Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2015 15:04

naamloos schreef:En jij vertegenwoordigd alle refokerken? :lol:
Luister, ik ga daar niet heen dus ik ga af op wat ik hoor en lees.

Ik vertegenwoordig niet alle kerken, zoals KdJ ook niet praat voor alle GGers.
Jij hebt het van horen zeggen en het spreekwoord luidt: van horen zeggen liegt men veel.
Dus ga eerst eens luisteren hier en daar, dan hoor je dat een rijk evangelie gepredikt wordt.
Ik zou je zo diverse namen van predikanten kunnen geven.
En daarom doet het mij gewoon pijn als ik zo hoor hakketakken, rücksichtlos, het slaat werkelijk nergens op.
Misschien dat dit een paar decennia geleden aan de orde was, maar allang niet meer.
Mensen uit de GGiN en OGG leven niet onder een steen en gaan ook internet op en verrijken zich met kennis en andere
geloven.
naamloos schreef:O ja? Is 1x bekeerd genoeg? Ik heb het niet gelezen, en ben het er niet mee eens ook.
Eén keer wedergeboren worden is genoeg, een andere zaak is het om Jezus te volgen.
Wie na zijn wedergeboorte eigen wegen gaat zal zich daar echt weer van moeten bekeren.

Okay, dan is dat hierbij vastgelegd.
naamloos schreef:Wanneer ze in een leugen geloven mag je ze rustig aan het twijfelen brengen hoor.
Het zou juist hard zijn ze aan hun lot over te laten.

Daarom ageer ik tegen een hallelujah evangelie gebaseerd op emoties.
Laatst gewijzigd door Chaya op 02 jul 2015 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2015 15:27

Hier is een link Naamloos, lees dit eens.
http://www.cip.nl/god/juli-2015/50254-A ... veranderen.

Een heel klein citaat uit dit artikel:
Meer dan één keer heb ik het mogen meemaken dat een onkerkelijke jongere de weg naar de gemeente en naar de dienst van de Heere vond. Een wonder wanneer dat iemand betrof die als kerkelijk opgevoede tiener afstand had genomen van de Heere en Zijn Woord, en die een flink aantal jaren daarin volhardde. Maar de Heere wist hem te vinden en bracht hem terug onder de prediking van Zijn Woord. Een nog groter wonder wanneer dat Woord beslag gaat leggen op het hart en er nieuwe keuzen worden gemaakt. Vooral als blijkt dat de Heere geen half werk doet en dat ook andere gezinsleden in dat spoor wensen mee te gaan. Zulke dingen gebeuren niet door de inspanning van de dominee. De Heere doet het werk. God verandert mensen!”

Zie met name het rood gemaakte!
De Heere! En dus niet KdJ of deze dominee.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 02 jul 2015 16:11

Chaya schreef:k vertegenwoordig niet alle kerken, zoals KdJ ook niet praat voor alle GGers.
Klopt, niemand die dat beweerd voor zover mij bekent, incl Koos. Die heeft gewoon een bepaalde doelgroep.
Chaya schreef:Jij hebt het van horen zeggen en het spreekwoord luidt: van horen zeggen liegt men veel.
Dus ga eerst eens luisteren hier en daar, dan hoor je dat een rijk evangelie gepredikt wordt.
Ik zou je zo diverse namen van predikanten kunnen geven.
Laat ik nou vanmorgen toevallig een preek gehoord hebben van een panellid hier.
Ik vond het antwoord goed, dus ik was nog steeds van plan een keer te luisteren: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/176 ... inenbrief/
Ik vond het een goeie preek, echter lees ik hier en elders ook wel eens andere dingen van dominees, en daar ben ik dan weer minder over te spreken.
Chaya schreef:En daarom doet het mij gewoon pijn als ik zo hoor hakketakken, rücksichtlos, het slaat werkelijk nergens op.
Misschien dat dit een paar decennia geleden aan de orde was, maar allang niet meer.
Mensen uit de GGiN en OGG leven niet onder een steen en gaan ook internet op en verrijken zich met kennis en andere
geloven.
Maar als ik al die vragen en reacties lees, dan denk ik 'het slaat wel ergens op'. Neem jij die mensen niet serieus dan?
In onze kringen is ook genoeg te doen, en eerlijk gezegd kan ik ook kwaad worden als alle evangelicalen over één kam gaan.
Dat is net zo min terecht als alle refo's over één kam scheren. Echter is het wél waar dat er veel mis, en wij hebben weer andere problemen dan jullie. En mn kop in het zand steken omdat ik er persoonlijk niet zoveel mee te maken heb is geen oplossing, en dat is het bij jullie ook niet.
Chaya schreef:Daarom ageer ik tegen een hallelujah evangelie gebaseerd op emoties.
Het evangelie is altijd gebaseerd op Jezus Christus, en dan is het normaal dat je blij bent en hallelujah zingt.
Ik zou niet eens weten hoe ik het evangelie op mijn emoties zou moeten baseren. Gewoon een keer wachten tot je blij bent, en dan denken "Jezus kon wel eens voor gestorven zijn?" Iets anders kan ik niet bedenken, maar zoiets vind ik bizar.
Chaya schreef:Hier is een link Naamloos, lees dit eens.
http://www.cip.nl/god/juli-2015/50254-A ... veranderen.

Een heel klein citaat uit dit artikel:
Meer dan één keer heb ik het mogen meemaken dat een onkerkelijke jongere de weg naar de gemeente en naar de dienst van de Heere vond. Een wonder wanneer dat iemand betrof die als kerkelijk opgevoede tiener afstand had genomen van de Heere en Zijn Woord, en die een flink aantal jaren daarin volhardde. Maar de Heere wist hem te vinden en bracht hem terug onder de prediking van Zijn Woord. Een nog groter wonder wanneer dat Woord beslag gaat leggen op het hart en er nieuwe keuzen worden gemaakt. Vooral als blijkt dat de Heere geen half werk doet en dat ook andere gezinsleden in dat spoor wensen mee te gaan. Zulke dingen gebeuren niet door de inspanning van de dominee. De Heere doet het werk. God verandert mensen!”

Zie met name het rood gemaakte!
De Heere! En dus niet KdJ of deze dominee.
Jawel, het is God die het werk doet, geheel mee eens. Echter gebruikt hij daar doorgaans wel mensen bij.
Jezus is het hoofd en de Gemeente is zijn lichaam, en dat lichaam moet in zijn dienst staan anders kan Hij het niet gebruiken.
Dus als de Heer iemand weet te vinden, dan doet hij dat vaak door mensen heen, bijbellezingen, of Hij gebruikt gewoon iemand wiens leven een levend getuigenis is ...ect.
Maar alléén ''de Heere wist hem te vinden'' is niet het hele verhaal, en ik denk dat daar de verwarring vandaan komt?
God moedigt ons aan om Hem te zoeken, en hoe wij daar op reageren heeft consequenties lees ik in de bijbel, en ervaar ik in mijn leven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 02 jul 2015 16:35

naamloos schreef:En ik ga echt niet iemand voor leugenaar uitmaken omdat jij denkt te weten hoe het in alle refokerken toegaat.
Dank de Heer maar op je blote knietjes dat jij elke zondag over Hem mag horen preken, maar naar ik hier begrijp is niet iedereen zo gelukkig.


Als je deze preken zelf niet gehoord hebt, en er dus niks van weet, zou je dan niet eens ophouden met zo scherp de "refokerken" te veroordelen?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jul 2015 17:09

Chaya schreef:Daarom ageer ik tegen een hallelujah evangelie gebaseerd op emoties.

Knap van je dat je weet in te schatten dat ik reageer op emoties aangezien je mij helemaal niet kent. p:)q

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 02 jul 2015 17:18

BladeStraight schreef:Als je deze preken zelf niet gehoord hebt, en er dus niks van weet, zou je dan niet eens ophouden met zo scherp de "refokerken" te veroordelen?
Niet huilen, als je goed leest dan zie je dat ik heel geen kerken aan het veroordelen ben, maar gewoon mensen serieus neem, wat zij zeggen over wat hun geleerd is.
Ik ga er normaal gesproken vanuit dat mensen niet staan te liegen, en als je dat raar vind zegt dat meer meer over jou dan over mij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2015 11:19



Ach, dominee Kievit

"binnen de gemeente dreigen er afwijkingen. Die van een oppervlakkige godsdienst. Of die van een slordige levenswandel. Dit laatste kan ook samengaan met een lijdelijke levenshouding. "

Dit is de grootste waarschuwing in het bemoedigende stuk wat geschreven is in de link.
De Christelijke Gereformeerde kerken is het breedste kerkverband wat er bestaat in Nederland en daarmee voor mij ook de prettigste. Graag zie ik de volle breedte. Zowel aan de ene kant, als in het midden, als aan de andere kant, allemaal kinderen van de Heere zitten daar (net als in de zovele andere gemeenten en kerkverbanden en daarbuiten....het zal eens allemaal op zijn plek vallen.


Chaya schreef:Daarom ageer ik tegen een hallelujah evangelie gebaseerd op emoties.


Dat mag je vinden, maar het is alleen niet zo netjes om dit zo neer te zetten
Wat betekend het woord Hallelujah voor jou zelf?
Voor mij een het woord is een uitroep uit enthousiasme voor God. "prijst God"!
De Heere God heeft emoties aan de mens gegeven, en die emoties, gebruik ze, zeker om de Heere God te prijzen!
Wat zitten sommige mensen dan toch vast in tradities, en wordt een vaste liturgie als houvast aangehouden, terwijl de Heilige Geest de drijfveer en de ruimte in diensten dienen te hebben / krijgen. maar het lijkt, alsof men er bang voor is.....

in een aantal psalmen komt het woord Hallelujah (Prijst God) ook voor
Ook in andere geestelijke liederen, zoals de onderstaande.....

https://www.youtube.com/watch?v=qcRz9b_EBCI

Halleluja, eeuwig dank en ere,
lof, aanbidding, wijsheid, kracht,
word' op aard' en in de hemel, Here,
voor uw liefd' U toegebracht!
Vader, sla ons steeds in liefde gade;
Zoon des Vaders, schenk ons uw genade;
uw gemeenschap, Geest van God,
amen, zij ons eeuwig lot!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Race406 » 03 jul 2015 11:34

De PKN is breder dan de CGK hoor.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2015 11:39

op zich ook wel, maar de CGK is de zeg maar linker kant en rechter kant nog breder / verder van elkaar verwijderd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Race406 » 03 jul 2015 11:55

Mwah, rechts in de PKN een gekrookte riet predikant zoals ds. Stelwagen en links een predikant zoals K. Hendrikse. Dat verschil is echt groter dan in de CGK lijkt mij.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2015 12:10

Ja, dat is ook wel weer zo. ik vind het mooi die breedtes in een kerkverband.
alles hoeft niet zo strak afgebakend te worden, zolang de Heere Jezus te horen is in de prediking en Zijn verlossingswerk.
Dat kan op vele manieren, geleidt door de Heilige Geest.... die werkt dwars door tradities en liturgieen heen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Speedy » 03 jul 2015 12:19

MoesTuin schreef:Ja, dat is ook wel weer zo. ik vind het mooi die breedtes in een kerkverband.
alles hoeft niet zo strak afgebakend te worden, zolang de Heere Jezus te horen is in de prediking en Zijn verlossingswerk.
Dat kan op vele manieren, geleidt door de Heilige Geest.... die werkt dwars door tradities en liturgieen heen.


Euhm jij vindt mooi dat iemand als Hendrikse die niet gelooft in Christus, in 1 kerkverband zit met ds Stelwagen?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2015 12:32

Dat zijn jou woorden (die je mij in de mond probeert te leggen, maar ik leg dat ten stelligste naast mij neer)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Speedy » 03 jul 2015 12:40

MoesTuin schreef:Dat zijn jou woorden (die je mij in de mond probeert te leggen, maar ik leg dat ten stelligste naast mij neer)


Denk dan na voordat je wat zegt, niet alles is mooi en prachtig. Ik leg je helemaal geen woorden in je mond, ik zie heel duidelijk dat jij die breedtes mooi vindt in een kerkverband.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2015 12:44

Speedy, lees nog eens goed wat ik schrijf, en nog eens later onderstreep
(jij leest iets, wat je zelf blijkbaar wilt lezen, om het niet eens te kunnen zijn met mij is mijn idee, gezien dat ik je al een tweede keer uitleg dit naast me neer te leggen wat jij mij verwijt.)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten