Waarom geen jodengenoot worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor gravo » 09 dec 2014 00:02

Sommige christenen gaan zo op in hun liefde voor Israël en het jodendom, dat ik me afvraag of ze zich er niet beter bij aan kunnen sluiten. Ze hebben het nooit meer over hun christen-zijn.

Het is óf vanwege de focus op toekomstige gebeurtenissen die ons allen te wachten staan (maar die vooral te maken hebben met Jeruzalem, Israël),
óf vanwege de stichting van de staat Israël als begin van een groot aantal vervullingen van Bijbelse profetie,
óf vanwege een bittere en gruwelijke hekel aan de Kerk die men combineert met een kritiekloze houding tegenover de joodse religie en de joodse staat,

dat het christelijke karakter van deze gelovigen langzamerhand afneemt.

Zeker wanneer men zich uitsluitend focust op een eindtijdgeloof, dat wordt aangedreven door een sterk joods gekleurd Bijbelboek als Openbaring.
En zeker ook, wanneer men de Kerk als bron van alle kwaad en instrument van de Satan ziet.
Er zijn nogal wat complotterige videootjes in elkaar geflanst, waarin alles wat officieel christelijk is, vooral de Paus moet het natuurlijk ontgelden, onder vuur ligt.
In mildere vorm reken ik ook alle wegwerpgebaren bij christelijke theologie (bijvoorbeeld bezwaren tegen uitverkiezing, genade, kinderdoop, universeel heil, eenheid van OT en NT) tot verjoodsingen en tot wettische en werkheilige toevoegingen aan de christelijke leer.
De wet wordt weer van stal gehaald. We worden weer fanatiek in de hoek gedrukt van gebod op gebod, regel op regel.

Welnu als het christelijk geloof zo dicht tegen Satan en zijn gansche heir aanschurkt, of wanneer men zo weinig op heeft met de Kerk van alle tijden en alle plaatsen, wanneer men Gods volk als principieel verdeeld voorstelt (Israël versus de volken), dan staat het elke christen natuurlijk vrij om zijn of haar geloof af te zweren en zich te wenden tot de joodse religie, alwaar men als jodengenoot kan worden opgenomen en intensief mee kan leven binnen deze godsdienst.

"Onopgeefbare verbondenheid met Israël" zoals bijvoorbeeld de kerken hun verhouding met Israël verwoorden is niet voldoende?
Nou, je kunt die verbondenheid persoonlijk veel sterker maken door je aan te sluiten bij het jodendom of bij de staat Israël. Er schijnen nogal wat pseudo-christenen als "wachters" in Jeruzalem te zitten.

Of is de titel "jodengenoot" te min?
Wil men toch liever de superchristen zijn, die zowel uittorent boven alle "normale" christenen die het niet begrijpen, als boven het joodse volk? Gezegend met een exclusief geopenbaard uitzicht op alle toekomstige scenario's die zowel joden, christenen als 'de volken' zullen overkomen?

Ik vraag het maar.
De deuren van de Kerk staan altijd open.
Om er binnen te gaan, maar eventueel ook om er weer te vertrekken.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mohamed

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor mohamed » 09 dec 2014 00:16

De grote voorliefde voor het joodse volk en de wens om hen terug te brengen naar hun moederland zit er bij het protestantisme ingebakken lijkt het wel, echter is het uiterlijke schijn want de meesten is het te doen om de terugkomst van de Messias te forceren en niet omdat ze de joden zo graag een thuis gunnen. Nee, want als de Christus eenmaal terugkomt worden de superchristenen opgenomen en kunnen de joden wat hen betreft stikken in de rook van de vlammenzee waaraan twee derde het leven zal laten, naar hun vredelievende evangelische geloof.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Boerin » 09 dec 2014 00:30

gravo schreef:Sommige christenen gaan zo op in hun liefde voor Israël en het jodendom, dat ik me afvraag of ze zich er niet beter bij aan kunnen sluiten.

Dat hebben we toch gedaan, eigenlijk zijn we allemaal jodengenoten. Waarom is er ooit scheiding gekomen? Al dat streven naar eenheid is mooi, maar een gast zei: Hij zal de harten der kinderen tot de vaderen neigen slaat op de protestanten en katholieken. Ze vergeten de Joden. De one new man. Eenheid, redding van Israel en wereldopwekking.
Ik wilde een lid worden van de mischpocha of zo lol van Sid Roth. Hij vroeg me of hij me persoonlijk mocht mentoren voor 25 dollar en een mooie beker met een Davidsster erop. Doei piepeloei, alles leuk en aardig, maar wel gratis graag. Ik verloochen mijn Hollandse afkomst niet.
Ik zag dit net op een Messiaans forum:
http://www.tikkuninternational.org/news ... -sep14.php
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor mohamed » 09 dec 2014 00:35

Boerin schreef:Hij zal de harten der kinderen tot de vaderen neigen slaat op de protestanten en katholieken.

De harten 'terugvoeren' bedoel je denk ik, maar dat slaat op de eerste christenen wat zoals iedereen weet joden waren.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor StillAwake » 09 dec 2014 09:53

Boerin schreef:Hij zal de harten der kinderen tot de vaderen neigen slaat op de protestanten en katholieken.

mohamed schreef:De harten 'terugvoeren' bedoel je denk ik, maar dat slaat op de eerste christenen wat zoals iedereen weet joden waren.

De eerste christenen waren niet allemaal joden hoor...
Cornelius was géén jood en de drieduizend op de pinksterdag spraken alle talen van de toenmalig bekende wereld...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2014 09:59

StillAwake schreef:Cornelius was géén jood en de drieduizend op de pinksterdag spraken alle talen van de toenmalig bekende wereld...


Natuurlijk, de verstrooiing der joden was eeuwen geleden al begonnen, en joden kwamen voor het Pinksterfeest naar jeruzalem.
iedereen was zeer verbaasd toen de eerste heidenen (niet joden) de Heilige geest bleken te hebben ontvangen

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 09 dec 2014 14:07

Het is historisch alleszins begrijpelijk dat veel christenen een grote sympathie voor het volk Israël voelen. Eindelijk heeft dit volk na haar eeuwenlange lijdensweg weer een thuisland en is in staat zichzelf te verdedigen na al die eeuwen waarin zij als weerloze schapen, en niet het minst door toedoen van de kerk, naar de slachtbank gevoerd zijn. En die z.g.n. "Onopgeefbare verbondenheid met Israël" is pure huichelarij, want tegelijkertijd steunt de kerk Sabeel en gaan er via ‘kerk in actie’miljoenen euro’s naar terroristen als Hamas die zijn eigen volk vermoordt en het geld besteed voor de oorlogvoering tegen Israël. Het gevaarlijkste wapen is echter de leugenachtige propaganda; de kinderen worden met door de EU betaalde leerboekjes vergiftigd met haat tegen Israël. Maar , dit vooruitgesteld hebbend, mag deze sympathie nooit zover gaan dat christenen eigen identiteit prijsgeven. Wij kunnen niet terug achter kruis en opstanding van de Messias. Maar hier ligt juist het zwakke punt .Want de Reformatie heeft de kerk de bijbel, maar niet haar eigen identiteit teruggegeven. . Ook de Reformatie verhief zich nooit tot de de Godsgedachten over een kerk die door de inwonende Geest organisch als Hoofd en lichaam aan Christus verbonden is in Zijn opstandingsleven.. Maar zij heeft in navolging van Rome, heel de Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond van Adam tot de jongste dag gebracht. Maar het is Pinksteren geweest en de H.Geest is niet gekomen is om heidenen in Israël in te lijven, ( ps 87:4 ber. ) maar om de gelovigen uit Israel en uit de de heidenen tot één lichaam te dopen, zie Efe 1:20-23, 1Cor 12:12,13. En dat is een nieuwe schepping . 2Kor.5:17. Maar de kerk heeft haar eigen identiteit prijs gegeven en is in de huid van Israël gekropen

Daarom maakt het voor het besef van veel christenen niet uit of je tot de kerk of tot de synagoge behoort. Het gaat in oud-en nieuwtestament immers om dezelfde God, hetzelfde geloof en dezelfde strijd? En wij beginnen toch ook al eeuwenlang onze eredienst met ons de wet van Mozes i.p.v. die van Chr. voor te laten lezen? Gr: ereunao

mohamed

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor mohamed » 09 dec 2014 14:34

Boerin schreef:Hij zal de harten der kinderen tot de vaderen neigen slaat op de protestanten en katholieken.

mohamed schreef:De harten 'terugvoeren' bedoel je denk ik, maar dat slaat op de eerste christenen wat zoals iedereen weet joden waren.

StillAwake schreef:De eerste christenen waren niet allemaal joden hoor...
Cornelius was géén jood en de drieduizend op de pinksterdag spraken alle talen van de toenmalig bekende wereld...

Dus Cornelius was geen jood? Joh!! Dan had ik eigenlijk moeten zeggen dat de eerste christenen allen joods waren behalve Cornelius! ](*,)

mohamed

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor mohamed » 09 dec 2014 14:36

StillAwake schreef:Cornelius was géén jood en de drieduizend op de pinksterdag spraken alle talen van de toenmalig bekende wereld...

mealybug schreef:Natuurlijk, de verstrooiing der joden was eeuwen geleden al begonnen, en joden kwamen voor het Pinksterfeest naar jeruzalem.
iedereen was zeer verbaasd toen de eerste heidenen (niet joden) de Heilige geest bleken te hebben ontvangen

Blijkbaar geveinsde verbazing, want Cornelius was geen jood. :roll:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2014 17:07

ereunao schreef:Het is historisch alleszins begrijpelijk dat veel christenen een grote sympathie voor het volk Israël voelen. Eindelijk heeft dit volk na haar eeuwenlange lijdensweg weer een thuisland en is in staat zichzelf te verdedigen na al die eeuwen waarin zij als weerloze schapen, en niet het minst door toedoen van de kerk, naar de slachtbank gevoerd zijn. En die z.g.n. "Onopgeefbare verbondenheid met Israël" is pure huichelarij, want tegelijkertijd steunt de kerk Sabeel en gaan er via ‘kerk in actie’miljoenen euro’s naar terroristen als Hamas die zijn eigen volk vermoordt en het geld besteed voor de oorlogvoering tegen Israël. Het gevaarlijkste wapen is echter de leugenachtige propaganda; de kinderen worden met door de EU betaalde leerboekjes vergiftigd met haat tegen Israël. Maar , dit vooruitgesteld hebbend, mag deze sympathie nooit zover gaan dat christenen eigen identiteit prijsgeven. Wij kunnen niet terug achter kruis en opstanding van de Messias. Maar hier ligt juist het zwakke punt .Want de Reformatie heeft de kerk de bijbel, maar niet haar eigen identiteit teruggegeven. . Ook de Reformatie verhief zich nooit tot de de Godsgedachten over een kerk die door de inwonende Geest organisch als Hoofd en lichaam aan Christus verbonden is in Zijn opstandingsleven.. Maar zij heeft in navolging van Rome, heel de Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond van Adam tot de jongste dag gebracht. Maar het is Pinksteren geweest en de H.Geest is niet gekomen is om heidenen in Israël in te lijven, ( ps 87:4 ber. ) maar om de gelovigen uit Israel en uit de de heidenen tot één lichaam te dopen, zie Efe 1:20-23, 1Cor 12:12,13. En dat is een nieuwe schepping . 2Kor.5:17. Maar de kerk heeft haar eigen identiteit prijs gegeven en is in de huid van Israël gekropen

Daarom maakt het voor het besef van veel christenen niet uit of je tot de kerk of tot de synagoge behoort. Het gaat in oud-en nieuwtestament immers om dezelfde God, hetzelfde geloof en dezelfde strijd? En wij beginnen toch ook al eeuwenlang onze eredienst met ons de wet van Mozes i.p.v. die van Chr. voor te laten lezen? Gr: ereunao


Dat heb je weer goed weergegeven.

mohamed

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor mohamed » 09 dec 2014 18:08

De meeste huis-tuin-en-keuken christenen denken dat ze de tien geboden moeten naleven en dat is een trieste zaak.

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 09 dec 2014 19:07

De meeste huis-tuin-en-keuken christenen denken dat ze de tien geboden moeten naleven en dat is een trieste zaak.mohamed.

In houdelijk is dat ook zo, maar wel op een hoger niveau zoals dat past bij een gemeente die belijdt met Chr. aan de wet gestorven en met Hem opgewekt te zijn tot een nieuw leven .Het gaat hier om dus verschillende bedelingen, maar wel zo dat het principe van de vorige er altijd in een andere gestalte in mee komt .Want de Tora is eeuwig zoals de Wetgever eeuwig is en vlees en bloed geworden is in de Messiass
Zo zijn de Noachitische geboden in de Tora opgenomen en de geboden van de decaloog vinden wij impliciet terug in de wet van Chr. zoals die door de apostelen in hun brieven is doorgegeven. Behalve natuurlijk het sabbatsgebod dat alleen bij Israël past terwijl ook het scheppingsritme van 6 dagen werk en 1 rustdag op een bij de chr.gemeente passende wijze ook weer in meekomt door de viering van de 1e dag der week. ereunao

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Arco » 11 dec 2014 11:56

Op dit topic wil ik nog uitgebreid reageren, de tijd ontbreekt me momenteel. Alleen de opmerking "pseudo-christenen" is niet bevorderlijk voor een discussie.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2014 12:09

Waarom geen jodengenoot worden? Heel simpel. Paulus schreef in de brief aan de Galaten 5, 2:
...op mijn woorden. Ik, Paulus, zeg u: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten.

P.S. Sinds het Nederlandse gedeelte van biblija.net uit de lucht is gebruik ik de Willibrordbijbel. Ik weet niet of dat het beoogde doel was van het NBG met hun keuze, zo ja, dan heeft het gewerkt. :lol:

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 11 dec 2014 19:27

*Off topic. Hier geen discussie over sabbat-zondag*


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten