Verkiezing van kerkenraad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

shev
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2015 12:59

Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor shev » 20 jan 2015 13:18

Beste allemaal,

Al een tijdje zit ik met vragen over de wijze waarop in de gereformeerde gezindte kerkenraden worden gekozen. In het kerkgenootschap waar ik lid van ben en andere kerkgenootschappen die ik ken gaat dit als volgt:

- Gemeenteleden kunnen namen van mannelijke leden doorgeven aan de kerkenraad.
- De kerkenraad stelt een tweetal op (waarbij de doorgegeven namen niet perse hoeven te worden gerespecteerd).
- De (mannelijke) leden kiezen een helft van het tweetal.
- Het gekozen lid accepteert/bedankt voor zijn beroep.
- Indien geaccepteerd wordt het lid bevestigd als kerkenraadslid.

In de diverse kerkorde's en daarbij behorende toelichtingen is te lezen waarom kerkverbanden voor deze manier kiezen. Argumenten zoveel 'macht' bij de kerkenraad te leggen zijn dat de kerkenraad weet wat ze nodig hebben en op basis van hun ambtsgeheim ook weten of er eventuele bezwaren zijn.

Als Bedrijfskundige (mijn achtergrond) zie ik in verschillende gemeenten die ik ken echter een steeds grotere kloof ontstaan tussen de koers van de kerkenraad en de gewenste koers van de meerderheid van de gemeente. Hierdoor lopen kerken het risico dat er onvrede ontstaat over allerlei praktische en geestelijke zaken, gemeenteleden weglopen of in het uiterste geval een gemeente scheurt.

Persoonlijk heb ik begrip voor de onderbouwing vanuit de kerkorde, maar aan de andere kant voorzie ik problemen met kerkenraden die afdrijven van hun gemeente.

Daarom de volgende vragen:
- Wat zouden kerkenraden (en gemeenteleden) moeten doen aan de kloof die dreigt te ontstaan?
- Is de huidige manier van verkiezingen nog wel van deze tijd?
- En de belangrijkste: Is er een Bijbels te onderbouwen manier van verkiezingen? (Het lot werpen gaat misschien wat ver).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2015 13:29

Handelingen 6: De gemeente kiest mensen die goed en gelovig bekend staan. De kerkenraad hoeft alleen te kijken of dat naar hun weten ook het geval is en ingrijpen als dat niet het geval is (wat volgens mij doorgaans ook wel gebeurt)

1Toen het aantal leerlingen toenam, ontstond er op een gegeven moment ontevredenheid bij de Griekstaligen, die de Arameessprekenden verweten dat de weduwen uit hun groep bij de dagelijkse ondersteuning werden achtergesteld. 2Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. 3Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, 4terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ 5Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië. 6Ze lieten deze mannen plaatsnemen voor de apostelen, die een gebed uitspraken en hun daarna de handen oplegden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Chaya » 20 jan 2015 15:40

shev schreef:Beste allemaal,

Al een tijdje zit ik met vragen over de wijze waarop in de gereformeerde gezindte kerkenraden worden gekozen. In het kerkgenootschap waar ik lid van ben en andere kerkgenootschappen die ik ken gaat dit als volgt:

- Gemeenteleden kunnen namen van mannelijke leden doorgeven aan de kerkenraad.
- De kerkenraad stelt een tweetal op (waarbij de doorgegeven namen niet perse hoeven te worden gerespecteerd).
- De (mannelijke) leden kiezen een helft van het tweetal.

In veel kerkelijke gemeentes in het linker en midden segment, kiezen de vrouwelijke leden ook.
Dan krijg je een heel ander beeld.
Tel het aantal vrouwelijke alleengaanden en weduwen maar eens in een gemiddelde gemeente.
Ook komt het wel eens voor dat een mannelijk lid geen belijdenis heeft gedaan, hij mag dus niet meestemmen.
shev schreef:Het gekozen lid accepteert/bedankt voor zijn beroep.

Wat ik vreemd vind, een broeder kan pas bedanken nadat hij gekozen is, niet ervoor, dus als zijn naam afgelezen wordt.
M.I. zou dit een punt van verandering moeten zijn. Wanneer een naam genoemd wordt, deze man eerst persoonlijk benaderen.
shev schreef:ls Bedrijfskundige (mijn achtergrond) zie ik in verschillende gemeenten die ik ken echter een steeds grotere kloof ontstaan tussen de koers van de kerkenraad en de gewenste koers van de meerderheid van de gemeente. Hierdoor lopen kerken het risico dat er onvrede ontstaat over allerlei praktische en geestelijke zaken, gemeenteleden weglopen of in het uiterste geval een gemeente scheurt.

Dat zie ik ook, al ben ik geen bedrijfskundige :wink:
Soms is een kerkenraad erg star en overtuigd van eigen gelijk.

Wat zie jij als een goede termijn? Om de 3 of 4 jaar herkiezing?
Altijd wisselen, of nog een verlenging van die periode mogelijk?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

shev
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2015 12:59

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor shev » 20 jan 2015 17:14

Chaya schreef:Dat zie ik ook, al ben ik geen bedrijfskundige :wink:
Soms is een kerkenraad erg star en overtuigd van eigen gelijk.

Wat zie jij als een goede termijn? Om de 3 of 4 jaar herkiezing?
Altijd wisselen, of nog een verlenging van die periode mogelijk?


Hallo Chaya,

Ik bedoel dat ik als Bedrijfskundige op dit soort fenomenen let omdat ik het interessant vind. Verder is het inderdaad irrelevante informatie :wink:

Als je een afweging maakt op continuïteit en verversing/verfrissing lijkt mij een termijn van 3 jaar, waarbij ieder jaar een derde van de kerkenraad wordt vervangen prima. Ik ben tegen directe herkiezingen, tenzij er een zeer uitzonderlijke situatie is. Maar bij zo'n uitzonderlijk geval moet de gemeente op democratische wijze toestemming geven.

Verder heeft de reactie van Marnix me wel geïnspireerd. Blijkbaar is het Bijbels dat de gemeente de kerkenraad kiest en de kerkenraad deze keuze overneemt. Uiteraard alles in gebed en onder Gods leiding. Maar daar mag je bij belijdende leden toch vanuit gaan?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2015 09:01

shev schreef:Beste allemaal,

Al een tijdje zit ik met vragen over de wijze waarop in de gereformeerde gezindte kerkenraden worden gekozen. In het kerkgenootschap waar ik lid van ben en andere kerkgenootschappen die ik ken gaat dit als volgt:

- Gemeenteleden kunnen namen van mannelijke leden doorgeven aan de kerkenraad.
- De kerkenraad stelt een tweetal op (waarbij de doorgegeven namen niet perse hoeven te worden gerespecteerd).
- De (mannelijke) leden kiezen een helft van het tweetal.
- Het gekozen lid accepteert/bedankt voor zijn beroep.
- Indien geaccepteerd wordt het lid bevestigd als kerkenraadslid.

In de diverse kerkorde's en daarbij behorende toelichtingen is te lezen waarom kerkverbanden voor deze manier kiezen. Argumenten zoveel 'macht' bij de kerkenraad te leggen zijn dat de kerkenraad weet wat ze nodig hebben en op basis van hun ambtsgeheim ook weten of er eventuele bezwaren zijn.

Als Bedrijfskundige (mijn achtergrond) zie ik in verschillende gemeenten die ik ken echter een steeds grotere kloof ontstaan tussen de koers van de kerkenraad en de gewenste koers van de meerderheid van de gemeente. Hierdoor lopen kerken het risico dat er onvrede ontstaat over allerlei praktische en geestelijke zaken, gemeenteleden weglopen of in het uiterste geval een gemeente scheurt.

Persoonlijk heb ik begrip voor de onderbouwing vanuit de kerkorde, maar aan de andere kant voorzie ik problemen met kerkenraden die afdrijven van hun gemeente.

Daarom de volgende vragen:
- Wat zouden kerkenraden (en gemeenteleden) moeten doen aan de kloof die dreigt te ontstaan?
- Is de huidige manier van verkiezingen nog wel van deze tijd?
- En de belangrijkste: Is er een Bijbels te onderbouwen manier van verkiezingen? (Het lot werpen gaat misschien wat ver).

Er zijn inmiddels steeds meer gemeentes waar niet meer met een tweetal wordt gewerkt, maar waar alle kandidaten samen verkiesbaar zijn.
Er wordt dan dus gestemd, en de personen met de meeste stemmen zijn verkozen.
En daarbij heeft niet iedereen één specifieke tegenhanger.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Rozijn » 21 jan 2015 12:09

In onze kerk wordt er een dubbeltal gesteld, dus bij 1 vacature twee kandidaten, bij 2 vacatures vier enz. De kerkenraad stelt dit dubbeltal.
Uit het totaal moet het benodigde aantal gestemd worden.

Een voorbeeld, er zijn twee vacatures, dus vier kandidaten, A, B, C en D.
Er komen 50 leden op vergadering. Ieder kiest er 2, dus totaal worden er 100 stemmen uitgebracht.
Stel de eerste uitslag is als volgt:
A 20
B 18
C 40
D 22

Kandidaat C is sowieso gekozen, die heeft meer dan 25 (de helft van de aanwezigen) stemmen.

Uit A, B en D moet nu nog een iemand gekozen worden, Er worden dus 50 stemmen uitgebracht.
A 14
B 20
C 16

Nu is er niemand direct gekozen. Uit de twee kandidaten met de meeste stemmen wordt nu opnieuw gekozen. B en C dus in dit geval. Weer 50 stemmen.

B 24
C 26

Dus ook kandidaat C is gekozen.

Zelf denk ik dat ieder systeem menselijke kanten heeft. Dit is heel georganiseerd. Maar een menselijke organisatie hoeft de Goddelijke leiding mijns inziens niet in de weg te staan.

Anoniem_89

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 jan 2015 22:23

Zouden mensen niet eerder geneigd zijn om iemand te kiezen die zij (goed) kennen?

Toen ik met mijn vrouw nog een tijdje naar de C.G.K. ging had ik het met haar er ook over om oudste te willen worden of bij de kerkenraad.
Alleen niemand kent mij, waarom zou men dan voor mij kiezen?

Hoe zien jullie dit?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor StillAwake » 26 jan 2015 08:28

Anoniem_89 schreef:Zouden mensen niet eerder geneigd zijn om iemand te kiezen die zij (goed) kennen?

Toen ik met mijn vrouw nog een tijdje naar de C.G.K. ging had ik het met haar er ook over om oudste te willen worden of bij de kerkenraad.
Alleen niemand kent mij, waarom zou men dan voor mij kiezen?

Hoe zien jullie dit?

Ik denk dat dat wel meevalt.
Je ziet ook in veel gemeenten dat iedereen die nieuw binnenkomt vrijwel meteen een talstelling voor zijn kiezen krijgt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Arco » 26 jan 2015 10:39

Waarom wordt een kerkenraad eigenlijk democratisch verkozen?
Wat is de maatstaf waarop de kerkenraad wordt samengesteld?
Waarom zit de kerkenraad apart van de rest van de gemeente, speciale banken/stoelen?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Anoniem_89

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 jan 2015 10:45

Arco schreef:Waarom wordt een kerkenraad eigenlijk democratisch verkozen?
Wat is de maatstaf waarop de kerkenraad wordt samengesteld?
Waarom zit de kerkenraad apart van de rest van de gemeente, speciale banken/stoelen?

Dat was mijn volgende vraag :(

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor gravo » 30 jan 2015 14:37

Arco schreef:Waarom wordt een kerkenraad eigenlijk democratisch verkozen?
Wat is de maatstaf waarop de kerkenraad wordt samengesteld?
Waarom zit de kerkenraad apart van de rest van de gemeente, speciale banken/stoelen?


Ja, goeie vraag.

Het is een typische noviteit die is ontstaan met het protestantisme. Dit protestantisme is een echte vernieuwingsbeweging. Men hanteert nieuwe inzichten over de mens, inzichten die al in de late Middeleeuwen zijn ontstaan als voorloper van de modern visie op de mens. De Reformatie past in de grote verandering die in het Europese denken ontstaat. Daarmee komen de Middeleeuwen aan het eind en wordt onontkoombaar de weg naar een nieuwe tijd ingezet dat leidt naar de unieke waarde van het individu, naar rationaliteit, moderniteit en wetenschap. Deze omslag begint ook met renaissancistische tendenzen. Met de voorliefde om weer helemaal terug naar de bron van onze beschaving te gaan. Grieken, Romeinen, maar ook: de Vroege Kerk, de pure Bijbeltekst enzovoorts. Ook dat is het protestantisme: grote schoonmaak, iets nieuws, maar wel met behulp van onverdachte klassieke bronnen.

Zo wordt hiermee een alternatief gegeven voor het centrale hiërarchische gezag dat gebezigd werd (wordt) in de RKK. Het is niet in alle lagen van het protestantisme even streng doorgevoerd. Lutherse kerken kennen nog steeds superintendenten, de Anglicaanse Kerk kent bisschoppen. Maar het gereformeerd protestantisme heeft radicaal willen breken met een centraal leergezag. In principe is iedereen individueel verantwoordelijk voor God en in het gemeentemodel wordt dan gekozen voor een kerkenraad, waarin gewone leden (er is geen verschil tussen geestelijkheid of leken) via stemming zitting kunnen hebben. Het is ook niet de dominee die in gereformeerde kerken het leergezag bekleedt, maar de ouderling in de kerkenraad. Het leergezag dat in de RKK bij de Paus, kardinalen en bisschoppen berust, berust in de gereformeerde kerken dus bij een college van gewone kerkleden. Hier zie je terug dat de verantwoordelijkheid jegens God niet via via verloopt (top-down), maar een rechtstreekse, individuele verantwoordelijkheid betreft. Dat geldt voor het persoonlijke geloof enerzijds, maar anderzijds ook voor het bestuur van de christelijke gemeente. Daartoe moet men wel geroepen worden; men ziet een democratische verkiezing als zo'n roeping.
Een andere reden voor de democratische weg zijn uiteraard de Bijbelse voorbeelden van dergelijke stemmingen.

Waarom zitten ze vooraan, de kerkenraadsleden?
Nou niet omdat ze meer zijn dan andere kerkleden. Nee, zij vertegenwoordigen alle kerkleden. Zij zijn door hen en dus door God geroepen om de godzalige leer en het godzalige leven in de christelijke gemeente te bewaken. Wat het leergezag betreft gaan zij dus namens de gemeente over wat de dominee verkondigt. Zij geven een predikant het vertrouwen om de leer te verwoorden en te verkondigen, maar het is de leer van de gemeente die verkondigd moet worden. De kerkenraad heeft de taak en de roeping om die leer te bepalen en iemand die leer te laten uitleggen en verkondigen. Zij zitten vooraan omdat zij die taak dan voor de gemeente naar behoren kunnen uitvoeren.

Het mooie van het geval is, dat het leergezag dus bottom-up kan worden uitgeoefend.
Doet de dominee het niet goed in de ogen van de kerkenraad: schop onder z'n kont (met eerbied gezegd).
Doet een ouderling het niet goed in de ogen van de gemeente: schop onder z'n kont (met eerbied gezegd).

Allemaal vanuit het idee dat God omgaat met individuele mensen en dat die mensen dus de hele waarheid kunnen weten over God. Er is geen bemiddeling van geestelijken nodig. God en mens is een één op één relatie (alleen Jezus Christus is de Middelaar) en daar kunnen we dan ook gezag aan ontlenen. Mensen gaan zelf over hun geloof. Zij zijn alleen afhankelijk van God, nooit van andere mensen. Heel protestant. En eigenlijk ook heel revolutionair als je er over nadenkt.

Het neveneffect is natuurlijk dat er een wirwar van meningen ontstaat, waarvan iedereen vindt dat hij er het goddelijke recht op heeft. Daarom zijn er zoveel conflicten, scheuringen, afscheidingen in de protestantse wereld. Want protestanten zijn wel heel goed in (leer)gezag uitoefenen, maar heel slecht in (leer)gezag erkennen.

Naar mijn gevoel is dat toch een weeffout. Iedereen heeft een individuele relatie met God. Daar mag niemand tussenkomen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen er ook even vruchtbaar, zinnig of waardevol over spreekt. Om zin van onzin te onderscheiden en om van de gemeente geen chaotisch kippenhok te maken (met allerhande afgescheiden kippenschuren), daar heb je behalve geloof ook hersens en wijsheid voor nodig. In de praktijk zie je dus toch dat sommigen op grond van hun kwaliteiten, talenten en vaardigheden in protestants gemeenten meer gezag hebben dan anderen. Kennelijk heb je voor het reilen en zeilen van een geloofsgemeenschap toch voorlieden nodig. Predikanten, of theologen.

Het gevaar in protestantse hoek is dat dit broodnodige gezag eigenlijk niet formeel is geregeld. En dan verval je toch weer in charisma, dominantie, macht of geld die uitmaken wie het voor het zeggen hebben.

Of het ambt (een taak waartoe je geroepen wordt) wordt misbruikt. Dan gaat het vertegenwoordigende karakter eraf en wordt een predikant of kerkenraad een machtsbolwerk, waar alle touwtjes naar toe lopen.

Ook protestantse gemeenten hebben zo hun pausen. Best een moeilijk probleem om op te lossen.

Praktisch gezien lost het probleem zich nu als volgt op: mensen kiezen steeds individueler. Kiezen er eigenlijk ook massaal voor om de kerk en het geloof vaarwel te zeggen. Tegelijkertijd ontstaan er eindeloos veel verschillende kerken en plaatselijke gemeenten. Die kerken worden ook nog eens steeds kleiner en grijzer. Soms zo klein dat de gemeente de kerkenraad is en andersom. Dan zit iedereen vooraan.

Het protestantisme lijkt zo te verdampen in ontelbaar veel verschillende gelovigen / ongelovigen, die alle kanten op denken en doen. Er is geen enkel centraal punt meer.

De vraag dringt zich ook op: is een gelovige enkeling soms gelijk te stellen met de kleinst denkbare protestantse gemeente?
Is het mogelijk dat de relatie van God met één enkele gelovige voldoende is om die persoon gelovige, kerkenraad, gemeente, theoloog en predikant in één te laten zijn?
Daar lijkt het wel eens op, wanneer ik weer eens een vreemde, nooit eerder gehoorde, onbegrijpelijke, strikt individualistische opvatting hoor over God, kerk of geloof. Zoiets heeft dan geen enkel raakvlak meer met wat andere gelovigen vinden. Wat is daar het nut nog van?

Volgens mij kan dat niet de bedoeling zijn.

De vraag wordt misschien wel: zijn Luther, Calvijn en Zwingli in de 16e eeuw soms begonnen aan de top van een grafiek die in onze tijd langzaam op nul uitloopt (limiet naar 0)?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Ayla » 07 feb 2015 17:35

Mooi gesproken gravo! Het is de achilleshiel van het protestantisme en een groot gevaar.
Ik ben benieuwd hoe lang dit nog zo door zal gaan...
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Katlheen » 08 feb 2015 13:48

shev schreef:
Het gekozen lid accepteert/bedankt voor zijn beroep.

Wat ik vreemd vind, een broeder kan pas bedanken nadat hij gekozen is, niet ervoor, dus als zijn naam afgelezen wordt.
M.I. zou dit een punt van verandering moeten zijn. Wanneer een naam genoemd wordt, deze man eerst persoonlijk benaderen.


Toen ik nog protestant was en diaken, werd er eerst gekeken wie er überhaupt geschikt zou kunnen zijn voor een ambt. Daarna ging de wijkouderling van desbetreffende man polsen hoe hij er in stond en of hij het ambt wel zou kunnen en willen doen. Pas daarna werd de naam aan de gemeente voorgelegd.
Kortom, geen "bedanken" na het stemmen (als er al kon worden gestemd, vaak was men al blij als men het aantal vacatures kon vullen met 1 persoon).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor learsi » 10 feb 2015 15:34

Katlheen schreef:Toen ik nog protestant was en diaken, werd er eerst gekeken wie er überhaupt geschikt zou kunnen zijn voor een ambt.


Kun jij je nog herinneren wat de "kriteria" waren waar naar gekeken werd.
Met andere woorden, hoe bepaalden jullie of iemand "uberhaupt wel geschikt zou kunnen zijn"?

bvd
h.g. Learsi

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Katlheen » 12 feb 2015 09:31

Je hebt natuurlijk geen harde objectieve criteria, maar we keken wel of iemand meelevend lid was, dus regelmatig in de kerk kwam. En hoe iemand er in stond, was het iemand die enthousiast meedeed aan bijvoorbeeld activiteiten, en na de dienst ook bleef koffie drinken bijvoorbeeld. Daarnaast kon een wijkouderling natuurlijk meer zeggen hoe iemand in het geloof stond. Verder keken we ook hoe de communicatieve vaardigheden van iemand was. En de thuissituatie natuurlijk ook. Iemand die hard moet werken om het hoofd boven water te houden, met kleine kinderen etc. ga je niet vragen om ouderling of diaken te worden. Al dat soort dingen werden naast elkaar gelegd.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten