alexander91 schreef:@Jan,
Dus als een brood eenmaal verzuurd is, dan kan het toch nog ongezuurd worden? Waar haal je dit vandaan uit de Bijbelteksten die gaan over het zuurdesem? Ik kan er geeneen vinden. Of mogen we voor dit knelpunt nu opeens wel weer teksten gebruiken die niet over het zuurdeeg gaan toepassen?
Of ben je nu ineens niet meer zo consequent met je symbool?
Het gaat te ver om te stellen dat het hele brood weer ongezuurd gaat worden. Maar de kruimeltjes... de enkelingen... het restant... korreltjes zand op het strand. Misschien ken je die Teksten wel.
Kijk ook eens in
dit onderwerp om iets van de verzuring te constateren.
PS Dus jij vindt een uitspraak die begint met "probeer ...eens....etc." en andere zinnen in de gebiedende wijs richting mij en Bambi dus getuigen en niet een poging tot overtuigen? Ik snap niet dat je met droge ogen je eerdere post kunt teruglezen en het niet onder de noemer van overtuigen kan plaatsen, maar van getuigen.
Als je dit soort termen naar eigen willekeur door elkaar gebruikt, hoe kun je dan een fatsoenlijke exegese doen?
Ik zie overtuigen als door eigen kracht perse gelijk moeten halen. En ik zie getuigen als het aanbieden van waarheid waarbij alleen God het overtuigen doet. En soms wordt die waarheid heel dringend aangeboden. Dan is het vermanen, waarschuwen.
PPS Misschien moet je eens proberen je niet te focusen op de uitkomst die je graag wilt (en je in deze bijzondere bochten te wringen waarmee je jezelf belachelijk maakt), maar op wat het Woord wil zeggen, en zo achterhalen van de ware uitkomst is.
M.i. is dit precies wat jij doet. Het passend willen krijgen van een term die perse positief moet zijn terwijl door de hele Schrift heen die term al als negatief is bepaald.
PPPS ik doe nog een poging op basis van de tekst die je aandraagt: " ...Verwijder dan het oude zuurdeeg, opdat u een nieuw deeg zult zijn. U bent immers ongezuurd,..." Zoals je ziet staat hier duidelijk dat het oude zuurdeeg verwijderd moet worden. Maar in de zin erna staat: U bent immers ongezuurd. Oftewel: voordat je met het onreine in aanraking komt, verwijder het. Als je eenmaal in aanraking bent geweest, verzuur je. En deze (in mijn ogen verkeerde) uitleg toegepast in de gelijkenis van Christus, is er dan geen weg terug meer.
De Teksten die ik gaf laten zien dat het zuurdeeg weggedaan kan worden. Wij zijn door Christus rein, ongezuurd geraakt. Maar Teksten genoeg die getuigen van de trieste realiteit dat we weer onrein kunnen raken. Weer opnieuw kunnen gaan zondigen. Maar dan is er ook de boodschap dat we weer bij Hem om vergeving mogen vragen. Daar getuigt David al van. En in het N.T. zien we deze mogelijkheid en noodzakelijkheid ook. Want niemand kan zonder zonde blijven na eenmaal vergeven te zijn geweest. Het is een doorgaand proces van heiliging waarbij de meesten vele malen zullen vallen. Maar ook weer mogen opstaan!
Als dat wel zo was, waarom zegt Christus het dan niet? Nee integendeel, Hij vergelijkt wat wij mensen verachten met het Koninkrijk der Hemelen. Dat Koninkrijk zal bestaan uit zieken, uit zondaren: mensen die Christus nodig hebben. Het zuurdeeg is verkozen. Zoals God tegen Petrus zei: Gij zult niet voor onrein houden wat Ik voor rein houd. Het Koninkrijk der Hemelen is gelijk zuurdeeg, en het zal de gehele wereld doortrekken. En zo is de praktijk van het evangelie. Overal ter wereld, in elk volk en natie vind het evangelie een goede bodem, en zijn er mensen die het in geloof aannemen en zich bekeren. Dat is de realiteit waar deze gelijkenis op doelde. De Geest is niet te stoppen.
Christus spreekt niet over de genezing, reiniging van het hele brood maar spreekt over de enkelen.
Luk. 13 schreef: 20 En Hij zei opnieuw: Waarmee zal Ik het Koninkrijk van God vergelijken?
21 Het is gelijk aan zuurdeeg, dat een vrouw nam en in drie maten meel deed, totdat het helemaal doorzuurd was.
De nauwe poort
22 En Hij trok door steden en dorpen heen, terwijl Hij onderwijs gaf en op weg was naar Jeruzalem.
23 En iemand zei tegen Hem: Heere, zijn het weinigen, die zalig worden? En Hij zei tegen hen:
24 Strijd om binnen te gaan door de nauwe poort, want velen, zeg Ik u, zullen proberen binnen te gaan en het niet kunnen,
25 namelijk vanaf het ogenblik dat de Heer des huizes is opgestaan en de deur heeft gesloten. Dan zult u beginnen buiten te staan en op de deur te kloppen en te zeggen: Heere, Heere, doe ons open. En Hij zal antwoorden en tegen u zeggen: Ik weet niet waar u vandaan komt.
26 Dan zult u beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken en U hebt in onze straten onderwijs gegeven.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik weet niet waar u vandaan komt. Ga weg van Mij, allen die ongerechtigheid bedrijven.
Dit is een terugkerend thema in Jezus prediking. Niet zo rooskleurig als de uitleg die mensen graag willen horen. Nl. een God wiens liefde zo groot is dat velen gered worden en je kan het zo gek nog niet maken of Jezus houdt wel van je. Het zuurdeeg moet perse iets goeds zijn ook al getuigt de hele Schrift hiertegen.
De realiteit van Jezus woorden is dat de meesten die beweren Hem te kennen, Hem lief te hebben, Hem helemaal niet kennen, niet liefhebben. Zij blijven valse leer(zuurdesem) volgen en zondigen daardoor steeds zonder het zelf te beseffen. Het zijn de enkelingen die zich bekeren mogen en losbreken van valse overleveringen die het woord van God krachteloos maken.
Mat. 7 schreef: 21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!
Wetteloosheid, ongerechtigheid. Overtreding van de wet. Zonde. (1 Joh. 3:4)