Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Boekenlezer » 20 nov 2015 18:14

Spreeuw schreef:De geschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland is beschreven in twee delen. In de boeken komen alle gemeenten van dit kerkverband aan de orde, ook de opgeheven gemeenten hiervan. De boeken zijn alleen online verkrijgbaar. De opbrengst komt ten goede aan het nieuwe kerkgebouw van de Ger. Gem. in Ned. in IJsselmuiden.

Zie: http://degeschiedenisvandeggin.nl/beste ... arheid-aan

Daar heb ik ook wat over vernomen, ja. In het RD van gisteren stond er een artikel in verband hiermee, een interview met de auteur, als ik me goed herinner. Het staat ook op internet, zie hier.
Het is nogal wat, zo'n boekwerk over een kerkverband! Volgens mij zijn er niet veel kerkverbanden waarover zoiets verschijnt.
Wel een beetje veel van het goede, zoiets als dit.

Dit prachtige naslagwerk mag in geen enkele boekenkast ontbreken! Wordt dan toch een beetje een probleem, als dit er ook absoluut bij moet. Ik kan al mijn boeken namelijk al niet goed kwijt in mijn boekenkasten. :ddd En als het in geen enkele boekenkast mag ontbreken... ik heb 4 boekenkasten in mijn woonkamer staan, dus dan moet ik het ook nog eens in viervoud aanschaffen! :-k

Vanaf 28 november verkrijgbaar: een unieke, full colour uitgave van De Geschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Ai, dat verwacht je toch niet uit die hoek, dergelijk Engels taalgebruik. Een teken dat ook daar de secularisatie toeslaat. :( :wink:

Niet via de boekhandel verkrijgbaar. Dat is nou weer jammer. In een boekenwinkel kun je tenminste nog iets bekijken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 20 nov 2015 19:39

Boekenlezer schreef:Het is nogal wat, zo'n boekwerk over een kerkverband! Volgens mij zijn er niet veel kerkverbanden waarover zoiets verschijnt.
Wel een beetje veel van het goede, zoiets als dit.

Dit prachtige naslagwerk mag in geen enkele boekenkast ontbreken! Wordt dan toch een beetje een probleem, als dit er ook absoluut bij moet. Ik kan al mijn boeken namelijk al niet goed kwijt in mijn boekenkasten. :ddd En als het in geen enkele boekenkast mag ontbreken... ik heb 4 boekenkasten in mijn woonkamer staan, dus dan moet ik het ook nog eens in viervoud aanschaffen! :-k

Vanaf 28 november verkrijgbaar: een unieke, full colour uitgave van De Geschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Ai, dat verwacht je toch niet uit die hoek, dergelijk Engels taalgebruik. Een teken dat ook daar de secularisatie toeslaat. :( :wink:

Niet via de boekhandel verkrijgbaar. Dat is nou weer jammer. In een boekenwinkel kun je tenminste nog iets bekijken.


Ik vind het best opvallend dat dit kerkverband met zo'n lijvige serie komt over de geschiedenis van haar gemeenten! Veel gemeenteleden die tot dit kerkverband behoren zijn ietwat gesloten en willen dat er nauwelijks iets van hun gemeente in de buitenwereld openbaar komt of vermenigvuldigd wordt. Maar ik ga deze serie wel kopen denk ik. Ik lees graag kerkgeschiedenis, zeker onbekende kerkgeschiedenis.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Boekenlezer » 20 nov 2015 21:08

De Gereformeerde Gemeenten in Nederland staan bekend als een kerkverband, dat sterk de nadruk op de uitverkiezing legt. Dat wordt doorgaans negatief beoordeeld, en velen spreken maar liever niet over dat leerstuk. Alsof uitverkiezing vooral uitsluiting zou betekenen. Als reformatorisch christen een beetje bang voor het leerstuk, omdat het vaak niet juist wordt toegepast. Of als evangelisch christen het ontkennen door arminianisme. Maar de leer van de uitverkiezing is juist een heel mooi leerstuk! Het betekent dat God zondaren, die in zichzelf totaal verloren liggen, nog wil verkiezen! Zonder die uitverkiezing nou namelijk iedereen verloren gaan! De uitverkiezing schept geen onmogelijkheid. Die is er namelijk standaard al, ook zonder uitverkiezing. Het is echt niet zo dat wij door de uitverkiezing te ontkennen of er minder over te spreken, meer klaar kunnen spelen m.b.t. onze zaligheid. Wij liggen van onszelf midden in de dood, maar dankzij de uitverkiezing is er perspectief op redding voor verloren zondaren!

Omdat toch best wel wat heb met een bevindelijk geloofsleven, en omdat de leer van de uitverkiezing voor mij persoonlijk ook veel betekent, kan een kerkverband als de Gereformeerde Gemeenten in Nederland mij best wel interesseren. Ik zal het niet met alles eens zijn wat daar gebeurt en gezegd wordt. Ik zie mijzelf er ook geen lid van worden. Maar een vorm van geïnteresseerde belangstelling heb ik er wel voor. Want er zal ook best wel heel wat moois gezegd worden aldaar. Sterker nog, ik weet mij ook best wel mooie uitspraken te herinneren van bijvoorbeeld ds. F. Mallan, die ik heel herkenbaar vond. Bijvoorbeeld over aanvechtingen.
Met het zojuist genoemde heb ik eigenlijk ook een beetje mijn dubbele verhouding geschetst die ik met bevindelijkheid heb. Enerzijds is het heel positief, omdat het een zeer diepe geloofservaring kan geven. Anderszijds zie je in de praktijk ook veel dingen misgaan, zoals een groot gemis aan geloofszekerheid bij veel mensen ('het zal voor mij wel niet kunnen').

Wat betreft de uitverkiezing kan ik verwijzen naar dit artikel: Philip Ryken: Uitverkiezing oneerlijk? Nee, niets is zo rechtvaardig
Dat is nou helemaal de toon waarin ik me herken!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 23 nov 2015 08:19

Spreeuw schreef:De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) vormen een kerkverband, met 49 gemeenten in Nederland en 4 gemeenten in Noord-Afrika.

mealybug schreef:Misschien bedoel je Noord Amerika?
Of Zuid Afrika?
Ik geloof dat er hier 1 zo'n gemeente is, die nog steeds predikt dat de zwarten de vervloekte afstammelingen zijn van Cham.
Totaal verwerpelijke sekte dus.
Nooit begrepen dat ze samen door 1 deur konden en kunnen met de GG, want Calvinisme en hypercalvinisme hebben niets met elkaar gemeen.


Ja, inderdaad bedoel ik Noord-Amerika... Voor de goede orde heb ik dit verbeterd in mijn openingspost van dit topic...

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 nov 2015 10:00

Welke gemeente is dat dan?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 23 nov 2015 10:09

Anoniem_89 schreef:Welke gemeente is dat dan?


Chilliwack (Canada), Monarch (Canada), Otterville (Canada), Prospect Park (VS).

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 nov 2015 20:30

Spreeuw schreef:Chilliwack (Canada), Monarch (Canada), Otterville (Canada), Prospect Park (VS).

Bedankt voor je reactie, stel ik erg op prijs!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 24 nov 2015 14:39

Boekenlezer schreef:De Gereformeerde Gemeenten in Nederland staan bekend als een kerkverband, dat sterk de nadruk op de uitverkiezing legt. Dat wordt doorgaans negatief beoordeeld, en velen spreken maar liever niet over dat leerstuk. Alsof uitverkiezing vooral uitsluiting zou betekenen. Als reformatorisch christen een beetje bang voor het leerstuk, omdat het vaak niet juist wordt toegepast. Of als evangelisch christen het ontkennen door arminianisme. Maar de leer van de uitverkiezing is juist een heel mooi leerstuk! Het betekent dat God zondaren, die in zichzelf totaal verloren liggen, nog wil verkiezen! Zonder die uitverkiezing nou namelijk iedereen verloren gaan! De uitverkiezing schept geen onmogelijkheid. Die is er namelijk standaard al, ook zonder uitverkiezing. Het is echt niet zo dat wij door de uitverkiezing te ontkennen of er minder over te spreken, meer klaar kunnen spelen m.b.t. onze zaligheid. Wij liggen van onszelf midden in de dood, maar dankzij de uitverkiezing is er perspectief op redding voor verloren zondaren!

Omdat toch best wel wat heb met een bevindelijk geloofsleven, en omdat de leer van de uitverkiezing voor mij persoonlijk ook veel betekent, kan een kerkverband als de Gereformeerde Gemeenten in Nederland mij best wel interesseren. Ik zal het niet met alles eens zijn wat daar gebeurt en gezegd wordt. Ik zie mijzelf er ook geen lid van worden. Maar een vorm van geïnteresseerde belangstelling heb ik er wel voor. Want er zal ook best wel heel wat moois gezegd worden aldaar. Sterker nog, ik weet mij ook best wel mooie uitspraken te herinneren van bijvoorbeeld ds. F. Mallan, die ik heel herkenbaar vond. Bijvoorbeeld over aanvechtingen.
Met het zojuist genoemde heb ik eigenlijk ook een beetje mijn dubbele verhouding geschetst die ik met bevindelijkheid heb. Enerzijds is het heel positief, omdat het een zeer diepe geloofservaring kan geven. Anderszijds zie je in de praktijk ook veel dingen misgaan, zoals een groot gemis aan geloofszekerheid bij veel mensen ('het zal voor mij wel niet kunnen').

Wat betreft de uitverkiezing kan ik verwijzen naar dit artikel: Philip Ryken: Uitverkiezing oneerlijk? Nee, niets is zo rechtvaardig
Dat is nou helemaal de toon waarin ik me herken!

Mooi Boekenlezer, bedankt voor de link.
Met name deze zin:Als je wilt weten welke plaats het geheimenis van de uitverkiezing in je eigen leven inneemt, ga dan de weg langs het kruis en het lege graf. Kies niet voor de route langs het verborgen besluit van God, genomen in de eeuwigheid.”

Ik heb ook een link voor jou: http://www.christenen.net/uitverkiezing-predestinatie
waarin bijvoorbeeld de enkelvoudige (Luther) en de dubbelvoudige (Calvijn) predestinatie wordt uitgelegd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 nov 2015 17:52

* geknipt door moderator: hier is sprake van smaad c.q. laster. Omdat het onderstaande in de posts hieronder met bronvermelding weersproken wordt, laat ik deze bewering hier staan. *

'hij (Mallan zelf dus) meldde met stelligheid dat hij in rechte lijn afstamde van de apostel Paulus.'

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dies » 24 nov 2015 20:19

anoniem_89 schreef:'hij (Mallan zelf dus) meldde met stelligheid dat hij in rechte lijn afstamde van de apostel Paulus.'

Ik heb gelezen dat hij dat zou hebben beweerd. Hoewel ik me dat moeilijk kan voorstellen. Als het waar dat ds. Mallan dit zelf heeft beweerd dan diskwalificeerde hij daarmee zijn eigen schriftkennis: Paulus was immers ongehuwd. Of hij bedoelde dat Paulus ooit in zonde moet zijn gevallen door als ongehuwde een kind te verwekken?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 24 nov 2015 20:29

Anoniem_89 schreef:* geknipt door moderator: hier is sprake van smaad c.q. laster. Omdat het onderstaande in de posts hieronder met bronvermelding weersproken wordt, laat ik deze bewering hier staan. *

'hij (Mallan zelf dus) meldde met stelligheid dat hij in rechte lijn afstamde van de apostel Paulus.'

Dat jij nog geen ban gekregen hebt zeg.
Kun jij alleen maar negatief posten?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Speedy » 24 nov 2015 20:30

Dies schreef:Ik heb gelezen dat hij dat zou hebben beweerd. Hoewel ik me dat moeilijk kan voorstellen. Als het waar dat ds. Mallan dit zelf heeft beweerd dan diskwalificeerde hij daarmee zijn eigen schriftkennis: Paulus was immers ongehuwd. Of hij bedoelde dat Paulus ooit in zonde moet zijn gevallen door als ongehuwde een kind te verwekken?

Dies, ds Mallan heeft dat helemaal niet gezegd. Dit is in de wereld gebracht door anti-mallan figuren en grif overgenomen door diverse kranten/bladen en je ziet het ook nu gaat het er weer in als zoete koek.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Dies » 24 nov 2015 20:57

Speedy schreef:Dies, ds Mallan heeft dat helemaal niet gezegd. Dit is in de wereld gebracht door anti-mallan figuren en grif overgenomen door diverse kranten/bladen en je ziet het ook nu gaat het er weer in als zoete koek.

Bestaat er een officiële verklaring vanuit bijvoorbeeld de synode van de GGiN dat dit niet door ds. Mallan is gezegd? Dat lijkt me dan wel hard nodig want er bestaan nog meer apocriefe verhalen over ds. Mallan. Ds. Jochem Roos zou namelijk beweerd hebben dat ds. Mallan fungeert als scherprechter naast Christus. Dit lees ik namelijk in dagblad Trouw 4-9-2010: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... -was.dhtml

Nog veel krasser maakte de dienstdoende predikant Jochum Roos het, toen hij tijdens de uitvaart sprak over de postume rol die aan de ’vader van het kerkverband’ toekwam. Hij zou met Christus over iedere eeuwige bestemming oordelen. Is de paus nog formeel de plaatsbekleder van Christus op aarde, hier werd Mallan de scherprechter naast Christus. Een rol die Mallan, wist Roos, zonder hartzeer voor de zeer velen die hij naar de hel zou verwijzen, zal vervullen.


Ik kan het me niet voorstellen dat ds. Roos dit zo heeft beweerd. En ik kan me dan ook niet voorstellen dat dergelijke beweringen zomaar passeren zonder een officieel weerwoord van de GGiN.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor benefietdiner » 24 nov 2015 21:39

Dies schreef:Ik kan het me niet voorstellen dat ds. Roos dit zo heeft beweerd. En ik kan me dan ook niet voorstellen dat dergelijke beweringen zomaar passeren zonder een officieel weerwoord van de GGiN.

Dat heeft hij ook niet beweerd! Puur onzin.
Wel heeft wijlen prominente predikanten Ds. F. Mallan uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (en ook Steenblok) beweerd dat God alleen de uitverkorenen echt liefhebben. Volgens Mallan moest je zo de tekst uit Johannes 3 vers 16 uitleggen, dat God Zijn Zoon alleen gezonden heeft voor de uitverkorenen wereld.

Heel vaak spreken ze in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland over de uiterlijke en innerlijke roeping. God zou uiterlijk weliswaar alle mensen roepen, maar 'innerlijk' alleen diegenen die Hij van eeuwigheid heeft uitverkoren.

Bron: Rik Valkenburg “Wat wij geloven”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Speedy » 24 nov 2015 21:48

Dies schreef:Ik kan het me niet voorstellen dat ds. Roos dit zo heeft beweerd. En ik kan me dan ook niet voorstellen dat dergelijke beweringen zomaar passeren zonder een officieel weerwoord van de GGiN.


Zie http://www.digibron.nl/search/detail/00 ... terzijde/2
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten