan. Dit is een karakteristieke eigenschap van de profetie, al de profeten van het Oude Testament namen hun uitgangspunt in de eigentijdse de situatie en trokken vandaar de lijnen door naar de eindtijd. Zie ook Matheus 24 : ‘Hetgeen na dezen geschieden moet’, dat is het eschaton van de eindtijd (Hst. 4-22). Hst’4:1 begint dus met ‘hetgeen na deze geschieden moet ‘ met als climax de persoonlijke wederkomst van de Messias in hst.19. Het gaat dus in de Openb. over het eschaton van de eindtijd, die begint met het openen van het boek met de 7 zegels. Maar dan is de volheid der heidenen reeds ingegaan en wendt God zich opnieuw tot Israël. Vandaar ook het visioen van de vrouw en de draak en Michaël de beschermengel van Israël etc. Kortom, alles in de Openb. wijst naar Israël, heel de Openbaring is Joods, zowel in taal en stijl, als in de symbolen en de geografische aanduidingen. Het sluit naadloos aan op het Oude Testament. Zoals bij al de profeten en in Matth. 24, de komst en de wederkomst van de Messias over deze bedeling heen op elkaar aansluiten.
Alle pogingen om de Openbaring kerkhistorisch uit te leggen hebben dan ook jammerlijk gefaald, maar een kerk die zichzelf op de plaats van Israël ziet kan natuurlijk niet anders dan de profetie door laten lopen in de kerkgeschiedenis. Hier zal ik het voor ditmaal maar weer bij laten. mvr.gr:ereunao

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor xsidd » 31 mar 2015 19:30

Moeilijke vragen, vooral omdat het hier over de bovenaardse, geestelijke sfeer van satan en zijn engelen gaat . En de Schrift bepaalt zich bijna uitsluitend tot de menselijke, zichtbare wereldrijken en laat ons slechts hier en daar verhuld iets zien van de bovenaardse machten die deze rijken inspireren en aansturen. Zo lezen wij in Ezech 28 hoe over het hoofd van de koning van Tyrus de satan wordt aangesproken Ezech 28:13-18. En in Dan.10 komt dezelfde vorst Michaël van Openb.12 de messias te hulp bij zijn strijd tegen de vorst van Perzië.Ook in Job 1 en 2 zien wij duidelijk de rol van satan achter de rampen die Job troffen. Wij weten dus heel weinig van deze bovenaardse, geestelijke machten en hun invloed op het wereldgebeuren. En ik denk dat wij het ook niet zouden kunnen verdragen om meer te weten; Christus zegt zelf dat het een voorrecht is de diepten des satans niet gekend te hebben Openb.2:24. Maar Paulus wijs er wel op dat wij de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht hebben Ef.6:12. Wat nu Openb. 12 aangaat; de profetie staat vaak in de voltooid verleden tijd om de zekerheid van de vervulling aan te geven terwijl het historisch nog vervuld moet worden in Openb.19, Zo lezen wij reeds 700 jr voor de geboorte van de Messias; ‘ Een Kind is ons geboren’..etc. Je moet je dus niet blindstaren op de grammaticale vorm van de text. En ik baseer mijn mening dat dit alles nog toekomstig is op de indeling van het boek Openb. 1:19: ‘Schrijf hetgeen gij gezien hebt, dat is het gezicht van de verheerlijkte Zoon des mensen tussen de zeven gouden kandelaren. Hetgeen is een profetische overzicht van de kerkgeschiedenis tot aan Zijn wederkomst, waarbij de met name genoemde zeven gemeenten als profetische model staan. Dit is een karakteristieke eigenschap van de profetie, al de profeten van het Oude Testament namen hun uitgangspunt in de eigentijdse de situatie en trokken vandaar de lijnen door naar de eindtijd. Zie ook Matheus 24 : ‘Hetgeen na dezen geschieden moet’, dat is het eschaton van de eindtijd (Hst. 4-22). Hst’4:1 begint dus met ‘hetgeen na deze geschieden moet ‘ met als climax de persoonlijke wederkomst van de Messias in hst.19. Het gaat dus in de Openb. over het eschaton van de eindtijd, die begint met het openen van het boek met de 7 zegels. Maar dan is de volheid der heidenen reeds ingegaan en wendt God zich opnieuw tot Israël. Vandaar ook het visioen van de vrouw en de draak en Michaël de beschermengel van Israël etc. Kortom, alles in de Openb. wijst naar Israël, heel de Openbaring is Joods, zowel in taal en stijl, als in de symbolen en de geografische aanduidingen. Het sluit naadloos aan op het Oude Testament. Zoals bij al de profeten en in Matth. 24, de komst en de wederkomst van de Messias over deze bedeling heen op elkaar aansluiten.
Alle pogingen om de Openbaring kerkhistorisch uit te leggen hebben dan ook jammerlijk gefaald, maar een kerk die zichzelf op de plaats van Israël ziet kan natuurlijk niet anders dan de profetie door laten lopen in de kerkgeschiedenis. Hier zal ik het voor ditmaal maar weer bij laten. mvr.gr:ereunao


Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord :) Ik ben van mening, dat satan met zijn engelen, maar 1 keer uit de hemel zijn gestoten! En de Heere Jezus benoemt dat ook letterlijk, als Hij op aarde is, door te zeggen, nu word de vorst van de wereld buiten geworpen. Hoezo moet de profetie uit Openbaring 12 historisch nog in vervulling gaan? Die profetie is naar wat ik weet, al in vervulling gegaan, toen de Heere Jezus hier op aarde was. Toen kwam dat geestelijke Koninkrijk van God. Openbaring 12 vers 10(HS). Dat was niet zichtbaar. En het letterlijk Koninkrijk, wat op aarde zal komen, word in Openbaring 20 benoemt. En ook in Jesaja... En ook in de verschillende andere Profeten.

ereunao

Re: Het koninkrijk van God.

Berichtdoor ereunao » 31 mar 2015 21:30

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord :) Ik ben van mening, dat satan met zijn engelen, maar 1 keer uit de hemel zijn gestoten! En de Heere Jezus benoemt dat ook letterlijk, als Hij op aarde is, door te zeggen, nu word de vorst van de wereld buiten geworpen. Hoezo moet de profetie uit Openbaring 12 historisch nog in vervulling gaan? Die profetie is naar wat ik weet, al in vervulling gegaan, toen de Heere Jezus hier op aarde was. Toen kwam dat geestelijke Koninkrijk van God. Openbaring 12 vers 10(HS). Dat was niet zichtbaar. En het letterlijk Koninkrijk, wat op aarde zal komen, word in Openbaring 20 benoemt. En ook in Jesaja... En ook in de verschillende andere Profete xsidd »


Heleemaal met je eens! Maar in Openb.12 gaat het niet over de hemel, de troon waar God woont Jes 66;1, maar over de strijd in de hemelse gewesten Ef.6:12. Sinds de val van satan is de hele atmosfeer waarin wij ademen bezwangerd met boze geesten, daarom moeten ook de hemelen door vuur gereinigd worden voordat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde komen kan. 2 Petr 3:7,10. Sinds de overwinning van Chr door het kruis is de satan idd. uit de hemel geworpen en kan hij Gods volk daar niet meer aanklagen zoals bij Job en in Zach.3, maar in Openb. 12 gaat het over de strijd om Israël dat nog steeds niet daadwerkelijk verzoend is door het geloof in zijn Messias;daarom staat er dat de verklager onzer broederen, en dat zijn hier de 12 stammen, op de aarde geworpen is en hij de overigen van het zaad van de vrouw die de Messias gebaard heeft,( en dat is het gelovig overblijfsel van Israël dat weigert het beest te aanbidden en naar de woestijn vlucht),, gaat vervolgen.In de Openb.treedt het Lam op als de Losser (Goël zie Jer 32:10-14 ) en gaat door het wereldgericht dat volgt Israël en de ganse schepping ook daadwerkelijk verlossen van het geweld en de heerschappij des satans. Want Israël is Zijn eerstgeboren Zoon; de verkiezing van Israël is nooit doel in zichzelf geweest maar ten bate van alle volken. Gen.12:3: 3 En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt; en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden. vrgr: ereunao


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten