Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2015 10:58

Spreeuw schreef:Natuurlijk is dat zo, maar het is beslist niet Bijbels om daar meer nadruk op te leggen dan op de genade die er is in Christus. Dit geldt zeker als de preek gaat over het Middelaar-zijn van Christus. En ik discussieer niet over "de persoon" ds. Pronk, maar over datgene wat hij schrijft. Dat is heel iets anders. En inderdaad bepaalt 1 preek niet direct de gehele richting van een kerkverband, maar ik vermoed dat de betreffende preek wel heel goed het mensbeeld binnen de OGGiN verwoordt. Ik heb de specifieke nadruk op de zonde van meer oud gereformeerden gehoord namelijk.

Wat is je punt Spreeuw?
Begrijp ik het goed, de predikanten in de OGGiN leggen teveel nadruk op de zondige natuur van de mens en ze zouden Christus niet verkondigen?
Lees dit dat eens van de hand van ds. Pieters:
Een lange, lege brief

Om vijf uur 's middags moest ik in de Sionkerk in mijn geboorteplaats preken. Het was de eerste zondag van mei 1980. De tekst was Jesaja 64 vers 1: "Och, dat Gij de hemelen scheurde, dat Gij nederkwam, dat de bergen van Uw aangezicht vervloten!"
Het ging niet. Ik voelde me er naar van. En niet alleen ik. Maar over die vrouw straks - zij was namelijk niet de eerste die het mij zei wat in die zondagmiddagpreek ontbrak.
Ja, er ontbrak "wat". Alleen, ik wist niet wat. Maar de Heere gaf het mij gauw te kennen.
Direct na die kerkdienst ging ik namelijk naar de kerk van ds. Johannes van der Poel. De avonddienst bij de Oud Gereformeerden begon om zeven uur, en het kerkgebouw, aan de Schaapsweg, was maar vijf minuten lopen van de Sionkerk af. Al heel wat keren had ik onder het gehoor van deze begenadigde man gezeten, maar sinds ik zelf, als kandidaat, preekte, was dat helaas niet meer mogelijk. En nu kon het weer eens. Daar was ik blij om. Dus dat plannetje had ik allang gemaakt. En daar liep ik, met een niet zo'n fijn gevoel.
In zijn voorafspraak (op weg naar de tekst - of misschien werd de Catechismus gepreek - ik weet er niets meer van) vertelde de dominee precies wat in mijn preek ontbrak. Hij vertelde: "Kerkvader Ambrosius uit Milaan" (het kan ook wel een ander zijn geweest, dat weet ik niet meer precies) "ontving eens een lange brief van een medebroeder in de ambtelijke dienst. Toen hij deze zat te lezen, kwam een vriend bij hem in de kamer. Het duurde een hele tijd voordat die lange brief uit was. Eindelijk was het zover. "Wat staat er in?", vroeg Ambrosius' vriend belangstellend. "Er staat niets in!", antwoordde de kerkvader. "Staat er niets in?", klonk de verwonderde vraag? "U zat zo lang te lezen". "Toch staat er niets in", was het antwoord opnieuw, "want Christus is er niet in!"
Van de rest van deze eredienst in het Oud Gereformeerde kerkgebouw, zowel de voorafspraak, als de gebeden, als de prediking kan ik mij niets meer herinneren. Hoeft ook niet.
Waarom ds. Van der Poel met deze voorafsprak begon, weet ik niet. En toch weet ik het. Hij moest mij in heel in 't kort vertellen wat er aan mijn preek ontbrak. En hij mocht het doen, zonder te weten dat hij het deed. Wat wist hij immers van mijn mislukt preken in de Sionkerk af?! Maar de Heere was zo genadig om direct na de dienst, via de woorden van een kerkvader die meer dan duizend jaren geleden leefde, mij te vertellen wat er in mijn preek ontbrak: Christus was er niet in. Een lange en lege preek.
Het is, helaas, niet mijn laatste lege preek geweest - ik schaam mij. Toch … ben ik dit onderwijs nooit vergeten. Heel wat keren heb ik de Heere voor deze Oud Gereformeerde dienaar van het heerlijk Christus-evangelie gedankt!
Diezelfde week werd ik door een "moeder in Israël" gebeld. Of ik eens aan wilde komen om over de preek te praten van zondagmiddag. Dat wilde ik wel, al had ik er geen zin in. Wat zij zou zeggen, wist ik immers zelf ook. Het was zo'n lege, arme preek. Liefdevol gaf ze mij een boekje, een preek van ds. Ralph Erskine over Mattheüs 27 vers 51: "En zie, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden; en de aarde beefde, en de steenrotsen scheurden." Of ik dat eens wilde lezen.
Ik was het er mee eens voordat ik het las!

Spreeuw, pas dus op met hetgeen je zegt!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 11 apr 2017 21:33

Chaya schreef:Wat is je punt Spreeuw?
Begrijp ik het goed, de predikanten in de OGGiN leggen teveel nadruk op de zondige natuur van de mens en ze zouden Christus niet verkondigen?


Nee, dat begrijp je niet goed. De genade in de Heere Jezus Christus wordt zeker wel verkondigd in de OGGiN, terwijl er in dit kerkverband tegelijkertijd veel en ik vermoed zelfs meer nadruk gelegd wordt op de zondige staat van de mens. Paulus schrijft in Romeinen 7:24-25: "24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!" (vertaling: NBG'51). Paulus benadrukt de ellendige staat van de mens dus niet boven de verlossing die er is in de Heere Jezus Christus. Die Bijbelse balans moeten we steeds voor ogen houden.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 11 apr 2017 21:57

Dies schreef:Het woord "zwaar" is een relatief begrip. Wat zijn de maatstaven? Wat betreft moderniteit doen OGG mensen in mijn waarneming bepaald niet onder voor GG mensen. Het gaat er in OGG kerken misschien klassieker aan toe dan bij de GG: in leesdiensten meer preken van oudvaders dan van hedendaagse predikanten. Neemt niet weg dat OGG mensen verrassend blijmoedig door het leven kunnen gaan.


Dat denk ik ook. Hoewel de GG ook behoorlijk klassiek zijn. Als ik naar preken van GG-predikanten luister, valt het me altijd op dat ze vrijwel uitsluitend klassieke verklaringen voor hun preek hebben geraadpleegd en niet of nauwelijks nieuwere of hedendaagse. Dit terwijl er de laatste jaren bijvoorbeeld hele goede Amerikaanse verklaringen van de Bijbel op de markt verschenen zijn, die goed rekening houden met de context van de Bijbelgedeelten. In klassieke verklaringen wordt mijns inziens vaak te dogmatisch naar Bijbelteksten gekeken, waardoor hierin de betreffende Bijbelteksten te fragmentarisch worden verklaard.

Veel OGGiN-leden gaan inderdaad blijmoedig door het leven, dat kun je bijvoorbeeld wel merken aan het leven van SGP-leider Kees van der Staaij en zijn gezin.

Dies schreef:Zou kunnen. Maar er is ook het merkwaardige verschijnsel bij zowel de GG als de GGiN en de OGG dat het kerkvolk niet zo schijnt te luisteren naar wat er allemaal in de preek wordt gezegd. In de praktijk komt het er dan op neer dat de soep door de week aanzienlijk minder heet gegeten wordt.
Gelukkig maar! 8)


Dat zou kunnen, al zal dat niet gelden voor het al het kerkvolk van de GG, de GGiN en de OGGiN. Wel voor een groot deel denk ik. Zo las ik bijvoorbeeld een aantal jaar geleden in het RD de uitslag van een onderzoek naar het televisiegebruik van jongeren in de gereformeerde gezindte. Het televisiegebruik van de jongeren die lid zijn van de drie genoemde kerkgenootschappen en andere reformatorische kerkverbanden bleek schrikbarend hoog te zijn; in de GG weliswaar iets hoger dan in de GGiN en de OGGiN. Dat is toch eigenlijk niet zoals je moet verwachten? Want er zal in de GG, de GGiN en de OGGiN in de preken ongetwijfeld absoluut afwijzend gesproken worden over het televisiegebruik. Ook blijken veel gezinnen die lid zijn van deze drie kerkverbanden uit de HSV te lezen i.p.v. uit de SV, terwijl deze drie kerkverbanden de HSV ten stelligste afkeuren. Dat is ook merkwaardig.

CelinevanWezel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2023 10:49

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor CelinevanWezel » 03 mei 2023 11:01

Ik voer een onderzoekje uit naar de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Daarvoor is het handig om te weten hoeveel leden de indivduele gemeenten tellen. Ze houden hier geen jaarboeken bij, maar misschien kunnen jullie mij helpen.

Dus m'n vraag is: zouden jullie, als je weleens in één of meerdere gemeenten van dit kerkverband komt of daar lid bent, het ongeveer-ledenaantal naar mij toe kunnen sturen? Dat mag door een berichtje via refoweb te sturen of te mailen naar celinevanwezel@gmail.com. U zou mij er heel erg mee helpen!

Groetjes,
Celine van Wezel

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2023 13:37

CelinevanWezel schreef:Ik voer een onderzoekje uit naar de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Daarvoor is het handig om te weten hoeveel leden de indivduele gemeenten tellen. Ze houden hier geen jaarboeken bij, maar misschien kunnen jullie mij helpen.

Dus m'n vraag is: zouden jullie, als je weleens in één of meerdere gemeenten van dit kerkverband komt of daar lid bent, het ongeveer-ledenaantal naar mij toe kunnen sturen? Dat mag door een berichtje via refoweb te sturen of te mailen naar celinevanwezel@gmail.com. U zou mij er heel erg mee helpen!

Groetjes,
Celine van Wezel


Zelf geen lid en ik denk ook niet dat je hier leden van alle plaatstelijke gemeenten gaat vinden. Ik neem aan dat je de schattingen per gemeente op op Wikipedia wel hebt gevonden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

CelinevanWezel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2023 10:49

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor CelinevanWezel » 04 mei 2023 08:01

Marnix schreef:Zelf geen lid en ik denk ook niet dat je hier leden van alle plaatstelijke gemeenten gaat vinden. Ik neem aan dat je de schattingen per gemeente op op Wikipedia wel hebt gevonden?


Die heb ik inderdaad gevonden, maar is lang niet overal actueel, zeker bij kleine gemeenten niet. Dus vandaar dat ik het toch hier probeer.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Pcrtje » 04 mei 2023 10:47

CelinevanWezel schreef:Die heb ik inderdaad gevonden, maar is lang niet overal actueel, zeker bij kleine gemeenten niet. Dus vandaar dat ik het toch hier probeer.
Ik denk niet dat het je hier zal lukken. Je kunt het beter op Refoforum proberen, want daar zitten vermoedelijk wel mensen die lid van de OGGiN zijn. Verwacht alleen niet veel reacties: er wordt over het algemeen toch wel een beetje met argusogen naar nieuwsgierige Aagjes die weer eens een schoolonderzoekje komen doen gekeken. Ook hier krijgen we ze regelmatig op het forum.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2023 10:52

Pcrtje schreef:Ik denk niet dat het je hier zal lukken. Je kunt het beter op Refoforum proberen, want daar zitten vermoedelijk wel mensen die lid van de OGGiN zijn. Verwacht alleen niet veel reacties: er wordt over het algemeen toch wel een beetje met argusogen naar nieuwsgierige Aagjes die weer eens een schoolonderzoekje komen doen gekeken. Ook hier krijgen we ze regelmatig op het forum.


Die tip stuurde ik ook al per PB maar toen ik even op Refoforum ging kijken zag ik dat ze de rvaag daar ook al heeft geplaatst.

En ach, nieuwsgierigheid is geen ongezonde eigenschap :-) Maar het wordt idd niet overal evenveel gewaardeerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

CelinevanWezel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2023 10:49

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor CelinevanWezel » 04 mei 2023 15:54

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Wat is er precies mis met nieuwsgierige Aagjes en hun onderzoeken dan?

Groetjes, Celine

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2023 16:14

CelinevanWezel schreef:Hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Wat is er precies mis met nieuwsgierige Aagjes en hun onderzoeken dan?

Groetjes, Celine


Op sommige plekken zijn mensen nogal op zichzelf en willen ze dat het liefst zo houden ook :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten