Waarom geen jodengenoot worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor learsi » 16 jan 2015 09:47

ereunao schreef:Als het zuurdeeg de mensheid of de wereld voorstelt die tenslotte door evangelie geheel doorzuurd is is er geen andere conclusie mogelijk dan dat de hele wereldbevolking op zijn minst gekerstend moet zijn. Maar wij zien daarentegen dat na 20 eeuwen zending en evangelisatie maar hooguit 20 % van de wereldbevolking zich christelijk noemt. En wat de Gemeente aangaat;de laatste brief aan de Laodicensen vertoont nu niet bepaald het beeld van een bloeiende Gemeente h.gr: ereunao


Als het zuurdedesem de mensheid of de wereld voorstelt...................

Het zuurdesem stelt op een bijzondere wijze het Koninkrijk der hemelen voor.
En wel van uit een gezichtspunt dat bepaald wordt door hoe zuurdesem werkt.
Kijk dus eerst naar het zuurdesem
Hoe dat werkt.
Gewoon in de natuur.

Het gaat om het zuurdesem. Dat wordt ergens aan toegevoegd.
Het gaat niet om de vrouw, niet om de 3 maten meel.
De vrouw is het Koninkrijk niet en het meel is het Koninkrijk niet. Dat komt na het begrijpen van de werking van het zuurdesem
Het zuurdesem is het Koninkrijk.

Dus niet eerst kijken naar de mensheid, de wereld of een wel of niet geheel gekerstende wereldbevolking of de brief aan Laodicea gaan lezen.

Je moet nadenken en aan de hand van de Heere leren doorgronden waarom Hij hier het Koninkrijk vergelijkt met Zuurdesem.
Al die andere zaken zijn er de oorzaak van dat je van alles in gaat lezen in de gelijkenis die er niet in te vinden zijn.
Eerst dus het Zuurdesem.
De rest komt daarna.
Als vanzelf.

De gelijkenis wordt enkel juist begrepen als de rol van het Zuurdesem begrepen wordt.
Daar moet je voor bij de bakker zijn!
Toch?
h.g.
Learsi

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 16 jan 2015 13:42

De gelijkenis wordt enkel juist begrepen als de rol van het Zuurdesem begrepen wordt.
Daar moet je voor bij de bakker zijn!
Toch? h.g.Learsi

Het is je zeker ontgaan dat ik dat gecorrigeerd heb en in deze foute uitleg onder de drie maten meel niet het zuurdeeg maar de wereld bevolking die geheel doorzuurd zou worden door de prediking van het evangelie verstaan wordt. Maar je hebt wel gelijk dat de gelijkenis pas juist begrepen wordt als je de werking van het zuurdeeg ( de zonde ) kent. Maar juist daarom lees ik deze gelijkenis anders dan jij! Want daarvoor moet je niet bij de bakker zijn, maar Schrift met Schrift vergelijken!Want Hij vergelijkt niet het Koninkrijk , maar de werking van het zuurdeeg in het meel met de invloed van het evangelie op de mensheid. We zijn nu bijna 2000jr verder, maar ik kan in de kerkgeschiedenis niets vinden dat aan deze optimistische uit leg van deze gelijkenis beantwoord. Tenzij je de volken erbij rekent die niet door de prediking, maar door de zwaardmacht van het’ Heilige Roomse rijk’ gedwongen zijn het christendom aan te nemen. Maar dat heeft meer tot het verheidensen van de kerk dan tot de bekering van de volken geleid. Op nieuw dus de werking van het zuurdeeg in de kerk i.p.v.een positieve werking op de wereldbevolking. Ik heb reeds een voorbeeld van het verdraaien van Gods Woord gegeven in de uitleg van Apoc.6:2 en zou daar nog veel meer aan toe kunnen voegen. En het kan ook niet anders in een theologie waarin de grenzen van kerk en Koninkrijk restloos samenvallen en Christus ’ Koning van de Kerk’i.p.v van Israël geworden is. Ik zou hier nog veel meer van kunnen zeggen, maar voor ditmaal genoeg.
h.gr. ereunao

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor learsi » 16 jan 2015 16:26

ereunao schreef:Het is je zeker ontgaan dat ik dat gecorrigeerd heb en in deze foute uitleg onder de drie maten meel niet het zuurdeeg maar de wereld bevolking die geheel doorzuurd zou worden door de prediking van het evangelie verstaan wordt. Maar je hebt wel gelijk dat de gelijkenis pas juist begrepen wordt als je de werking van het zuurdeeg ( de zonde ) kent. Maar juist daarom lees ik deze gelijkenis anders dan jij! Want daarvoor moet je niet bij de bakker zijn, maar Schrift met Schrift vergelijken!Want Hij vergelijkt niet het Koninkrijk , maar de werking van het zuurdeeg in het meel met de invloed van het evangelie op de mensheid. We zijn nu bijna 2000jr verder, maar ik kan in de kerkgeschiedenis niets vinden dat aan deze optimistische uit leg van deze gelijkenis beantwoord. Tenzij je de volken erbij rekent die niet door de prediking, maar door de zwaardmacht van het’ Heilige Roomse rijk’ gedwongen zijn het christendom aan te nemen. Maar dat heeft meer tot het verheidensen van de kerk dan tot de bekering van de volken geleid. Op nieuw dus de werking van het zuurdeeg in de kerk i.p.v.een positieve werking op de wereldbevolking. Ik heb reeds een voorbeeld van het verdraaien van Gods Woord gegeven in de uitleg van Apoc.6:2 en zou daar nog veel meer aan toe kunnen voegen. En het kan ook niet anders in een theologie waarin de grenzen van kerk en Koninkrijk restloos samenvallen en Christus ’ Koning van de Kerk’i.p.v van Israël geworden is. Ik zou hier nog veel meer van kunnen zeggen, maar voor ditmaal genoeg.
h.gr. ereunao


Het Koninkrijk wordt vergeleken met een zuurdesem en niet met een zuurdeeg.
Het desem bezit een kracht tot omzetting. Zo ook het Woord des koninkrijks.
En zoals uiteindelijk die omzettende kracht in het gehele deeg gezien wordt, zo wordt de omzettende kracht van het Woord des Koninkrijks gezien in de gehele wereld.

Hij vertelde deze gelijkenis als bemoediging aan Zijn discipelen opdat ze, na Pinksteren zouden zien dat het Koninkrijk eens door de gehele wereld heen gevonden zou worden.
En dat ook de omzettende kracht van het Woord des Koninkrijks eens over de gehele wereld gevonden zou worden.
Zie daar de positieve uitwerking van het Koninkrijk als bij het desem.

Jij concentreert je juist op de negatieve zaken.
En wel zo, dat je niet meer in staat bent de werkelijke betekenis van deze gelijkenis te zien.
Terwijl je je zou concentreren(bij déze gelijkenis) op het positieve dat je vindt in de desem.

Zo leraar zo leerling.

Dus toch maar eerst naar de bakker.

h.g.
Learsi

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 16 jan 2015 18:16

Het Koninkrijk wordt vergeleken met een zuurdesem en niet met een zuurdeeg.

Zou je mij eerst eens uit willen leggen wat het verschil is tussen zuurdeeg en zuurdesem. In Ex 12 bij de instelling van het pascha zijn het synoniemen worden deze woorden door elkaar gebruikt.
En de ontzettende kracht van het Woord des Koninkrijks zal idd.eenmaal gezien worden, maar niet door het zuurdeeg, maar door Gods Geest zal het geschieden. En ook niet door de prediking van de kerk, maar door Israël in het messiaanse rijk. Dan zal de aarde vol zijn van de kennis des Heeren.Jes.11:. Maar het evangelie van de zuivere menselijke natuur van Christus, voorgesteld door het spijsoffer was vermengd met het zuurdeeg van allerlei valse leer Kortom, de geschiedenis van kerk en christendom is het treurigste verhaal dat ooit te boek gesteld is. De lamp van het Goddelijk getuigenis ging bijna uit, kerkelijk bederf in allerlei vorm, priesterheerschappij met al de vreselijke gevolgen van dien. Wel heeft God, laten wij Hem daarvoor danken, altijd gezorgd dat er een getuigenis was. Hier en elders, van tijd tot tijd, zoals vroeger bij Israël, verwekte Hij mannen om voor Hem op te treden. En zo heeft God ondanks , niet dankzij het zuurdeeg wel de eerstelingen ingezameld, maar niet de wereld bekeerd.
Je schreef eerder dat ik gelukkig weet wat exegese betekent en dat weet ik idd. maar ik betwijfel, gezien je negatieve reacties op mijn postings of je dat nu nog zo gelukkig vindt .Maar ik buig niet voor de glorieuze uitleg van een kerk die het zuivere evangelie bederft met haar zuurdesem. En hoe haaks het zuurdesem staat op het werk van de Geest der heiligmaking kun je hieronder lezen:
1 Kor.5:7: Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.
1 Corinthiërs 5:8 Zo dan laat ons feest houden, niet in den ouden zuurdesem, noch in den zuurdesem der kwaadheid en der boosheid, maar in de ongezuurde broden der oprechtheid en der waarheid.
Galaten 5:9 Een weinig zuurdesem verzuurt het gehele deeg.
Dus allemaal en altijd negatief ereunao

Bambi

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Bambi » 16 jan 2015 18:40

Dat het zuurdesem fout was en zonden betekende in het Oude-Testament klopt.
Dat wist iedereen.
En ook in het Nieuwe-Testament wordt het fout genoemd, zoals dat de Heere Jezus waarschuwt voor het zuurdesem van de farizeeërs.
Maar als je kijkt naar de gelijkenissen, zie je dat de Heere Jezus die altijd vertelde als de farizeeërs en hun kompanen in de buurt waren.
En hoe zien de farizeeërs de Heere Jezus en zijn volgelingen?
Als het zuurdesem dat zondig is en uitgezuiverd moet worden.
Daarom wordt het Christendom ook vervolgd.
En daarom gebruikt de Heere Jezus het zuurdesem in de gelijkenis.
Eigenlijk zegt Hij: "Jullie zien het Christelijk geloof als zuurdesem en jullie willen het Jodendom uitzuiveren van dit zuurdesem.
Maar de vrouw (gemeente) verstopt het stiekem in het deeg en (door prediking van het Evangelie) verzuurd het toch in het verborgene het deeg.
Dus het Jodendom wordt steeds meer verzuurd met het Christendom.
En zo is de verdrukte kerk steeds behandeld als zuurdesem dat uitgezuiverd moest worden en verdwijnen moest, maar groeide juist door in het verborgene.
Zoals bijv. in de vorige eeuw onder het communistische rigime.

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 16 jan 2015 19:31

Aardig gevonden,maar exegese is nog altijd Schrift met Schrift vergelijken en als het zuurdeeg in oud-en nieuw teatament altijd een symbool van de zonde is kan het hier niet plotseling positief geduid worden zonder de Schrift geweld aan te doen.. Zoals ook Mozes voor zijn dood de val van Israël voorzegd heeft voorspelt Jezus hier de val van het christendom. En in de kerkgeschiedenis is de waarheid van deze voorspelling overvloedig bewezen. Met het koninkrijk der hemelen wordt hier en in al de gelijkenissen het christendom, de belijdende kerk bedoeld als de zichtbare gestalte van het Koninkrijk op aarde die in wezen verborgen blijft zolang de Koning verborgen blijft en ook met Hem geopenbaard zal worden Koll.3:4, 1 Joh.3:2
En het christendom heeft echt op deze wijze het Jodendom niet overwonnen, al de kerkelijke geschiedschrijvers getuigen dat het de eeuwen door een hoge zeldzaamheid was als een Jood tot het christendom overging.
ereunao

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Jan » 16 jan 2015 20:54

Zeer toepasselijk dat in een onderwerp met titel JODENgenoot er zoveel over zuurdesem wordt gesproken. Ik denk dat Ereunao nog het meest gelijk heeft wat de aard van het zuurdesem betreft. Overigens niet wat al zijn verdere uitleg betreft.

Zie de volgende links die het duidelijk uitleggen:
http://holyhome.nl/gel-5.html
http://www.bijbelstudiecentrum.nl/NL/SU ... desem.html
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Bambi

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Bambi » 16 jan 2015 21:34

ereunao schreef:Aardig gevonden,maar exegese is nog altijd Schrift met Schrift vergelijken en als het zuurdeeg in oud-en nieuw teatament altijd een symbool van de zonde is kan het hier niet plotseling positief geduid worden zonder de Schrift geweld aan te doen.. Zoals ook Mozes voor zijn dood de val van Israël voorzegd heeft voorspelt Jezus hier de val van het christendom. En in de kerkgeschiedenis is de waarheid van deze voorspelling overvloedig bewezen. Met het koninkrijk der hemelen wordt hier en in al de gelijkenissen het christendom, de belijdende kerk bedoeld als de zichtbare gestalte van het Koninkrijk op aarde die in wezen verborgen blijft zolang de Koning verborgen blijft en ook met Hem geopenbaard zal worden Koll.3:4, 1 Joh.3:2
En het christendom heeft echt op deze wijze het Jodendom niet overwonnen, al de kerkelijke geschiedschrijvers getuigen dat het de eeuwen door een hoge zeldzaamheid was als een Jood tot het christendom overging.
ereunao

Het Christendom wordt door de Joden nog steeds als het zuurdesem (een zondige leer) gezien.

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 16 jan 2015 21:42

Het Christendom wordt door de Joden nog steeds als het zuurdesem (een zondige leer) gezien.

Jawel, maar het gaat er bij de uitleg over wat zuurdeeg in de Schrift betekent ereunao

Bambi

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Bambi » 16 jan 2015 22:02

ereunao schreef:Jawel, maar het gaat er bij de uitleg over wat zuurdeeg in de Schrift betekent ereunao

Vraag liever de Heilige Geest om uitleg en inzicht (en niet wat allerlei andere mensen erover geschreven hebben.)
Dat is de Schrift onderzoeken zoals God het heeft bedoeld en daar is de Heilige Geest o.a. voor gegeven.

Want je uitleg slaat gewoon nergens op.
Het gaat hier over de groei van het Koninkrijk van God.
Als je dan denkt dat het over de zonden gaat die groeit in het Koninkrijk van God, daar hoeft de Heere Jezus geen gelijkenis voor te gebruiken.
Want dat zonden groeien snappen de Joden en farizeeërs allemaal, daar staat de Thora al vol mee.

En als je naar de gelijkenis ervoor kijkt, over het mosterdzaadje, dan zie je die ook over die groei gaat.
En wat hebben deze 2 gelijkenissen nog meer gemeen?
Ze beginnen met iets wat verachtelijk en min is.
Net als het Christendom dat begint met de Heere Jezus die veracht en bespot werd, maar toch uigroeit tot een menigte die niet te tellen is.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor learsi » 16 jan 2015 22:34

ereunao schreef:Zou je mij eerst eens uit willen leggen wat het verschil is tussen zuurdeeg en zuurdesem. In Ex 12 bij de instelling van het pascha zijn het synoniemen worden deze woorden door elkaar gebruikt.
En de ontzettende kracht van het Woord des Koninkrijks zal idd.eenmaal gezien worden, maar niet door het zuurdeeg, maar door Gods Geest zal het geschieden. En ook niet door de prediking van de kerk, maar door Israël in het messiaanse rijk. Dan zal de aarde vol zijn van de kennis des Heeren.Jes.11:. Maar het evangelie van de zuivere menselijke natuur van Christus, voorgesteld door het spijsoffer was vermengd met het zuurdeeg van allerlei valse leer Kortom, de geschiedenis van kerk en christendom is het treurigste verhaal dat ooit te boek gesteld is. De lamp van het Goddelijk getuigenis ging bijna uit, kerkelijk bederf in allerlei vorm, priesterheerschappij met al de vreselijke gevolgen van dien. Wel heeft God, laten wij Hem daarvoor danken, altijd gezorgd dat er een getuigenis was. Hier en elders, van tijd tot tijd, zoals vroeger bij Israël, verwekte Hij mannen om voor Hem op te treden. En zo heeft God ondanks , niet dankzij het zuurdeeg wel de eerstelingen ingezameld, maar niet de wereld bekeerd.
Je schreef eerder dat ik gelukkig weet wat exegese betekent en dat weet ik idd. maar ik betwijfel, gezien je negatieve reacties op mijn postings of je dat nu nog zo gelukkig vindt .Maar ik buig niet voor de glorieuze uitleg van een kerk die het zuivere evangelie bederft met haar zuurdesem. En hoe haaks het zuurdesem staat op het werk van de Geest der heiligmaking kun je hieronder lezen:
1 Kor.5:7: Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.
1 Corinthiërs 5:8 Zo dan laat ons feest houden, niet in den ouden zuurdesem, noch in den zuurdesem der kwaadheid en der boosheid, maar in de ongezuurde broden der oprechtheid en der waarheid.
Galaten 5:9 Een weinig zuurdesem verzuurt het gehele deeg.
Dus allemaal en altijd negatief ereunao


Het Hebreeuwse woord "sje'ar" betekent zowel "overblijfsel", "rest", als "zuurdesem".
De toepassing lijkt me duidelijk.

learsi schreef:De Gemeente is het NT-Israel. De Heere kwam daarvoor naar deze wereld. Dat andere volk dat zijn vruchten opbrengt, dat is het door des Heeren Woord "omgezette" Israel. Het overblijfsel. En dit overblijfsel "omgezet" zijnde, "zet anderen om". Daarom ook staan op de fundamenten de namen van hen op wiens onderwijs de Gemeente(=het N._Israel), door de Heere die de Geest is, gebouwd wordt. Bij een Nieuw Verbond behoort een Nieuw(vernieuwd,"omgezet") Israel.
En de "omgezette" heidenen maken er deel van uit.

h.g.
Learsi


Dit was mijn laatste reactie op de uitleg die je aanhangt.
h.g.
Learsi

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 17 jan 2015 09:22

Het gaat hier over de groei van het Koninkrijk van God.
Als je dan denkt dat het over de zonden gaat die groeit in het Koninkrijk van God, daar hoeft de Heere Jezus geen gelijkenis voor te gebruiken.

Het gaat hier idd. over groei. Maar dan wel over de groei van het kwaad dat net als bij het onkruid tussen de tarwe en bij het mosterdzaad heimelijk door de vijand in de belijdende kerk ( het koninkrijk der hemelen in al de gelijkenissen ) is ingebracht Matt.13:25. Want ook een mostaard zaad is niet bestemd om een grote boom te worden waar de vogelen des hemels in nestelen ( dat zijn dan weer die vogels uit de gelijkenis van de zaaier ) Maar tot een laag en nederig siergewas tot vermaak van de eigenaar. Het was dus een onnatuurlijke, aboninabele groei. Zie ook 2 Tim 2:17-21. Al deze gelijkenissen hebben dezelfde boodschap als waarschuwing om waakzaam te zijn tegen het kwaad dat op een heimelijke wijze insluipt in de belijdende kerk Dat begon al in Hand.6. ereunao
nb: Ik heb hier in ieder geval nooit een link van het zuurdeeg naar het Jodendom gelegd. Ik heb in deze discussie juist aan willen tonen hoezeer de kerk zichzelf van haar Joodse wortels vervreemd heeft en in de exegese de Joodse achtergrond van het evangelie geen enkele rol meer speelt.

ereunao

Bambi

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Bambi » 17 jan 2015 12:08

ereunao schreef:Het gaat hier idd. over groei. Maar dan wel over de groei van het kwaad dat net als bij het onkruid tussen de tarwe en bij het mosterdzaad heimelijk door de vijand in de belijdende kerk ( het koninkrijk der hemelen in al de gelijkenissen ) is ingebracht Matt.13:25. Want ook een mostaard zaad is niet bestemd om een grote boom te worden waar de vogelen des hemels in nestelen ( dat zijn dan weer die vogels uit de gelijkenis van de zaaier ) Maar tot een laag en nederig siergewas tot vermaak van de eigenaar. Het was dus een onnatuurlijke, aboninabele groei. Zie ook 2 Tim 2:17-21. Al deze gelijkenissen hebben dezelfde boodschap als waarschuwing om waakzaam te zijn tegen het kwaad dat op een heimelijke wijze insluipt in de belijdende kerk Dat begon al in Hand.6. ereunao
nb: Ik heb hier in ieder geval nooit een link van het zuurdeeg naar het Jodendom gelegd. Ik heb in deze discussie juist aan willen tonen hoezeer de kerk zichzelf van haar Joodse wortels vervreemd heeft en in de exegese de Joodse achtergrond van het evangelie geen enkele rol meer speelt.

ereunao

Je ziet 1 ding over het hoofd, nl. het zuurdesem verzuurt het hele deeg.
En aangezien het hier gaat over het Koninkrijk der hemelen, dan zou er in dat Koninkrijk niks meer goed zijn, want als dat desem er eenmaal in zit, dan krijg je het er niet meer uit.
En bij de gelijkenis van de zaaier, groeit het gewas wel naast elkaar op, maar dat kun je nog uit elkaar halen.
Plus dat bij de gelijkenis van de zaaier duidelijk door de Heere Jezus wordt uitgelegd dat de akker de wereld is
Mattheüs 13:38 En de akker is de wereld; en het goede zaad zijn de kinderen des Koninkrijks; en het onkruid zijn de kinderen des bozen;

Met deze gelijkenis wordt ook duidelijk gemaakt, dat het Koninkrijk der hemelen tussen het onkruid van de boze staat, in het verborgene zie je het bijna niet, maar groeit het wel.
Net als het verborgen zuurdesem.

Als je blijft denken dat er mee bedoeld wordt dat het gaat over de groeiende zonden in het Koninkrijk der hemelen, dan moet je deze tekst er eens naast leggen:
Mattheüs 5:20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.

Bambi

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Bambi » 17 jan 2015 12:16

En als je dan nog bij je verklaring blijft, dan gaan we over op de menselijke logica:
Waarom zou de Heere Jezus aan een schare die nog niet eens in Hem gelooft, vertellen dat ze later in de Gemeente moeten waken voor de zonden?

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Jan » 17 jan 2015 12:38

ereunao schreef:Het gaat hier idd. over groei. Maar dan wel over de groei van het kwaad dat net als bij het onkruid tussen de tarwe en bij het mosterdzaad heimelijk door de vijand in de belijdende kerk ( het koninkrijk der hemelen in al de gelijkenissen ) is ingebracht Matt.13:25. Want ook een mostaard zaad is niet bestemd om een grote boom te worden waar de vogelen des hemels in nestelen ( dat zijn dan weer die vogels uit de gelijkenis van de zaaier ) Maar tot een laag en nederig siergewas tot vermaak van de eigenaar. Het was dus een onnatuurlijke, aboninabele groei. Zie ook 2 Tim 2:17-21. Al deze gelijkenissen hebben dezelfde boodschap als waarschuwing om waakzaam te zijn tegen het kwaad dat op een heimelijke wijze insluipt in de belijdende kerk Dat begon al in Hand.6. ereunao


Het gaat inderdaad over de groei van het kwaad. Een vrouw deed iets wat niet mocht. Ze verborg het kwade in het goede. Zuurdesem in het meel.

nb: Ik heb hier in ieder geval nooit een link van het zuurdeeg naar het Jodendom gelegd. Ik heb in deze discussie juist aan willen tonen hoezeer de kerk zichzelf van haar Joodse wortels vervreemd heeft en in de exegese de Joodse achtergrond van het evangelie geen enkele rol meer speelt.

ereunao


Als we dan kijken hoe Jezus het begrip zuurdesem definieert, dan weten we ook waarom het gaat.

Mat. 16 schreef: 6 Jezus zei tegen hen: Kijk uit, en wees op uw hoede voor het zuurdeeg van de Farizeeën en de Sadduceeën.
7 Zij spraken erover met elkaar en zeiden: Dit zegt Hij, omdat wij geen broden meegenomen hebben.
8 En Jezus, Die dat wist, zei tegen hen: Waarom spreekt u er met elkaar over, kleingelovigen, dat u geen broden meegenomen hebt?
9 Ziet u het nog niet in? En herinnert u zich niet de vijf broden voor de vijfduizend, en hoeveel korven u opgehaald hebt?
10 En ook niet de zeven broden voor de vierduizend, en hoeveel manden u opgehaald hebt?
11 Waarom ziet u dan niet in dat Ik tot u niet over brood gesproken heb, toen Ik zei dat u op uw hoede moest zijn voor het zuurdeeg van de Farizeeën en de Sadduceeën?
12 Toen begrepen zij dat Hij niet gezegd had dat zij op hun hoede moesten zijn voor het zuurdeeg van het brood, maar voor het onderricht van de Farizeeën en de Sadduceeën.


Dit zuurdesem heeft de Israëlitische Godsdienst gecorrumpeerd en het heeft later ook het Christendom verdorven.

Mark. 8 schreef: 15 En Hij gebood hun en zei: Kijk uit, pas op voor het zuurdeeg van de Farizeeën en voor het zuurdeeg van Herodes.
16 En zij spraken er met elkaar over en zeiden: Dit zegt Hij, omdat wij geen broden hebben.
17 En Jezus, Die dat wist, zei tegen hen: Waarom spreekt u erover met elkaar dat u geen broden hebt? Ziet u het nog niet in en begrijpt u het niet? Hebt u nog uw verharde hart?
18 U hebt ogen, en u ziet niet? En u hebt oren, en u hoort niet?
19 En herinnert u zich niet, toen Ik de vijf broden brak voor de vijfduizend mannen, hoeveel volle manden met stukken brood u opraapte? Zij zeiden tegen Hem: Twaalf.
20 En toen Ik de zeven brak voor de vierduizend mannen, hoeveel volle manden met stukken brood u opraapte? En zij zeiden: Zeven.
21 En Hij zei tegen hen: Waarom begrijpt u het dan niet?


De overige keren dat zuurdesem in het N.T. genoemd wordt is het duidelijk een symbool voor zonde en valse leer. De valse leer leid immers tot zonde. Er hoeft maar een klein beetje getolereerd te worden en het hele deeg gaat eraan. En dat is ook gebeurd als we kijken naar het moderne krachteloze 'judeo-christendom'. Een mengsel van Judaïsme en Christendom wat enkel nog geschikt is om op straat geworpen te worden en vertrapt te worden door de ongelovigen.

1 Kor. 5 schreef: 6 Uw roem is niet goed. Weet u niet dat een klein beetje zuurdeeg het hele deeg doorzuurt?
7 Verwijder dan het oude zuurdeeg, opdat u een nieuw deeg zult zijn. U bent immers ongezuurd, want ook ons Paaslam is voor ons geslacht: Christus.
8 Laten wij dus feestvieren, niet met oud zuurdeeg, ook niet met zuurdeeg van slechtheid en boosaardigheid, maar met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid.
9 Ik heb u geschreven in de brief dat u zich niet moet inlaten met ontuchtplegers.
10 Echter, niet in het algemeen met de ontuchtplegers van deze wereld, of met de hebzuchtigen, of rovers, of afgodendienaars, want dan zou u uit de wereld moeten gaan.
11 Maar nu heb ik u geschreven dat u zich niet moet inlaten met iemand die, terwijl hij een broeder wordt genoemd, een ontuchtpleger is, of een hebzuchtige, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover. Met zo iemand moet u zelfs niet eten.
12 Het is toch niet aan mij om hen die buiten zijn te oordelen? Oordeelt u immers niet alleen hen die binnen zijn?
13 Maar hen die buiten zijn, oordeelt God. En doe de kwaaddoener uit uw midden weg.


Een voorbeeld van de corruptie en diegenen die het introduceerden in de vroege kerk:

Gal. 5 schreef: 7 U liep zo goed; wie heeft u verhinderd de waarheid te blijven gehoorzamen?
8 Deze overreding is niet afkomstig van Hem Die u roept.
9 Een beetje zuurdeeg doorzuurt het hele deeg.
10 Ik vertrouw van u in de Heere dat u niet anders gezind zult zijn; maar hij die u in verwarring brengt, zal het oordeel dragen, wie hij ook is.
11 Maar ik, broeders, als ik nog de besnijdenis verkondig, waarom word ik dan nog vervolgd? Dan is immers het struikelblok van het kruis tenietgedaan.
12 Lieten zij die u opruien, zich maar afsnijden!
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten

cron