Verkiezing van kerkenraad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Katlheen » 13 feb 2015 16:12

Waar komt het geneuzel over bekeerden nu weer vandaan? Gevraagd werd naar criteria voor ambtsdragers. Ik heb aangegeven hoe het er aan toe ging toen ik diaken was. Dat was een proces van een eerste schifting, niet van het gehele proces!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Chaya » 13 feb 2015 16:16

Katlheen schreef:Waar komt het geneuzel over bekeerden nu weer vandaan?

Van Rozijn
Rozijn schreef:Mijn vraag staat nog open: is het nodig voor een ambtsdrager (om gevraagd te worden) dat in het leven blijkt dat er een levende omgang is met God?

en van mij:
Chaya schreef:Kan een onbekeerde dit volgens jou?

Maar als jij dit als geneuzel ziet, laat dan verder maar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Katlheen » 13 feb 2015 16:18

Als je vraagt of een onbekeerde ambtsdrager kan zijn, trap je wat mij betreft open deuren in. Dan vind ik het geneuzel ja.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor BladeStraight » 13 feb 2015 17:43

Katlheen schreef:Dat lijkt me inderdaad wel een voorwaarde. En daar werd ook naar gekeken, door de eigen ouderling van zo'n man. Maar binnen de GKV zijn ze niet zo van de tweedeling tussen niet bekeerden en wel bekeerden die aan het avondmaal gaan.


Dat is dan behoorlijk jammer van de GKV omdat het er wel om gaat dat elk lid van de kerk ook bekeerd is tot God en zich een kind van Hem weet.

Katlheen schreef:Als je vraagt of een onbekeerde ambtsdrager kan zijn, trap je wat mij betreft open deuren in. Dan vind ik het geneuzel ja.


Is dat een open deur? Dus jij vindt ook dat een ambtsdrager bekeerd moet zijn?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Dies

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Dies » 16 feb 2015 13:56

Ik denk dat Katlheen bedoelt dat in de GKV bekeerden niet op een voetstuk staan zoals dat het geval is in bevindelijk gereformeerde kerken. In de laatste groep kerken wordt het onbekeerd zijn min of meer verondersteld, totdat het tegendeel blijkt.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Rozijn » 16 feb 2015 14:05

Dies schreef:Ik denk dat Katlheen bedoelt dat in de GKV bekeerden niet op een voetstuk staan zoals dat het geval is in bevindelijk gereformeerde kerken. In de laatste groep kerken wordt het onbekeerd zijn min of meer verondersteld, totdat het tegendeel blijkt.

Dat begreep ik uit haar woorden, vandaar dat ik de formulering ook heb aangepast.

Overigens herken ik in onze Ger.Gem. beslist die verheffing van "bekeerden" niet. Maar dat het anders kan zijn in andere gemeentes, zal ik zeker ook niet ontkenning.

Dies

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Dies » 16 feb 2015 14:11

Rozijn schreef:Overigens herken ik in onze Ger.Gem. beslist die verheffing van "bekeerden" niet. Maar dat het anders kan zijn in andere gemeentes, zal ik zeker ook niet ontkenning.

Ik herken dat wel. Omdat het aantal "bekeerden" zo gering is in bepaalde kerken komen die mensen makkelijk op een voetstuk te staan. In kerken waar men er niet op die manier mee omgaat hoeft de bekering dus niet iets irrelevants te zijn. Men gaat er alleen niet zo ongezond mee om.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor mona » 16 feb 2015 14:13

Katlheen schreef:Maar binnen de GKV zijn ze niet zo van de tweedeling tussen niet bekeerden en wel bekeerden die aan het avondmaal gaan
Wat bedoel je precies met: 'zijn ze niet zo van'? Maakt het niet uit of je bekeerd of onbekeerd aan het Heilig Avondmaal gaat?
Het komt op mij vrij losjes/vrijblijvend over.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Dies

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Dies » 16 feb 2015 15:00

Mona, ik denk dat bekering bij de GKV aanzienlijk makkelijker gaat dan bij de bevindelijk gereformeerden. Al is er binnen bevindelijk gereformeerde kring ook best wel verschil. In sommige HHK gemeenten wordt je dan ook makkelijker bekeerd dan bij de GerGem bijvoorbeeld. Dat heeft dan weer te maken met de visie op het verbond. Er zijn dan ook meer mannen die in aanmerking komen om tot ouderling te worden gekozen.

Ik heb begrepen dat binnen de GG bijvoorbeeld ouderlingen bekeerd moeten zijn terwijl dat bij diakenen niet per definitie nodig is. Ik begrijp dan weer niet hoe men dit theologisch rond krijgt.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Rozijn » 16 feb 2015 17:43

Dies, waar baseer je dit op?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor BladeStraight » 16 feb 2015 19:49

Dies schreef:Mona, ik denk dat bekering bij de GKV aanzienlijk makkelijker gaat dan bij de bevindelijk gereformeerden. Al is er binnen bevindelijk gereformeerde kring ook best wel verschil. In sommige HHK gemeenten wordt je dan ook makkelijker bekeerd dan bij de GerGem bijvoorbeeld. Dat heeft dan weer te maken met de visie op het verbond. Er zijn dan ook meer mannen die in aanmerking komen om tot ouderling te worden gekozen.

Ik heb begrepen dat binnen de GG bijvoorbeeld ouderlingen bekeerd moeten zijn terwijl dat bij diakenen niet per definitie nodig is. Ik begrijp dan weer niet hoe men dit theologisch rond krijgt.


Waarom gaat 'de bekering aanzienlijk makkelijker'? Of is het gewoon verbondsautomatisme? Ik ben gedoopt dus ben ik een kind van God. Ik vrees dat je je dan wel op gevaarlijk terrein begeeft.

Overigens misschien wel goed om te melden dat er geen officieel bekeringscriterium is voor ambtsdragers, er wordt uiteraard wel naar de leer en het leven van toekomstige ouderlingen/diakenen gekeken, maar een bekeringsverhaal is geen vereiste. In heel kleine kerken kiest men soms enkel voor diakenen, omdat de criteria die in de Bijbel staan bij ouderlingen toch scherper zijn dan voor diakenen, maar dat betekend nog geen officieel selectiecriterium van bewezen bekering of zoiets.

Verder herken ik mijn eigen Ger. Gem. niet in het beeld dat jij schetst, al zouden bekeerde mensen op een voetstuk geplaatst worden, ik vraag me af hoevaak jij in een bevindelijk gereformeerde kerk komt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Dies

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Dies » 17 feb 2015 00:01

BladeStraight schreef:Waarom gaat 'de bekering aanzienlijk makkelijker'? Of is het gewoon verbondsautomatisme? Ik ben gedoopt dus ben ik een kind van God. Ik vrees dat je je dan wel op gevaarlijk terrein begeeft.

Dat laatste kan erbij komen maar het hoeft niet zo te zijn. De bekering is bij de GG een bijna onbereikbaar iets. Veel mensen bij de GG zijn altijd maar bang dat ze zichzelf bedriegen en daarom blijven ze liever twijfelen. Een dergelijke manier van geloven tref ik nergens aan in de Bijbel. Je hoeft dus helemaal niet uit te gaan van een verbondsautomatisme om God meer te vertrouwen op Zijn beloften.

BladeStraight schreef:Overigens misschien wel goed om te melden dat er geen officieel bekeringscriterium is voor ambtsdragers, er wordt uiteraard wel naar de leer en het leven van toekomstige ouderlingen/diakenen gekeken, maar een bekeringsverhaal is geen vereiste. In heel kleine kerken kiest men soms enkel voor diakenen, omdat de criteria die in de Bijbel staan bij ouderlingen toch scherper zijn dan voor diakenen, maar dat betekend nog geen officieel selectiecriterium van bewezen bekering of zoiets.

Ik vermoed ook dat er sprake is van een ongeschreven regel. Vanuit een milder selectiecriterium als het om diakenen gaat.

BladeStraight schreef:Verder herken ik mijn eigen Ger. Gem. niet in het beeld dat jij schetst, al zouden bekeerde mensen op een voetstuk geplaatst worden, ik vraag me af hoe vaak jij in een bevindelijk gereformeerde kerk komt.

IK kom er niet zo vaak meer maar ik ben in die kringen gepokt en gemazeld. Ondanks de flanken binnen de GerGem is er door de tijd heen ook weer niet zoveel veranderd. Zo hoorde ik van iemand die bij toeval een avondmaalsdienst meemaakte bij een GG die gerekend kan worden bij de "linker flank" van dat kerkgenootschap. Het viel hem op dat ook daar heel weinig avondmaalgangers waren. Het effect van een ruimere prediking is dus ook binnen dat kerkgenootschap niet erg groot. Daar trek ik dan de conclusie uit dat bekeerd zijn nog steeds zo ongeveer een onbereikbare mythe is binnen de GG.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Rozijn » 17 feb 2015 10:13

Daar trek ik dan de conclusie uit dat bekeerd zijn nog steeds zo ongeveer een onbereikbare mythe is binnen de GG.

Wellicht is het goed om zelf eens wat preken uit de GG te gaan luisteren. Ga naar prekenweb.nl en ga je gang.
Kijk dan of je zelf uit de preken tot de conclusie kunt komen dat je standpunt juist is.
Je zou ook kunnen kijken op de site van een plaatselijke gemeente en daarvandaan een paar preken luisteren. Dan weet je wat er in die gemeente te horen is.

Ik weet dat dit bijvoorbeeld kan in Bodegraven en Moerkapelle

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Chaya » 17 feb 2015 11:52

Dies schreef:IK kom er niet zo vaak meer maar ik ben in die kringen gepokt en gemazeld. Ondanks de flanken binnen de GerGem is er door de tijd heen ook weer niet zoveel veranderd. Zo hoorde ik van iemand die bij toeval een avondmaalsdienst meemaakte bij een GG die gerekend kan worden bij de "linker flank" van dat kerkgenootschap. Het viel hem op dat ook daar heel weinig avondmaalgangers waren. Het effect van een ruimere prediking is dus ook binnen dat kerkgenootschap niet erg groot. Daar trek ik dan de conclusie uit dat bekeerd zijn nog steeds zo ongeveer een onbereikbare mythe is binnen de GG.

Je hoorde iets van iemand die toevallig daar was.
Mmmm, zegt dat dan iets over alle GerGem gemeentes dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Verkiezing van kerkenraad

Berichtdoor Bambi » 17 feb 2015 12:36

BladeStraight schreef:Overigens misschien wel goed om te melden dat er geen officieel bekeringscriterium is voor ambtsdragers, er wordt uiteraard wel naar de leer en het leven van toekomstige ouderlingen/diakenen gekeken, maar een bekeringsverhaal is geen vereiste. In heel kleine kerken kiest men soms enkel voor diakenen, omdat de criteria die in de Bijbel staan bij ouderlingen toch scherper zijn dan voor diakenen, maar dat betekend nog geen officieel selectiecriterium van bewezen bekering of zoiets.

Ze hebben voor de ouderlingen het liefst iemand die bekeerd is, mede omdat die ook het huisbezoek afleggen.
Voor diakenen geldt die eis niet.

Dies schreef:Dat laatste kan erbij komen maar het hoeft niet zo te zijn. De bekering is bij de GG een bijna onbereikbaar iets. Veel mensen bij de GG zijn altijd maar bang dat ze zichzelf bedriegen en daarom blijven ze liever twijfelen. Een dergelijke manier van geloven tref ik nergens aan in de Bijbel. Je hoeft dus helemaal niet uit te gaan van een verbondsautomatisme om God meer te vertrouwen op Zijn beloften.

IK kom er niet zo vaak meer maar ik ben in die kringen gepokt en gemazeld. Ondanks de flanken binnen de GerGem is er door de tijd heen ook weer niet zoveel veranderd. Zo hoorde ik van iemand die bij toeval een avondmaalsdienst meemaakte bij een GG die gerekend kan worden bij de "linker flank" van dat kerkgenootschap. Het viel hem op dat ook daar heel weinig avondmaalgangers waren. Het effect van een ruimere prediking is dus ook binnen dat kerkgenootschap niet erg groot. Daar trek ik dan de conclusie uit dat bekeerd zijn nog steeds zo ongeveer een onbereikbare mythe is binnen de GG.

Er zijn in de GerGem veel bekeerde mensen die niet aan het Avondmaal gaan, omdat ze zelf vinden dat ze niet aan de eisen voldoen die er gesteld worden aan de Avondmaalsgang.
Ze hebben bijv. wel een relatie met God, maar niet het gevoel dat ze zich in zwarte kleding moeten hullen.
Ze weten wel dat God hun zonden vergeven heeft, maar vinden hun relatie met God belangrijker dan hun zonde.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten

cron