Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Speedy » 24 nov 2015 21:51

En je ziet het Dies, dat er instemmend om de laster wordt gelachen door personen die geen snars verstand hebben van de GGiN.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dies » 24 nov 2015 22:06

benefietdiner schreef:Dat heeft hij ook niet beweerd! Puur onzin.

Het valt volgens mij niet te ontkennen dat er een zekere legendevorming plaatsvindt rond ds. Mallan. En dat gaat niet om buiten de manier waarop binnen het kerkverband van de GGiN gepraat wordt over ds. Mallan. Ds. Mallan was binnen zijn kerkverband iemand van uitzonderlijk geestelijk formaat, hoe ik daar als buitenstaander ook over mag denken. Zo'n klimaat is binnen een bevindelijk gereformeerd kerkverband uiterst geschikt voor het ontstaan van legendevorming. De analyse in dagblad Trouw door Van Lieburg en Van der Meiden is in dat opzicht bepaald geen onzin.

benefietdiner schreef:Wel heeft wijlen prominente predikanten Ds. F. Mallan uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (en ook Steenblok) beweerd dat God alleen de uitverkorenen echt liefhebben. Volgens Mallan moest je zo de tekst uit Johannes 3 vers 16 uitleggen, dat God Zijn Zoon alleen gezonden heeft voor de uitverkorenen wereld.

In tegenstelling tot beweringen die behoren tot de legendevorming is het theologische gedachtengoed van dr. C. Steenblok en ds. F. Mallan is gewoon te verifiëren. Al hecht ik dan wel aan een wetenschappelijke afstand waarbij ook kritiek mogelijk is. Boeken als die van drs. P.L. Rouwendal bijvoorbeeld.

benefietdiner schreef:Heel vaak spreken ze in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland over de uiterlijke en innerlijke roeping. God zou uiterlijk weliswaar alle mensen roepen, maar 'innerlijk' alleen diegenen die Hij van eeuwigheid heeft uitverkoren.

Dergelijke terminologie is niet uitzonderlijk binnen de brede gereformeerde gezindte. Ook klassieke bonders spraken van tweeërlei kinderen des verbonds. Bij niet weinig bonders ook een aanleiding om verstrikt te raken tussen verkiezingsdenken en verbondsdenken.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor benefietdiner » 24 nov 2015 22:09

Ds. F. Mallan had een speciale vorm van prediking, die er in streng reformatorische kringen op wordt nagehouden. Ik doel op de on-Bijbelse 'standenleer', die tot dogmatiek is verheven. De essentie van deze leer is moeilijk onder woorden te brengen, maar het uitgangspunt is dat de genade niet zomaar vrij voor ieder die zich christen noemt verkrijgbaar is. Als zondaar moet je verschillende stadia (standen) doorlopen, voordat je uitverkoren wordt en de genade je ten deel kan vallen. Je moet 'kruispuntervaringen' opdoen bijvoorbeeld: met Christus kerstmis gevierd hebben en pasen en met hem opgestaan zijn, wat dat ook mag betekenen. Maar voordat je die stadia kunt doorlopen, moet je vooral eerst lang en diep onder je zonden gebukt gaan.
Ook de zogenoemde ‘rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie’ staat hoog aangeschreven.

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dies » 24 nov 2015 22:24

Speedy schreef:Zie http://www.digibron.nl/search/detail/00 ... terzijde/2
En je ziet het Dies, dat er instemmend om de laster wordt gelachen door personen die geen snars verstand hebben van de GGiN.

Inderdaad bedoel ik zo'n type verklaring, van iemand als L.M.P. Scholten. Dat maakt dus alles duidelijk. Inderdaad moet hier dus sprake zijn van legendevorming.

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dies » 24 nov 2015 23:02

benefietdiner schreef:Ds. F. Mallan had een speciale vorm van prediking, die er in streng reformatorische kringen op wordt nagehouden. Ik doel op de on-Bijbelse 'standenleer', die tot dogmatiek is verheven. De essentie van deze leer is moeilijk onder woorden te brengen, maar het uitgangspunt is dat de genade niet zomaar vrij voor ieder die zich christen noemt verkrijgbaar is. Als zondaar moet je verschillende stadia (standen) doorlopen, voordat je uitverkoren wordt en de genade je ten deel kan vallen. Je moet 'kruispuntervaringen' opdoen bijvoorbeeld: met Christus kerstmis gevierd hebben en pasen en met hem opgestaan zijn, wat dat ook mag betekenen. Maar voordat je die stadia kunt doorlopen, moet je vooral eerst lang en diep onder je zonden gebukt gaan.
Ook de zogenoemde ‘rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie’ staat hoog aangeschreven.

Ik kan hier niet zoveel mee. In kerk- dogmahistorische zin dan. Ik heb de indruk dat er in de discussie heel veel frustratie wordt afgewenteld op de GGiN. Dat komt natuurlijk omdat dit het meest rechtse bevindelijk gereformeerde kerkgenootschap is. Dat helpt dan om de dogmatische scheefgroei in andere kerken (de kerk waar jezelf deel van uitmaakt) toe te dekken. Ik denk dan maar aan de gereformeerde bond en de confessionele vereniging binnen de PKN. Destijds maakten deze modaliteiten deel uit van de Nederlands Hervormde Kerk. De gereformeerde bond maakte zoiets als een paradigmawisseling mee rond de jaren '50 en '60 in de vorige eeuw. Sindsdien is de verbondsmatige stroming binnen de GB gegroeid ten koste van de bevindelijk gereformeerde stroming. En nu maakt de GB weer een paradigmawisseling mee.
Dat neemt niet weg dat ik binnen mijn eigen PKN, in een confessionele gemeente, nog steeds mensen tegen kom die in de knoop zitten met dilemma's die hier eenzijdig aan de GGiN worden toegeschreven. Laat staan dat dit in heel veel andere gemeenten binnen de PKN, meer in de lijn met de GB ook nog steeds het geval is.
Laatst gewijzigd door Dies op 24 nov 2015 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 nov 2015 23:35

Wat was er verkeerd aan mijn reactie?
Mallan zou bij het leven al een heilige zijn.
We zijn toch allemaal heiligen? Staat in de bijbel hoor.

@Chaya,
Ik zeg niets negatiefs, ik haal aan wat Mallan zelf genoemd heeft.
Ik ben heus niet alleen kritisch naar reformatorische kerken toe.
De evangelische/pinksterkant kan er ook van langs krijgen, alleen worden zulke kerken niet besproken op het forum.
Ik zou zeggen open een topic en ik geef mijn mening.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Speedy » 24 nov 2015 23:42

Anoniem_89 schreef:Wat was er verkeerd aan mijn reactie?
Mallan zou bij het leven al een heilige zijn.
We zijn toch allemaal heiligen? Staat in de bijbel hoor.

@Chaya,
Ik zeg niets negatiefs, ik haal aan wat Mallan zelf genoemd heeft.
Ik ben heus niet alleen kritisch naar reformatorische kerken toe.
De evangelische/pinksterkant kan er ook van langs krijgen, alleen worden zulke kerken niet besproken op het forum.
Ik zou zeggen open een topic en ik geef mijn mening.


Waar haal jij het vandaan dat ds Mallan dat gezegd heeft? Dat baseer je op dat slechte artikel van Trouw en ds Roos laat duidelijk zien hoe het in elkaar zit. Kortom de lasterpraat van het artikel dat praat jij na ...
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 nov 2015 23:51

Ik meende het nog gelezen te hebben op refdag.nl
Heb het niet kunnen vinden, excuses. Ik neem mijn woorden terug.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 26 dec 2015 21:36

benefietdiner schreef:Ds. F. Mallan had een speciale vorm van prediking, die er in streng reformatorische kringen op wordt nagehouden. Ik doel op de on-Bijbelse 'standenleer', die tot dogmatiek is verheven. De essentie van deze leer is moeilijk onder woorden te brengen, maar het uitgangspunt is dat de genade niet zomaar vrij voor ieder die zich christen noemt verkrijgbaar is. Als zondaar moet je verschillende stadia (standen) doorlopen, voordat je uitverkoren wordt en de genade je ten deel kan vallen. Je moet 'kruispuntervaringen' opdoen bijvoorbeeld: met Christus kerstmis gevierd hebben en pasen en met hem opgestaan zijn, wat dat ook mag betekenen. Maar voordat je die stadia kunt doorlopen, moet je vooral eerst lang en diep onder je zonden gebukt gaan.
Ook de zogenoemde ‘rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie’ staat hoog aangeschreven.


Een slechtere uitleg van de standenleer heb ik zelden gehoord. Dit lijkt me een geval klok en klepel. De standenleer zoals die wordt bedoeld is dat een christen wedergeboren wordt door het werk van de Heilige Geest, dit is een proces en het is niet zo dat zo een christen al meteen juichend Jezus aanneemt (dit kan wel, maar is meestal niet zo). Eerst krijgt zo'n christen een "mishagen aan zichzelf" en leert te vluchten naar Christus. Wat de standenleer eigenlijk zegt is dat dit vluchten naar Christus, in een waar maar zwak geloof, al het begin van het geloof is, ook al hoeft zo'n christen dit niet zelf zo te zien, maar is het vaak juist zo dat zo'n christen met zichzelf geen raad weet en veel zijn eigen onwaardigheid leert zien (ook hier zijn gradaties in). Uiteindelijk zal dit altijd leiden tot een gelovig aannemen van Christus als persoonlijke zaligmaker. In de standenleer is dit dus eigenlijk een volgende stap, terwijl het uiteraard onderdeel moet en zal zijn van het proces van de wedergeboorte.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor benefietdiner » 20 jan 2018 22:05

Wat is er aan de hand in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland te Opheusden?

In het kerkblad van deze gemeente 'De Wachter Sions' stond vermeld:

Er zijn zorgen ontstaan in de gemeente Opheusden. Deze betreffen de verhouding tussen onze herder en leraar ds. A. van Voorden en de kerkenraad. Dit heeft er toe geleid dat de kerkenraad in overleg met ds. A. van Voorden heeft besloten tot een rustperiode, waarin de dominee geen ambtelijk werk zal verrichten. Dit geldt zowel voor de eigen gemeente als daarbuiten. Het betekent dat alle afgesproken preekbeurten van ds. Van Voorden voorlopig vervallen. De Heere gedenke onze dominee en zijn gezin in deze moeilijke weg, die niet alleen hen, maat ook onze gemeente en ons als kerkenraad veel verdriet doet.

Kerkenraad van Opheusden.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Race406 » 20 jan 2018 22:28

Het is niet het kerkblad van Opheusden, maar het landelijke blad.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten