Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor rotterdam » 16 feb 2015 19:05

Spreeuw schreef:
Kijkt u uitsluitend christelijke programma's op uw T.V. ?

Mijn vraag is dan ook: is er een Bijbels argument voor het afwijzen van verzekeringen (en dan wel een argument dat hout snijdt)?

De christenen die verzekeringen en vaccinatie afwijzen doen dit omdat zij dit strijdig vinden met Gods voorzienigheid. De Heidelbergse Catechismus stelt immers: dat zonder de wil van mijn hemelse Vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, en zelfs ook, dat alle dingen voor mij tot mijn zaligheid moeten dienen (zondag 1)

Of dit een Bijbels argument is of dat dit "hout snijdt" lijkt me een persoonlijke zaak.
Zowel vaccinatie als verzekeringen worden niet besproken in de Bijbel.
Dus ?
Ik begrijp dat u euthanasie en abortus afwijst maar ook deze zaken worden niet genoemd in de Schrift.



Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Rozijn » 16 feb 2015 19:09

@Spreeuw: als je in de gelegenheid bent zou ik je aanraden om eens in de volgende plaatsen naar de GG te gaan:
Elspeet, Groningen, Drachten, Houten, Borssele, Kapelle, Rotterdam-IJsselmonde en Moerkapelle.

@Chaya: de flanken in de GG zijn niet nieuw...

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 16 feb 2015 19:31

Kijkt u uitsluitend christelijke programma's op uw T.V. ?


Nee, maar voornamelijk wel. In de bioscoop komt helemaal geen christelijk programma.

De christenen die verzekeringen en vaccinatie afwijzen doen dit omdat zij dit strijdig vinden met Gods voorzienigheid. De Heidelbergse Catechismus stelt immers: dat zonder de wil van mijn hemelse Vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, en zelfs ook, dat alle dingen voor mij tot mijn zaligheid moeten dienen (zondag 1)

Of dit een Bijbels argument is of dat dit "hout snijdt" lijkt me een persoonlijke zaak.
Zowel vaccinatie als verzekeringen worden niet besproken in de Bijbel.
Dus ?
Ik begrijp dat u euthanasie en abortus afwijst maar ook deze zaken worden niet genoemd in de Schrift.


Ja, en? Betekent de voorzienigheid dat we met onze armen over elkaar moeten zitten en geen eigen verantwoordelijkheid meer hebben? Dat leert de Bijbel toch niet? In geval van bekering staat er niet: "Ik hoef me niet te bekeren, want als dat Gods wil is, dan gebeurt dat toch wel." Ook al is dat feitelijk zo (bekering is immers het werk van God), maar de Bijbel geeft toch duidelijk aan dat we een eigen verantwoordelijkheid hebben. In de Schrift staat (Markus 1:15b): "Bekeert u en gelooft het evangelie." Zo kun je dat ook zien met verzekeringen. Als je bepaalde zaken niet verzekert, dan loop je meer risico. Als je geen vaccinatie toepast, heb je meer kans op ziekte. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Wij behoren ons lichaam te verzorgen, want ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest, zoals de Schrift zegt (1 Korinthiërs 6:19). Abortus en euthanasie worden niet letterlijk genoemd in de Schrift, maar dan gaat het om moord, en dan is het duidelijk dat het niet Bijbels is.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 16 feb 2015 19:48

Rozijn schreef:@Spreeuw: als je in de gelegenheid bent zou ik je aanraden om eens in de volgende plaatsen naar de GG te gaan:
Elspeet, Groningen, Drachten, Houten, Borssele, Kapelle, Rotterdam-IJsselmonde en Moerkapelle.


Dat wil ik wel doen! Zijn deze GG's anders dan een doorsnee GG? Als dat zo is, dan hoort Vlissingen daar ook bij, heb ik het gevoel.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Rozijn » 16 feb 2015 20:59

O, die had ook in het rijtje gepast. Ik heb gezocht naar gemeentes die nogal van elkaar verschillen...

Als je het rijtje gehad hebt, kun je ze zelf wel indelen denk ik. Het gaat mij er vooral om dat je enkel Rijssen in een uitzonderingspositie plaatste. Sommige van de genoemde gemeentes zullen daar vrijwel naadloos bij aansluiten. Anderen juist niet.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2015 21:03

Spreeuw schreef:
Dat weet ik zo net nog niet.

Volgens Wikipedia zijn de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland tegen:
- het gebruik van televisie
- het bezoeken van de bioscoop
- vaccinatie
- verzekeringen
- homoseksualiteit (dit is een "ernstige zonde")
- (het gebruik van) anticonceptie (dit is een "ernstige zonde")
- abortus (dit is een "ernstige zonde")
- euthanasie (dit is een "ernstige zonde")


Waarom moeten bijvoorbeeld verzekeringen afgewezen worden? Waarom moet het gebruik van een televisie afgewezen worden?
In geval van abortus en euthanasie kan ik er in meegaan, hetzelfde geldt voor het bezoeken van de bioscoop. Maar dat geldt dus niet voor alle genoemde zaken.

Ik ken mensen die niet in de OGG kerken, maar toch AL deze zaken afwijzen als zijnde zondig.
Het heeft dus niet expliciet met een kerkverband te maken, wil ik er mee zeggen.
Het is slechts een kenmerk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor rotterdam » 17 feb 2015 07:44

Spreeuw schreef:
Nee, maar voornamelijk wel. In de bioscoop komt helemaal geen christelijk programma.

Ik mag toch aannemen dat u met uw keuze t.a.v. lectuur en muziek dezelfde normen aanhoudt ?

Ja, en? Betekent de voorzienigheid dat we met onze armen over elkaar moeten zitten en geen eigen verantwoordelijkheid meer hebben? Dat leert de Bijbel toch niet? In geval van bekering staat er niet: "Ik hoef me niet te bekeren, want als dat Gods wil is, dan gebeurt dat toch wel." Ook al is dat feitelijk zo (bekering is immers het werk van God), maar de Bijbel geeft toch duidelijk aan dat we een eigen verantwoordelijkheid hebben. In de Schrift staat (Markus 1:15b): "Bekeert u en gelooft het evangelie." Zo kun je dat ook zien met verzekeringen. Als je bepaalde zaken niet verzekert, dan loop je meer risico. Als je geen vaccinatie toepast, heb je meer kans op ziekte. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Wij behoren ons lichaam te verzorgen, want ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest, zoals de Schrift zegt (1 Korinthiërs 6:19). Abortus en euthanasie worden niet letterlijk genoemd in de Schrift, maar dan gaat het om moord, en dan is het duidelijk dat het niet Bijbels is.

Begrijp me goed, het zijn mijn standpunten ook niet maar om nu te zeggen dat uw argumenten meer "hout snijden" gaat me veel te ver.
"Dat kan toch nooit de bedoeling zijn" zegt u ? Een verkracht meisje een kind laten krijgen ? Sterven met verschrikkelijke pijnen ?
Het zijn interpretaties beste Spreeuw. De mensen van de OGGiN zijn, wat mij betreft 100% integer.
Ze zijn al lezend in de Bijbel tot andere conclusies gekomen dan u.
Zo heeft u zusters en broeders aan uw linker- en rechterzijde. De stelling dat u, in het midden de "ware leer" heeft gevonden is toch objectief gezien niet realistisch ?



Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 17 feb 2015 22:13

Van wat ik zelf heb gezien van het verschil (ik heb 4/5 OGG predikanten gehoord en ben zelf lid van de GG) is het niet zozeer dogmatisch dan wel cultureel. In de OGG wordt nog sterker gewaarschuwd tegen 'wereldse zaken' en wordt er meer gewezen op zonde en ellende. In de GG houden de meeste predikanten een 50/50 balans aan tussen zonde en genade.

Wat ik me nog kan herinneren van een dienst in de OGG is een twintig minuten durende speech tegen de wereldse kleding van meisjes die de predikant door de week had waargenomen. Dat lijkt me wel wat eigens, dat zou ik in mijn eigen kerkverband niet zo snel verwachten.

Maar ik ben dan ook 'linkerflank' ;)
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor elbert » 02 okt 2015 07:21

Ik heb de door BladeStraight geplaatste link naar een dienst uit de OGG en de verdere discussie hierover afgesplitst naar dit reeds bestaande onderwerp: viewtopic.php?f=33&t=28551
Laten we het hier maar over de inhoud hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 02 okt 2015 08:43

Uit een antwoord van de vragenrubriek op de gestelde vraag over het verschil tussen OGG en OGGiN:


In het rijk geschakeerde kerkelijk en godsdienstig leven van ons land heeft ook de gereformeerde gezindte haar duidelijke plaats. Binnen die gezindte tellen we heel wat onderscheiden kerkgenootschappen die allen op een of andere manier de naam gereformeerd dragen. Men staat in al die kerken voor een bijbelse confessionele prediking. Dat schept een band. De kerken van gereformeerd signatuur weten zich allen gebonden aan de drie formuleren van enigheid, onze gereformeerde confessie. Toch laat zich de vraag stellen of men binnen die kerken de belijdenis wel op dezelfde wijze leest en verstaat. De wegen gaan op dit punt uiteen. Er zijn verschillen. Om eigen kerkgenootschap sterker te rechtvaardigen en te profileren worden de verschillen genoemd en soms uitvergroot. Brak de tijd eens aan dat men zou proberen elkaar te vinden in de eenheid van de belijdenis. Laat er dan enig verschil van interpretatie bestaan. Laten we elkaar daarin wat vrijheid gunnen. Gaat het meestentijds bij verschillende kerkgenootschappen niet om bepaalde nuanceverschillen? De eenheid van de kerken ligt uiteindelijk vast in haar Hoofd, de Heere Jezus Christus. Straks op de nieuwe aarde zal het één kudde zijn rondom de troon van de ene Christus.

Het bestaan van de verschillende kerken is historisch gegroeid. We kunnen die geschiedenis niet terug draaien, noch uitpoetsen. Het is buitengewoon boeiend om die geschiedenis na te gaan. Zo leer je de huidige verschillen en problemen tussen de verschillende kerken kennen en wat relativeren en beter verstaan.

Maar nu concreet ingegaan op je vraag. In dit jaar wordt aandacht besteed aan het honderdjarig bestaan van de Gereformeerde Gemeenten. Dit kerkgenootschap is ontstaan in 1907 onder de bezielende en krachtige leiding van ds. G. H. Kersten (1882-1948) door de vereniging van de Ledeboeriaanse gemeentes en de overgebleven kruisgezinde gemeentes. Deze vereniging vond plaats op een gezamenlijke synode op 9 en 10 oktober te Rotterdam. Vanuit dit kerkgenootschap zijn in 1953 de Gereformeerde Gemeenten in Nederland ontstaan. De directe aanleiding waren de gerezen problemen ten aanzien van dr. C. Steenblok. Hij was predikant van de Gereformeerde Gemeente te Gouda en docent aan de Theologische school te Rotterdam. Hij werd door de generale synode ontheven van zijn docentschap, niet vanwege onrechtzinnigheden, maar om de eenzijdigheid in zijn onderwijs. Er ontstond een scheur en degenen die uittraden vormden samen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Zo ver ik het kan bekijken kent men in beide kerkgenootschap dezelfde leer. Maar bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland worden op bepaalde zaken sterkere accenten gelegd. Het gaat om zaken betreffende het thema verbond, beloften en aanbieding van het evangelie. Binnen de Gereformeerde Gemeenten gaat men uit van de overtuiging dat de beloften van het genadeverbond er zijn voor de uitverkorenen, maar dat de aanbieding van het evangelie komt tot allen die onder de prediking verkeren. Er zijn verbondsbeloften en algemene beloften.

Volgens dr. C. Steenblok is er geen sprake van een algemeen, welmenend, onvoorwaardelijk aanbod van Gods genade voor alle hoorders onder de prediking. Gods beloften zijn voor de uitverkorenen. Het evangelie komt tot ontdekte zondaren. Deze lijn wordt gevolgd binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Hoe zit het nu met de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland? Bij de bovengenoemde vereniging in 1907 gingen onder leiding van ds. L. Boone (1860-935) te St. Philipsland onderscheiden gemeentes niet mee. Hij wilde blijven bij de gewoonten van ds. L. G. C. Ledeboer (1808-1863). Hij kon zich niet verenigen met het feit dat de predikanten van de kruisgezinden niet als ambtsgewaad de steek en de kuitbroek zouden dragen en in de kruisgemeenten de psalmen van Datheen niet werden gezongen. Zijn bezwaren berustten niet zozeer op Bijbelse, maar op gevoelsgronden.

In 1948 kwam men tot een vereniging van Oud Gereformeerde Gemeenten. Je begrijpt wel dat binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten de bezwaren van ds. L. Boone niet meer leven. Wel tref je binnen die gemeentes het heimwee van ds.L. G. C. Ledeboer naar het herstel van de Hervormde kerk aan. Daarom is de kerkelijke structuur en organisatie niet zo heel sterk. De meeste gemeentes zijn vacant omdat er weinig predikanten zijn. De opleiding voor predikanten is heel eenvoudig en wordt gedaan door dienstdoende predikanten. Men leest in de diensten graag de oudvaders. Er heerst in het algemeen een bepaalde gemoedelijkheid.

Het is niet mogelijk het theologisch eigene van dit kerkgenootschap precies te benoemen. Men is sterk gegroepeerd rondom bepaalde predikanten. De prediking is in het algemeen te typeren als het preken van de weg die de Heere met zondaren gaat en is sterk subjectivistisch gekleurd. Theologisch leunt men tegen de Gereformeerde Gemeenten aan. Maar daar is wel iets meer van te zeggen. Ik denk aan de rechtvaardiging. Binnen de Gereformeerde Gemeenten onderscheidt men de rechtvaardiging van eeuwigheid, de dadelijke en de lijdelijke rechtvaardiging. Een zondaar wordt dadelijk gerechtvaardigd in de wedergeboorte, als God met een mens begint. Bij de wedergeboorte in engere zin wordt het geloofsvermogen geschonken. Hieruit volgen de verdere oefeningen van het geestelijk leven. Later volgt de bewuste rechtvaardiging door het geloof voor de vierschaar der consciëntie. Doch dat maakt niet elke gelovige mee. Men volgt daarin Alexander Comrie, predikant te Woubrugge (1706-1774). Er ligt zowel in de prediking van de Gereformeerde Gemeenten als van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland een nadruk op de wedergeboorte in engere zin.

Binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten treft men deze gedachtegangen ook aan. Wedergeboorte is hoofdzaak, zegt men dan, en rechtvaardiging wordt noodzaak. Toch tref je ook wel binnen deze kerken aan het spreken alleen over de rechtvaardiging door het geloof. Maar naar mijn gevoelen minder dan voorheen.

Het is niet zo eenvoudig om concreet de gevraagde verschillen op een rij te zetten. Laat ik het proberen. De GGN kent een strakke kerkelijke structuur en organisatie. Het kerkelijk besef binnen de OGG is veel losser. Men denkt binnen de GGN heel sterk dogmatisch, de OGG is veel gemoedelijker. De GGN gaat in haar leer heel sterk uit van de uitverkiezing. De beloften komen alleen de uitverkorenen toe. De OGG heeft meer een gunnend karakter en legt enigszins een wat sterker accent op de aanbieding van het heil. Een punt binnen de GGN is ook dat de algemene genade buiten de verdienste van Christus omgaat. De OGG denkt daar genuanceerder over. Het is heel moeilijk om van het theologisch eigene van de OGG te spreken. Dat ligt bij de GGN heel duidelijk.

Met het aanduiden van deze verschillen hoop ik niemand gekwetst te hebben of onrecht te hebben aangedaan. Ik denk enigszins de vraag te hebben beantwoord. Een veel voornamere vraag is of je van Gods kerk een levend lidmaat bent. Wie is Christus voor je? En wat het kerkelijk leven betreft moeten we ons steeds afvragen of we goed gereformeerd zijn in de klassieke zin van het woord.

Ds. M. Pronk
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 02 okt 2015 09:26

Er zullen vast ware gelovigen in deze kerken aanwezig zijn, God wete het.
Hopelijk kennen ze ook van de Heere Jezus, dat de Genade en de Opstanding in Hem ook gepredikt wordt.
Ik heb wel vernomen dat in deze kringen dit verzwegen wordt, of verteld wordt, dat dit niet voor jou is.
Dat is een grove zonde en dwaalleer mocht dit voorkomen.
Want de de Heere Jezus en de bijbel leert ons anders.
de preekstem lijkt mij niet de echte stem van deze meneer / dominee.
Het komt onnatuurlijk over.
Het zo beter zijn om gewoon normaal te doen en niet gekker en of indrukwekkender te doen dan je bent.
Je bent dan wel een Dienaar van het Woord, maar ieder met zijn eigen gaven en gebreken.
In de stem van deze dominee proef je ook weinig van de Liefde van de Heere Jezus. het is veel ach en wee.
Ook is het jammer dat in deze kringen alles van wat buiten de kring is als slecht of zelfs zondig afgewimpeld wordt. (de grote boze wereld)
We kunnen enkel bidden voor deze mensen in deze gemeenten dat hun ook de Liefde van de Heere Jezus mogen opmerken in hun hart en leven en dat de vorm en de regel overwonnen wordt in Hem die alle mensen liefheeft uit genade alleen. Komt tot Hem!
Deze kringen zijn denk ik ook geen lang leven meer beschoren, het schift en zuiverd vanzelf, er is enkel aanwas van vooral intern, binnenuit. Je kan je ook afvragen of dit de bedoeling is bijbels gezien omdat de Heere Jezus ook onder alle mensen kwam om het Evangelie te verkondigen, door stad en land, buiten de kerkdeuren om ook......

DE OUDE VISSCHER

EEN WAAR VERHAAL

Is Mijn Woord niet als een vuur, spreekt de Heere, en als een hamer die eene steenrots te morzel slaat? Jer. 23:29.

Ik zal het steenen hart uit hun vleesch wegnemen, en zal hun een vleeschen hart geven. Ezech. 11:19b.


In zeker dorp (het was gelegen,
In de nabijheid van de zee)
Had men voor ’t zielsbelang gekregen
Een zeer godvruchtig dominé,
Die door zijn ijverig studeeren,
Verhelderd door den Geest des Heeren,
Een schat van kennis had vergaard.
Hij kon bij alle welgezinden,
In huis en hart ras ingang vinden,
Door ernst met minzaamheid gepaard.

Het meerendeel der dorpelingen
Ging daag’lijks, om voor ’t huisgezin,
Het noodig voedsel aan te brengen,
Met visserspinken zeewaarts in,
Om door de netten en de hoeken
’t Geschubt gedierte te verkloeken,
Dat in het zoute water leeft,
En dat de Schepper aller dingen
Voor menschen, brooze stervelingen,
Tot voedsel ook verordend heeft.

Maar als de rustdag was verschenen,
Wiens viering ons Gods wet gebiedt,
Dan ging ook ieder kerkwaarts henen,
Dan dacht men aan het visschen niet,
Dan prees men God met zang en bede,
Dan hoorde men des leeraars rede,
Gegrond op ’s Heeren heilig Woord.
En wat hij dan vol geestdrift zeide,
Aan vromen en godd’loozen beide,
Werd met verbazing aangehoord.

Hij bracht door zijn geloovig spreken
Verscheiden blinden tot het licht,
En menig, in ’t geloof bezweken,
Werd door zijn woord weer opgericht.
Hen, die naar ziel en lichaam leden,
Gedacht hij steeds in zijn gebeden,
Zo in zijn huis als in de kerk.
Door zijn getrouwe ambtsbetrachting
Verwierf hij ieders liefde en achting,
En God schonk zegen op zijn werk.

Maar ook in deez’ gemeente woonde
Een visschersman, reeds hoog bejaard,
Die God met woord en daden hoonde,
Van alle menschlijkheid ontaard.
Voor spijs en drank zijn Schepper te eeren,
En ’t vieren van den dag des Heeren,
Was in zijn oog onzinnigheid,
Gekluisterd aan der zonden keten
Wist hij van rede noch geweten,
Noch ’t leven tot in eeuwigheid.

En zoo het iemand durfde wagen,
Om uit het dierbaar Woord van God,
Hem ’t een en ander voor te dragen,
De vrucht daarvan was schimp en spot.
Dan voer hij uit in ijslijk vloeken
Op ’t beste Boek van alle boeken;
Zoodoende was er niemand meer,
Die bij hem ooit gewag dorst maken
Van God en Goddelijke zaken,
Alleen uit eerbied voor den Heer’.

De leraar was slechts kort geleden
Geplaatst in dezen nieuwen kring,
Toen hij reeds rondging bij zijn leden,
Verzeld van eenen ouderling,
Om ieders toestand klaar te ontdekken
En tragen ernstig op te wekken,
Of troost te bieden waar men leed.
Hij dacht ook een bezoek te geven
Aan ‘d ouden visscher, die zijn leven
Vervreemd van God en Christus sleet.

Doch de ouderling vond niet geraden,
Dat aan dit oogmerk werd voldaan.
Wilt gij Gods naam niet hooren smaden,
Sprak hij, laat ons dan verder gaan;
Deez’ man is doof voor alle reden,
Laat ons aan hem geen tijd besteden,
Uw ijver zal hier vruchteloos zijn;
Door hem met wijsheid te onderrichten
Zult gij, in plaats van nut te stichten,
Slechts paarlen werpen voor een zwijn.

De leeraar kon geen vrijheid vinden
Gevolg te geven aan dien raad;
“God opent wel ’t gezicht der blinden”,
Zoo sprak hij, “door het slijk der straat;
Misschien wordt nog mijn nietig pogen
Versterkt door zegen uit den Hoogen
En zoo aan hem iets groots verricht.
En ligt het in den raad des Heeren,
Dat wij hier vruchteloos wederkeeren,
‘k Volbracht dan toch mijn leeraarsplicht.”

Zij gaan dan binnen met hun beiden,
Die grijsaard op zijn ruwen stoel
Zit ijverig aan een net te breiden,
Het paar ontvangt hij barsch en koel
En ziet hen aan met norsche blikken
Toch waagt men hem op zij te schikken,
De leeraar, vriendelijk en vrij,
Spreekt als in ’t vak zeer wel ervaren
Van netbreikunst, van klos en garen,
Van weer en wind en visscherij.

En daar die trant van redeneeren
Den grijsaard wel te harte gaat,
Ziet men al spoedig wederkeeren
De gulheid op zijn strak gelaat,
Al wat men vraagt wil hij verklaren,
Vertelt van ’t zweven op de baren.
Van ’s visschers voor- en tegenspoed,
Van avonturen in zijn leven,
Van daden die hij had bedreven,
Die blijken gaven van zijn moed.

En dominé toont geen verveling,
Maar doet hem vragen keer op keer,
En lokt tot nieuwe mededeeling
De oude visscher telkens meer,
Doch eindelijk moet men toch vertrekken
Dat echter bij al deez’ gesprekken
Slechts over aardsche zaken ging,
De leeraar, als door vrees bevangen,
Niet rept van d’eeuwige belangen,
Zie, dat bevreemdt den ouderling!

En toen men ’t huis nu zou verlaten!
Sprak d’ oude vriendelijk “Mijnheer
Gij kunt toch wonder aardig praten,
Komt als ’t u blieft eens spoedig weêr:
Ik spreek zoo graag eens van die zaken”,
De leeraar sprak: “wie zou dat wraken.
Ook ik heb ijver voor mijn werk;
Dus als gij mij als vriend wilt eeren,
Ei-kom dan op den dag des Heeren
Mij ook eens hooren in de kerk.”

Dit scheen hem wonder voor te komen,
Hij blijft een weinig zwijgend staan:
Doch spoedig sprak hij, zonder schroomen
“Neen, neen mijnheer! dat zal niet gaan,
‘k Ging soms ter kerk in vroeger dagen,
Maar nooit werd daar iets voorgedragen,
Dat mij bijzonder wel beviel;
Daar wordt van visschen niet gesproken
Daarom kan ’t met mijn zin niet stroken.
Want visscher ben ‘k met lijf en ziel.”

“Belooft gij mij”, zoo sprak de Herder,
“Te komen met de nieuwe week?
“k Beloof u dan, – zo sprak hij verder,
Dat ik dan over ’t visschen preek;
Gij kunt daar veilig staat op maken,
Gij weet nu dat ik over zaken
Van visscherij wel praten kan;
Ik zal dan ook eens al die dingen
Heel deftig op den preekstoel brengen.
Welnu, mijn vriend! wat zegt g’ er van?”

“Ik zeg: kan men van ’t visschen preken,
Dan kan het niemand zoo als gij:
Want nooit hoorde ik een heerschap spreken,
Die zooveel wist van visscherij.
Ik zal die preek eens komen hooren;
Maar dit vertel ik u te voren,
Dat, als ’t niet uitkomt naar mijn zin,
Dan zal ik vlug de kerk verlaten,
En of ge dan ook mooi kunt praten,
Gij krijgt er mij dan nooit weer in.”

Nu ging de leeraar huiswaarts keeren,
Waar hij een stil vertrek betrad.
Daar was ’t dat hij den Heer’ der Heeren
Voor deez’ verstokten zondaar bad.
Dat Hij Zijn zegen neer mocht zenden
Op ’t geen hij verder aan zou wenden,
En dat uit goedheid, zonder peil,
Het God in Christus mocht behagen,
Die oude, aan ’t einde zijner dagen,
Te brengen tot het eeuwig heil.

En toen met d’ eersten Zondagmorgen
Het klokgelui en orgelspel
Den mensch ontlokt’ aan d’ aardsche zorgen
En noodigd’ om op Gods bevel
In ’s Heeren tempel te vergaren,
Toen zag men met de vrome scharen,
Ook d’ oude visscher kerkwaarts gaan.
En, voor den preekstoel neer gezeten,
Werd menig blik op hem gesmeten,
Men zag hem met verwondering aan.

De leeraar had tot tekst genomen
’t Verhaal, hoe Jezus langs de kant
Der Galileésche zee gekomen,
Twee broeders visschen zag aan ’t strand.
Die hij beval het werk te staken,
Omdat Hij plan had, hen te maken
Tot menschenvisschers op deez’ aard;
Waarop zij willig tot Hem gingen,
Verlatende hun aardsche dingen,
Het eeuw’ge was hun meerder waard.

Nu sprak hij in zijn tekstverklaring,
Van bijna niets dan visscherij;
Wat hij door studie en ervaring
Daar slechts van wist, dat bracht hij bij.
En daar het thans aan kracht van spreken
Zoo min als ooit hem bleek t’ ontbreken,
Zoo boeit zijn voordracht iedereen;
Maar d’ oude, als in zich zelf verloren,
Volgt hem met oogen en met ooren,
Geen woord ontglipt den man, zoo ’t scheen.

Maar aan het eind der rede wendde
De spreker zich tot ieders hart.
Hij toont den Zondaar zijn ellende,
Hoe roekloos hij Gods wrake tart.
En hoe hij na ’t hoogmoedig brallen,
Eens in des Heeren hand zal vallen,
Wiens heil’ge wet hij daag’lijks schond,
Om daar voor eeuwig om te komen
Tenzij hij hier wordt aangenomen
In ’t zaligmakend vreêverbond.

Hij schilderde met sterke woorden,
Die eeuwige rampzaligheid,
Die hen, die hier Gods stem niet hoorden,
Ontwijfelbaar is toebereid;
Maar ook om zulken op te beuren,
Die hunne zonden diep betreuren,
Wijst hij op ’t kruis van Golgotha,
Waar allen, die den Heere zoeken,
Hoe hard de wet hem moog’ vervloeken,
Een troostbron vinden van genâ.

Hoe zit daar d’ oude man verwonderd,
Als deze Bôanerges-taal
Hem krachtig in zijn’ ooren dondert.
Geen lust gevoelt hij deze maal
Om vóór dien tijd de kerk ’t ontloopen.
Hem breekt in ’t eind den mond nog open;
Hij zegt: “hier hebt ge mij in ’t net!”
De leeraar sprak: “’t zij u ten zegen,
Zoo ik u heb in ’t net gekregen,
Wordt gij door God er uit gered.”

En ziet, na ’t hooren dezer rede
Mist d’ oude man zijn vroeg’re rust.
Hij heeft nu met zichzelf geen vrede;
Maar, nog zijn toestand onbewust,
Kon hij de ware troost niet vinden,
Waar hij zich keeren mocht of wenden,
Hij draagt zijn kwelling met zich om,
Hij voelt zich eind’lijk aangedreven
Naar ’s leeraars huis zich te begeven,
En deze heet hem “wellekom.”

Nu wordt hem d’ Evangeliewaarheid
Eenvoudig, duid’lijk uitgelegd;
Dit geeft zijn ziel de rechte klaarheid,
Die zich weldra met vastheid hecht
Aan ’t offer voor Gods gunstgenooten
Eenmaal op Golgotha vergoten;
En dit geeft hem allenskens moed
Om met zijn macht van vuile zonden
Te schuilen in zijns Heilands wonden;
Zoo voedt hij hoop op ’t eeuwig goed.

Hij voelt zijn rust nu wederkeeren.
Maar zoeter ruste dan voorheen:
Het vast getuigenis des Heeren
Is ’t anker zijner hoop alleen,
Daar steunt hij op met vast vertrouwen.
Men hoort hem ’s Heeren lof ontvouwen,
Die in hem stookt een liefdevlam,
En zeker vollen loon zal geven;
Schoon hij ter elfder ure kwam.

Nu was het dierbaar Woord des Heeren
Voor zijne ziel een volle bron.
Waar hij nu ware wijsheid leeren
En zoete troost verkrijgen kon.
De kerk was nu voor d’ ouden grijze
De plaats, waar hij de rechte spijze
Voor zijne grage ziele vindt,
De leeraar, die zijn hart mocht breken,
Is nu meer dan na ’t eerste spreken
Des ouden visschers goede vrind.

Nu braakt hij onder ’t zee bevaren
Geen roekelooze vloeken meer,
Maar ziet in d’ afgrond van de baren
De wonderwerken van den Heer’,
En of hij ruim of schraal moog’ vangen,
Toch hoort men vaak zijn dank’bre zangen
Weergalmen over ’t watervlak,
En is hem weinig hier gegeven,
Hij slijt den avond van zijn leven
Tevreden onder ’t rieten dak.

Zoo wordt de zondaar heengedreven
Naar ’t eeuwig heil dat hij veracht,
Zoo wordt hij op den weg ten leven,
Ook tegen zijnen wil gebracht.
Nooit zal men naar den Heere vragen,
Hij slijt gerust zijn levensdagen
Al woelend in het aardse dal,
Totdat hem God ontrukt aan ’t kwade;
Dat is de grootheid der genade
Die nooit volprezen worden zal.

Gij vromen! breng den Heer’ uw hulde!
Wijdt al uw kracht aan Hem alleen,
Die Zijn beloften steeds vervulde,
Hoe duister vaak Zijn weg ook scheen
Die Hij verordend heeft te voren,
Zal Hij Zijn roepstem eens doen hooren,
Hen oefenen in zaligheid,
En onbevlekt rechtvaardig maken.
En eens hen ’t hoogst geluk doen smaken
In d’ eindelooze heerlijkheid.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 20 nov 2015 20:36

Jbkb schreef:Om de verwarring op te helderen:
De OGGiN heeft een geheel eigen karakter.
Het kenmerkt van dit kerkgenootschap is dat er geen 'eigen' doctrine is.


Maar dit kerkverband heeft toch ook vaste kaders? Wat de Bijbelvertaling betreft, is in dit kerkverband alleen de Statenvertaling toegestaan. Daarnaast worden de drie geloofsbelijdenissen van de vroege kerk en de Drie Formulieren van Enigheid erkend als belijdenisgeschriften. Andere belijdenisgeschriften kunnen wellicht goed zijn, maar zijn niet officieel erkend in de OGGiN.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 01 dec 2015 10:25

Chaya schreef:
...

Het is niet zo eenvoudig om concreet de gevraagde verschillen op een rij te zetten. Laat ik het proberen. De GGN kent een strakke kerkelijke structuur en organisatie. Het kerkelijk besef binnen de OGG is veel losser. Men denkt binnen de GGN heel sterk dogmatisch, de OGG is veel gemoedelijker. De GGN gaat in haar leer heel sterk uit van de uitverkiezing. De beloften komen alleen de uitverkorenen toe. De OGG heeft meer een gunnend karakter en legt enigszins een wat sterker accent op de aanbieding van het heil. Een punt binnen de GGN is ook dat de algemene genade buiten de verdienste van Christus omgaat. De OGG denkt daar genuanceerder over. Het is heel moeilijk om van het theologisch eigene van de OGG te spreken. Dat ligt bij de GGN heel duidelijk.

...

Ds. M. Pronk


Het is goed om het onderscheid te weten tussen Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG) en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN). Oud Gereformeerde Gemeenten zijn vrije gemeenten, terwijl de OGGiN een "vast" kerkverband vormen, dat in 1948 is ontstaan en ongeveer 60 plaatselijke gemeenten telt. Daarnaast ben ik het niet met ds. M. Pronk eens dat de OGGiN "veel" gemoedelijker zijn dan de GGiN. Toen ik zelf een kerkdienst van de OGGiN bezocht (dit was een leesdienst), werd er zeer veel nadruk gelegd op het feit dat de mens van nature zondig is en tot niets goeds in staat is. Dit terwijl de preek over Zondag 6 van de Heidelbergse Catechismus ging, waarin de nadruk juist ligt op het Middelaar-zijn van de Here Jezus Christus. Dat zegt al heel veel over het mensbeeld dat binnen in de OGGiN heerst. Dat mensbeeld is bepaald niet "gemoedelijk".

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2015 10:34

Spreeuw schreef:
Het is goed om het onderscheid te weten tussen Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG) en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN). Oud Gereformeerde Gemeenten zijn vrije gemeenten, terwijl de OGGiN een "vast" kerkverband vormen, dat in 1948 is ontstaan en ongeveer 60 plaatselijke gemeenten telt. Daarnaast ben ik het niet met ds. M. Pronk eens dat de OGGiN "veel" gemoedelijker zijn dan de GGiN. Toen ik zelf een kerkdienst van de OGGiN bezocht (dit was een leesdienst), werd er zeer veel nadruk gelegd op het feit dat de mens van nature zondig is en tot niets goeds in staat is. Dit terwijl de preek over Zondag 6 van de Heidelbergse Catechismus ging, waarin de nadruk juist ligt op het Middelaar-zijn van de Here Jezus Christus. Dat zegt al heel veel over het mensbeeld dat binnen in de OGGiN heerst. Dat mensbeeld is bepaald niet "gemoedelijk".

En is dat dan niet zo? Deze prediking is niet exclusief in dit kerkverband, dat zul je overal moeten horen als de prediking voluit bijbels is.
Waar heb je anders genade en vergeving voor nodig?

Verder lijkt het me niet kies om over de persoon ds. Pronk te discussiëren.
Beperk je tot de algemene leer.
Verder kun je na eenmaal een preek beluisterd hebben, niet meteen de hele kerkelijke richting beoordelen, toch?
Ik denk dat ds. iets anders bedoelde met gemoedelijker dan jij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 01 dec 2015 10:43

Chaya schreef:En is dat dan niet zo? Deze prediking is niet exclusief in dit kerkverband, dat zul je overal moeten horen als de prediking voluit bijbels is.
Waar heb je anders genade en vergeving voor nodig?

Verder lijkt het me niet kies om over de persoon ds. Pronk te discussiëren.
Beperk je tot de algemene leer.
Verder kun je na eenmaal een preek beluisterd hebben, niet meteen de hele kerkelijke richting beoordelen, toch?
Ik denk dat ds. iets anders bedoelde met gemoedelijker dan jij.


Natuurlijk is dat zo, maar het is beslist niet Bijbels om daar meer nadruk op te leggen dan op de genade die er is in Christus. Dit geldt zeker als de preek gaat over het Middelaar-zijn van Christus. En ik discussieer niet over "de persoon" ds. Pronk, maar over datgene wat hij schrijft. Dat is heel iets anders. En inderdaad bepaalt 1 preek niet direct de gehele richting van een kerkverband, maar ik vermoed dat de betreffende preek wel heel goed het mensbeeld binnen de OGGiN verwoordt. Ik heb de specifieke nadruk op de zonde van meer oud gereformeerden gehoord namelijk.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten