Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor StillAwake » 22 jun 2015 09:17

elbert schreef:Onésimus was een weggelopen slaaf. Daarvan zei Paulus dat hij hem in zijn banden (gevangenschap) heeft verwekt (Fil. 10). Dat kan niet anders dan geestelijk bedoeld zijn. Paulus noemt Timotheus nl. ook zijn zoon, waarvan we zeker weten dat hij niet zijn natuurlijke zoon was (Hand. 16:1). En hij noemt Titus ook zijn zoon (Tit. 1:3). Dus Paulus heeft tenminste 3 geestelijke zonen.

Het spijt me, maar ik blijf die uitleg een beetje gezocht vinden.
Wat niet wegneemt dat de afstamming van Frans Mallan in elk geval niet terug te voeren is op Paulus...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 22 jun 2015 09:53

MoesTuin schreef:onder de toeleidende weg is maar één Toeleidende Weg te bedenken.
De Heere Jezus zegt zelf "Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij"
Dit is slechts de enigste (toeleidende) Weg tot de Heere God



Dat vind ik veel te kort geredeneerd. Natuurlijk is er enkel zaligheid in Christus, maar dat wordt niet bedoeld met de toeleidende weg, die overigens nooit buiten Christus om kan gaan, want de zaligheid is in geen ander. De toeleidende weg is een term voor de normale gang die de Heere gaat met Zijn Kerk, waarbij hij hen hun ellendige staat laat zijn, dat ze een verdoemde voor God zijn. Zo maakt Hij plaats voor Christus.

Dit is de rechte betekenis van de toeleidende weg, die zeer Bijbels is. Dat er mensen zijn die dit als een excuus gaan gebruiken doet niet af van de waarheid van de drie stukken, maar is een aanklacht aan de onbekeerde ziel die zelfs in de meest evangelische stukken uit de Bijbel nog iets probeert te vinden dat hem/haar zou kunnen verontschuldigen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor xsidd » 22 jun 2015 14:04

@BladeStraight

Het is naar mijn weten, een dwaling en onjuiste leer, om een toeleidende weg, als VOORWAARDE te stellen, om tot Christus te kunnen komen. Ik weet niet of je het filmpje helemaal bekeken hebt? Want Koos erkent zeker, dat er een toeleidende weg is!! (3 : 35) Alleen de "toeleidende weg" mag niet gebruikt worden als voorwaarde, om tot Christus te kunnen komen.(3:59) Ik zet er een tijdsaanduiding bij, zodat je het zelf kan zien en horen, mocht je dat willen.

Link : https://www.youtube.com/watch?v=T5qJEbFgz5g

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 22 jun 2015 15:37

Ik ben het met hem eens dat je geen voorwaarden mag stellen aan het komen tot Christus, maar het is wel Bijbels dat uiteindelijk tot Hem zullen komen die Hem ook als zaligmaker nodig krijgen. Dat is iets heel anders als zeggen 'je moet eerst dit..' want dat is inderdaad niet zoals het hoort.

Ik ben het niet eens met zijn omschrijving van de toeleidende weg als zijnde alles wat er gebeurt, niet iedereen die op het erf van het verbond geboren is zal ook tot Christus komen terwijl de toeleidende weg altijd in Christus eindigt. De toeleidende weg, in de juiste uitleg, is noch een soort algemene genade zoals de Jong het voorstelt, noch is het een soort afstreeplijstje die je eerst moet hebben voor je om genade mag bidden. De toeleidende weg is simpel weg de gang die de Heilige Geest gaat met een zondaar die tot Christus komt. Dat gaat inderdaad door ellendekennis, in welke mate dan ook. Anders zal een zondaar nooit gaan roepen want er is niemand die uit zichzelf God zoekt. Vanuit de mens gezien kan en mag je de toeleidende weg niet zien als een afstreeplijstje of alsof het de zaligheid al zou zijn als je gaat uitzien naar Christus, het is echter wel de weg waarlangs een mens tot Hem zal komen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 22 jun 2015 15:55

xsidd schreef:@BladeStraight

Het is naar mijn weten, een dwaling en onjuiste leer, om een toeleidende weg, als VOORWAARDE te stellen, om tot Christus te kunnen komen. Ik weet niet of je het filmpje helemaal bekeken hebt? Want Koos erkent zeker, dat er een toeleidende weg is!! (3 : 35) Alleen de "toeleidende weg" mag niet gebruikt worden als voorwaarde, om tot Christus te kunnen komen.(3:59) Ik zet er een tijdsaanduiding bij, zodat je het zelf kan zien en horen, mocht je dat willen.

Link : https://www.youtube.com/watch?v=T5qJEbFgz5g

De toeleidende weg is niet een exclusief bedenksel van de GGiNed.
Ik vond op hervormddriezum ook een antwoord op deze vraag:

Ik zal 1 citaat eruit lichten,
In de toeleidende weg tot het gelovig aanvaarden van Christus ontvangen
we niet iets, maar raken we juist iets kwijt. De Heilige Geest stopt ons
niet iets in handen, Hij ontneemt ons juist iets: dat waarmee wij onszelf
in de weg lopen en waarmee wij onszelf van de zaligheid afhouden. Wat?
Ons verlangen méér te willen zijn dan wie we daadwerkelijk zijn: zondaar
in Gods oog. Dat is waartegen we strijden. Dat is ook waarom genade ons
ergert en irriteert. We willen niet slecht zijn. Daar vinden we onszelf te
goed voor.

de rest is HIER te lezen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor xsidd » 22 jun 2015 17:21

@BladeStraight

Ik ben het met hem eens dat je geen voorwaarden mag stellen aan het komen tot Christus, maar het is wel Bijbels dat uiteindelijk tot Hem zullen komen die Hem ook als zaligmaker nodig krijgen. Dat is iets heel anders als zeggen 'je moet eerst dit..' want dat is inderdaad niet zoals het hoort.
Hierover, zijn we het dus eens met elkaar! :)

De toeleidende weg is simpel weg de gang die de Heilige Geest gaat met een zondaar die tot Christus komt. Dat gaat inderdaad door ellendekennis, in welke mate dan ook. Anders zal een zondaar nooit gaan roepen want er is niemand die uit zichzelf God zoekt. Vanuit de mens gezien kan en mag je de toeleidende weg niet zien als een afstreeplijstje of alsof het de zaligheid al zou zijn als je gaat uitzien naar Christus, het is echter wel de weg waarlangs een mens tot Hem zal komen.
Ik kan zelf, ook de drie stukken, van ellende, verlossing, en dankbaarheid beamen in mijn leven. Eerst ellende, en ik zat met mijn zonden. Maandenlang, zag ik elke dag nieuwe zonden die ik gedaan had. En telkens bad ik om vergeving, voor elke zonde specifiek.Toen ik bad, of Hij alstublieft, in mijn leven wilde komen, is Hij ook door genade in mijn leven gekomen! En Hij heeft me alle zonden vergeven,(verlossing). En toen mocht ik weten, dat ik gered was, en er was dankbaarheid. Dus ja, ik herken die weg/stukken. MAAR, kijk eens naar de roeping van de dicipelen.. Jezus zei tegen Petrus, Volg Mij. De Heere Jezus, ging niet eerst met Petrus bespreken, wat zijn zonden waren... Na drie jaar zegt, de Heere Jezus, u bent nu rein, maar niet allen.(Judas). Zou jij je het voor kunnen stellen, dat De Heere Jezus nu nog steeds mensen roept, zonder eerst hun zonden aan te tonen? Als iemand niet is opgegroeid in een kerk, is dat zonde-kennis gebeuren ook anders, dan voor iemand die vanaf zijn, of haar vroege jeugd, elke zondag in de kerk komt/kwam. Ik ben zelf tot mijn 15de naar de Ger.Gem geweest, en daar is mijns inziens, aan zonde-toelichting geen gebrek. Maar voor iemand die in de wereld opgroeit, is dat dus naar mijn mening, heel anders, dan bij iemand die bijna elke week hoort, dat die zonden vergeven moeten worden, omdat je anders verloren gaat! Elk mens heeft de Verlosser, Jezus Christus nodig, als Verlosser van zijn of haar ZONDEN! En om terug te komen, op andere manieren hoe God werkt. Je kan kijken naar wat er nu regelmatig gebeurd, in het Midden Oosten. Moslims zien de Heere Jezus in een droom, en willen Hem volgen, en werden/worden Christen. Laten we ervoor oppassen, dat we God niet in een hokje willen plaatsen. Wij mensen zitten in hokjes, en denken vaak in hokjes. En om nog terug te komen, op de drie leerstukken. OOK DIE mogen GEEN VOORWAARDE wezen, om tot Christus te kunnen komen. De Heere Jezus zegt open en helder. Komt ALLEN tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 22 jun 2015 18:52

xsidd schreef:MAAR, kijk eens naar de roeping van de dicipelen.. Jezus zei tegen Petrus, Volg Mij. De Heere Jezus, ging niet eerst met Petrus bespreken, wat zijn zonden waren... Zou jij je het voor kunnen stellen, dat De Heere Jezus nu nog steeds mensen roept, zonder eerst hun zonden aan te tonen? Als iemand niet is opgegroeid in een kerk, is dat zonde-kennis gebeuren ook anders, dan voor iemand die vanaf zijn, of haar vroege jeugd, elke zondag in de kerk komt/kwam. Ik ben zelf tot mijn 15de naar de Ger.Gem geweest, en daar is mijns inziens, aan zonde-toelichting geen gebrek. Maar voor iemand die in de wereld opgroeit, is dat dus naar mijn mening, heel anders, dan bij iemand die bijna elke week hoort, dat die zonden vergeven moeten worden, omdat je anders verloren gaat!


Tja, ik denk dat je verschillende vormen van roeping hebt, het is niet zeker of Petrus bij zijn roeping al direct bekeerd was. Indien we dit aannemen (en dat kan best hoor) kan je dus zien dat er geen openlijke en geen langdurige ellendekennis bij hem was zoals jij die bijvoorbeeld hebt beleefd. Daarmee kan je alsnog niet zeggen dat dit er niet was, wie zal zeggen wat er in het hart van Petrus is omgegaan? De toeleidende weg is iets persoonlijks. Het past ons niet om dat voor een ander te gaan vertellen of een ander daarop te controleren. Ik denk echter wel dat God zo vrijwel altijd werkt, zeker in de 'kerkmens' en daar is de prediking toch in de eerste plaats voor bedoelt.

Elk mens heeft de Verlosser, Jezus Christus nodig, als Verlosser van zijn of haar ZONDEN! En om terug te komen, op andere manieren hoe God werkt. Je kan kijken naar wat er nu regelmatig gebeurd, in het Midden Oosten. Moslims zien de Heere Jezus in een droom, en willen Hem volgen, en werden/worden Christen. Laten we ervoor oppassen, dat we God niet in een hokje willen plaatsen. Wij mensen zitten in hokjes, en denken vaak in hokjes. En om nog terug te komen, op de drie leerstukken. OOK DIE mogen GEEN VOORWAARDE wezen, om tot Christus te kunnen komen. De Heere Jezus zegt open en helder. Komt ALLEN tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.


Zeker, zonder kennis van zonden heb je ten diepste ook geen zaligmaker nodig. Ik ken uit de eerste hand geen ervaringen van moslims die in de droom Jezus gezien hebben maar ik heb ook wel eens gehoord dat het voorkomt. Overigens, daar kan ook prima een toeleidende weg aan ten grondslag liggen, misschien hebben die moslims wel jaren geworsteld met hun zonden en waren ze pas vrij toen Jezus op wonderlijke wijze aan hen werd geopenbaard.

En er zijn geen voorwaarden om tot Jezus te komen, maar er zijn wel redenen waarom een mens tot Jezus komt. Immers, waarom zou iemand die niet vermoeid en belast is en die het naar zijn zin heeft (in de wereld of in godsdienstigheid) tot Jezus komen?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 jun 2015 19:45

Ik kan mij eigenlijk niet herinneren dat ik ellende kennis moest hebben toen ik mij bekeerde.

handelingen2_21
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jan 2015 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor handelingen2_21 » 22 jun 2015 19:52

gevoelig onderwerp....ik ga het proberen

Ik ben er (met jullie) van overtuigd dat het genade-aanbod tot een ieder komen, gedoopt of niet, zondekennis of niet.
zullen we gewoon de bijbel hanteren? IN openb 3:14-22 krijgen we antwoord. De laodicenzen zijn ellendig, naakt, blind etc

en wat zegt Jezus, onze Heiland? Bid maar veel of je er aan ontdekt mag worden ofzo? nee! [ als je het zelf niet ziet] Dan raad ik je het ! Koop het goud herstelde relatie met God(?)), witte klederen (van de gerechtigheid) en....(jawel) ogenzalf. dan ga je het zien!!! In het licht van Zijn liefde! Laten we rechtvaardigmaking en heiligmaking niet omkeren. Je hoogmoed kwijtraken door de zonde te zien, dat s echt iets wat bij de heilig hoort.

Jakobus Koelman waarschuwde al tegen de opvatting 'eerst je zonde leren zien en door het stof gaan' in zijn boekje 'aard en gronden van het geloof'
hij zegt:
Wacht u ervoor om te denken, zelfs om enig vermoeden in uw hart te koesteren, dat Christus niet aan allen aangeboden wordt, maaralleen aan degenen die zulk een diep inzicht in en gevoel hebben van hun gebrek, wat alleen aan de begenadigden door Gods Geest gegeven wordt.

Christus wordt aan allen, die het evangelie horen, vrij aangeboden. De nodiging is vrij voor allen. Al wie wil, laat die komen. Heeft hij maar een wil, hij zij dan wie hij is, hij zal aangenomen en verwelkomd worden, Jesaja 55:1; Openb. 22:17; Joh. 6:37.


Wacht u ervoor om te denken en te geloven dat een zondaar te vroeg
door het geloof tot Jezus kan gaan om alles van Hem en door Hem en omwille van Hem te ontvangen.
- Denk niet dat men eerst een tijdlang moet liggen onder het gewicht van de zonden en verbroken en verbrijzeld moet zijn.
- Denk niet dat men eerst zijn ledigheid, nietigheid en verloren staat een tijd moet voelen, voordat men een hartelijk en oprecht voornemen en vast besluit heeft om alle zonden met afgrijzen te verlaten. Voordat men Christus als Koning en enige Heerser wil gehoorzamen.
-Denk niet dat men zolang moet wachten totdat men een ernstig verlangen en een onverzadigbare dorst naar Jezus heeft.
-Denk niet dat men eerst zulk een dorst moet hebben die nergens door te lessen is dan door Christus alleen en die zulk een hoge achting van Jezus Christus voortbrengt, dat men alles niets zou achten ten opzichte van Christus. Dit is een valse mening en stelling.


het heil alleen aanbieden aan de gebrokenen omdat de anderen volgens je eigen rede-eringen niet willen, is een gevaarlijke dwaasheid.
het valt naar mijn beleving niet te ontkennen dat in veel kerken (en echt niet alleen GGiN) dit wel het geval is.

blijf asjeblieft vriendelijk en rustig...

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor xsidd » 22 jun 2015 19:55

@BladeStraight

Tja, ik denk dat je verschillende vormen van roeping hebt, het is niet zeker of Petrus bij zijn roeping al direct bekeerd was. Indien we dit aannemen (en dat kan best hoor) kan je dus zien dat er geen openlijke en geen langdurige ellendekennis bij hem was zoals jij die bijvoorbeeld hebt beleefd. Daarmee kan je alsnog niet zeggen dat dit er niet was, wie zal zeggen wat er in het hart van Petrus is omgegaan? De toeleidende weg is iets persoonlijks. Het past ons niet om dat voor een ander te gaan vertellen of een ander daarop te controleren. Ik denk echter wel dat God zo vrijwel altijd werkt, zeker in de 'kerkmens' en daar is de prediking toch in de eerste plaats voor bedoelt.
Jezus, wist en weet wat er in het hart van Petrus omging. En ik kan erkennen met jou, dat de toeleidende weg iets persoonlijks is. De weg waarop God je leid tot Christus. Het is genade, en God werkt bij ieder op Zijn manier. En de toeleidende weg, is voor een ieder anders.

Zeker, zonder kennis van zonden heb je ten diepste ook geen zaligmaker nodig. Ik ken uit de eerste hand geen ervaringen van moslims die in de droom Jezus gezien hebben maar ik heb ook wel eens gehoord dat het voorkomt. Overigens, daar kan ook prima een toeleidende weg aan ten grondslag liggen, misschien hebben die moslims wel jaren geworsteld met hun zonden en waren ze pas vrij toen Jezus op wonderlijke wijze aan hen werd geopenbaard.
Ik ken ook geen voorbeelden, uit de eerste hand. Maar ik heb het wel al een aantal keer gehoord, dat mensen door Jezus te zien, in een droom, ervoor kozen om Hem te willen volgen, en Christen zijn worden. En ja, ik geloof ook dat er een toeleidende weg is geweest, voor die Moslims die over Jezus droomden. Er is ALTIJD een toeleidende weg, voor hen die tot Jezus komen, en door Hem worden gered!!!
En er zijn geen voorwaarden om tot Jezus te komen, maar er zijn wel redenen waarom een mens tot Jezus komt.
Amen! Je mag zonder voorwaarden, tot de Heere Jezus komen, en alles wat er in je hart is, bij Hem neerleggen, en aan Hem voorleggen!

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 10:22

naamloos schreef:Ik kom niet bij jij-daar, maar volgens mij heeft die voorganger gewoon meer liefde voor mensen dan voor kerken. (en gelijk heeft ie)
Als ik de vragenrubriek lees dan geloof ik niet dat hij uit zijn nek staat te kletsen. Wees dan maar gewoon blij als jij een goeie voorganger hebt.
Deze meneer lijkt het ook te herkennen: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/227 ... em-worden/

En kritisch zijn bij wat je voorgeschoteld wordt is hartstikke oke hoor, van Paulus krijg je daarvoor een pluim op je hoed.
En waar zegt de jijdaarmeneer dat hij zelf zo goed is ... klinkt nogal venijnig! [-X


Deze stond naar mijn weten nog open. Zag het tenminste bij de Notificaties.

Het zou inderdaad mooi zijn als de de heer jij-daar inderdaad liefde had tot mensen en niet tot kerken.
Maar waarom hij zijn punt (of het allemaal terecht is laat ik maar in het midden) dan op deze manier moet brengen, dat vind ik nogal l-i-e-f-d-e-l-o-o-s.
Het hoeft van mij echt niet met zachte hand en we hoeven elkaar niet als een zacht gekookt ei te behandelen, maar er is een grens. En die grens gaat hij hier, wat mij betreft, voorbij. Ik kan veel hebben, ik kan veel kritiek verstouwen, maar toen ik dit filmpje aan het kijken was kwamen er allerlei emoties naar boven van verdriet, teleurstelling en boosheid. Niet omdat ik persé gelijk moet hebben, maar omdat hij als een olifant in een porseleinkast tekeer gaat.
Wat de meneer van de vragenrubriek zegt is ook de tijdsgeest. Als ik preken van vroegere GG-dominees lees en de predikanten van vandaag beluisterd, dan zit daar echt geen verschil in. Natuurlijk zijn er accentverschillen, maar ze staan op dezelfde grondslag en dat hoor ik er in ieder geval in terug.
En met regelmaat beluister en lees ik uit dit kerkverband en altijd klinkt er een helder geluid van het evangelie van Jezus Christus.
Kritisch is wat anders dan het toetsen of iets naar het Woord is. En tot het laatste moedigt Paulus aan, niet tot het eerste.
Wat je laatste regel betreft, dat blijkt uit de hele verhaal, uit de context van de verhaal en hoe hij zich in het gastenboek van jij-daar hierover heeft uitgelaten. Hij zorgt niet voor een reformatie of iets dergelijks, maar zijn werk fungeert als splijtzwam in gezinnen, families en kerken. En of dat nu de bedoeling is vraag ik mij af.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 10:54

Calvinist schreef:Deze stond naar mijn weten nog open. Zag het tenminste bij de Notificaties.

Het zou inderdaad mooi zijn als de de heer jij-daar inderdaad liefde had tot mensen en niet tot kerken.
Maar waarom hij zijn punt (of het allemaal terecht is laat ik maar in het midden) dan op deze manier moet brengen, dat vind ik nogal l-i-e-f-d-e-l-o-o-s.
Het hoeft van mij echt niet met zachte hand en we hoeven elkaar niet als een zacht gekookt ei te behandelen, maar er is een grens. En die grens gaat hij hier, wat mij betreft, voorbij. Ik kan veel hebben, ik kan veel kritiek verstouwen, maar toen ik dit filmpje aan het kijken was kwamen er allerlei emoties naar boven van verdriet, teleurstelling en boosheid. Niet omdat ik persé gelijk moet hebben, maar omdat hij als een olifant in een porseleinkast tekeer gaat.
Wat de meneer van de vragenrubriek zegt is ook de tijdsgeest. Als ik preken van vroegere GG-dominees lees en de predikanten van vandaag beluisterd, dan zit daar echt geen verschil in. Natuurlijk zijn er accentverschillen, maar ze staan op dezelfde grondslag en dat hoor ik er in ieder geval in terug.
En met regelmaat beluister en lees ik uit dit kerkverband en altijd klinkt er een helder geluid van het evangelie van Jezus Christus.
Kennelijk heb jij geen probleem met de preken van die kerken, maar anderen duidelijk wel.
En dan vind ik het een beetje vreemd dat je wel allerlei emoties hebt vanwege een kerkverband, maar ik hoor je niet over die vastgelopen mensen die ook gered moeten worden.
Je kunt niet zeggen 'omdat ik er geen problemen mee heb hoeven anderen daar ook geen problemen mee te hebben'.
Calvinist schreef:Kritisch is wat anders dan het toetsen of iets naar het Woord is. En tot het laatste moedigt Paulus aan, niet tot het eerste.
Dat vind ik nogal gezocht, om te toetsen moet je kritisch luisteren.
Calvinist schreef:Wat je laatste regel betreft, dat blijkt uit de hele verhaal, uit de context van de verhaal en hoe hij zich in het gastenboek van jij-daar hierover heeft uitgelaten. Hij zorgt niet voor een reformatie of iets dergelijks, maar zijn werk fungeert als splijtzwam in gezinnen, families en kerken. En of dat nu de bedoeling is vraag ik mij af.
Ik vraag me dan af aan wie het ligt als er thuis ruzie van komt, jij schijnt het al te weten!

http://www.refoweb.nl/nieuws/1445/geen- ... e-in-peru/
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 11:13

naamloos schreef:Kennelijk heb jij geen probleem met de preken van die kerken, maar anderen duidelijk wel.
En dan vind ik het een beetje vreemd dat je wel allerlei emoties hebt vanwege een kerkverband, maar ik hoor je niet over die vastgelopen mensen die ook gered moeten worden.

Allerlei emoties vanwege een kerkverband? Geen flauw idee waar je nu op doelt. Wellicht een toelichting?
Maar dat mensen een probleem hebben met de preken van die kerken snap ik dus ook niet. En met veel van deze jongeren heb ik een gesprek gehad om zo hun beweegredenen te begrijpen. En dat waren altijd goede gesprekken waar er voor allebei de kanten een hoop verhelderd werd.
En de worstelingen van deze jongeren moet je dan ook serieus nemen en moet je in de gehele context plaatsen. Dan kan je ze helpen, maar niet door het afkraken van hun kerken en de prediking die daar klinkt.

Vastgelopen mensen moet je heen wijzen naar Christus en niet de prediking afkraken waar ze onder zitten.
En ook in de prediking waar ze onder mogen verkeren wordt er heen gewezen naar het Lam van God.

naamloos schreef:Dat vind ik nogal gezocht, om te toetsen moet je kritisch luisteren.

Ow nee hoor. Het gaat er niet om wat jij mist in de prediking. Het gaat er om wat de Heere d.m.v. de dwaasheid der prediking tot je te zeggen heeft.
Dan ga je niet overal slakken zout opleggen, dan is ook je houding niet of de predikant wel erg zuiver het Woord bediend, maar dan gaat het een spade dieper.
En door de gehoorde woorden te toetsen aan het Woord, door onderzoek van Gods Woord, en door het laten leiden van Gods Geest, mag en moet je soms tot andere conclusies komen dan je gehoord heb. Dan is het de weg om met de predikant in liefde hier over door te praten en zo samen tot een antwoord te komen voor de vragen. Niet om elkaar te veroordelen, maar te bemoedigen en elkaar tot een hand en een voet te zijn. Dat is wat Paulus van ons vraagt en dat is wat de Bereërs ons voorhouden.
Met kritisch luisteren moet je namelijk erg oppassen. De vrucht van de prediking kan dan gemist gaan worden, dan wordt je niet meer gevoed.

naamloos schreef:Ik vraag me dan af aan wie het ligt als er thuis ruzie van komt, jij schijnt het al te weten!

Jij blijkbaar ook!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2015 11:21


Verdiep je nu eerst eens in het verschil tussen GerGem en GerGeminNed.
Dat zijn 2 totaal verschillende kerken!
Ds en mevrouw van Dooijeweert zijn uitgezonden door het eerste kerkverband.
Dit topic gaat over die andere kerk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 11:31

Calvinist schreef:Allerlei emoties vanwege een kerkverband? Geen flauw idee waar je nu op doelt. Wellicht een toelichting?
Jij had het over allerlei emoties, maar kennelijk doel je op iets anders dan het kerkverband.
Calvinist schreef:Maar dat mensen een probleem hebben met de preken van die kerken snap ik dus ook niet. En met veel van deze jongeren heb ik een gesprek gehad om zo hun beweegredenen te begrijpen. En dat waren altijd goede gesprekken waar er voor allebei de kanten een hoop verhelderd werd.
En de worstelingen van deze jongeren moet je dan ook serieus nemen en moet je in de gehele context plaatsen. Dan kan je ze helpen, maar niet door het afkraken van hun kerken en de prediking die daar klinkt.
De jijdaar-meneer heeft blijkbaar ook goede gesprekken met de jongeren, en hij neemt hen ook serieus.
Waarom moet er een concurrentiestrijd van gemaakt worden?
Calvinist schreef:Ow nee hoor. Het gaat er niet om wat jij mist in de prediking. Het gaat er om wat de Heere d.m.v. de dwaasheid der prediking tot je te zeggen heeft.
Het één sluit het ander in tgeheel niet uit.
Calvinist schreef:Dan ga je niet overal slakken zout opleggen, dan is ook je houding niet of de predikant wel erg zuiver het Woord bediend, maar dan gaat het een spade dieper.
En door de gehoorde woorden te toetsen aan het Woord, door onderzoek van Gods Woord, en door het laten leiden van Gods Geest, mag en moet je soms tot andere conclusies komen dan je gehoord heb. Dan is het de weg om met de predikant in liefde hier over door te praten en zo samen tot een antwoord te komen voor de vragen. Niet om elkaar te veroordelen, maar te bemoedigen en elkaar tot een hand en een voet te zijn. Dat is wat Paulus van ons vraagt en dat is wat de Bereërs ons voorhouden.
Met kritisch luisteren moet je namelijk erg oppassen. De vrucht van de prediking kan dan gemist gaan worden, dan wordt je niet meer gevoed.
Je vult nogal wat in als consequenties van kritisch luisteren. :shock: Het kan ook anders hoor...
Calvinist schreef:Jij blijkbaar ook!
Nee hoor, ik hou de vraag open zoals ik al zei.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten

cron