Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 24 dec 2014 18:20

Er zijn hier meerderen die hebben geprobeerd de leer van de GGiN theologisch te verdedigen, dat zal best. Theologisch kan er best iets inzitten. Het probleem is echter niet de theologie, maar de praktijk van het geloofsleven. Mensen gaan bij zichzelf afvragen of de ellendekennis wel voldoende is. Mensen die Jezus hartelijk liefhebben worden scheef aangekeken want 'het gaat toch niet zomaar'. Als ik lees dat ds. Mallan de hoeveelheid avondmaalgangers in de GG (teveel volgens hem) aanhaalt om zijn gelijk te bewijzen schrik ik daar wel van. Twijfel en onzekerheid wordt gemaakt tot de weg die 'de Heere met Zijn volk gaat' terwijl het moet gaan om geloof en daaropvolgende zekerheid. Van de liefdevolle nodiging 'komt allen tot Mij, gij die vermoeid en belast zijt' wordt gemaakt: 'zorg eerst dat je genoeg vermoeid en belast ben voordat je tot Mij mag komen'. Dat is onbijbels en daarmee maakt een overtrokken rechtzinnigheid het geestelijk leven kapot. Het is niet zozeer fout wat er geleerd wordt in de 'zware' kringen, het is wel eenzijdig.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 24 dec 2014 19:32

BladeStraight schreef:Twijfel en onzekerheid wordt gemaakt tot de weg die 'de Heere met Zijn volk gaat' terwijl het moet gaan om geloof en daaropvolgende zekerheid......... Het is niet zozeer fout wat er geleerd wordt in de 'zware' kringen, het is wel eenzijdig.


Het geloof is de zekerheid van de dingen, die men hoopt en de overtuiging van de dingen die men niet ziet. (Hebr. 11:1)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor benefietdiner » 24 dec 2014 19:47

BladeStraight schreef:Er zijn hier meerderen die hebben geprobeerd de leer van de GGiN theologisch te verdedigen, dat zal best. Theologisch kan er best iets inzitten. Het probleem is echter niet de theologie, maar de praktijk van het geloofsleven. Mensen gaan bij zichzelf afvragen of de ellendekennis wel voldoende is. Mensen die Jezus hartelijk liefhebben worden scheef aangekeken want 'het gaat toch niet zomaar'. Als ik lees dat ds. Mallan de hoeveelheid avondmaalgangers in de GG (teveel volgens hem) aanhaalt om zijn gelijk te bewijzen schrik ik daar wel van. Twijfel en onzekerheid wordt gemaakt tot de weg die 'de Heere met Zijn volk gaat' terwijl het moet gaan om geloof en daaropvolgende zekerheid. Van de liefdevolle nodiging 'komt allen tot Mij, gij die vermoeid en belast zijt' wordt gemaakt: 'zorg eerst dat je genoeg vermoeid en belast ben voordat je tot Mij mag komen'. Dat is onbijbels en daarmee maakt een overtrokken rechtzinnigheid het geestelijk leven kapot.
Ben ik helemaal met je eens behalve de laatste zin die je schrijft.
BladeStraight schreef: Het is niet zozeer fout wat er geleerd wordt in de 'zware' kringen, het is wel eenzijdig.
je constateert toch dat er een incorrect systeem verkondigd wordt is het dan geen dwaal weg?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor ben db bd » 24 dec 2014 23:07

Je reactie komt me wat spottend over, terwijl wat je hier over uitverkiezing en roeping schrijft vrijwel geheel conform de Bijbelse lijn is.

Wat zijn jullie al weer een eind verder gekomen met het gesprek!
Toch wil ik alsnog erkennen dat een zekere bewuste spot best goed is voor de relativering en het evenwicht.
Mijn stelling dat één woordcorrectie m.i. heel het 'onoverkomelijke' leergeschil op kan lossen, maakt de scheuring toch tot een flagrante aanfluiting?!

Dan zitten we toch op het niveau van: heeft de slang in het paradijs nou zelf gesproken of was dat de duivel die onzichtbaar voor Eva achter de dikke boom verscholen zat? Dat laatste klinkt immers veel aannemelijker, gezien de mogelijkheden van de stembanden van een slang (als ie die al heeft).
Ooit leerde ik dat daar ook al een kerkscheuring op ontstond. (?)

Maar om nog even op de draad in te gaan, in mijn prille jeugd was Frans Laman een beroemd man bij de vrome vrouwen welke mij het Geloof bijbrachten. Frans (ik meen dat hij toen nog niet eens dominee was) had een toewijding waar je diep respect voor kunt hebben, dat was de 'moeders in israël' (zo noemde men ze toen) absoluut niet ontgaan.

(als ik nu zijn witte stropdas zie, denk ik glimlachend: als donkerzwart nog te licht is om jouw 'zwaerte' uit te drukken, ja neem dan maar gewoon een spierwitte; goed gevonden spiechologisch.)

Nu weer serieus: iemand kan nóóit te zwaer zijn, heb ik geleerd. Immers (en nu moeten jullie mij maar even corrigeren) 'de grootste der heiligen heeft nog maar een beginsel der ....... heiliging' (?) of zo iets zei Paulus. In elk geval kunnen wij maar maximaal een onvoldoende halen op de weg naar de heiligmaking op de schaal van wat mogelijk moet kunnen zijn. Dat heb ik zelf ook ondervonden.
Voorbeeld: Vanwege de boodschap van het boek Wake Up! heb ik persoonlijk zelf mij de vraag aan me eigen voorgelegd: bernard ben jij wel genoeg wakker en verwachtend en geheiligd om straks bij de selectie van weggerukten te kunnen behoren (en een hemels opstandingslichaam te krijgen) bij de opname van de Gemeente van Christus?
(natuurlijk ken ik de leer dat alle ja-zeggers daarvoor in aanmerking zouden komen ook, dus daaraan behoef ik niet meer herinnerd te worden op dit forum, maar ik weet dat de zaak genuanceerder ligt)

Ooit leerde ik dat voor de opname, overdrachtelijk gesproken, een voldoende mate van 'magnetisch' zijn benodigd is; voldoende losgeweekt van al het aardse, voldoende uitziende naar de wederkomst van onze HEER, vol verlangen, smachtend als het hert in psalm 42 liefst.
Want als waarschuwing wordt ons wel door de Heere voorgehouden dat de nalezing, komende uit de grote verdrukking, wiens koppen dus 'gesneld' zullen zijn, een schare zal zijn die niemand tellen kan!!
Mijn tegenstrevers hier op het forum wisten het al: ik kwam niet gunstig door mijn eigen test heen. :-&

En om dat nou uit te drukken in termen van dit topic neig ik er naar om te zeggen: zo zwaer als de GG zal wellicht onvoldoende zijn en zo zwaer als GGin zal wellicht ook nog onvoldoende zijn, wellicht zullen we het niveau van CGih)* moeten bereiken om niet achtergelaten te worden, om een woord uit matth. 24:40-42 toe te mogen passen. Derzulke kan Gods 'magneet tillen', aantrekken.

CGih)*= Christus Gemeente (met een wandel) in de hemel.
Laatst gewijzigd door ben db bd op 25 dec 2014 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor ben db bd » 25 dec 2014 00:31

De dominee die bij leven al heilig was. Artikel in Trouw op 4 september 2010
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/a ... -was.dhtml

Als ik dit artikel lees, vind ik hier allerminst een erkenning van geestelijk niveau van ds. Laman uit blijken, wat ik niet zo beschaafd vind. In zijn kring was Laman geen gering man. Dat zou hij voor God ook wel eens kunnen zijn! In Gods Woord kom je ook mensen tegen welke ver boven het gemiddelde uitstaken. Waarom zou deze man niet heel bijzonder mogen zijn? vraag ik op dit christelijke forum.

Men verafgoodt jongens welke wat preciezer tegen een bal kunnen trappen op waanzinnige manier. Het christelijk Geloof acht ik van duizend maal hogere waarde dan de voetbal, jullie toch ook, hoop ik.
Zelf ga ik op CIP (en hier?) ook niet zuinig met dominees om, omdat dit een forum is. Maar de goeie komen wel meer eer toe, lees ik in mijn Bijbeltje.
ds. Frans Laman was volgens de diep doorgeleide vrome vrouwtjes, waar ik ooit het Geloof van leerde, een goeie dominee.
Dat wij zijn nagedachtenis netjes in ere mogen houden is mijn beschaafde wens, ook naar de krant 'OnTrouw' toe.

Voorts hoop ik dat alle gereformeerde afscheidingen zich weer bij de vervallen KPN (of zoiets) aan zullen sluiten om evenwicht te bekomen in de evangelieverkondiging! En als de Evangelischen ook erkend zouden worden als niet vastgeroest en ook bij de Kerk van Christus behorend, lieve mensen, wat zouden we dan als kerk beduidend meer invloed in onze zwaar verloederde maatschappij kunnen hebben. (waar ons nu slechts aan deze kant van de horizon reeds zichtbaar, een griezelig jihad-kalifaat of iets in die orde wacht, waarvoor we ons blind houden).

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 25 dec 2014 11:07

ben db bd schreef:Als ik dit artikel lees, vind ik hier allerminst een erkenning van geestelijk niveau van ds. Laman uit blijken, wat ik niet zo beschaafd vind. In zijn kring was Laman geen gering man. Dat zou hij voor God ook wel eens kunnen zijn! In Gods Woord kom je ook mensen tegen welke ver boven het gemiddelde uitstaken. Waarom zou deze man niet heel bijzonder mogen zijn? vraag ik op dit christelijke forum.

Men verafgoodt jongens welke wat preciezer tegen een bal kunnen trappen op waanzinnige manier. Het christelijk Geloof acht ik van duizend maal hogere waarde dan de voetbal, jullie toch ook, hoop ik.
Zelf ga ik op CIP (en hier?) ook niet zuinig met dominees om, omdat dit een forum is. Maar de goeie komen wel meer eer toe, lees ik in mijn Bijbeltje.
ds. Frans Laman was volgens de diep doorgeleide vrome vrouwtjes, waar ik ooit het Geloof van leerde, een goeie dominee.
Dat wij zijn nagedachtenis netjes in ere mogen houden is mijn beschaafde wens, ook naar de krant 'OnTrouw' toe.

Voorts hoop ik dat alle gereformeerde afscheidingen zich weer bij de vervallen KPN (of zoiets) aan zullen sluiten om evenwicht te bekomen in de evangelieverkondiging! En als de Evangelischen ook erkend zouden worden als niet vastgeroest en ook bij de Kerk van Christus behorend, lieve mensen, wat zouden we dan als kerk beduidend meer invloed in onze zwaar verloederde maatschappij kunnen hebben. (waar ons nu slechts aan deze kant van de horizon reeds zichtbaar, een griezelig jihad-kalifaat of iets in die orde wacht, waarvoor we ons blind houden).

Als je de KPN inlichtingendienst belt zullen ze je vertellen dat het om Malan ging, ipv Laman . :wink:

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Marloes1g » 25 dec 2014 11:13

Als dit jouw overdenkingen zijn op deze gedenkdag dan vind ik dat zeker geen getuigenis van
een 'wandel in de hemelen'.
Spijt me voor jou ben.

Is Mallan geen Malan.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 25 dec 2014 11:22

ben db bd schreef:Als ik dit artikel lees, vind ik hier allerminst een erkenning van geestelijk niveau van ds. Laman uit blijken, wat ik niet zo beschaafd vind. In zijn kring was Laman geen gering man. Dat zou hij voor God ook wel eens kunnen zijn! In Gods Woord kom je ook mensen tegen welke ver boven het gemiddelde uitstaken. Waarom zou deze man niet heel bijzonder mogen zijn? vraag ik op dit christelijke forum.

Men verafgoodt jongens welke wat preciezer tegen een bal kunnen trappen op waanzinnige manier. Het christelijk Geloof acht ik van duizend maal hogere waarde dan de voetbal, jullie toch ook, hoop ik.
Zowel Petrus als Johannes vermanen tegen verering van medebroeders in Christus.(Een knieval of buigen voor iemand (waar de apostelen tegen ageerden, is slechts een zichtbare, stoffelijke versie van wat er in de GGiN gebeurt)
Wij zijn allen leden van 1 Lichaam.



De christen en de wereld zijn geheel anders, en niet te vergelijken.
"Gij geheel anders".
Laatst gewijzigd door mealybug op 25 dec 2014 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 25 dec 2014 11:32

benefietdiner schreef:je constateert toch dat er een incorrect systeem verkondigd wordt is het dan geen dwaal weg?


Ik constateer een (soms) incorrecte prediking en een vertroebelde visie op de kernvraag 'hoe krijgt een mens deel bij God'. De theologie daarachter is niet per se onbijbels, wel eenzijdig en daardoor krijg je een verkeerd accent in de prediking. Om dat meteen een dwaalweg te noemen gaat me wat ver maar er schuilt wel een gevaar in.

Met betrekking tot de belofteprediking vind ik wel dat er een theologische fout wordt gemaakt. Als ik de Bijbel lees staan daar beloften in voor iedereen. 'Bid en gij zult gegeven worden', dat geld voor een ieder die het hoort, dat is een belofte die God aan alle geroepenen doet, en daar kan je dan als mens dus mee 'aan de slag' (natuurlijk door genade, maar dat lijkt me duidelijk). Zonder belofteprediking verval je volgens mij al vrij snel in een wensende, en lijdelijke prediking. Dat zou ik dus wel een dwaling noemen.

Verder heb je nog onbewuste wedergeboorte, waar ik al even op hintte, maar dat zou ik niet direct als een dwaling beschouwen omdat dit ook erg subjectief en persoonlijk (bevindelijk, zo je wilt) ligt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 25 dec 2014 14:50

BladeStraight schreef:Er zijn hier meerderen die hebben geprobeerd de leer van de GGiN theologisch te verdedigen, dat zal best. Theologisch kan er best iets inzitten. Het probleem is echter niet de theologie, maar de praktijk van het geloofsleven. Mensen gaan bij zichzelf afvragen of de ellendekennis wel voldoende is. Mensen die Jezus hartelijk liefhebben worden scheef aangekeken want 'het gaat toch niet zomaar'. Als ik lees dat ds. Mallan de hoeveelheid avondmaalgangers in de GG (teveel volgens hem) aanhaalt om zijn gelijk te bewijzen schrik ik daar wel van. Twijfel en onzekerheid wordt gemaakt tot de weg die 'de Heere met Zijn volk gaat' terwijl het moet gaan om geloof en daaropvolgende zekerheid. Van de liefdevolle nodiging 'komt allen tot Mij, gij die vermoeid en belast zijt' wordt gemaakt: 'zorg eerst dat je genoeg vermoeid en belast ben voordat je tot Mij mag komen'. Dat is onbijbels en daarmee maakt een overtrokken rechtzinnigheid het geestelijk leven kapot. Het is niet zozeer fout wat er geleerd wordt in de 'zware' kringen, het is wel eenzijdig.

Dat is wel jammer inderdaad, maar als je eenmaal in die "kringen" verkeert, is het moeilijk om van die gedachte los te komen.
Misschien niet als je op latere leeftijd in komt, maar zeker wel als je gedoopt en opgegroeid bent.
De mensen die er dan uit gaan, worden vaak zo vijandig en slaan door naar een ander uiterste.
Een dominee mag geen moedeloosheid aanreiken, noch onbijbels activisme. Het moet gaan over de heilzame tussenweg: wet >>>Christus<<< evangelie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor ben db bd » 26 dec 2014 02:32

eerstens nederig excuus aan meeliebug, ik heb wel veel over Mallan horen praten, maar ik schreef nog nooit iets over hem. Veel van mijn kinderen zijn dislekties en zullen dat wel van iemand hebben. Zeer bedankt voor uw correctie.

Voorts ben ik wel opgegroeid met eerbied voor knechten des Heeren ingegoten te krijgen. (voor theologie heb ik dat persoonlijk op grond van ervaring zeer weinig, zo weten jullie inmiddels wel van mij) Maar binnen de rechts gereformeerde gezindten kwam je in mijn tijd best veel wat ik dan noem diep doorgeleide mensen tegen met zeer grote bevinding, waarvan veel op het gebied van Geloof te leren was. Die mensen waren van God geleerd, daar behoorde Mallan volgens wat men mij leerde ook bij. Die mensen hebben een levende relatie met onze lieve HEER.

Daartegenover heb je over God geleerden; de theologen, waar al 1800 jaar grote dwalingen bij zijn ontstaan, leer ik steeds meer. Die mensen hebben veel boeken moeten lezen, dat is wat anders dan een levende relatie met God hebben.
Die dwalingen worden tegenwoordig keurig aangetoond, zie o.a. Wake Up!, doch men verrekt het in de top van de faculteiten om die dwalingen te erkennen, hoe zichtbaar achterhaald ze ook zijn. Dat is voor mij walgelijke hoogmoed. En ook daar heb ik Mallan nooit van beschuldigd horen worden. Trouwens de theologische opleiding van dominees in die denominaties waren academisch m.i. niet zoveel waard. Ze worden meer geselecteerd op bevindelijkheid (of wat daarvoor wordt gehouden, cq wat door de kandidaten keurig gespeeld wordt zoals gewenst!)

Zo zijn wellicht velen met mij bang, juist voor degenen (soms wel 5 stuks) die in die denominaties wel aan het avondmaal gaan, want die weten keurig over hun wedergeboorte te praten. Maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die over zijn /haar geboorte kon vertellen, anders dan van anderen vernomen, toch? Nou, met de wedergeboorte gaat het net zo hoor! Een boreling kan daar ook nog niks over getuigen. Wedergeboorte is voor ons nog onbewust Godswerk BladeStraight.
Natuurlijk bedoelen ze over een krachtdadige bekering te praten. Maar bekering behoort, zo nodig dagelijks te zijn, leerde ik. En die krachtdadigheid ... nou het is bepaald niet in je voordeel als die zo nodig was, waar dat immers op halsstarrigheid wijst. Of niet soms?!

Dan wil ik toch ook nog even ('t is al erg laat) praten over preken welke eindigen met het bekende: 'och mense, mocht 't nog 'ns komme staen te gebeure dat onze herten ....' enz.
Want dáár begint juist de evangelieverkondiging dat het al gebeurd is !! 2000 jaar geleden, wat met 'deze dag' begon en zal op aarde voltooid worden met de Wederkomst van Jezus Messias.

Tot slot wil ik m'n adhesiebetuiging uiten voor wat Chaya schrijft en aan Marloes zeggen dat ik mij herken in haar opmerking. Hopelijk heb ik het nooit anders gezegd. Maar ik zou het wel fijn vinden als ik op dat niveau zou mogen eindigen: 'Gij zult mij leiden door Uw raad, o God mijns heils, mijn toeverlaat. En mij hiertoe door U bereid, opnemen in uw heerlijkheid'
Stel dat wij ook ooit een verheerlijkt opstandingslichaam mogen bekomen bij de opname van de Gemeente van Christus:
'Dan komen al Gods kinderen thuis, ... wat zal dat zalig zijn!' 'What a meeting in the air!!'

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 26 dec 2014 07:49

ben db bd schreef:eerstens nederig excuus aan meeliebug, ik heb wel veel over Mallan horen praten, maar ik schreef nog nooit iets over hem. Veel van mijn kinderen zijn dislekties en zullen dat wel van iemand hebben. Zeer bedankt voor uw correctie.



Dat hoeft nu ook weer niet hoor, je hebt me niets aangedaan 8)
We discussieren gewoon weer eens een keer over de leer.
En ja, waarmee je grootgebracht wordt, krijgt altijd een onevenredig grote waarde in je leven.
De groei in de GG komt van de groote geznnen, of van soortgelijke kerkgenootschappen.
Nooit komt er een bekeerling uit de wereld tot dit kerkgenootschap.
Dus dat diep doorgeleide is meer van toepassing op de leer dan wat ik de Bijbel lees over bekeerlingen.
De passieviteit en het afschuiven van eigen verantwoordelijkheid onder het mom van nederigheid begrijp ik niet.
Hij heeft de schuld weggenomen en het handschrift dat tegen ons was, weggenomen.
Iedereen kan en mag nu tot Hem komen, en iedereen die tot Hem komt zal niet verworpen worden.

Dat zijn letterlijk Zijn woorden, dus WAARHEID.
Alles wat je tegenhoudt, komt van de boze, weersta dat!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 26 dec 2014 11:01

mealybug schreef: Nooit komt er een bekeerling uit de wereld tot dit kerkgenootschap.

Een collega van mijn pa was een grote vijand van alles en iedereen wat maar enigszins christelijk was. Als iemand over het geloof ging praten, ging hij vloeken.
Hij werd ziek en het leek erop of hij ging sterven. Dat bracht een ommekeer in zijn hart.
Hij ging in verschillende kerken luisteren en kwam in de GGiN terecht uiteindelijk.
Zijn vrouw ging mee, zijn kinderen niet.
En dan is het jammer dat de gemeenteleden deze man niet met open armen en open hart ontvangen, maar lange tijd met veel reserve en achterdocht.
Dat is wel goedgekomen hoor. Ik denk dat dit komt omdat het volgens een bekend gezegde "bezomeren en bewinteren" moet.
En een vriendinnetje van mij werd verliefd op een jongen uit de GGiN, ze ging met hem mee naar de kerk en vond het er eerst verschrikkelijk (haar eigen woorden)
Ze moest zo wennen aan alles, maar de liefde trok harder, ze is met hem getrouwd en kerkt nu al weer een aantal jaren en tot volle tevredenheid.
Zomaar 2 voorbeelden, maar het bestaat, dat wil ik er maar mee zeggen. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 26 dec 2014 11:22

Chaya schreef:
Ze moest zo wennen aan alles, maar de liefde trok harder, ze is met hem getrouwd en kerkt nu al weer een aantal jaren en tot volle tevredenheid.


De liefde tot haar man, ipv de liefde tot God dus, Dewelke wij meer liefhebben dan onze partner, leert de Bijbel.
In jouw voorbeeld-geval dus niet.
Haar gevoel en geweten zeiden nee.
Of was het de heilige Geest ?
Ook in je eerste voorbeeld ging de vrouw mee.
Het lijkt me dat je als vrouw van zo iemand ook geen nee durft te zeggen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 26 dec 2014 11:46

mealybug schreef:
De liefde tot haar man, ipv de liefde tot God dus, Dewelke wij meer liefhebben dan onze partner, leert de Bijbel.

Dat gaat over een andere kwestie, nl. als je echt een keuze moet maken, vóór je man, maar tegen God.
Zij volgde haar man, dat is Bijbels!
mealybug schreef:Het lijkt me dat je als vrouw van zo iemand ook geen nee durft te zeggen.

Ja hoor, want dochters (allemaal om en nabij de 20, jongste 18) vonden die kerk helemaal niets.
Ze kwamen beide uit "de wereld" dus zij was geëmancipeerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten