Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 13 feb 2015 13:39

De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN) vormen een kerkverband met ongeveer 60 plaatselijke gemeenten. Het kerkverband telt ongeveer 18.500 leden. De gemeente van Krimpen aan den IJssel is de grootste gemeente van dit kerkverband, deze gemeente telt ongeveer 2000 leden. Het kerkverband is in 1948 ontstaan vanuit samenvoeging van de Federatie van Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten (Boone-gemeenten).

De OGGiN worden gezien als een streng-orthodox kerkgenootschap. Bekende predikanten zijn o.a. ds. E. du Marchie van Voorthuysen, ds. M.A. Mieras en ds. Joh. van der Poel.


Op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oud_Gerefo ... _Nederland) is een lijst te vinden van alle OGGiN-gemeenten en daar staat o.a.: De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland vertonen qua opvattingen (leer en leven) overeenkomsten met de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Het kerkgenootschap is tegen het gebruik van televisie en het bezoeken van de bioscoop. Vaccinatie en verzekeringen worden afgewezen. Zaken als homoseksualiteit, (het gebruik van) anticonceptie, abortus en euthanasie worden gezien als ernstige zonden.

N.a.v. dit Wikipedia-citaat heb ik twee vragen:
1. Is er ook wezenlijk verschil tussen de opvattingen van Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland en die van de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland?
2. Zijn de genoemde zaken die in het Wikipedia-citaat genoemd worden ook echt "ernstige zonden"?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Rozijn » 13 feb 2015 15:55

Vraag 1 kan ik gedeeltelijk beantwoorden. De leer van de OGG is in theorie gelijk aan die van de GG.
Er is een zogenaamde correspondentie-band, je kunt zonder belemmeringen wisselen tussen beide verbanden.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor johannes1 » 16 feb 2015 14:56

Het lijkt me dat je de 2e vraag goed zelf kan beantwoorden. Ja dat zijn zonde.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Dies

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dies » 16 feb 2015 16:15

Spreeuw schreef:1. Is er ook wezenlijk verschil tussen de opvattingen van Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland en die van de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland

De OGGiN staan dichter bij de Gereformeerde Gemeenten. Het specifieke GGiN standpunt over het aanbod van genade is wat betreft veel Oud Gereformeerden te scherpslijperig. Oud Gereformeerden houden niet zo van theologiseren op de millimeter.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 16 feb 2015 17:02

Rozijn schreef:Vraag 1 kan ik gedeeltelijk beantwoorden. De leer van de OGG is in theorie gelijk aan die van de GG.
Er is een zogenaamde correspondentie-band, je kunt zonder belemmeringen wisselen tussen beide verbanden.


Toch worden de OGGiN in de regel als "zwaarder" beschouwd dan de GG. Ik ben zelf naar een kerkdienst van de OGGiN geweest (dit was een leesdienst), en toen viel mij op dat er erg veel nadruk gelegd werd op de zonde (terwijl de preek over Zondag 6 van de HC ging, over de Middelaar). Er werd meer nadruk gelegd op de zonde, terwijl dat m.i. in Zondag 6 niet het geval is. Dit ook in vergelijking met een kerkdienst in de Ger. Gem., waar ik geweest ben (toen ging er wel een predikant voor), en toen is het mij opgevallen dat er niet zoveel nadruk gelegd werd op de zondige natuur van de mens dan in de betreffende leesdienst in de OGGiN.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 16 feb 2015 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2015 17:07

Spreeuw schreef:
Toch worden de OGGiN in de regel als "zwaarder" beschouwd dan de GG.

Ja dat is zo.
In de OGGIN worden de Psalmen volgens Datheen gezongen en ook nog op die snelheid.
Terwijl de GG inmiddels in beweging is en daar ook een linker en rechterflank ontstaat, is dat nog niet zo in de OGG.

Je ziet vaak dat mensen die in de wereld plots stilgezet zijn, op zoek gaan naar een kerkgenootschap en dan in een dergelijke gemeente terechtkomen.
Op deze wijze een echte ommekeer laten zien eigenlijk.
Al het oude (van de wereld) afleggend en graag een zo zuiver mogelijk leven willen leiden.
En aangezien dit kerkgenootschap bepaalde regels hanteert, maakt dat het misschien wel wat makkelijker.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dies

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dies » 16 feb 2015 17:13

Spreeuw schreef:Toch worden de OGGiN in de regel als "zwaarder" beschouwd dan de GG.

Het woord "zwaar" is een relatief begrip. Wat zijn de maatstaven? Wat betreft moderniteit doen OGG mensen in mijn waarneming bepaald niet onder voor GG mensen. Het gaat er in OGG kerken misschien klassieker aan toe dan bij de GG: in leesdiensten meer preken van oudvaders dan van hedendaagse predikanten. Neemt niet weg dat OGG mensen verrassend blijmoedig door het leven kunnen gaan.

Spreeuw schreef:Ik ben zelf naar een kerkdienst van de OGGiN geweest (dit was een leesdienst), en toen viel mij op dat er erg veel nadruk gelegd werd op de zonde (terwijl de preek over Zondag 6 van de HC ging, over de Middelaar). Er werd meer nadruk gelegd op de zonde, terwijl dat m.i. in Zondag 6 niet het geval is. Dit ook in vergelijking met een kerkdienst in de Ger. Gem., waar ik geweest ben (toen ging er wel een predikant voor), en toen is het mij opgevallen dat er niet zoveel nadruk gelegd werd op de zondige natuur van de mens dan in de betreffende leesdienst in de OGGiN.

Zou kunnen. Maar er is ook het merkwaardige verschijnsel bij zowel de GG als de GGiN en de OGG dat het kerkvolk niet zo schijnt te luisteren naar wat er allemaal in de preek wordt gezegd. In de praktijk komt het er dan op neer dat de soep door de week aanzienlijk minder heet gegeten wordt.
Gelukkig maar! 8)
Laatst gewijzigd door Dies op 16 feb 2015 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 16 feb 2015 17:15

johannes1 schreef:Het lijkt me dat je de 2e vraag goed zelf kan beantwoorden. Ja dat zijn zonde.


Dat weet ik zo net nog niet.

Volgens Wikipedia zijn de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland tegen:
- het gebruik van televisie
- het bezoeken van de bioscoop
- vaccinatie
- verzekeringen
- homoseksualiteit (dit is een "ernstige zonde")
- (het gebruik van) anticonceptie (dit is een "ernstige zonde")
- abortus (dit is een "ernstige zonde")
- euthanasie (dit is een "ernstige zonde")


Waarom moeten bijvoorbeeld verzekeringen afgewezen worden? Waarom moet het gebruik van een televisie afgewezen worden?
In geval van abortus en euthanasie kan ik er in meegaan, hetzelfde geldt voor het bezoeken van de bioscoop. Maar dat geldt dus niet voor alle genoemde zaken.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor rotterdam » 16 feb 2015 17:25

Spreeuw schreef:Dat weet ik zo net nog niet.

Volgens Wikipedia zijn de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland tegen:
- het gebruik van televisie
- het bezoeken van de bioscoop
- vaccinatie
- verzekeringen
- homoseksualiteit (dit is een "ernstige zonde")
- (het gebruik van) anticonceptie (dit is een "ernstige zonde")
- abortus (dit is een "ernstige zonde")
- euthanasie (dit is een "ernstige zonde")


Waarom moeten bijvoorbeeld verzekeringen afgewezen worden? Waarom moet het gebruik van een televisie afgewezen worden?
In geval van abortus en euthanasie kan ik er in meegaan, hetzelfde geldt voor het bezoeken van de bioscoop. Maar dat geldt dus niet voor alle genoemde zaken.


Televisie is o.k. maar bioscoop is niet o.k.
Waar zit je probleem ? De grootte van het scherm ? Het kopen van het toegangskaartje ?
Ik bedoel, vraag je niet een beetje naar de bekende weg ?
Of weet je echt niet waarom vaccinatie en verzekeringen worden afgewezen ?
Laatst gewijzigd door rotterdam op 16 feb 2015 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 16 feb 2015 17:25

Dies schreef:De OGGiN staan dichter bij de Gereformeerde Gemeenten. Het specifieke GGiN standpunt over het aanbod van genade is wat betreft veel Oud Gereformeerden te scherpslijperig. Oud Gereformeerden houden niet zo van theologiseren op de millimeter.


Het "aanbod van genade" is een typisch dogmatisch punt van de GGiN. De GGiN zijn erg exclusivistisch, voor zover ik kan overzien. Toch heb ik ervaren dat in de OGGiN beduidend meer nadruk gelegd wordt op de zonde dan in de GG (tijdens bezoeken van kerkdiensten in beide kerkgenootschappen).

Ook sprak ik pasgeleden een OGGiN-kerkganger, en diegene zei dat hij eerlijk gezegd liever naar een ander kerkgenootschap gaat, omdat in OGGiN de zonde dusdanig benadrukt wordt dat dit ten koste gaat van de heiligmaking. Volgens deze kerkganger moet je niet blijven steken in de zonde, en dat ben ik met hem eens. Hij gaf aan dit punt meerdere keren tijdens huisbezoek aan de ouderlingen aangegeven te hebben, maar vervolgens wordt er helaas niets mee gedaan.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor rotterdam » 16 feb 2015 17:42

Spreeuw schreef:Volgens deze kerkganger moet je niet blijven steken in de zonde, en dat ben ik met hem eens. Hij gaf aan dit punt meerdere keren tijdens huisbezoek aan de ouderlingen aangegeven te hebben, maar vervolgens wordt er helaas niets mee gedaan.


Ze kunnen moeilijk vanwege een eenling hun leer gaan veranderen.
Waarom gaat deze kerkganger niet naar een andere kerk ?

Jbkb

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Jbkb » 16 feb 2015 18:07

Om de verwarring op te helderen:
De OGGiN heeft een geheel eigen karakter.
Het kenmerkt van dit kerkgenootschap is dat er geen 'eigen' doctrine is.
Daarom zijn er altijd in dit kerkverband al twee groepen geweest, een groep die de GG-doctrine volgt (in een extreme vorm) + een groep die meer de oude Hervormde leer/HHK (in een wat extremere vorm) volgen.

De GGiN heeft er weinig mee te maken. Daar staan ze qua leer juist behoorlijk ver af. Maar inderdaad niet als het gaat om leefregels.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 16 feb 2015 18:08

rotterdam schreef: Ze kunnen moeilijk vanwege een eenling hun leer gaan veranderen.
Waarom gaat deze kerkganger niet naar een andere kerk ?


Het liefst gaat hij naar de HHK, maar omdat zijn vrouw betrokken is in het verenigingsleven (o.a. zondagsschool) in de betreffende OGGiN-gemeente vindt hij het moeilijk om de OGGiN te verlaten. Er zijn nog wel meerdere zaken, maar dit is een van de punten die hij noemde.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 16 feb 2015 18:14

rotterdam schreef: Televisie is o.k. maar bioscoop is niet o.k.
Waar zit je probleem ? De grootte van het scherm ? Het kopen van het toegangskaartje ?


Ik denk dat er in de bioscoop geen christelijke programma's worden gedraaid. Die kun je wel bekijken op je eigen televisie.

rotterdam schreef: Ik bedoel, vraag je niet een beetje naar de bekende weg ?
Of weet je echt niet waarom vaccinatie en verzekeringen worden afgewezen ?


Nee, zo bedoel ik het niet. Dat de OGGiN afwijzend tegenover verzekeringen staan, wil niet zeggen dat ik er afwijzend tegenover zou moeten staan, laat staan dit een ernstige zonde te noemen. Mijn vraag is dan ook: is er een Bijbels argument voor het afwijzen van verzekeringen (en dan wel een argument dat hout snijdt)?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 16 feb 2015 18:24

Chaya schreef:Terwijl de GG inmiddels in beweging is en daar ook een linker en rechterflank ontstaat, is dat nog niet zo in de OGG.


Is dat zo? Bij mijn weten zijn de GG behoorlijk eensgezind, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de CGK en de PKN. Voor zover ik weet is alleen de GG in Rijssen orthodoxer dan de rest van de GG.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten