Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 20 jun 2015 12:53

Calvinist schreef:Juist! Dat is ook mijn aversie tegen heel jij-daar en hun voorman.
Ze roeptoeteren alles over de gevestigde kerken, zonder enige kern van waarheid of verschrikkelijk uit zijn verband gerukt.
En zelf zijn ze zo goed ... het enige wat jij-daar in de hand heeft gewerkt is dat jongeren gaan kerkshoppen en zeer kritisch worden richting hun gewesten waar ze thuis horen. Niks tot opbouwing, eerder tot afkraking.
Ik kom niet bij jij-daar, maar volgens mij heeft die voorganger gewoon meer liefde voor mensen dan voor kerken. (en gelijk heeft ie)
Als ik de vragenrubriek lees dan geloof ik niet dat hij uit zijn nek staat te kletsen. Wees dan maar gewoon blij als jij een goeie voorganger hebt.
Deze meneer lijkt het ook te herkennen: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/227 ... em-worden/

En kritisch zijn bij wat je voorgeschoteld wordt is hartstikke oke hoor, van Paulus krijg je daarvoor een pluim op je hoed.
En waar zegt de jijdaarmeneer dat hij zelf zo goed is ... klinkt nogal venijnig! [-X
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 20 jun 2015 14:05

BladeStraight schreef:"Hij op zijn beurt was natuurlijk méér dan een slager, hij meldde met stelligheid dat hij in rechte lijn afstamde van de apostel Paulus."
Klopt dit? Of is het laster?

De man is overleden. Laat dit rusten. Dit forum is helemaal niet geschikt om een in memoriam van een dergelijke dominee te bespreken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 20 jun 2015 14:20

Chaya schreef:De man is overleden. Laat dit rusten. Dit forum is helemaal niet geschikt om een in memoriam van een dergelijke dominee te bespreken.


Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het gaat om een gezichtsbepalend persoon die er zelf ook niet wars van was ferme kritiek te hebben op bijvoorbeeld mijn eigen kerkverband, dan vind ik het geen onbeschaamdheid om toch ook serieus naar eventuele merkwaardige uitspraken van de dominee te kijken. Het gaat niet om de persoon zelf, die ongetwijfeld een kind van God was, en dat gaat ons ook helemaal niet aan, maar het kan wel gaan over mogelijke menselijke fouten en de eventuele gevolgen die daar van kunnen zijn in de Ger. Gem. in Ned.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 20 jun 2015 14:43

BladeStraight schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het gaat om een gezichtsbepalend persoon die er zelf ook niet wars van was ferme kritiek te hebben op bijvoorbeeld mijn eigen kerkverband, dan vind ik het geen onbeschaamdheid om toch ook serieus naar eventuele merkwaardige uitspraken van de dominee te kijken. Het gaat niet om de persoon zelf, die ongetwijfeld een kind van God was, en dat gaat ons ook helemaal niet aan, maar het kan wel gaan over mogelijke menselijke fouten en de eventuele gevolgen die daar van kunnen zijn in de Ger. Gem. in Ned.

Ik begrijp wel wat je bedoelt en weet dat hij op een veel te hoog voetstuk was geplaatst en dan ga je vanzelf zweven geloof ik.
"Mijn" dominee was het ook niet, maar ik vind dit forum niet de juiste plaats om e.e.a. te gaan ontrafelen, het gevaar bestaan dan weer dat het ongenuanceerde kritiek wordt, snap je? :wink:
Hoe hij is geworden is deels wel door zijn gehorigen veroorzaakt denk ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 20 jun 2015 15:09

naamloos schreef:Ik kom niet bij jij-daar, maar volgens mij heeft die voorganger gewoon meer liefde voor mensen dan voor kerken. (en gelijk heeft ie)
Als ik de vragenrubriek lees dan geloof ik niet dat hij uit zijn nek staat te kletsen. Wees dan maar gewoon blij als jij een goeie voorganger hebt.
Deze meneer lijkt het ook te herkennen: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/227 ... em-worden/

En kritisch zijn bij wat je voorgeschoteld wordt is hartstikke oke hoor, van Paulus krijg je daarvoor een pluim op je hoed.
En waar zegt de jijdaarmeneer dat hij zelf zo goed is ... klinkt nogal venijnig!


Geheel mee eens.
Vraag: waarom willen sommige mensen op dit forum niet ook de andere kant van het verhaal beluisteren?
Als xsidd eerder in dit topic deze waarschuwing plaatst

https://www.youtube.com/watch?v=T5qJEbFgz5g

En er dan reacties komen van, daar klik ik niet op, dat wil ik niet luisteren, of gelijk te zeggen, dat er gesproken wordt zonder argumenten, terwijl dit zeker niet het geval is.
Er worden bijbelse onderbouwingen in het betoog naar voren gebracht, met de praktijk samen.
Is dit de cultuur, van elkaar binnen de gemeenschap de mond snoeren, het zwijgen toebrengen van alles wat anders klinkt of hoort, of nog erger..... Het verzwijgen van de Heere Jezus en die gekruisigd, die mensen trekt, maar zeker niet jou. Terwijl de Heere Jezus in de bijbel duidelijk oproept: "Bekeert U" Deze oproep kan en mag niet genegeerd verdraaid of verzwegen worden.

Beste Chaya, beste Calvinist, beste medeformummers (wie leest, vult u naam in) verbonden in Christus Jezus die u al kende voor dat u ontsproot in de moederschoot.
Eens was ik een vreemd’ling voor God en mijn hart.
Ik kende geen schuld en ‘k gevoelde geen smart.
Ik vroeg niet: “Mijn ziele, doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?”

Al sprak daar een stem uit de heilige blaân
van ‘t Lam, met de zonden der wereld belaân,
ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk,
‘k stond blind en van verre, in mij zelven zo rijk.
Ik deed als Jeruzalems dochters weleer,
ik weend’ om de pijn van mijn lijdende Heer,
maar dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.

Maar toen mij God Geest aan mij zelf had ontdekt, toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voeld’ ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.
Toen vlucht’ ik tot Jezus.
Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet!

Mijn heil en mijn vreugd’ en mijn leven werd Hij.
Ik boog m’, en geloofd’, en mijn God sprak mij vrij!
Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis, dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf.
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af.
Nu reis ik getroost onder ‘t heiligend kruis
naar ‘t erfgoed hierboven, naar ‘t Vaderlijk huis.
Mijn Jezus geleidt mij door d’ aardse woestijn.
“Gestorven voor mij!” zal mijn zwanenzang zijn.

Zullen we samen bidden en dit alles voorleggen voor de Heere God met gevouwen handen en onze ogen gericht op Hem met behulp van de volgende link

https://www.youtube.com/watch?v=TekaIwTyuNA


Als een kind...

Laat m’ als een kind zijn, God, voor U,
een kind dat luist'ren wil.
Dan is Uw Woord zo heerlijk rijk,
het maakt mij blij en stil.
U vraagt niet dat ‘k begrijpen zal,
hoe zou dit kunnen? - Gij,
Die Schepper, God almachtig, zijt,
U vraagt gelóóf van mij.
Vertrouwend kom ik als een kind
bij Vader Die mij ziet
in Christus Jezus – ‘s Vaders Zoon -
door Wie ik stil geniet
van wat God in en door Hem geeft:
Zijn liefde rijk en wijd.
Ik dank U, Vader, eeuw'ge God,
dat Gij Zelf LIEFDE zijt.
Dit ondervind ik dan het meest
in pijn, in leed en smart.
U troost mij, laat mij als een kind
uitschreien aan Uw hart.
U droogt de tranen en ik zie
Uw aangezicht, ik leer
U Vader voor al wat U bent
te danken keer op keer.


Stg. Uit het Woord der Waarheid
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 20 jun 2015 15:54

Speedy schreef:Ongenuanceerd, zonder argumenten die overeenkomen met de werkelijkheid. En de manier waarop.

En juist dat laatste is kenmerkend voor het hele jij-daar gebeuren.


Helemaal eens met deze analyse. Hij noemt geen voorbeelden, alleen de toeleidende weg die absoluut zeker Bijbels is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 20 jun 2015 16:06

BladeStraight schreef:Ongenuanceerd, zonder argumenten die overeenkomen met de werkelijkheid. En de manier waarop.

En juist dat laatste is kenmerkend voor het hele jij-daar gebeuren.

Helemaal eens met deze analyse. Hij noemt geen voorbeelden, alleen de toeleidende weg die absoluut zeker Bijbels is.


http://www.refoweb.nl/nieuws/1268/toele ... g-bedriegt
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 20 jun 2015 16:16



Ik ben het niet helemaal eens met zijn verhaal. Het kan natuurlijk inderdaad niet zo zijn dat de toeleidende weg een voorwaarde zou zijn, of een verdienste van de mens, maar het is toch langs de kennis van de ellende dat de Heere zijn kinderen trekt. Deze weg hoeft niet lang te zijn, Koos haalt zelf Paulus aan waarbij dit 3 dagen duurde, maar het kan ook niet ontkent worden dat de gewone weg van de Heere is via de kennis van de eigen verlorenheid tot Christus te leiden. Natuurlijk is de Heere vrij en past het ons niet om andere mensen te gaan beoordelen, maar ik vind Koos de Jong veel te kort door de bocht door dit Bijbelse stuk zomaar weg te gooien. Bovendien vind ik zijn beschrijving van de GGiN als een sekte belachelijk. Hij stelt dat hij grof mag zijn en "niet politiek correct" hoeft te zijn want Jezus en Paulus hadden ook ferme woorden. Daarmee plaatst hij zichzelf in de positie van onze Heiland en van een bijzonder begenadigd apostel, die ook in een heel andere tijd en met heel andere geschilpunten te maken hadden en dat vind ik absoluut geen pas hebben.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Speedy » 20 jun 2015 16:19




Voordat jij rucksigtlos iets zomaar hier neerzet, verdiep je er eens in. Met zo'n anti-termen houding kom je nergens mee. En dat heb ik gelijk ook tegen dat hele gebeuren. De toeleidende-weg is gewoon een normaal begrip en term binnen de theologie. En die wordt hier neergezet of het onbijbels zou zijn.

Een predikant die dat op een Bijbelse lijn hanteert, is nu al een paar keer door zijn catechisanten er HARD op aangesproken vanwege deze lezing. De predikant heeft vervolgens het in de catechisatielessen verwerkt en er ook in de prediking aandacht aan besteed. En tja, opeens bleek het toch heel anders te zijn.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 21 jun 2015 10:57

Speedy schreef:Een predikant die dat op een Bijbelse lijn hanteert, is nu al een paar keer door zijn catechisanten er HARD op aangesproken vanwege deze lezing.
Volgens mij wordt de jijdaarmeneer ook HARD aangepakt door zijn tegenstanders.
Wie aan de weg timmert moet kritiek kunnen verdragen, dus dat eenzijdige meeleven vind ik wat hypocriet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 21 jun 2015 15:55

Speedy schreef:

De toeleidende-weg is gewoon een normaal begrip en term binnen de theologie.

En tja, opeens bleek het toch heel anders te zijn.


onder de toeleidende weg is maar één Toeleidende Weg te bedenken.
De Heere Jezus zegt zelf "Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij"
Dit is slechts de enigste (toeleidende) Weg tot de Heere God

Afbeelding

Als klein meisje zong Janneke Slagter het volgende lied, de wat ouderen forummers onder ons zullen het vast nog wel kennen en kunnen herinneren en de tekst is vertroostend temidden in de verwarrende wereld waarin we leven momenteel.

De oproep van de Heere kunnen en mogen we nooit negeren. De oproep "Bekeert U"
Durft u hiertegen nee te zeggen? Nee zeggen tegen de almachtige God en Vader?
Of misschien erger, durft u deze oproep te negeren, of weg te wuiven met allelei eigen bedenksels, dat het niet voor jou is, dat lijkt vroom, maar is hoogmoedig, hoe durft u, nee te zeggen tegen de almachtige God.
Komt tot Hem, in alle nederigheid,
Zijn Liefde zocht mij, zoekt u , zoekt jou teder (u leest het goed, teder, het is teer, zeer teer, maar Hét is er! Reden tot diepe diepe Dankbaarheid), Hij riep mij dag en nacht

https://www.youtube.com/watch?v=5FybZM6fa3o

Zijn Liefde zocht mij teder, Hij riep mij dag en nacht
Hij vond en trok mij weder
uit duivels zonde macht
Hij legde me op Zijn schouders neer
en bracht mij tot de kudde weer
Ja Zijn Liefde zocht mij
Ja Zijn bloed dat kocht mij
Door genade ben ik een kind van God

Hij reinigde mijn wonden
Hij stilde al mijn pijn
Zodat nu al mijn zonden
door Hem gewassen zijn
k heb vree en blijdschap in mijn hart
want Zijn Liefde zocht mij
en Zijn bloed dat kocht mij
door genade ben ik een kind van God

Nu is Hij weer verrezen
en zit aan s Vaders zij
Zijn naam zij lofgeprezen
Daar bid Hij thans voor mij
vanwaar de Kracht van het Bloed
voor satans macht behoed.
Ja Zijn Liefde zocht mij
Ja Zijn bloed dat kocht mij
Door genade ben ik een kind van God
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 jun 2015 22:56

BladeStraight schreef:"Hij op zijn beurt was natuurlijk méér dan een slager, hij meldde met stelligheid dat hij in rechte lijn afstamde van de apostel Paulus."

Klopt dit? Of is het laster?

Kan iemand dit nog bevestigen of ontkennen?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor elbert » 22 jun 2015 07:01

In rechte lijn afstammen van Paulus is nogal lastig als je het via de natuurlijke weg bekijkt, want Paulus had geen vrouw en kinderen en dus geen nageslacht.
Het zal er wel om gaan dat een predikant vindt dat hij geheel in de lijn van Paulus preekt, maar dat is een open deur, want dat vindt elke prediker die bijbelgetrouw wil zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor StillAwake » 22 jun 2015 07:08

elbert schreef:In rechte lijn afstammen van Paulus is nogal lastig als je het via de natuurlijke weg bekijkt, want Paulus had geen vrouw en kinderen en dus geen nageslacht.
Het zal er wel om gaan dat een predikant vindt dat hij geheel in de lijn van Paulus preekt, maar dat is een open deur, want dat vindt elke prediker die bijbelgetrouw wil zijn.

Toch meld Paulus in één van zijn brieven dat Onésimus zijn zoon is.
Ik weet dat dat vaak vergeestelijkt wordt, maar ik kan me dat niet zo goed voorstellen. Paulus probeert meestal de eer van zijn daden niet op zichzelf persoonlijk te betrekken.
Als je dit gaat vergeestelijken doet hij dat dus wel..
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor elbert » 22 jun 2015 08:15

StillAwake schreef:Toch meld Paulus in één van zijn brieven dat Onésimus zijn zoon is.
Onésimus was een weggelopen slaaf. Daarvan zei Paulus dat hij hem in zijn banden (gevangenschap) heeft verwekt (Fil. 10). Dat kan niet anders dan geestelijk bedoeld zijn. Paulus noemt Timotheus nl. ook zijn zoon, waarvan we zeker weten dat hij niet zijn natuurlijke zoon was (Hand. 16:1). En hij noemt Titus ook zijn zoon (Tit. 1:3). Dus Paulus heeft tenminste 3 geestelijke zonen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten