Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 22 dec 2014 15:16

De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) vormen een kerkgenootschap met momenteel 48 gemeenten in Nederland, 4 gemeenten in Noord-Amerika en 1 gemeente in Zuid-Afrika. Het kerkverband telt ongeveer 26.000 leden. Barneveld en Opheusden zijn de grootste gemeenten, met elk meer dan 3000 leden. Het kerkverband is in 1953 ontstaan uit een afsplitsing van de Gereformeerde Gemeenten (GG). De GG zien het aanbod van genade breder dan de GGiN. De GG zijn van mening dat het aanbod van genade geldt voor alle hoorders van het evangelie van Christus. De GGiN echter zijn van mening dat het aanbod van genade alleen uitgaat aan de uitverkorenen.

Hier is een lijst van alle gemeenten van de GGiN: http://ggin.webklik.nl/page/gemeenten
Het landelijk orgaan van de GGiN heet "De Wachter Sions".

De GGiN behoren tot de bevindelijk gereformeerden en worden vaak gezien als het meest streng-orthodoxe kerkgenootschap van Nederland. Naast het verbod op televisiebezit en open Internet, mag een man geen snor of baard hebben, omdat dit als ijdelheid gezien wordt. In kerkdiensten van de GGiN wordt gelezen uit de Statenvertaling en iso-ritmisch gezongen uit de psalmberijming van 1773. In 10 gemeenten, alle in Zeeland, wordt niet uit de psalmberijming van 1773 gezongen, maar uit de psalmberijming van Petrus Datheen. Vanwege het geringe aantal predikanten wordt in veel kerkdiensten van de GGiN een preek gelezen. De GGiN tellen op dit moment 6 predikanten, die allen aan een gemeente verbonden zijn. Ook in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN) wordt gelezen uit de Statenvertaling en iso-ritmisch gezongen uit de psalmberijming van 1773. Net als in de GGiN wordt in een aantal OGGiN-gemeenten niet uit de psalmberijming van 1773 gezongen, maar uit die van Petrus Datheen. Het gaat om 14 OGGiN-gemeenten, waarvan 7 in Zeeland. Vanwege het geringe aantal predikanten binnen de OGGiN worden ook in de OGGiN veel leesdiensten gehouden.

Vragen:
- Zijn de GGiN alleen het ware kerkgenootschap op aarde?
- Hebben de GGiN gelijk met hun standpunt over het aanbod van genade?
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 02 dec 2015 19:09, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 22 dec 2014 15:38

Je hebt ook nog de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland?
Wat staat deze kerk gemeenschap precies voor (tov GGIN)

Het is en het blijft de Heere Jezus Christus en die Gekruisigd.

Micha 7 vers 18 en 19 schreef:18 Wie is een God gelijk Gij, Die de ongerechtigheid vergeeft, en de overtreding van het overblijfsel Zijner erfenis voorbij gaat? Hij houdt Zijn toorn niet in eeuwigheid; want Hij heeft lust aan goedertierenheid.

19 Hij zal Zich onzer weder ontfermen; Hij zal onze ongerechtigheden dempen; ja, Gij zult al hun zonden in de diepten der zee werpen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 22 dec 2014 15:45

Spreeuw schreef:De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) vormen een kerkverband, met 49 gemeenten in Nederland en 4 gemeenten in Noord-Afrika.

Misschien bedoel je Noord Amerika?
Of Zuid Afrika?
Ik geloof dat er hier 1 zo'n gemeente is, die nog steeds predikt dat de zwarten de vervloekte afstammelingen zijn van Cham.
Totaal verwerpelijke sekte dus.
Nooit begrepen dat ze samen door 1 deur konden en kunnen met de GG, want Calvinisme en hypercalvinisme hebben niets met elkaar gemeen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 22 dec 2014 15:55

Ik was van plan eens bij een Ger Gem in Ned. te gaan kerken, om het verschil te zien tussen onze kerk (Synodaal) een hen. Maar ik begrijp dat ik dan mijn baard moet afscheren...

Ik heb weleens gehoord dat in een van die kerken geadopteerde zwarte kinderen niet gedoopt mochten worden omdat ze zwart zijn. Maar dat heb ik nooit echt uit de eerste hand gehoord, wel is duidelijk dat er soms dingen zijn die mij niet helemaal bijbels in de oren klinken.

Maar ook in de Ger. Gem. heb je een zware flank, die soms wat fatalistische neigingen hebben vrees ik (Genemuiden, Urk en ook sommige gemeenten in Zeeland). Wat dat betreft snap ik wel dat er gesprekken tussen de beide kerkgenootschappen zijn. Al vrees ik wel voor een scheuring, mocht men ooit weer samengaan.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor lekkerbek » 22 dec 2014 19:17

Sorry Spreeuw, maar heb je nu echt niets anders te doen?
Lees het nog eens door wat je schrijft:
"Ik heb wel eens gehoord dat...."
Ga eerst eens na bij de betreffende gemeente of dit klopt, zo ja dan weet je dat, zo nee, dan weet je dat ook. Klaar!
En dan wat vind je van...... wat maakt het nu uit wat wij vinden? Als je er achter staat wat hun leren, dan sluit je je bij dat kerkverband aan. Zo niet, dan niet. Zo simpel is het.
Sorry hoor......ik word een beetje moe van al die topics.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 22 dec 2014 20:26

Spreeuw schreef:
Ik heb weleens gehoord dat GGiN zelf van mening zijn dat zij alleen het ware kerkgenootschap op aarde zijn. Klopt dit?

Nee, dit klopt niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 22 dec 2014 20:51

http://whttp://www.digibron.nl/search/d ... ag-juli/10

Heiligenverering en "de zuivere leer".

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... land.dhtml

Klaarblijkelijk had die ramp toch niet zo veel indruk gemaakt, want nog in hetzelfde jaar vond er weer een grote onbijbelse scheuring plaats.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor ben db bd » 22 dec 2014 21:53

o wat zie ik weer een hoop kansen om lekker de draak te kunnen steken met wat ik hierboven lees.
Maar dat mag niet geloof ik, dus dan maar weer enkel bloedserieus:
De GG zien het aanbod van genade breder dan de GGiN. De GG zijn van mening dat het aanbod van genade geldt voor alle hoorders van het evangelie van Christus. De GGiN echter zijn van mening dat het aanbod van genade alleen uitgaat aan de uitverkorenen.

Nou denk ik dat ze allebei gelijk hebben als ze mij vergunnen om één woord te wijzigen. Zouden ze als ik dat zeg weer gebroederlijk in den Heere verder gaan met malkander, of zijn daar de ego's véél te groot voor?? (de schuld ligt immers nooit bij de goede Gever, maar bij de halsstarrige ontvanger!)

Dat ene woord is 'uitgaat', wat ik dan zou willen vervangen door 'binnenkomt'.
En ja, het woordje 'aan' lijkt mij meer GG-jargon, dus zou m.i. 'bij' Nederlandser zijn. (of 'naar' in hun tekst). Zouden ze dat rare 'aan' wellicht van wijlen Pim afgekeken hebben, welke daarin grossierde?
Kijk, 'velen zijn geroepen, doch weinigen uitverkoren', weten ze bij onze zwaere broeders.
Als je nou rekening houdt met de 'voorkennis' des Heeren, (voor Hem bestaat immers geen tijd) dan kun je voor uitverkorenen ook gewoon luisteraars schrijven, omdat dat dezelfde zijn; zij luisteren gehoorzaam naar de uitnodiging, wat de Heere al van voor de grondlegging der wereld wist, omdat daar voor Hem eigenlijk geen tijdsverschil tussen zit, omdat de Eeuwige hoog boven dat fenomeen tijd staat.
En ja, achteraf (daar moet je dus als mens niet vooraf mee bezig zijn!!) blijkt dan steeds dat het altijd de Heere Zelf is die zowel het willen als het werken geeft. Ook die luisteraars kunnen immers net als iedereen buiten God nog niet eens ademhalen, toch?
(Wat dan weer niet bevrijdt van de verantwoording, om het elkaar t.b.v. de angstige kerkjesbinding toch weer lastig te maken.)

Wat zijn we eigenlijk kleine zielige mensjes hè?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 22 dec 2014 23:46

Je reactie komt me wat spottend over, terwijl wat je hier over uitverkiezing en roeping schrijft vrijwel geheel conform de Bijbelse lijn is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Calvinist » 23 dec 2014 10:27

Spreeuw schreef:De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) vormen een kerkverband, met 49 gemeenten in Nederland en 4 gemeenten in Noord-Afrika. Het kerkverband telt ongeveer 26.000 leden. Barneveld en Opheusden zijn de grootste gemeenten, met elk meer dan 3000 leden. Het kerkverband is in 1953 ontstaan uit een afsplitsing van de Gereformeerde Gemeenten (GG). De GG zien het aanbod van genade breder dan de GGiN. De GG zijn van mening dat het aanbod van genade geldt voor alle hoorders van het evangelie van Christus. De GGiN echter zijn van mening dat het aanbod van genade alleen uitgaat aan de uitverkorenen.

Hier is een lijst van alle gemeenten van de GGiN: http://ggin.webklik.nl/page/gemeenten

De GGiN worden vaak gezien als het meest behoudende/streng-orthodoxe kerkgenootschap van Nederland. Naast het verbod op televisiebezit en open Internet, mag een man ook geen snor of baard hebben, omdat dit als ijdelheid gezien wordt.

Ik heb weleens gehoord dat GGiN zelf van mening zijn dat zij alleen het ware kerkgenootschap op aarde zijn. Klopt dit? En wat vind je van de mening van de GGiN over het aanbod van genade?


1. Bezit van "open internet" en een televisie wordt afgeraden ja. Verboden wil ik het niet noemen, afgeraden wel. Er wordt duidelijk tegen gewaarschuwd; wat mijn inziens ook terecht is. Alleen ook voor deze kerken is dat niet censurabel. Maar dat is niet alleen in dit kerkverband. Ook in de andere kerkverbanden wordt het gevaar benoemd en afgeraden in gebruik.

2. Snor of een baard? Inderdaad heeft de Synode dit besluit genomen. Mannen met snor en/of baard en vrouwen met kort haar mogen geen lid worden van de gemeente. Dit heeft niks te maken met wettisch doen. Het gaat hierover wereldgelijkvormigheid, dat is de reden. En ten diepste hebben ze hier een punt, dat het dragen van een snor of baard in de meeste gevallen getuigt van mode-zucht en hang naar de wereld. En overigens zijn hier ook Bijbelse lijnen in te vinden. Kort haar is de vrouw een gruwel, omdat lang haar een sieraad voor haar is.

3. Het aanbod van Genade. In de GGiN komt het ook tot iedereen! Alleen de inwendige roeping en aanbieding geldt alleen voor de uitverkorenen, net als alle beloftes in de Bijbel. Maar uitwendig komt het tot iedereen, alleen in de punt des tijds zal het bij de uitverkorenen uitgewerkt worden door God Drie-enig in de dierbare persoon van de Heilige Geest.

4. Ze noemen zich niet het ware kerkgenootschap. Dat is meer voor de Gereformeerde Kerk weggelegd. Maar ze benadrukken de waarheid die bij hun nog gehoord mag worden. Met andere kerken/gemeentes voelen ze zich ook verwant, m.n. de (V)OGG(iN), de HHK (ter rechterzijde) en de GG (ter rechterzijde). De CGK (Bewaar het Pand) voelen ze zich ook verwant mee (in prediking), maar ze keuren de drie-verbondenleer ten stelligste af. Omdat dat een verbondsautomatisme zou voorstaan. En veelal functioneert dat ook zo in de CGK, wat on-Bijbels is.

5. En nu wat ik van dit kerkverband vind? De visie van het aanbod van Genade wordt in deze kerken sterk gepropageerd. De uitverkiezing van Eeuwigheid, daar ligt de nadruk op. En onwillekeurig moeten denk ik veel mensen (h)erkennen dat ze dezelfde visie aanhangen. Ik heb hier een klein onderzoekje naar gedaan en toen kwam er uit dat mijn verbondsvisie overeenkomt met de GGiN. En toch kerk ik daar niet. De Christus wordt er zeker te weten gepreekt, ook al wordt dit hun vaak verweten. Ook daar mag de Zaligmaker voor een arm zondaarsvolk verkondigd worden. Geheel Bijbels. Alleen met sommige dingen heb ik persoonlijk moeite:
a. de visie op de doop. Hun visie hebben ze totaal ingebakken in de uitverkiezingsleer. En dat haalt alle kracht uit de doop weg. Terwijl er daar een ongelooflijk rijke boodschap in ligt. Het is meer dan alleen "een apart gezet zijn van de wereld". De HEERE heeft Zijn Eigen Naam aan een ieder die gedoopt is verbonden. Daar ligt een klem en plicht op! Die in Christus vervuld zijn. Nu zal niet iedereen zalig worden, die gedoopt is. Er zijn tweërlei kinderen van het verbond. Maar er mag ook een troost in door klinken dat er een Weg van God ontsloten is.
Overigens mogen "zwarte" kinderen gewoon gedoopt worden, alleen moeten adoptiekinderen eerst in de leer der Waarheid onderwezen worden voordat het kan en mag. Maar daar is geloof ik al een onderwerp over. Maar in de regel worden deze rond hun vierde jaar gedoopt (naar ik meen).
b. het gescheld op andere kerkverbanden. Hun alleen vinden dat ze de waarheid hebben, maar dat ook in andere kerkverbanden het nog gehoord mag worden ... daar gaan ze aan voorbij.
Wijzend naar andere kerkverbanden wat daar fout zit, maar dat er ook discutabele dingen gebeuren in hun eigen parochie: daar moet je niet mee aankomen.
c. het "huichelachtig-bestaan" van de leden. Ze weten heel goed wat ze zelf en anderen allemaal NIET mogen, maar ze trekken er zich totaal niks van aan. Ze verkondigen dat hun predikanten de waarheid brengen en dat ze bij die waarheid willen blijven, maar in de praktijk functioneert het totaal niet. Zondag en soms doordeweeks is het kerk, maar de rest van de tijd: "lang leve het hier en nu". Sterk gericht op het aardse. Maar goed dat is niet alleen in de GGiN het geval, maar in alle kerken.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor benefietdiner » 23 dec 2014 10:28

Een van de leidinggevende persoon in het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland was de zeer bekende dominee Frans Mallan.
Afbeelding
Op Wikipedia staat hij vermeld en kun je het een en ander vinden van dit kerkverband.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Mallan

De dominee die bij leven al heilig was. Artikel in Trouw op 4 september 2010
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/a ... -was.dhtml

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Calvinist » 23 dec 2014 10:32

MoesTuin schreef:Je hebt ook nog de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland?
Wat staat deze kerk gemeenschap precies voor (tov GGIN)


De OGGiN is een kerkverband zonder daadwerkelijke leerstellingen. Het gaat daar gemoedelijk er aan toe en binnen het predikanten-korps is er onderling verschil. Dat is altijd al geweest.
Maar ze "staan nergens voor", alleen de hebben veel overeenkomsten met de GGiN, de GG (ter rechterzijde), de HHK (ter rechterzijde) en de CGK (ter rechterzijde). En een enkele Gereformeerde Bonder, m.n. de predikant uit Elspeet.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 23 dec 2014 11:01

Calvinist schreef:Snor of een baard? Inderdaad heeft de Synode dit besluit genomen. Mannen met snor en/of baard en vrouwen met kort haar mogen geen lid worden van de gemeente. Dit heeft niks te maken met wettisch doen. Het gaat hierover wereldgelijkvormigheid, dat is de reden. En ten diepste hebben ze hier een punt, dat het dragen van een snor of baard in de meeste gevallen getuigt van mode-zucht en hang naar de wereld. En overigens zijn hier ook Bijbelse lijnen in te vinden. Kort haar is de vrouw een gruwel, omdat lang haar een sieraad voor haar is.


Als baarddrager wens ik hier toch wel even tegen te protesteren. Er is geen enkele Bijbelse lijn te vinden om het dragen van een baard te verbieden. Ik vind het belachelijk dat een cultureel dingetje, nl. gladgeschoren mannen, word verheven tot een religieus dogma.

3. Het aanbod van Genade. In de GGiN komt het ook tot iedereen! Alleen de inwendige roeping en aanbieding geldt alleen voor de uitverkorenen, net als alle beloftes in de Bijbel. Maar uitwendig komt het tot iedereen, alleen in de punt des tijds zal het bij de uitverkorenen uitgewerkt worden door God Drie-enig in de dierbare persoon van de Heilige Geest.


Dat hebben Steenblok, Mallan en Roos toch wel iets anders verwoord. De wet dient gepredikt te worden tot allen, het evangelie is enkel voor hen die hun zonde al hebben leren kennen. Een duidelijk onderscheid wordt hier gemaakt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Calvinist » 23 dec 2014 11:20

Als baarddrager wens ik hier toch wel even tegen te protesteren. Er is geen enkele Bijbelse lijn te vinden om het dragen van een baard te verbieden. Ik vind het belachelijk dat een cultureel dingetje, nl. gladgeschoren mannen, word verheven tot een religieus dogma.

Klopt dat er geen directe Bijbelse lijn voor te vinden is. Maar dat heb ik ook niet beweerd. Wel aangaande kort haar voor een vrouw.
Maar het dragen van een baard en/of snor getuigd van wereldgelijkvormigheid.
In deze tijd is het een aan mode onderhevig iets.
Daarnaast getuigd het niet van eenvoud.
Maar goed van mij mag jij je baard dragen hoor ... en als je een snor heb .. scheer die ook niet af. :wink:

Dat hebben Steenblok, Mallan en Roos toch wel iets anders verwoord. De wet dient gepredikt te worden tot allen, het evangelie is enkel voor hen die hun zonde al hebben leren kennen. Een duidelijk onderscheid wordt hier gemaakt.

Ongetwijfeld hebben ze het anders geformuleerd. Maar in de kern bedoelde ik hetzelfde.
Inderdaad moet de wet tot iedereen gepreekt worden. Er moet namelijk plaatsgemaakt worden voor de Zaligmaker. En alleen voor de verbroken en verslagenen van hart is er Troost.
Christus preken aan een dood mens, heeft geen enkel nut. Zolang hij geen kennis heeft aan zijn ellendige doodsstaat.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 23 dec 2014 11:22

benefietdiner schreef:De dominee die bij leven al heilig was.


Oh, dus de doorsnee heilige is al overleden?
Hoe rooms en onbijbels. :roll:


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten