Moderator: Moderafo's
Katlheen schreef:@Bambi: wat zijn die eisen voor het Avondmaal dan? Wel apart. Als je in de GKV als belijdend lid niet aan het Avondmaal ging, kreeg je een telefoontje van de ouderling met de vraag waarom je niet aan ging. Gaat het er bij jullie dan net andersom aan toe?
Er zijn in de GerGem veel bekeerde mensen die niet aan het Avondmaal gaan, omdat ze zelf vinden dat ze niet aan de eisen voldoen die er gesteld worden aan de Avondmaalsgang.
Ze hebben bijv. wel een relatie met God, maar niet het gevoel dat ze zich in zwarte kleding moeten hullen.
Ze weten wel dat God hun zonden vergeven heeft, maar vinden hun relatie met God belangrijker dan hun zonde.
Rozijn schreef:Als Ger.Gemmer herken ik me in de laatste twee punten, maar beslist niet erin dat dat een belemmering zou zijn om aan het Avondmaal te gaan.
Toen ik voor het eerst aan mocht gaan, kreeg ik inderdaad een uitnodiging voor een gesprek met een ouderling. Waarom? Omdat men weet dat er na een eerste avondmaalsdeelname best wat vragen kunnen zijn. Daarom is het een aanbod van pastorale zorg! Geen meetlatgesprek.
Dus ik ben inderdaad naar de ouderling geweest, we hadden een fijn gesprek.
Van iemand die toentertijd kerkte in wat men noemt "een zware gemeente" weet ik dat ook daar het gesprek niet over de meetlat ging, maar over de ziel. Pastoraal bewogen, welkom in de strijd.
Het zal zeker ook wel eens anders voor komen. Maar waak toch voor karikaturen!
Rozijn schreef:Wellicht is het goed om zelf eens wat preken uit de GG te gaan luisteren. Ga naar prekenweb.nl en ga je gang.
Kijk dan of je zelf uit de preken tot de conclusie kunt komen dat je standpunt juist is.
Je zou ook kunnen kijken op de site van een plaatselijke gemeente en daarvandaan een paar preken luisteren. Dan weet je wat er in die gemeente te horen is.
Ik weet dat dit bijvoorbeeld kan in Bodegraven en Moerkapelle
Chaya schreef:Je hoorde iets van iemand die toevallig daar was.
Mmmm, zegt dat dan iets over alle GerGem gemeentes dan?
Bambi schreef:Ze hebben voor de ouderlingen het liefst iemand die bekeerd is, mede omdat die ook het huisbezoek afleggen.
Voor diakenen geldt die eis niet.
Er zijn in de GerGem veel bekeerde mensen die niet aan het Avondmaal gaan, omdat ze zelf vinden dat ze niet aan de eisen voldoen die er gesteld worden aan de Avondmaalsgang.
Ze hebben bijv. wel een relatie met God, maar niet het gevoel dat ze zich in zwarte kleding moeten hullen.
Ze weten wel dat God hun zonden vergeven heeft, maar vinden hun relatie met God belangrijker dan hun zonde.
Dies schreef:Dat laatste kan erbij komen maar het hoeft niet zo te zijn. De bekering is bij de GG een bijna onbereikbaar iets. Veel mensen bij de GG zijn altijd maar bang dat ze zichzelf bedriegen en daarom blijven ze liever twijfelen. Een dergelijke manier van geloven tref ik nergens aan in de Bijbel. Je hoeft dus helemaal niet uit te gaan van een verbondsautomatisme om God meer te vertrouwen op Zijn beloften.
IK kom er niet zo vaak meer maar ik ben in die kringen gepokt en gemazeld. Ondanks de flanken binnen de GerGem is er door de tijd heen ook weer niet zoveel veranderd. Zo hoorde ik van iemand die bij toeval een avondmaalsdienst meemaakte bij een GG die gerekend kan worden bij de "linker flank" van dat kerkgenootschap. Het viel hem op dat ook daar heel weinig avondmaalgangers waren. Het effect van een ruimere prediking is dus ook binnen dat kerkgenootschap niet erg groot. Daar trek ik dan de conclusie uit dat bekeerd zijn nog steeds zo ongeveer een onbereikbare mythe is binnen de GG.
Dies schreef:Ik weet dat de ene GG de andere niet is. En juist de laatste maanden heb ik via internet wel eens geluisterd naar preken uit de GG. Ik kan niet eens zeggen dat deze preken, die ik welwillend probeerde te beluisteren, op mij negatief overkwamen. Ik was zelfs een keer positief verrast door de toon van een preek waarbij ik me afvroeg: "is dit ook GG?". Het was een preek van student Zondag. Die preek werd gekenmerkt door een evenwichtige exegese op een manier die ik nog niet eerder in een GG preek had waargenomen. Maar ook als de zonde sterk wordt benadrukt hoeft het nog niet per definitie negatief bij mij over te komen. Een zekere nadruk in die richting hoeft niet persé verkeerd te zijn: als de tekst over de zonde of een speciale zonde gaat dan kan het niet anders of het moet in de preek ook een nadruk krijgen.
Bij mijn manier van luisteren speelt ongetwijfeld een rol dat ik de GG ben ontgroeid en dat brengt met zich mee dat ik er ook onbevooroordeeld naar kan luisteren. Ik ben in de GG opgegroeid tot ongeveer mijn 20ste. Nu ben ik ruim veertig jaar later. Maar ik weet dus ook uit eigen ervaring, lang geleden dat je daar ook op een totaal andere manier naar kan luisteren zodat preken met meer aandacht voor de ellende dan voor de verlossing negatief kunnen uitwerken. En dat lees ik hier dus ook en ik begrijp dat heel goed.
BladeStraight schreef:Wat is nu precies je kritiek op de prediking? Overigens deel ik je positieve mening over student Zondag, en hij is zeker niet de enige predikant met een Bijbelgetrouwe inhoud. En natuurlijk hou je verschil. Tussen een Vreugdenhil en een Moerkerken zitten zo'n honderdduizend kerkgangers, maar dat vind ik inherent aan een groot kerkverband. Extreme posities hebben altijd een nadeel, maar ik vind dat je de grote middengroep zeker niet van onbijbelse boodschappen kan betichten.
BladeStraight schreef:Ik heb tijdens de laatste bediening van het H. Avondmaal even geteld. Onze gemeente zit op iets minder dan 25%. Maar zo'n aantal zegt natuurlijk niets. Ik weet van twee familieleden dat zij zeker wel een leven met God hebben en toch niet aan het avondmaal gaan. Ik denk dat dit meer met de visie (van de kerkgangers zelf vaak) op het avondmaal te maken heeft dan met de bereikbaarheid van de zaligheid.
shev schreef:Beste allemaal,
Al een tijdje zit ik met vragen over de wijze waarop in de gereformeerde gezindte kerkenraden worden gekozen. In het kerkgenootschap waar ik lid van ben en andere kerkgenootschappen die ik ken gaat dit als volgt:
- Gemeenteleden kunnen namen van mannelijke leden doorgeven aan de kerkenraad.
- De kerkenraad stelt een tweetal op (waarbij de doorgegeven namen niet perse hoeven te worden gerespecteerd).
- De (mannelijke) leden kiezen een helft van het tweetal.
- Het gekozen lid accepteert/bedankt voor zijn beroep.
- Indien geaccepteerd wordt het lid bevestigd als kerkenraadslid.
Nina schreef:Begrijp ik het goed dat alleen de mannelijke leden kiezen?
Nina schreef:En wat is daar de reden voor?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten