Verkiezing van kerkenraad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Chaya » 21 nov 2015 10:43

Nina schreef:@ Spreeuw: Begrijp ik het goed dat alleen de mannelijke leden kiezen?

HIER kun je lezen waarom vrouwen niet in het ambt mogen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Nina » 21 nov 2015 11:26

Chaya, ik heb het niet over het uitvoeren van een ambt als vrouw, maar over het kiezen van een ambtsdrager.
Dat dat onderbouwt wordt met 'een vrouw mag niet onderwijzen' vind ik een onderbouwing die ver te kort schiet.
Ik denk eerder aan een andere tekst als ik zoiets lees, namelijk de gevolgen van de zondeval dat de man over de vrouw zal heersen. (Genesis 3:16) Waarom worden vrouwen niet voor vol aan gezien?

Er is aan man èn vrouw de opdracht gegeven de aarde te onderwerpen, maar het kiezen van een ambstdrager mag ze niet?
Ik zie dat echt als vrouwen onderdrukking. (Ik besef dat het best wat fel klinkt, maar ik maak me altijd zo boos over dit soort zaken.. Zitten er nog wel vrouwen in zo'n kerk?)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Spreeuw » 21 nov 2015 11:41

Nina schreef:Zitten er nog wel vrouwen in zo'n kerk?)


Jazeker, genoeg! Veel vrouwen in dergelijke kerkelijke gemeenten zien het overigens niet als onderdrukking.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Chaya » 21 nov 2015 14:04

Nina schreef:Chaya, ik heb het niet over het uitvoeren van een ambt als vrouw, maar over het kiezen van een ambtsdrager.
Dat dat onderbouwt wordt met 'een vrouw mag niet onderwijzen' vind ik een onderbouwing die ver te kort schiet.

Het ene is nauw verbonden met het andere Nina.
Lees DIT ANTWOORD op de vraag maar eens.
Alle maatschappelijke veranderingen, zoals ook het vrouwenkiesrecht, gaan de kerken niet voorbij.
De positie van een vrouw hangt toch niet geheel af van bepaalde bevoegdheden?
Nina schreef:Er is aan man èn vrouw de opdracht gegeven de aarde te onderwerpen,

Juist en een ieder op zijn en haar eigen plaats, vergeet dat niet.
Dat het anno 2015 (in de wereld) echt niet meer kan, doet er in feite niet toe.
Het gaat erom hoe je de scheppingsorde bekijkt en handhaaft.
En waarom word je daar zo boos om?
Verandert er wezenlijk iets als een dergelijke regel vervalt, voor jou persoonlijk?
Ik maak graag onderscheid tussen gezamenlijk verontwaardiging/solidariteit met elkaar en persoonlijke verontwaardiging. Vandaar. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Nina » 21 nov 2015 20:07

Ik vond het best een verrassend stukje (van je link) maar op het eind had ik het weer helemaal gehad: als de echtgenoot er gewetensbezwaar tegen heeft dat zijn vrouw stemt, doet ze er goed aan het niet te doen. Kijk, dit is weer zo'n staaltje van heersen over de ander waar ik niet goed van wordt. Het gaat er niet om of meneer mag/moet stemmen, maar om zijn vrouw..
Laat die vrouw voor haarzelf een keuze maken en laat de man haar vrijlaten en haar keuze respecteren! Zoiets irriteert me echt mateloos!

Wat betreft dat 'ieder zijn/haar taak': lees Spreuken 31 eens.
We hebben het hier niet over een vrouw die niet binnenshuis werkt, nee, deze dame verzorgt het inkomen terwijl haar man in de gemeente raad zit. Ze bedrijft handel, begeleidt haar personeel en haar kinderen prijzen zich gelukkig.

En dan vertalen de vertalers 'eshet-chajil' met 'degelijke huisvrouw', gekleurd door hun visie dat de vrouw thuis hoort te zijn en 'degelijk'..!
'Isja' betekent gewoon 'vrouw', waarom het hier dan vertalen met 'huisvrouw'? Waarom wordt er verondersteld dat ze thuis zit? Het bijvoeglijk naamwoord ('chajil') wordt op een aantal andere plaatsen in de Bijbel gebruikt, bijvoorbeeld bij Gideon. En waarmee wordt het dan vertaald? Dapper! Maar als het over de vrouw gaat wordt er opeens 'degelijk' neergezet! Wat is dat toch?
Waarom niet vertaald met: 'een flinke vrouw', of 'een sterke vrouw'?

Zeker geloof ik dat God de man als hoofd van het gezin heeft aangesteld, maar een goed hoofd zoekt het goede voor iedereen en gaat daarin voor, dat is wat anders dan 'heersen over' een ander.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor rotterdam » 22 nov 2015 09:06

Chaya schreef:Juist en een ieder op zijn en haar eigen plaats, vergeet dat niet.
Dat het anno 2015 (in de wereld) echt niet meer kan, doet er in feite niet toe.
Het gaat erom hoe je de scheppingsorde bekijkt en handhaaft.


Ook bij het handhaven van de scheppingsorde blijven er toch nog veel vragen over ;

Wat voor taak had mevr. Febe ; Rom. 16 ; 1 - de S.V. zegt "En ik beveel u Febe, onze zuster, die een dienares is der Gemeente, die te Kenchreen is".
De juiste vertaling echter is niet dienares maar diaken.

Wat moeten wij ons voortellen bij Anna uit Luk. 1 " En er was Anna, een profetesse, een dochter van Fanuël, uit den stam van Aser; deze was tot groten ouderdom gekomen, welke met haar man zeven jaren had geleefd van haar maagdom af. En zij was een weduwe van omtrent vier en tachtig jaren, dewelke niet week uit den tempel, met vasten en bidden, God dienende nacht en dag. En deze, te dierzelfder ure daarbij komende, heeft insgelijks den Heere beleden, en sprak van Hem tot allen, die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.

En wat moet ik me voorstellen bij de zuster van Moses "Mirjam de profetes" ?

Nina

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Nina » 22 nov 2015 10:35

@ Rotterdam: mag ik er een tekst aan toe voegen, die de ds. aanhaalt uit het artikel waar Chaya naar verwijst, namelijk dat vrouwen behoren te zwijgen in de gemeente?

1 Kor. 11:5 'Iedere vrouw echter die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd..'
Vrouwen baden en profeteerden dus hardop in de samenkomst, dus met dat zwijgen wordt niet bedoeld dat ze niets mag zeggen.

Iedereen die wel eens in een synagoge is geweest, weet dat mannen en vrouwen apart van elkaar zitten. Het is er niet stil, zoals in de meeste christelijke samenkomsten. Je hoort er veel geroezemoes en het is soms een druk heen en weer lopen van mensen. Ik denk dat het in de betrokken synagoge nog erger was, en dat er geroepen werd door de zaal heen.
Ik denk dat hier wordt bedoeld dat als vrouwen vragen hadden, ze deze niet door de synagoge moesten roepen, maar de vragen bewaren voor thuis.

Het kàn niet betekenen dat vrouwen in alle opzichten moesten zwijgen, want ze baden en profeteerden in de gemeente.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten