Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 14:35

De jijdaar-meneer heeft blijkbaar ook goede gesprekken met de jongeren, en hij neemt hen ook serieus.
Waarom moet er een concurrentiestrijd van gemaakt worden?

Zal vast en zeker. Maar de 'manier' waarop je er daarna mee omgaat is mijn inziens ook belangrijk.
Op deze manier help je de jongeren niet. Het lijkt wellicht zo, maar ten diepste is het niet zo.

Calvinist schreef:Ow nee hoor. Het gaat er niet om wat jij mist in de prediking. Het gaat er om wat de Heere d.m.v. de dwaasheid der prediking tot je te zeggen heeft.
Het één sluit het ander in tgeheel niet uit.

Zeker weten van wel. Het is een totaal andere luisterhouding.

Calvinist schreef:Dan ga je niet overal slakken zout opleggen, dan is ook je houding niet of de predikant wel erg zuiver het Woord bediend, maar dan gaat het een spade dieper.
En door de gehoorde woorden te toetsen aan het Woord, door onderzoek van Gods Woord, en door het laten leiden van Gods Geest, mag en moet je soms tot andere conclusies komen dan je gehoord heb. Dan is het de weg om met de predikant in liefde hier over door te praten en zo samen tot een antwoord te komen voor de vragen. Niet om elkaar te veroordelen, maar te bemoedigen en elkaar tot een hand en een voet te zijn. Dat is wat Paulus van ons vraagt en dat is wat de Bereërs ons voorhouden.
Met kritisch luisteren moet je namelijk erg oppassen. De vrucht van de prediking kan dan gemist gaan worden, dan wordt je niet meer gevoed.
Je vult nogal wat in als consequenties van kritisch luisteren. :shock: Het kan ook anders hoor...

Nee hoor ... kritisch luisteren om op te merken wat er allemaal niet deugd of wat er allemaal gemist wordt, daar kan geen zegen op rusten.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 15:11

Calvinist schreef:Nee hoor ... kritisch luisteren om op te merken wat er allemaal niet deugd of wat er allemaal gemist wordt, daar kan geen zegen op rusten.
:lol: :lol: :lol: Gelukkig ben ik niet van jouw zegen afhankelijk. Kritisch luisteren heeft me veel goeds gebracht.
En ik luister niet kritisch met de insteek die jij je blijkbaar alleen maar voor kan stellen, je kunt ook gewoon gezond kritisch zijn.
Calvinist schreef:Zal vast en zeker. Maar de 'manier' waarop je er daarna mee omgaat is mijn inziens ook belangrijk.
Op deze manier help je de jongeren niet. Het lijkt wellicht zo, maar ten diepste is het niet zo.
En dat weet jij allemaal van een afstandje :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 19:52

naamloos schreef: :lol: :lol: :lol: Gelukkig ben ik niet van jouw zegen afhankelijk. Kritisch luisteren heeft me veel goeds gebracht.
En ik luister niet kritisch met de insteek die jij je blijkbaar alleen maar voor kan stellen, je kunt ook gewoon gezond kritisch zijn.

Ik zou bijna een toespelling maken op je naam, maar goed dat laat ik maar in het midden.
Wie heeft het nu over mijn zegen? Ik niet hoor, wellicht moet je l-e-z-e-n i-n d-e c-o-n-t-e-x-t waar iets staat.

En dat weet jij allemaal van een afstandje :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:

Ik vind de manier hoe Koos de Jong in het filmpje niet de juiste, daar gaat het over.
En als jij zo jongeren met vragen benader, heb ik mij twijfels of dat wel de beste manier is.
Maar blijkbaar mag dat niet.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 20:40

Calvinist schreef:Ik vind de manier hoe Koos de Jong in het filmpje niet de juiste, daar gaat het over.
En als jij zo jongeren met vragen benader, heb ik mij twijfels of dat wel de beste manier is.
Maar blijkbaar mag dat niet.
Ja hoor, je mag er best iets van vinden. Het is slechts een mening, en die mag iedereen hebben.
Jij doet de dingen op jouw manier, ik op de mijne en Koos op de zijne.
Het zou mooi zijn om elkaar gewoon te respecteren als dingen een beetje anders gebeuren dan jij het zelf zou doen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 21:29

naamloos schreef:Ja hoor, je mag er best iets van vinden. Het is slechts een mening, en die mag iedereen hebben.
Jij doet de dingen op jouw manier, ik op de mijne en Koos op de zijne.
Het zou mooi zijn om elkaar gewoon te respecteren als dingen een beetje anders gebeuren dan jij het zelf zou doen.

Het is iedereen zijn eigen beslissing hoe te handelen, daarin ben ik het geheel met je eens.
Maar dan nog. De manier hoe Koos de Jong het gedaan heeft, zal de mijne nooit zijn en nooit worden.
In sommige gevallen moet ik gelijk geven wat hij zegt (!), maar toch neem afstand ervan, vanwege de manier. Het had op een liefdevollere manier gekund.
Dat zelfde geldt voor het eerste boek van Ds. A. Kort (weet niet of je het kent?), hetgeen deze dominee naar voren brengt kan ik mij in vinden, maar daar geldt net zo goed van dat de manier niet de juiste is, naar mijn mening (en nog vele anderen met mij).
Deze zaken mag je benoemen, daar zijn wij het geloof ik het wel eens.

Toch vraag ik mij af in dit specifieke geval van Koos de Jong of het wel de juiste manier is en is geweest?
Als jij zegt er voor de jongeren wilt zijn, moet je niet hun thuisbasis overhoop gooien. Tenminste dat is mijn mening.
Je kan het ergens niet mee eens zijn, maar dan ga je dat niet openbaar erover roeptoeteren en het afkraken.
Nee dan ga je met mensen in gesprek. Je moet de kerken niet tegen je krijgen, maar met je "mee-krijgen".
Samen op te trekken voor de jeugd en voor de jongeren is veel beter, dan er zelf voor te zorgen dat jouw handelen als splijtzwam fungeert in gezinnen, families en kerken. En het is echt zo dat dit gebeurt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 01 jul 2015 09:37

Calvinist schreef:Het is iedereen zijn eigen beslissing hoe te handelen, daarin ben ik het geheel met je eens.
Maar dan nog. De manier hoe Koos de Jong het gedaan heeft, zal de mijne nooit zijn en nooit worden.
In sommige gevallen moet ik gelijk geven wat hij zegt (!), maar toch neem afstand ervan, vanwege de manier. Het had op een liefdevollere manier gekund.
Als ik iets een verkeerde manier vind, dan neem ik alleen van de manier afstand en niet van de inhoud.
Liefdevol ... iets kan bij iemand niet liefdevol overkomen, terwijl de andere partij het absoluut wél liefdevol bedoelt.
En over het hart van een ander, waar de motieven uit voortkomen, mogen wij niet oordelen zegt Jezus.
Calvinist schreef:Dat zelfde geldt voor het eerste boek van Ds. A. Kort (weet niet of je het kent?), hetgeen deze dominee naar voren brengt kan ik mij in vinden, maar daar geldt net zo goed van dat de manier niet de juiste is, naar mijn mening (en nog vele anderen met mij).
Nee, dat boek ken ik niet. En ik laat mijn mening niet beïnvloeden door getallen. (maar zij zeiden het ook)
Heus, ik vind het dikke prima als jij en vele anderen zo denken. Maar ik vind het ook prima dat anderen het heel anders zien.
En zelf denk ik: wanneer iemand tot de Heer komt is het doel bereikt, ook al is de manier waarop niet perfect.
Als dat als een slijtzwam fungeert, dan moet ik denken aan Lucas 12: 51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen. 52 Vanaf heden zullen vijf in één huis verdeeld zijn: drie tegen twee en twee tegen drie. 53 De vader zal tegenover zijn zoon staan en de zoon tegenover zijn vader, de moeder tegenover haar dochter en de dochter tegenover haar moeder, de schoonmoeder tegenover haar schoondochter en de schoondochter tegenover haar schoonmoeder.’

Paulus kon zich verblijden dat Christus verkondigd werd, zelf terwijl hij wist dat het met onzuivere motieven gebeurde. Filippenzen 1.
Calvinist schreef:Deze zaken mag je benoemen, daar zijn wij het geloof ik het wel eens.
We zijn het voor de eerste keer eens geloof ik, dat is een bloemetje waard vind ik. 8>)
Calvinist schreef:Je kan het ergens niet mee eens zijn, maar dan ga je dat niet openbaar erover roeptoeteren en het afkraken.
Nee dan ga je met mensen in gesprek. Je moet de kerken niet tegen je krijgen, maar met je "mee-krijgen".
Mee eens dat je eerst met de mensen in gesprek behoort te gaan, maar ik heb meerdere malen gelezen dat Koos dat ook regelmatig heeft gedaan.
Echter had het niet het gewenste resultaat en daarom is hij gaan 'roeptoeteren' en nu is de duvel in paniek want er komen jongen mensen tot de Heer.

Ook mee eens dat we moeten zien te voorkomen de kerken niet tegen je krijgen. Maar het doel is niet om een denominatie aan je kant te hebben en mensen tot discipelen van een kerk (als denominatie) te maken. Maar Jezus opdracht is: maak alle volken tot Mijn discipelen.
En als het goed is zouden kerken juist blij moeten zijn wanneer iemand zich tot de Heer bekeerd. Maar nu lijken ze boos omdat het niet onder hun controle en prediking is gebeurt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor BladeStraight » 02 jul 2015 09:52

naamloos schreef:Echter had het niet het gewenste resultaat en daarom is hij gaan 'roeptoeteren' en nu is de duvel in paniek want er komen jongen mensen tot de Heer.


Ik neem aan dat je het met me eens bent dat dit nogal ongelukkig is geformuleerd?

Calvinist schreef:Dat zelfde geldt voor het eerste boek van Ds. A. Kort (weet niet of je het kent?), hetgeen deze dominee naar voren brengt kan ik mij in vinden, maar daar geldt net zo goed van dat de manier niet de juiste is, naar mijn mening (en nog vele anderen met mij).


Ik vind de vergelijking tussen het, mijns inziens, evenwichtige en bescheiden boek van Ds. Kort en deze oproep van Koos de Jong echt mank gaan. Ds. Kort zal nooit de GGiN een sekte noemen, ik denk dat het duidelijk is dat op bepaalde punten de rechterflank van de Ger. gezindte is afgeweken van de leer van de reformatie, de verschillen zijn overduidelijk. Ik denk dat Ds. Kort ook niet veel bescheidener had kunnen zijn. Ook daarom is het jammer dat hij juist door zijn doelgroep niet serieus genomen wordt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 02 jul 2015 10:11

BladeStraight schreef:Ik neem aan dat je het met me eens bentdat dit nogal ngelukkig is geformuleerd?
Niet echt eerlijk gezegd. Hoewel dat "roeptoeteren" wel voor verbetering vatbaar is, maar dat woord kwam van Calvinist.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Calvinist » 02 jul 2015 10:42

naamloos schreef:Als ik iets een verkeerde manier vind, dan neem ik alleen van de manier afstand en niet van de inhoud.
Liefdevol ... iets kan bij iemand niet liefdevol overkomen, terwijl de andere partij het absoluut wél liefdevol bedoelt.
En over het hart van een ander, waar de motieven uit voortkomen, mogen wij niet oordelen zegt Jezus.

Veel te makkelijk geredeneerd, naamloos. Het is nu meer een rekensom die je op probeert te lossen.
Hier oordeel ik niet over iemands hart, maar over de manier hoe iemand zich gedraagt.
En dat moet ook in overeenstemming zijn met de Schrift. Schrift met Schrift vergelijken.
Koos de Jong zijn intentie zal ongetwijfeld goed zijn. En zoals ik al gezegd heb, kan ik in sommige dingen met hem meekomen.
Maar het is de toon die de muziek slaat. En dan kan je nog zo gelijk hebben (en hiermee bedoel ik juiste inzichten en het benoemen van juiste knelpunten), maar dan komt de boodschap niet over. Eerder steekt het mensen.
En daarnaast moet je jezelf eerlijk afvragen of het wel zo correct is wat hij naar voren brengt. Zijn gehamer op "er is geen toeleidende weg" is niet naar de Schrift. En als je dat wel zo brengt, tsja niet vreemd dat predikanten en kerkenraden hun jeugd dan aanraden niet naar Jij Daar te gaan.

naamloos schreef:Nee, dat boek ken ik niet. En ik laat mijn mening niet beïnvloeden door getallen. (maar zij zeiden het ook)
Heus, ik vind het dikke prima als jij en vele anderen zo denken. Maar ik vind het ook prima dat anderen het heel anders zien.
En zelf denk ik: wanneer iemand tot de Heer komt is het doel bereikt, ook al is de manier waarop niet perfect.
Als dat als een slijtzwam fungeert, dan moet ik denken aan Lucas 12: 51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen. 52 Vanaf heden zullen vijf in één huis verdeeld zijn: drie tegen twee en twee tegen drie. 53 De vader zal tegenover zijn zoon staan en de zoon tegenover zijn vader, de moeder tegenover haar dochter en de dochter tegenover haar moeder, de schoonmoeder tegenover haar schoondochter en de schoondochter tegenover haar schoonmoeder.’

Paulus kon zich verblijden dat Christus verkondigd werd, zelf terwijl hij wist dat het met onzuivere motieven gebeurde. Filippenzen 1.

Je eerste zin daar begrijp ik je intentie niet van, dus laat ik maar rusten. Niemand heeft het over getallen, dus =;

Het tekstgedeelte wat je aanhaalt leg je geloof ik een beetje naar eigen voorkeur uit. Het gaat daar over dat er verdeeldheid zal zijn tussen hen die Zijn boodschap aanvaarden en hen die Zijn boodschap verwerpen. Dus er zal een scheidslijn zijn tussen gelovigen en ongelovigen.
En dan is het helemaal te betreuren dat gelovigen onderling in ernstige verdeeldheid leven (!), want dat is niet wat Jezus hier zegt.
Hij wil dat wij één zijn! Eén in het dienen van Hem, Eén in het volgen van Hem, Eén in het geloven van Hem. Niet op verschillende manieren, maar een eenheid.

In Filippenzen 1 verkondigen de twee groepen allebei het evangelie van Jezus Christus zuiver. Alleen de drive van hen was verschillend. De één uit liefde en de andere uit nijd. Dat is wat anders, dan verschillende manieren verkondigen. Het gaat Paulus erom dat de verkondiging in overeenstemming met het Evangelie van Christus is, de manier waarop maakt hem dan niet uit, als Hij maar zuiver bediend wordt.

naamloos schreef:Mee eens dat je eerst met de mensen in gesprek behoort te gaan, maar ik heb meerdere malen gelezen dat Koos dat ook regelmatig heeft gedaan.
Echter had het niet het gewenste resultaat en daarom is hij gaan 'roeptoeteren' en nu is de duvel in paniek want er komen jongen mensen tot de Heer.

Ook mee eens dat we moeten zien te voorkomen de kerken niet tegen je krijgen. Maar het doel is niet om een denominatie aan je kant te hebben en mensen tot discipelen van een kerk (als denominatie) te maken. Maar Jezus opdracht is: maak alle volken tot Mijn discipelen.
En als het goed is zouden kerken juist blij moeten zijn wanneer iemand zich tot de Heer bekeerd. Maar nu lijken ze boos omdat het niet onder hun controle en prediking is gebeurt.

Dat er jonge mensen tot de Heere komen zullen we maar in het midden laten rusten, wij zijn geen hartenkenners.
Hij zal ongetwijfeld met enkelen gesprokken hebben, maar als dat niet (gelijk) het gewenste resultaat bied, is dat nog geen reden om te gaan roeptoeteren. In ieder geval zijn verhaal raakt mij niet, het komt eerder over als je afzetten tegen iets waar je niks mee te maken wil hebben.
Maar bij een ander kan het anders overkomen, dat geef niks. Staat diegene vrij in.

Het gaat er niet om dat we een denominatie meekrijgen. Het gaat er om dat je samen optrekt in het Koninkrijk van God. Samen dienen (!) .. dat is wat de praktijk moet zijn. En niet de één afkraken en de ander strelen. Gebroederlijk dienen (Psalm 133), dan zal de Heere Zijn zegen eraan willen verbinden.
En dan zijn ze niet "boos" over dat er mensen "tot geloof" zouden komen. Het gaat erom dat iemand ongefundeerde kritiek loopt op te dissen. En mensen wegzet als wegophouders, groeperingen als sekte enz. enz. Dat noem ik "niet" liefdevol iemand ergens op wijzen op grond van Gods Woord, maar zoals ik eerder al zei je ergens tegen afzetten waar jij niet overweg mee kan en wat jij niet wil horen. Dat mag, moet jezelf weten, maar zet mensen dan niet publiekelijk te schanden om je grieven te uitten.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Calvinist » 02 jul 2015 10:44

BladeStraight schreef:Ik vind de vergelijking tussen het, mijns inziens, evenwichtige en bescheiden boek van Ds. Kort en deze oproep van Koos de Jong echt mank gaan. Ds. Kort zal nooit de GGiN een sekte noemen, ik denk dat het duidelijk is dat op bepaalde punten de rechterflank van de Ger. gezindte is afgeweken van de leer van de reformatie, de verschillen zijn overduidelijk. Ik denk dat Ds. Kort ook niet veel bescheidener had kunnen zijn. Ook daarom is het jammer dat hij juist door zijn doelgroep niet serieus genomen wordt.


Het ging mij om de vorm (!). Wat Ds. Kort schrijft in zijn boek sta ik achter, maar de manier waarop had wat milder gekund.
Je kan scherp zijn en blijven, maar toch je toon 'netjes' houden.

En ik zou het van de heer De Jong niet echt een oproep willen noemen, eerder een afkraking.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2015 11:39

Gereformeerde Gemeenten in Nederland, en zo zijn er nog vele verschillende kerken en kerknamen, gemeenten.
Als men maar Gemeenten zijn in de Naam van de Heere Jezus Christus, dat Christus niet verzwegen wordt binnen een gemeenschap / kerk
Indien dit wel het geval is, dat Christus en die gekruisigd verzwegen wordt, of weggehouden wordt van mensen / de gemeenteleden, dan is het geen christelijke kerk zoals we dit in de Bijbel terug kunnen lezen.

Voor alle gemeenten, en in dit topic luidt dit voor de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor hen en allen geldt

en laten we het meezingen, Psalm 108, gezongen vanuit de Hersteld Hervormde Kerk, een schitterende opname, een rijke en samenbindende inhoud van de woorden, dat ze mogen landen verbinden in de harten, want we zijn allen te samen één Gemeente in Christus Jezus.
Op de Jongste dag zal de Heere zijn kudde samenbrengen (en velen kunnen nu nog niet indenken wellicht) dat de Kinderen van de Heere God zich bevinden op plekken waar men het niet verwacht, want de Geest des Heeren kent geen grenzen, muren, e.d., maar is daar wars van en waait door alles heen en brengt samen en verbindt.
'k zal zingen voor den Opperheer, 'k zal psalmen zingen tot Zijn eer, Want Uwe goedertierenheid, Is tot de heem'len uitgebreid;
Uw waarheid heeft noch paal noch perk. Echt lieve mensen, het staat er echt allemaal. Het is waar!

https://www.youtube.com/watch?v=6YJcrfNC0SY

Vers 1
Mijn hart, o Hemelmajesteit,
Is tot Uw dienst en lof bereid.
'k Zal zingen voor den Opperheer;
'k Zal psalmen zingen tot Zijn eer.
Gij, zachte harp, gij schelle luit,
Waakt op; dat niets uw klanken stuit';
'k Zal in den dageraad ontwaken,
En met gezang mijn God genaken.

Vers 2
Ik zal, o HEER, Uw wonderdaân,
Uw roem den volken doen verstaan;
Want Uwe goedertierenheid
Is tot de heem'len uitgebreid;
Uw waarheid heeft noch paal noch perk,
Maar streeft tot aan het hoogste zwerk.
Verhef U boven 's hemels kringen,
En leer al d' aard' Uw grootheid zingen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jul 2015 12:38

Deze is ook wel erg mooi.
Alleen dan wat moderner uitgevoerd;

https://www.youtube.com/watch?v=Q4_mmArk_mM

Psalm 134

Looft, looft nu aller heren HEER,
Gij zijne knechten, geeft Hem eer;
Gij, die des nachts Zijn huis bewaakt,
En voor Zijn dienst in ijver blaakt.

Heft uwe handen naar omhoog,
Slaat naar het Heiligdom uw oog,
En knielt eerbiedig voor Hem neer;
Looft, looft nu aller heren HEER.

Dat 's HEEREN zegen op u daal';
Zijn gunst uit Sion u bestraal';
Hij schiep 't heelal, Zijn naam ter eer;
Looft, looft dan aller heren HEER.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 02 jul 2015 13:42

Calvinist schreef:Veel te makkelijk geredeneerd, naamloos. Het is nu meer een rekensom die je op probeert te lossen.
Hier oordeel ik niet over iemands hart, maar over de manier hoe iemand zich gedraagt.
En dat moet ook in overeenstemming zijn met de Schrift. Schrift met Schrift vergelijken.
Koos de Jong zijn intentie zal ongetwijfeld goed zijn. En zoals ik al gezegd heb, kan ik in sommige dingen met hem meekomen.
Maar het is de toon die de muziek slaat. En dan kan je nog zo gelijk hebben (en hiermee bedoel ik juiste inzichten en het benoemen van juiste knelpunten), maar dan komt de boodschap niet over. Eerder steekt het mensen.
En daarnaast moet je jezelf eerlijk afvragen of het wel zo correct is wat hij naar voren brengt. Zijn gehamer op "er is geen toeleidende weg" is niet naar de Schrift. En als je dat wel zo brengt, tsja niet vreemd dat predikanten en kerkenraden hun jeugd dan aanraden niet naar Jij Daar te gaan.
Jij vond de manier van Koos niet liefdevol zei je, maar dat is slechts een persoonlijke interpretatie.
Op mij komt hij juist wél liefdevol over, ook een persoonlijke interpretatie. (Zegt 1 Kor 13 niet dat we het goede van mensen dienen te geloven?)
Ik denk dat de Farizeëers Jezus ook niet zo liefdevol vonden toen hij hen adderengebroed en witgepleisterde graven noemde, en toch geloof ik dat Jezus dat uit liefde deed, terwijl hij tegelijkertijd ook verontwaardigd was.
Daarmee bedoel aan te geven dat iemands manier best vervelend kan overkomen, maar dat kan soms wel eens nodig zijn.

Naar ik begrepen heb komt zijn boodschap bij redelijk wat mensen wél aan, en bij anderen steekt het weer.
Dus zijn manier is voor sommigen wel goed en voor anderen niet.
Volgens mij is dat vrijwel altijd het geval, niet alleen bij Koos maar bij iedereen.

Calvinist schreef:Je eerste zin daar begrijp ik je intentie niet van, dus laat ik maar rusten. Niemand heeft het over getallen, dus
Dat slaat op jouw stelling: "naar mijn mening (en nog vele anderen met mij)."
Ik ben er niet van onder de indruk hoeveel mensen dezelfde mening zijn toegedaan, dat zegt nl niets over de juistheid ervan.

Calvinist schreef:Het tekstgedeelte wat je aanhaalt leg je geloof ik een beetje naar eigen voorkeur uit. Het gaat daar over dat er verdeeldheid zal zijn tussen hen die Zijn boodschap aanvaarden en hen die Zijn boodschap verwerpen. Dus er zal een scheidslijn zijn tussen gelovigen en ongelovigen.
En dan is het helemaal te betreuren dat gelovigen onderling in ernstige verdeeldheid leven (!), want dat is niet wat Jezus hier zegt.
Hij wil dat wij één zijn! Eén in het dienen van Hem, Eén in het volgen van Hem, Eén in het geloven van Hem. Niet op verschillende manieren, maar een eenheid.
Helemaal correct! Ik geloof dan ook niet dat een kind van God boos wordt wanneer hun kind thuiskomt met de boodschap dat hij of zij zijn hart aan de Heer heeft gegeven. En/of wanneer hij verteld dat God Koos (of weet ik veel wie) heeft willen gebruiken om hen de ogen te openen voor de boodschap die hij uit preken van het eigen kerkverband nooit begrepen had.
Als dat een spijtzwam teweeg brengt, dan vraag ik me ernstig af of allebei de partijen wel gelovig zijn.
En zo ja, dan moesten ze zich een portie-rap-wat schamen om verdeeldheid wortel te laten schieten vanwege het begrijpen van de waarheid.

Calvinist schreef:In Filippenzen 1 verkondigen de twee groepen allebei het evangelie van Jezus Christus zuiver. Alleen de drive van hen was verschillend. De één uit liefde en de andere uit nijd. Dat is wat anders, dan verschillende manieren verkondigen. Het gaat Paulus erom dat de verkondiging in overeenstemming met het Evangelie van Christus is, de manier waarop maakt hem dan niet uit, als Hij maar zuiver bediend wordt.
Jah, als Paulus zelfs blij kon zijn dat iemand uit verkeerde motieven het evangelie verkondigd, hoeveel te meer dan hier?
De motieven zijn goed, de boodschap is goed maar het is alleen jouw manier niet.
Nou boeien, dan heb je nog altijd minder om ergens overheen te stappen dan Paulus.
Dus verblijd je dan maar 10x dubbel dat het evangelie verkondigd wordt en nog vrucht draagt ook, ondanks dat het jouw manier niet is.

Calvinist schreef:Dat er jonge mensen tot de Heere komen zullen we maar in het midden laten rusten, wij zijn geen hartenkenners.
Hij zal ongetwijfeld met enkelen gesprokken hebben, maar als dat niet (gelijk) het gewenste resultaat bied, is dat nog geen reden om te gaan roeptoeteren. In ieder geval zijn verhaal raakt mij niet, het komt eerder over als je afzetten tegen iets waar je niks mee te maken wil hebben.
Maar bij een ander kan het anders overkomen, dat geef niks. Staat diegene vrij in.
In elk geval raakt zijn verhaal vele anderen wel, het draait niet alleen om jouw met je gelijkgezinden.
Inderdaad zijn wij geen hartenkenners, ook niet wanneer mensen onder jullie preken tot geloof komen.
Zelf ben je ook aardig aan het roeptoeteren anti Koos-jijdaar, dus waarom je dat een ander verwijt ...?

Calvinist schreef:Het gaat er niet om dat we een denominatie meekrijgen. Het gaat er om dat je samen optrekt in het Koninkrijk van God. Samen dienen (!) .. dat is wat de praktijk moet zijn. En niet de één afkraken en de ander strelen. Gebroederlijk dienen (Psalm 133), dan zal de Heere Zijn zegen eraan willen verbinden.
En dan zijn ze niet "boos" over dat er mensen "tot geloof" zouden komen. Het gaat erom dat iemand ongefundeerde kritiek loopt op te dissen. En mensen wegzet als wegophouders, groeperingen als sekte enz. enz. Dat noem ik "niet" liefdevol iemand ergens op wijzen op grond van Gods Woord, maar zoals ik eerder al zei je ergens tegen afzetten waar jij niet overweg mee kan en wat jij niet wil horen. Dat mag, moet jezelf weten, maar zet mensen dan niet publiekelijk te schanden om je grieven te uitten.
Nou, wees dan eens een beetje lief voor Koosie! Jij zet hem hier openlijk te schande.
Hij doet zn stinkende best, en zijn kritiek heeft hij goed onderbouwd. Dus die is heel niet ongefundeerd.
Koos verzint zelf niet dat er wegophouders, groeperingen enz. zijn, dat is gewoon een bewezen feit.
Er zijn veel getuigenissen van mensen die dat allemaal wél zo ervaren hebben, of wilde je die als leugenaars wegzetten?
Dat jij en gelijkgezinden dat zo niet ervaren, niet leuk vinden, herkennen enz. doet daar natuurlijk niets vanaf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2015 14:01

naamloos schreef:Hij doet zn stinkende best, en zijn kritiek heeft hij goed onderbouwd. Dus die is heel niet ongefundeerd.
Koos verzint zelf niet dat er wegophouders, groeperingen enz. zijn, dat is gewoon een bewezen feit.

Er zijn in Nederland honderden van die splijtzwammen, die hun stinkende best doen.
Deze meneer helpt er ook aan mee om die cliché's in stand te houden.
De naam van de Heere Jezus is helemaal niet verdwenen uit de refokerken, ik hoor elke zondag over Hem preken.
Ongeacht of ik nu in mijn eigen kerk zit of elders of via internet luister.
naamloos schreef:k denk dat de Farizeëers Jezus ook niet zo liefdevol vonden toen hij hen adderengebroed en witgepleisterde graven noemde,

Je wilt KdJ toch niet gaan vergelijken met de Heere Jezus?
En als iemand op het forum in deze trant post, wordt hij weggehoond, want de evangelische christenen willen over hun tere bol geaaid worden. Eén keer bekeerd is genoeg, dagelijkse bekering is niet nodig, lees ik elders.
De rede kan hard zijn ja.
Maar jongeren in vertwijfeling brengen lijkt mij niet Bijbels.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor naamloos » 02 jul 2015 14:45

Chaya schreef:Er zijn in Nederland honderden van die splijtzwammen, die hun stinkende best doen.
Deze meneer helpt er ook aan mee om die cliché's in stand te houden.
De naam van de Heere Jezus is helemaal niet verdwenen uit de refokerken, ik hoor elke zondag over Hem preken.
Ongeacht of ik nu in mijn eigen kerk zit of elders of via internet luister.
En jij vertegenwoordigd alle refokerken? :lol:
Luister, ik ga daar niet heen dus ik ga af op wat ik hoor en lees.
En ik ga echt niet iemand voor leugenaar uitmaken omdat jij denkt te weten hoe het in alle refokerken toegaat.
Dank de Heer maar op je blote knietjes dat jij elke zondag over Hem mag horen preken, maar naar ik hier begrijp is niet iedereen zo gelukkig.
Chaya schreef:Je wilt KdJ toch niet gaan vergelijken met de Heere Jezus?
Tut-tut, als je goed leest zie je dat ik een manier van aanpak vergelijk.
Echter hoef je in tgeheel niet te schrikken, want Jezus heeft ons een voorbeeld nagelaten.
En we zijn bestemd om aan zijn beeld gelijkvormig te worden.
Dus iedereen moet zich met Hem vergelijken, en een voorbeeld aan Hem nemen. Aan wie anders?
Chaya schreef:En als iemand op het forum in deze trant post, wordt hij weggehoond, want de evangelische christenen willen over hun tere bol geaaid worden. Eén keer bekeerd is genoeg, dagelijkse bekering is niet nodig, lees ik elders.
O ja? Is 1x bekeerd genoeg? Ik heb het niet gelezen, en ben het er niet mee eens ook.
Eén keer wedergeboren worden is genoeg, een andere zaak is het om Jezus te volgen.
Wie na zijn wedergeboorte eigen wegen gaat zal zich daar echt weer van moeten bekeren.

En doe nou maar niet zo sneu over weghonen, dat is nl precies jouw houding met (in dit geval) het honende 'aaien over tere evangelische bolletjes'. Maar jah, evangelischen krijgen van jou (en anderen) een speciale behandeling. Zooooooo gristelijk ook! :mrgreen:
Chaya schreef:De rede kan hard zijn ja.
Maar jongeren in vertwijfeling brengen lijkt mij niet Bijbels.
Dat hangt er maar niet vanaf wat ze geloven.
Wanneer ze in een leugen geloven mag je ze rustig aan het twijfelen brengen hoor.
Het zou juist hard zijn ze aan hun lot over te laten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten