Naar wat ik weet, heb je gelijk dat Gods Koninkrijk kwam in zijn verborgen gestalte. En het klopt ook, dat het Koninkrijk ook nog eens gevestigd zal worden op aarde. Maar waarop baseer je de mening, dat Openbaring 12 nog geheel toekomstig is? Als er in Openbaring 12 staat, dat er oorlog was in de hemel, en de satan met al zijn dienaren, uit de hemel neer geworpen werd op aarde , is dat toch maar eenmalig mogelijk? Satan en al zijn dienaren, werden toch geen twee keer uit de hemel gestoten? Enne, ik heb in Openbaring 4 vers 1 gekeken, maar wat kan ik uit het genoemde vers halen, waardoor ik kan afleiden, dat die oorlog in de hemel nog moet komen?
Moeilijke vragen, vooral omdat het hier over de bovenaardse, geestelijke sfeer van satan en zijn engelen gaat . En de Schrift bepaalt zich bijna uitsluitend tot de menselijke, zichtbare wereldrijken en laat ons slechts hier en daar verhuld iets zien van de bovenaardse machten die deze rijken inspireren en aansturen. Zo lezen wij in Ezech 28 hoe over het hoofd van de koning van Tyrus de satan wordt aangesproken Ezech 28:13-18. En in Dan.10 komt dezelfde vorst Michaël van Openb.12 de messias te hulp bij zijn strijd tegen de vorst van Perzië.Ook in Job 1 en 2 zien wij duidelijk de rol van satan achter de rampen die Job troffen. Wij weten dus heel weinig van deze bovenaardse, geestelijke machten en hun invloed op het wereldgebeuren. En ik denk dat wij het ook niet zouden kunnen verdragen om meer te weten; Christus zegt zelf dat het een voorrecht is de diepten des satans niet gekend te hebben Openb.2:24. Maar Paulus wijs er wel op dat wij de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht hebben Ef.6:12. Wat nu Openb. 12 aangaat; de profetie staat vaak in de voltooid verleden tijd om de zekerheid van de vervulling aan te geven terwijl het historisch nog vervuld moet worden in Openb.19, Zo lezen wij reeds 700 jr voor de geboorte van de Messias; ‘ Een Kind is ons geboren’..etc. Je moet je dus niet blindstaren op de grammaticale vorm van de text. En ik baseer mijn mening dat dit alles nog toekomstig is op de indeling van het boek Openb. 1:19: ‘Schrijf
hetgeen gij gezien hebt, dat is het gezicht van de verheerlijkte Zoon des mensen tussen de zeven gouden kandelaren.
Hetgeen is een profetische overzicht van de kerkgeschiedenis tot aan Zijn wederkomst, waarbij de met name genoemde zeven gemeenten als profetische model staan. Dit is een karakteristieke eigenschap van de profetie, al de profeten van het Oude Testament namen hun uitgangspunt in de eigentijdse de situatie en trokken vandaar de lijnen door naar de eindtijd. Zie ook Matheus 24 :
‘Hetgeen na dezen geschieden moet’, dat is het eschaton van de eindtijd (Hst. 4-22). Hst’4:1 begint dus met ‘hetgeen na deze geschieden moet ‘ met als climax de persoonlijke wederkomst van de Messias in hst.19. Het gaat dus in de Openb. over het eschaton van de eindtijd, die begint met het openen van het boek met de 7 zegels. Maar dan is de volheid der heidenen reeds ingegaan en wendt God zich opnieuw tot Israël. Vandaar ook het visioen van de vrouw en de draak en Michaël de beschermengel van Israël etc. Kortom, alles in de Openb. wijst naar Israël, heel de Openbaring is Joods, zowel in taal en stijl, als in de symbolen en de geografische aanduidingen. Het sluit naadloos aan op het Oude Testament. Zoals bij al de profeten en in Matth. 24, de komst en de wederkomst van de Messias over deze bedeling heen op elkaar aansluiten.
Alle pogingen om de Openbaring kerkhistorisch uit te leggen hebben dan ook jammerlijk gefaald, maar een kerk die zichzelf op de plaats van Israël ziet kan natuurlijk niet anders dan de profetie door laten lopen in de kerkgeschiedenis. Hier zal ik het voor ditmaal maar weer bij laten. mvr.gr:ereunao