Moderator: Moderafo's
Katlheen schreef:Waar komt het geneuzel over bekeerden nu weer vandaan?
Rozijn schreef:Mijn vraag staat nog open: is het nodig voor een ambtsdrager (om gevraagd te worden) dat in het leven blijkt dat er een levende omgang is met God?
Chaya schreef:Kan een onbekeerde dit volgens jou?
Katlheen schreef:Dat lijkt me inderdaad wel een voorwaarde. En daar werd ook naar gekeken, door de eigen ouderling van zo'n man. Maar binnen de GKV zijn ze niet zo van de tweedeling tussen niet bekeerden en wel bekeerden die aan het avondmaal gaan.
Katlheen schreef:Als je vraagt of een onbekeerde ambtsdrager kan zijn, trap je wat mij betreft open deuren in. Dan vind ik het geneuzel ja.
Dies schreef:Ik denk dat Katlheen bedoelt dat in de GKV bekeerden niet op een voetstuk staan zoals dat het geval is in bevindelijk gereformeerde kerken. In de laatste groep kerken wordt het onbekeerd zijn min of meer verondersteld, totdat het tegendeel blijkt.
Rozijn schreef:Overigens herken ik in onze Ger.Gem. beslist die verheffing van "bekeerden" niet. Maar dat het anders kan zijn in andere gemeentes, zal ik zeker ook niet ontkenning.
Wat bedoel je precies met: 'zijn ze niet zo van'? Maakt het niet uit of je bekeerd of onbekeerd aan het Heilig Avondmaal gaat?Katlheen schreef:Maar binnen de GKV zijn ze niet zo van de tweedeling tussen niet bekeerden en wel bekeerden die aan het avondmaal gaan
Dies schreef:Mona, ik denk dat bekering bij de GKV aanzienlijk makkelijker gaat dan bij de bevindelijk gereformeerden. Al is er binnen bevindelijk gereformeerde kring ook best wel verschil. In sommige HHK gemeenten wordt je dan ook makkelijker bekeerd dan bij de GerGem bijvoorbeeld. Dat heeft dan weer te maken met de visie op het verbond. Er zijn dan ook meer mannen die in aanmerking komen om tot ouderling te worden gekozen.
Ik heb begrepen dat binnen de GG bijvoorbeeld ouderlingen bekeerd moeten zijn terwijl dat bij diakenen niet per definitie nodig is. Ik begrijp dan weer niet hoe men dit theologisch rond krijgt.
BladeStraight schreef:Waarom gaat 'de bekering aanzienlijk makkelijker'? Of is het gewoon verbondsautomatisme? Ik ben gedoopt dus ben ik een kind van God. Ik vrees dat je je dan wel op gevaarlijk terrein begeeft.
BladeStraight schreef:Overigens misschien wel goed om te melden dat er geen officieel bekeringscriterium is voor ambtsdragers, er wordt uiteraard wel naar de leer en het leven van toekomstige ouderlingen/diakenen gekeken, maar een bekeringsverhaal is geen vereiste. In heel kleine kerken kiest men soms enkel voor diakenen, omdat de criteria die in de Bijbel staan bij ouderlingen toch scherper zijn dan voor diakenen, maar dat betekend nog geen officieel selectiecriterium van bewezen bekering of zoiets.
BladeStraight schreef:Verder herken ik mijn eigen Ger. Gem. niet in het beeld dat jij schetst, al zouden bekeerde mensen op een voetstuk geplaatst worden, ik vraag me af hoe vaak jij in een bevindelijk gereformeerde kerk komt.
Daar trek ik dan de conclusie uit dat bekeerd zijn nog steeds zo ongeveer een onbereikbare mythe is binnen de GG.
Dies schreef:IK kom er niet zo vaak meer maar ik ben in die kringen gepokt en gemazeld. Ondanks de flanken binnen de GerGem is er door de tijd heen ook weer niet zoveel veranderd. Zo hoorde ik van iemand die bij toeval een avondmaalsdienst meemaakte bij een GG die gerekend kan worden bij de "linker flank" van dat kerkgenootschap. Het viel hem op dat ook daar heel weinig avondmaalgangers waren. Het effect van een ruimere prediking is dus ook binnen dat kerkgenootschap niet erg groot. Daar trek ik dan de conclusie uit dat bekeerd zijn nog steeds zo ongeveer een onbereikbare mythe is binnen de GG.
BladeStraight schreef:Overigens misschien wel goed om te melden dat er geen officieel bekeringscriterium is voor ambtsdragers, er wordt uiteraard wel naar de leer en het leven van toekomstige ouderlingen/diakenen gekeken, maar een bekeringsverhaal is geen vereiste. In heel kleine kerken kiest men soms enkel voor diakenen, omdat de criteria die in de Bijbel staan bij ouderlingen toch scherper zijn dan voor diakenen, maar dat betekend nog geen officieel selectiecriterium van bewezen bekering of zoiets.
Dies schreef:Dat laatste kan erbij komen maar het hoeft niet zo te zijn. De bekering is bij de GG een bijna onbereikbaar iets. Veel mensen bij de GG zijn altijd maar bang dat ze zichzelf bedriegen en daarom blijven ze liever twijfelen. Een dergelijke manier van geloven tref ik nergens aan in de Bijbel. Je hoeft dus helemaal niet uit te gaan van een verbondsautomatisme om God meer te vertrouwen op Zijn beloften.
IK kom er niet zo vaak meer maar ik ben in die kringen gepokt en gemazeld. Ondanks de flanken binnen de GerGem is er door de tijd heen ook weer niet zoveel veranderd. Zo hoorde ik van iemand die bij toeval een avondmaalsdienst meemaakte bij een GG die gerekend kan worden bij de "linker flank" van dat kerkgenootschap. Het viel hem op dat ook daar heel weinig avondmaalgangers waren. Het effect van een ruimere prediking is dus ook binnen dat kerkgenootschap niet erg groot. Daar trek ik dan de conclusie uit dat bekeerd zijn nog steeds zo ongeveer een onbereikbare mythe is binnen de GG.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten