Waarom geen jodengenoot worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 12 jan 2015 11:20

Kijk eens aan, elbert kruist opnieuw mijn pad en de degens met mij. Dat is een verrassing, jou heb ik nog niet ontmoet op deze topic. Maar jij komt tenminste met zinnige argumenten, weliswaar uit de Schrift zoals jij die leest en verstaat door je kerkelijke bril, maar dat hindert niet,wij zijn hier tenslotte om iets van elkaar te leren. Zolang het maar niet ontaard in hatelijke schimpscheuten en verdachtmakingen, want dan stop ik ermee, ik wens het peil van dit forum hoog te houden. Komen wij na deze inleiding dus nu terzake:
Kun je een bijbelboek opnoemen dat niet "joods" is? Ik niet... Wat ik wel weet, is dat Openbaring geschreven is aan de hele kerk van die dagen, dus inclusief de gemeenten van Klein-Azie (Openb. 1:4, Openb. 2 & 3). En vanaf Openb. 4 staat die kerk niet opeens buitenspel en wordt ze niet opeens een toeschouwer van wat er met Israël zal gebeuren, maar is wat er gezegd wordt, ook aan haar gericht en gaat het ook over haar. Dat het taalgebruik "joods" is (in de zin dat Openbaring bol staat van de verwijzingen naar het Oude Testament), is daarbij niet iets bijzonders, want het hele NT staat daar vol mee.elbert.

Je hebt natuurlijk gelijk dat de hele bijbel een Joods boek is. Het is alleen maar jammer dat de kerk allang vergeten is dat zij de wortel niet draagt, maar de wortel haar ( Rom.11:18 ) en zich reeds in de eerste eeuwen van haar Joodse wortels heeft losgemaakt. Ja zij heeft zelfs vergeten dat Jezus een Jood was en een ‘ chr. Christus’ van, Hem gemaakt En dat blijkt ook hier weer. De kerk kan de gedachte aan de bevoorrechte positie van Israël boven alle volken niet verdragen want zij ziet zichzelf als de erfgenaam van al de beloften Gods en het einde van al Zijn wegen. Maar de genadegiften de roeping Gods zijn onberouwelijk, daar is niets aan te doen. ( Rom.11:29.) En deze verkiezing sluit andere volken niet uit maar is juist ten bate van alle volken Gen 12:3.Em omdat het in de strijd tegen de wereldmachten primair om Israël en Jeruzalem gaat zijn wij in de Apoc. op Joodse bodem. Het optreden dan de 2 getuigen in de stijl van Israëls gerichtsprofeten met theocratische volmachten zoals nooit een evangeliedienaar gehad heeft ( Luk.9:54,55 ), het opmeten van de tempel in Jeruzalem, de stad waar onze Heere gekruisigd is, hst.11, de berg Sion hst.14 en Armageddon hst.16 bewijzen dat afdoende. En zo is het ook met de overigen van haar zaad, het gaat in deze context over het natuurlijke zaad, het getrouwe overblijfsel van Israël in de gr.verdr. van de eindtijd dat weigert het beest te aanbidden. Want met de door satan voor God aangeklaagde broederen worden de 12 stammen Israëls bedoeld, zoals Zach.3 duidelijk bewijst. Dit overblijfsel heeft door de prediking van de 144000 joodse evangelisten (h.st. 7 ) en in al de rampen en oordelen de hand van hun ware Messias herkend, daarom staat hier dat zij de getuigenis van Jezus Christus hebben en de geboden Gods bewaren En wat de Gemeente betreft; die staat hier niet buiten spel, maar strijd vanuit haar hemelse positie (de 24 ouderlingen ) mee in de gebeden tot God. De Apoc. is dus idd. wel voor haar geschreven, maar het gaat niet over haar voorzover de blik van de ziener op de aarde gericht is

Hier wil ik het nu even bij laten,ik heb een hekel aan meterslange postings

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor elbert » 12 jan 2015 12:18

ereunao schreef:Kijk eens aan, elbert kruist opnieuw mijn pad en de degens met mij.
Degens? Ik zie dit niet als een geestelijke strijd, maar zoals je schrijft, om iets van elkaar te leren, of om hoe we de Bijbel verschillend verstaan voor het voetlicht te brengen.
ereunao schreef:Je hebt natuurlijk gelijk dat de hele bijbel een Joods boek is. Het is alleen maar jammer dat de kerk allang vergeten is dat zij de wortel niet draagt, maar de wortel haar ( Rom.11:18 ) en zich reeds in de eerste eeuwen van haar Joodse wortels heeft losgemaakt. Ja zij heeft zelfs vergeten dat Jezus een Jood was
Sorry, maar je spreekt hier over "de kerk" en dat die zelfs vergeten zou zijn dat Jezus een Jood was. En dat noem je in dezelfde post als waarin je schrijft dat je een hekel hebt aan hatelijke schimpscheuten en verdachtmakingen. Maar ik vind dit wel een verdachtmaking en nog een onterechte ook. Het is wel waar dat de kerk soms vergeten heeft dat het volk Israel Gods volk is en blijft, maar dat de kerk vergeten zou zijn dat Jezus een jood was, is aperte onzin.
ereunao schreef:En deze verkiezing sluit andere volken niet uit maar is juist ten bate van alle volken Gen 12:3.Em omdat het in de strijd tegen de wereldmachten primair om Israël en Jeruzalem gaat zijn wij in de Apoc. op Joodse bodem. Het optreden dan de 2 getuigen in de stijl van Israëls gerichtsprofeten met theocratische volmachten zoals nooit een evangeliedienaar gehad heeft ( Luk.9:54,55 ), het opmeten van de tempel in Jeruzalem, de stad waar onze Heere gekruisigd is, hst.11, de berg Sion hst.14 en Armageddon hst.16 bewijzen dat afdoende.
Nou nee, ik zou dat niet als bewijs zien voor "joodse bodem" en dat het "om Israël en Jeruzalem gaat". Het gaat in Openbaring om Gods dienstknechten te tonen wat weldra geschieden moet (Openb. 1:1) en dat is bedoeld tot troost en tot volharding in de strijd die Gods dienstknechten hebben te voeren in de verdrukking en in het Koninkrijk, totdat Jezus komt met de wolken (vers 9). En die strijd voeren ze het beste door Gods geboden te doen, zodat zij in mogen gaan in het nieuwe Jeruzalem (Openb. 22:14). Dat is de context van Openbaring, die gericht is aan de christelijke gemeenten.
ereunao schreef:De Apoc. is dus idd. wel voor haar geschreven, maar het gaat niet over haar voorzover de blik van de ziener op de aarde gericht is
Dat is merkwaardig. Volgens jou is Openbaring een boek voor de kerk over Israël in een toekomstig millennium. Maar waarom ontbreekt de naam Israël dan geheel in het boek Openbaring? Waarom wordt er door heel Openbaring heen dan wel gesproken over "alle volken, en natiën en talen" (Openb. 7:9, 10:11, 11:9, 14:8, 15:4, 17:15, 18:3,23, 20:3, 8, 21:4,26) en gaat het heel toegespitst om "de volken die zalig worden" (Openb. 21:24)? Ik sluit helemaal niet uit dat Israël (al dan niet het Israël sinds 1948) een (grote) rol speelt in de eindstrijd, maar te zeggen dat het in Openbaring niet over de kerk (ook de kerk op aarde) gaat, gaat me veel te ver. Want het gaat weldegelijk ook om de volken. Daar gaat het in de hele Bijbel ook om. We moeten bedenken dat Israël een noodzakelijke beperking is/was in Gods heilsplan, maar dat het uiteindelijk om het heil voor de wereld gaat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 12 jan 2015 15:23

Je hebt natuurlijk gelijk wat het kruisen van die degens betreft, zo zie ik deze discussie ook niet, het was slechts schertsend bedoeld. Bij alle ernst mag er toch ook wel een beetje humor doorklinken? Elia spotte toch ook met de Baälpriesters hoewel het daar over de vraag van dood of leven ging of Baäl of de God van Israël de ware God was? Maar goed, als je het ongepast vind neem ik het terug.
Sorry, maar je spreekt hier over "de kerk" en dat die zelfs vergeten zou zijn dat Jezus een Jood was. En dat noem je in dezelfde post als waarin je schrijft dat je een hekel hebt aan hatelijke schimpscheuten en verdachtmakingen. Maar ik vind dit wel een verdachtmaking en nog een onterechte ook. Het is wel waar dat de kerk soms vergeten heeft dat het volk Israel Gods volk is en blijft, maar dat de kerk vergeten zou zijn dat Jezus een jood was, is aperte onzin.

En ik handhaaf mijn stelling dat de kerk vergeet dat Jezus een Jood was. En ik bewijs dat met de ongerijmde uitleg van de gelijkenissen in Matt.13:
Het zuurdeeg wordt door bijna het gehele christendom beschouwt het Evangelie in zijn kracht te betekenen. De vrouw vertegenwoordigt de Gemeente. De vrouw neemt het zuurdeeg en doet het in drie maten meel, dat volgens deze algemene opvatting de mensheid zou betekenen, de gehele menselijke familie.Hier doet het zuurdeeg zijn werk, op een verborgen wijze, het gehele mensdom binnendringend . Maar zuurdesem is in heel de Schrift een type van de zonde, van de oude mens 1Kor.5: 6 ‘Uw roem is niet goed. Weet gij niet, dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt?’
’ Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus’.
Dit ondanks de glorieuze uitleg van Luk.13: 21 waarop wij in de kerk zo vaak getrakteerd worden! Want die vrouw (de kerk) deed heimelijk iets wat ze niet mocht doen. Want iedere Jood denkt bij drie maten meel dadelijk aan het spijsoffer waarin zuurdeeg streng verboden was!
Lev.2: ‘11 Geen spijsoffer, dat gij den HEERE zult offeren, zal met desem gemaakt worden; want van geen zuurdesem, en van geen honig zult gijlieden den HEERE vuuroffer aansteken’.
Daarom had ze er olie op moeten gieten in plaats van er zuurdeeg in te doen. Want onze Heere, Die het ware Spijsoffer is, is ontvangen van de Heilige Geest en gezalfd met de Heilige Geest. Als de kerk dus de Joodse achtergrond van deze gelijkenis van de Joodse Jezus gekend had zou ze nooit tot zo’n ongerijmde uitleg gekomen zijn. En zo is het met al de gelijkenissen, maar dat zou mij thans te ver voeren.
Mijn 2e bewijs is de star-letterlijke wijze waarop zij het 4e gebod op de zondag overgebracht heeft en de bergrede op de Gemeente v.Chr toepast: Maar toen de door God bepaalde tijd vervuld was kwam de Joodse Messias om het beloofde Koninkrijk op te richten (Mat.4: 17; 3:2; Mark. 1:15). En zeggende: De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.
Iedere Jood wist wat er met deze woorden bedoeld werd. Daar werd niet het hemelse heil voor de Gemeente (dat pas veel later geopenbaard is) mee bedoeld maar het Koninkrijk voor Israël op aarde (Math.5:5). Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven.
De bergrede is dan ook de grondwet van het Koninkrijk, al bevat deze natuurlijk wel zedelijke normen en waarden die altijd en overal gelden. Maar in de bergrede wordt ook van offer en altaar gesproken en dat past natuurlijk alleen bij Israël. Matt.5:23,24 Als Israël Hem toen aangenomen had, zou het Koninkrijk toen ook gekomen zijn, ik spreek nu naar de mens en volgens de geopenbaarde wil van God, want in de verborgen raad van God was het anders besloten (Hand.3:17,18).
Een 3e bewijs is de uitleg van visioen van Petrus in Hand.10. Alsof dit als een vrijbrief voor Petrus was om voortaan gerust varkensvlees te gaan eten! Maar Petrus heeft dat zo niet opgevat; de Messiaanse gemeente houden zich tot op de huidige dag aan de spijswetten en vieren de sabbat! Tot zover alweer genoeg,de rest komt morgen wel
H.gr: ereunao

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor elbert » 12 jan 2015 15:46

Je "bewijs" dat de kerk vergeten zou hebben dat Jezus een jood was (trouwens, is Hij dat niet meer dan?) komt neer op bepaalde uitleggingen die je niet bevallen en die niet eens direct over deze kwestie gaan. Indirecte argumenten dus. Nu kun je bij bepaalde uitleggingen je vragen hebben, maar dat komt nog niet in de buurt van bewijs van wat je beweert. Je zult immers eerst moeten bewijzen dat A) "de kerk" dit in zijn algemeenheid leert, B) dat dit iets zegt over het "vergeten van het joods-zijn van Jezus" of dat dit gewoon een alternatieve uitleg is en C) dat dit doorslaggevend zou zijn.

Doorslaggevend voor mij in elk geval is dat de kerk leert dat Jezus geboren is uit de maagd Maria, uit het geslacht van David komt, de wet die aan Israël gegeven is, volkomen heeft gehouden (als enige!) en dat Hij dus wat het vlees betreft uit Israël is en wat Zijn leven, sterven, opstanding en hemelvaart betreft de volmaakte vervulling is van waar Israël toe geroepen is. Hij is dan ook de Koning, de Profeet en de volmaakte Hogepriester. Wil je dus "bewijzen" dat de kerk vergeten zou hebben dat Jezus een jood is/was, dan zul je moeten bewijzen dat wat ik schrijf over wat de kerk leert, niet zou kloppen. Vervolgens kunnen we het dan eens hebben over de uitleggingen aan de periferie waar je naar verwijst.
Als je zou zeggen dat de kerk soms bij de uitleg vergeet dat Jezus een jood was, dan zou je wellicht een punt hebben, maar nu is het veel te massief wat je stelt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 12 jan 2015 17:16

Nou nee, ik zou dat niet als bewijs zien voor "joodse bodem" en dat het "om Israël en Jeruzalem gaat". Het gaat in Openbaring om Gods dienstknechten te tonen wat weldra geschieden moet (Openb. 1:1) en dat is bedoeld tot troost en tot volharding in de strijd die Gods dienstknechten hebben te voeren in de verdrukking en in het Koninkrijk, totdat Jezus komt met de wolken (vers 9). En die strijd voeren ze het beste door Gods geboden te doen, zodat zij in mogen gaan in het nieuwe Jeruzalem (Openb. 22:14). Dat is de context van Openbaring, die gericht is aan de christelijke gemeenten.

Ik geef graag toe dat dit hier in meespeelt; de profetie is altijd gelaagd heeft altijd een dubbele en soms zelfs een driedubbele bodem. Maar het gaat hier, gezien de context, primair over Israël.Want Jeruzalem, Sion en Armageddon liggen nog altijd in Israël en 1600 stadiën is de lengte van het land van Dan tot Beërseba hst.14:30. Maar ook dit is weer het verv-denken van een kerk die al eeuwenlang zich in 1000 bochten wringt om de profetie van Israël af te trekken en op zichzelf over te brengen
Dat is merkwaardig. Volgens jou is Openbaring een boek voor de kerk over Israël in een toekomstig millennium. Maar waarom ontbreekt de naam Israël dan geheel in het boek Openbaring? Waarom wordt er door heel Openbaring heen dan wel gesproken over "alle volken, en natiën en talen" (Openb. 7:9, 10:11, 11:9, 14:8, 15:4, 17:15, 18:3,23, 20:3, 8, 21:4,26) en gaat het heel toegespitst om "de volken die zalig worden" (Openb. 21:24)? Ik sluit helemaal niet uit dat Israël (al dan niet het Israël sinds 1948) een (grote) rol speelt in de eindstrijd, maar te zeggen dat het in Openbaring niet over de kerk (ook de kerk op aarde) gaat, gaat me veel te ver. Want het gaat weldegelijk ook om de volken. Daar gaat het in de hele Bijbel ook om. We moeten bedenken dat Israël een noodzakelijke beperking is/was in Gods heilsplan, maar dat het uiteindelijk om het heil voor de wereld gaat.

Ja, waarom ontbreekt vanaf hst 4 de Gemeente in dit visioen? Ik lees na hst.3:22 nergens meer de woorden: ‘Die oren heeft om te horen die hore wat de Geest tot de Gemeente zegt’.En in het bos hoef je niet naar bomen te zoeken, je weet dat ze er zijn..De Apoc. sluit naadloos aan op de profeten van het O.T. Vandaar ook die vele
verwijzingen naar Dan. en Zach etc. En het gaat idd. over volken en natieën en talen maar dan wel over heidense volken die met Israël de Heere zullen dienen in het binnen-historische, Messianse rijk op aarde Jes.2:3-5, niet over de hemelse bruid van de Koning. Het heil van de wereld is dus iets anders dan het hemelse heil voor de Gemeente in de transcendente sfeer van het koninkrijk van waar dit rijk bestuurd en gezegend wordt Hos.2:20,21 en het ook door jou genoemde Openb.21:24. (’Die zalig worden’’ staat trouwens niet in de grondtext , alleen in de St.vert ) ‘in haar licht wandelen’ wel.
Je "bewijs" dat de kerk vergeten zou hebben dat Jezus een jood was (trouwens, is Hij dat niet meer dan?) komt neer op bepaalde uitleggingen die je niet bevallen en die niet eens direct over deze kwestie gaan. Indirecte argumenten dus. Nu kun je bij bepaalde uitleggingen je vragen hebben, maar dat komt nog niet in de buurt van bewijs van wat je beweert. Je zult immers eerst moeten bewijzen dat A) "de kerk" dit in zijn algemeenheid leert, B) dat dit iets zegt over het "vergeten van het joods-zijn van Jezus" of dat dit gewoon een alternatieve uitleg is en C) dat dit doorslaggevend zou zijn.

Hier kan ik kort over zijn: noem jij mij eens een voorbeeld van een geref.theoloog die deze gelijkenis , met enige variatie natuurlijk, maar in geest en hoofdzaak, anders uitlegt. Ik kan ze niet vinden in alle mij bekende commentaren en preken, Kantt, M.Henry Brakel Kohlbrugge etc. En dit is geen indirect, maar een direct bewijs dat wel degelijk de Joodse achtergrond van het evangelie geen enkele rol meer speelt bij de exegese.
Doorslaggevend voor mij in elk geval is dat de kerk leert dat Jezus geboren is uit de maagd Maria, uit het geslacht van David komt, de wet die aan Israël gegeven is, volkomen heeft gehouden (als enige!) en dat Hij dus wat het vlees betreft uit Israël is en wat Zijn leven, sterven, opstanding en hemelvaart betreft de volmaakte vervulling is van waar Israël toe geroepen is. Hij is dan ook de Koning, de Profeet en de volmaakte Hogepriester. Wil je dus "bewijzen" dat de kerk vergeten zou hebben dat Jezus een jood is/was, dan zul je moeten bewijzen dat wat ik schrijf over wat de kerk leert, niet zou kloppen. Vervolgens kunnen we het dan eens hebben over de uitleggingen aan de periferie waar je naar verwijst.
Als je zou zeggen dat de kerk soms bij de uitleg vergeet dat Jezus een jood was, dan zou je misschien een punt hebben, maar nu is het veel te massief wat je stelt.

Ik hoef niet te bewijzen dat wat de kerk leert over de heilsfeiten niet klopt want dat heb ik niet gezegd en is hier ook niet aan de orde . ereunao

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 12 jan 2015 22:42

Nu wil ik eerst in een paar humoristische anekdotes vertellen hoe grof onwetend sommige predikanten zijn van de topografie en van het Joodse land en cultuur:
Cor Balke schreef jaren geleden in de kerkelijke pers dat hij een preek gehoord had over de verloren zoon:
‘Peinzend stond de vader door het venster uit te zien naar zijn verloren zoon. Achter hem hingen de hammen in de schouw in de rook van het vuur’. Hij schrijft dan: ‘Ik heb mijn zakdoek in mijn mond gepropt om een schaterlach te smoren. Varkensvlees bij een Joodse boer ! !

En wij hadden hier meer dan 25 jr geleden een predikant die unverfrohren ons wijs trachtte te maken dat die vis Jona had uitgespuwd op het strand van Nineve! En Nineve ligt niet aan zee en heeft dus ook geen strand ! ! Ik heb er toen mijn zakdoek niet voor gebruikt maar wel mijn lippen stuk gebeten om een schaterlach in te houden. Want Jona is in de Middellandse zee overboord gegooid; de enigste haven van het Assyrische rijk was het huidige Basra in het uiterste zuiden. Die vis zou dan in drie dagen om heel Afrika heen en door de indische oceaan naar de Perzische golf gezwommen zijn! Een afstand van duizenden kilometers! Want het Suezkanaal bestond toen nog niet. Maar dit zijn gelukkig uitzonderingen, ik bedoel echt het niet als bewijs voor het gebrek aan kennis van de theologen van de Joodse historische context van de Schrift. ereunao

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor learsi » 13 jan 2015 20:57

ereunao schreef:En ik handhaaf mijn stelling dat de kerk vergeet dat Jezus een Jood was. En ik bewijs dat met de ongerijmde uitleg van de gelijkenissen in Matt.13:
Het zuurdeeg wordt door bijna het gehele christendom beschouwt het Evangelie in zijn kracht te betekenen. De vrouw vertegenwoordigt de Gemeente. De vrouw neemt het zuurdeeg en doet het in drie maten meel, dat volgens deze algemene opvatting de mensheid zou betekenen, de gehele menselijke familie.Hier doet het zuurdeeg zijn werk, op een verborgen wijze, het gehele mensdom binnendringend . Maar zuurdesem is in heel de Schrift een type van de zonde, van de oude mens 1Kor.5: 6 ‘Uw roem is niet goed. Weet gij niet, dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt?’
’ Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus’.
Dit ondanks de glorieuze uitleg van Luk.13: 21 waarop wij in de kerk zo vaak getrakteerd worden! Want die vrouw (de kerk) deed heimelijk iets wat ze niet mocht doen. Want iedere Jood denkt bij drie maten meel dadelijk aan het spijsoffer waarin zuurdeeg streng verboden was!
Lev.2: ‘11 Geen spijsoffer, dat gij den HEERE zult offeren, zal met desem gemaakt worden; want van geen zuurdesem, en van geen honig zult gijlieden den HEERE vuuroffer aansteken’.
Daarom had ze er olie op moeten gieten in plaats van er zuurdeeg in te doen. Want onze Heere, Die het ware Spijsoffer is, is ontvangen van de Heilige Geest en gezalfd met de Heilige Geest. Als de kerk dus de Joodse achtergrond van deze gelijkenis van de Joodse Jezus gekend had zou ze nooit tot zo’n ongerijmde uitleg gekomen zijn. En zo is het met al de gelijkenissen, maar dat zou mij thans te ver voeren.


Na alles wat je nu gezegd hebt is het niet duidelijk wat nu jou uitleg van vers 33 is.
Zo weet ik niet waar ik op moet reageren.
SVP geen link of zoiets, maar gewoon de uitleg waarvan jij vindt dat die aan de woorden van de Heere recht doet.

h.g.
Learsi

ereunao

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor ereunao » 13 jan 2015 21:34

Na alles wat je nu gezegd hebt is het niet duidelijk wat nu jou uitleg van vers 33 is.
Zo weet ik niet waar ik op moet reageren.
SVP geen link of zoiets, maar gewoon de uitleg waarvan jij vindt dat die aan de woorden van de Heere recht doet.

Zoals Mozes voor zijn dood de geschiedenis en de val van Israël voorspelt heeft zo voorspelt Jezus in 7 gelijkenissen profetisch de geschiedenis en de val van het christendom, de belijdende kerk. Deze gelijkenissen lopen parallel met de 7 brieven in de Apocalyps.
Eerst heeft de belijdende kerk een vooraanstaande positie ingenomen, de volgende stap was dat de vrouw het zuurdeeg in de drie maten meel deed. Pergamus, de periode in de kerkgeschiedenis waarin de belijdende kerk huwde (dat is de betekenis van Pergamus), de plaats in de wereld innam, wordt door de vierde periode, die van Thyatire, gevolgd. Deze vierde zendbrief stemt overeen met de gelijkenis van de vrouw en het zuurdeeg. Een vrouw, Isébel wordt in Openbaringen 2 genoemd. Ongetwijfeld wordt hiermee Rome bedoeld. De vrouw in de gelijkenis stelt hetzelfde voor, namelijk de afvallige kerk, de moeder van de hoererij en van de gruwelen der aarde. Zij heeft met haar boze leer (het zuurdeeg)de leer van Christus (het fijne meel) bedorven. En dat zuurdeeg werkt nu in het belijdende christendom. Het kan nog niet volledig doordringen, het geheel is nog niet doorzuurd. De ware gelovigen, de Gemeente, nog op de aarde, verhinderen het volledig doorzurend proces van het kwaad. Maar de Gemeente zal van de aarde worden weggenomen en dan zal het gehele deeg doorzuurd worden.Het vuur alleen kan de werking van het zuurdeeg doen ophouden, zal een eind maken aan het zuurdeeg. Deze verklaring is de enig juiste, want zij stemt niet alleen volkomen overeen met wat de Heer in deze voorafgaande gelijkenissen onderwees, maar ook met de Schrift als geheel.De boze toestand waarin het Koninkrijk der hemelen, toevertrouwd aan de hand der mensen gedurende de afwezigheid van de Heer komt, wordt hier ten volle verklaard. Het christendom, Rome, de moeder der hoeren, en dochters, zijn bewijzen genoeg en tonen ons hoe de Onthuller der verborgenheden de toekomstige dingen openbaart.Al deze gelijkenissen tonen ons de groei van het kwade, die zich over de bedeling waarin wij leven, uitstrekt ( A Gaebelin 'De Koning komt )
.Maar het is natuurlijk wel zo dat wij die brieven niet te strak-chronologisch moeten lezen; al de 7 kerktypen kunnen in ieder tijdvak ook naast elkaar bestaan. Maar de profetische tendens, dat het van kwaad tot erger gaat staat wel vast ereunao
Tot slot nog een bericht voor elbert:
Ik hoop dat je het mij ten goede houd als ik zeg dat je wel wat unfair te werk gaat. Want als ik clip en klaar uit de Schrift bewijs dat zuurdeeg een type van de zonde is en daarom streng verboden in het spijsoffer en dat toepas op de verklaring van de gelijkenis van de vrouw en het zuurdeeg dan noem je dat relativerend ‘uitleg volgens jou’. Maar je verwacht wel van mij dat ik de hoogst aanvechtbare conclusies die jij uit de door jou genoemde teksten trekt als bewijzen accepteer. Het verschil is dus dat ik jouw argumenten uitvoerig uit de Schrift weerleg, maar jij de mijne zonder tegenbewijs relativerend afdoet met ‘volgens jouw uitleg’.
Maar voor mij is het duidelijk dat je gevangen zit in de door de Reformatie van Rome overgenomen idee van de alleenzaligmakende kerk als de enigst denkbare gestalte van het Koninkrijk waarin dus de grenzen van Kerk en Koninkrijk restloos samenvallen. Dat je Apoc 21 als bewijs aanvoert bewijst afdoende dat je ‘ de volken die in haar licht wandelen ‘niet weet te onderscheiden van de heidenen die nu samen met de gelovige Joden tot de Gemeente behoren . Dus, om in het beeld te blijven, tussen de bewoners van de hemelse stad en de ‘volken die in haar licht zullen wandelen’.
Dat komt er dus van als men zich bij het begrip koninkrijk Gods niets anders voor kan stellen dan een strijdende kerk op aarde en een triomferend (n.b voor de opstanding !) kerk in de hemel. Wij hebben dan ook in de krant kunnen lezen, dat een dominee zijn gehoor op een gezelschapdag wijsmaakte dat Christus straks ‘Zijn Kerk aan Zijn Vader zal overgeven’, maar dat staat er niet!! (1 Kor.15:24). Want de Messias is niet ’de Koning van de Kerk’ Hij is de Koning van Israël , de Koning der Joden! Maar ja, als ik hier naar Jes.44:6 en Matt.27:37 verwijs dan is dat natuurlijk slechts ‘een uitleg volgens jou’.En dat terwijl deze teksten niet voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn. En zo wordt op een subtiele wijze de verv-theorie overeind gehouden!
Laatst gewijzigd door ereunao op 13 jan 2015 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Jan » 13 jan 2015 22:15

Wat ik voorbij zag komen en mij stoorde is het volgende:

1.) De Bijbel zou 'een joods boek zijn'.
2.) Jezus zou 'een Jood zijn'.

Daar klopt weinig van.

Om de eenvoudige reden dat de Bijbel niet door Joden is geschreven maar een boek is waaraan diverse mensen hebben bijgedragen die meestal als Israëlieten aangeduid kunnen worden. Waaronder ook mensen die we Judeeërs kunnen noemen.

Jezus is een Judeeër te noemen. En een Israëliet. En een Galileeër en Nazarener. Maar nooit een Jood. Een wezenlijk verschil waarvan ik hoop dat meer mensen het gaan beseffen.
Joden zijn geen volk zoals vroeger Israël een volk was. In de tijd van de Judeeërs is er een vermenging van volken ontstaan die alleen maar erger is geworden in de loop van de geschiedenis. Zij hebben de rotte vruchten van de talmoed ontwikkeld en zijn als Joden bekend komen te staan.

De gelovige Judeeërs daarentegen zijn Jezus gaan volgen en hebben niets meer met het Judaisme/talmoedisme te maken gehad.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Speedy » 13 jan 2015 22:17

Jan schreef:Wat ik voorbij zag komen en mij stoorde is het volgende:

1.) De Bijbel zou 'een joods boek zijn'.
2.) Jezus zou 'een Jood zijn'.

Daar klopt weinig van.

Om de eenvoudige reden dat de Bijbel niet door Joden is geschreven maar een boek is waaraan diverse mensen hebben bijgedragen die meestal als Israëlieten aangeduid kunnen worden. Waaronder ook mensen die we Judeeërs kunnen noemen.

Jezus is een Judeeër te noemen. En een Israëliet. En een Galileeër en Nazarener. Maar nooit een Jood. Een wezenlijk verschil waarvan ik hoop dat meer mensen het gaan beseffen.
Joden zijn geen volk zoals vroeger Israël een volk was. In de tijd van de Judeeërs is er een vermenging van volken ontstaan die alleen maar erger is geworden in de loop van de geschiedenis. Zij hebben de rotte vruchten van de talmoed ontwikkeld en zijn als Joden bekend komen te staan.

De gelovige Judeeërs daarentegen zijn Jezus gaan volgen en hebben niets meer met het Judaisme/talmoedisme te maken gehad.


Jij kan hoog en laag springen met allerlei spitsvondige theorieen, maar Jezus is en blijft een Jood, daar verander jij niks aan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor dalethvav » 13 jan 2015 23:08

@Jan:
Yeshua was een zoon van David uit de stam van Juda. Dus Jood. Hoe simpel wil je 't hebben?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Jan » 14 jan 2015 08:04

Jan schreef:Wat ik voorbij zag komen en mij stoorde is het volgende:

1.) De Bijbel zou 'een joods boek zijn'.
2.) Jezus zou 'een Jood zijn'.

Daar klopt weinig van.

Om de eenvoudige reden dat de Bijbel niet door Joden is geschreven maar een boek is waaraan diverse mensen hebben bijgedragen die meestal als Israëlieten aangeduid kunnen worden. Waaronder ook mensen die we Judeeërs kunnen noemen.

Jezus is een Judeeër te noemen. En een Israëliet. En een Galileeër en Nazarener. Maar nooit een Jood. Een wezenlijk verschil waarvan ik hoop dat meer mensen het gaan beseffen.
Joden zijn geen volk zoals vroeger Israël een volk was. In de tijd van de Judeeërs is er een vermenging van volken ontstaan die alleen maar erger is geworden in de loop van de geschiedenis. Zij hebben de rotte vruchten van de talmoed ontwikkeld en zijn als Joden bekend komen te staan.

De gelovige Judeeërs daarentegen zijn Jezus gaan volgen en hebben niets meer met het Judaisme/talmoedisme te maken gehad.


Speedy schreef:Jij kan hoog en laag springen met allerlei spitsvondige theorieen, maar Jezus is en blijft een Jood, daar verander jij niks aan.


Voor jou mag Hij een Jood zijn en blijven als je je daar prettig bij voelt. Ik hou me echter het liefst bezig met de feiten. De Waarheid.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Jan » 14 jan 2015 08:20

dalethvav schreef:@Jan:
Yeshua was een zoon van David uit de stam van Juda. Dus Jood. Hoe simpel wil je 't hebben?


Als eerste is diegene die ik volg Jezus en niet Yeshua. Dit aangezien God het goedgeacht heeft om Zijn naam via het Grieks door te geven. Wat in onze taal tot Jezus heeft geleid. Ik ben zeker geen 'jodengenoot' (Mat. 23:15) en doe niet aan vermenging van Joodse termen met Christelijke termen.

Als tweede is Jezus wel een zoon van David maar zijn de nu levende Joden dat niet allemaal. Zij zijn niet allen uit de stam van Juda. Bovendien linkt men een moderne Jood al heel snel aan het Jodendom dat is talmoedisme. Ook dat gaat niet op voor de Heer Jezus Christus die juist de grootste tegenstander van die valse leer is.

Beter kan men spreken over Israëlieten of niet-Israëlieten. Dat is nl. de enige juiste benaming voor het volk van God. Jezus was een Israëliet maar niet alle moderne Joden zijn Israëlieten. Niet wat afstamming betreft en al helemaal niet als het gaat om zuivere leer.

Ik hoop dat het al duidelijker wordt voor diegenen die Hem liefhebben in Geest en Waarheid.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor Speedy » 14 jan 2015 08:40

Jan schreef:
Als eerste is diegene die ik volg Jezus en niet Yeshua. Dit aangezien God het goedgeacht heeft om Zijn naam via het Grieks door te geven. Wat in onze taal tot Jezus heeft geleid. Ik ben zeker geen 'jodengenoot' (Mat. 23:15) en doe niet aan vermenging van Joodse termen met Christelijke termen.

Als tweede is Jezus wel een zoon van David maar zijn de nu levende Joden dat niet allemaal. Zij zijn niet allen uit de stam van Juda. Bovendien linkt men een moderne Jood al heel snel aan het Jodendom dat is talmoedisme. Ook dat gaat niet op voor de Heer Jezus Christus die juist de grootste tegenstander van die valse leer is.

Beter kan men spreken over Israëlieten of niet-Israëlieten. Dat is nl. de enige juiste benaming voor het volk van God. Jezus was een Israëliet maar niet alle moderne Joden zijn Israëlieten. Niet wat afstamming betreft en al helemaal niet als het gaat om zuivere leer.

Ik hoop dat het al duidelijker wordt voor diegenen die Hem liefhebben in Geest en Waarheid.


Je beseft wel dat je met deze wijze van denken je het pad van het antisemitisme volgt?

Het slaat compleet nergens op als je zegt aan de naam van Jezus te willen vasthouden en dan een avatar gebruikt met de engelse benaming Jesus. Heeft de Heere Jezus Grieks gesproken? Hij sprak aramees en hebreeuws en daar was zijn naam Yeshua.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Waarom geen jodengenoot worden?

Berichtdoor elbert » 14 jan 2015 09:21

ereunao schreef:Tot slot nog een bericht voor elbert:
Ik hoop dat je het mij ten goede houd als ik zeg dat je wel wat unfair te werk gaat. Want als ik clip en klaar uit de Schrift bewijs dat zuurdeeg een type van de zonde is en daarom streng verboden in het spijsoffer en dat toepas op de verklaring van de gelijkenis van de vrouw en het zuurdeeg dan noem je dat relativerend ‘uitleg volgens jou’.
Dat is inderdaad jouw uitleg. Want je vooronderstelling is "zuurdeeg is in de Bijbel altijd een type van de zonde" en op basis van die vooronderstelling ga je teksten uitleggen. Maar bij de uitleg is het goed om dit soort veronderstellingen juist niet te hebben, maar eerst eens te luisteren wat de bedoeling van een bepaalde perikoop is en daar vervolgens in de context conclusies uit te trekken. Het is voor mij trouwens niet moeilijk om te bewijzen dat je vooronderstelling niet klopt. Want in de Bijbel vinden we ook passages terug waarin zuurdesem niet een type is van de zonde. Bijvoorbeeld bij het lofoffer:
Leviticus 7:13 Bij de koeken moet hij als zijn offergave gezuurd brood aanbieden, samen met zijn lof- en dankoffer.
Een ander voorbeeld: bij een beweegoffer bij de eerstelingen:
Leviticus 23:17 Uit uw woongebieden moet u twee broden meebrengen, bestemd voor een beweegoffer. Ze moeten van twee tiende efa meelbloem zijn, met zuurdeeg gebakken; het zijn de eerstelingen voor de HEERE.

Aangezien je vooronderstelling dus niet algemeen geldig is, geldt ook voor de uitleg van de gelijkenis van het zuurdesem, dat je er niet bij voorbaat vanuit moet gaan dat het zuurdesem in die gelijkenis synoniem staat met zonde. En bovendien: in die gelijkenis wordt er niets geofferd en wordt er ook geen door de Heere verordend feest gevierd waarbij een beperking v.w.b. zuurdeeg geldt, dus hoeven we ook niet iets te gaan veronderstellen over de slechtheid van het zuurdeeg. Iets vergelijkbaars heb je bijvoorbeeld met de slang. In de Bijbel is dat meestal een type van de satan en van de dood, maar er zijn uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld de koperen slang die tot redding werd opgeheven door Mozes en die door Jezus wordt gebruikt om te verwijzen naar Zijn kruisdood die er is tot redding van zondaren. En Jezus zegt ook dat we bedachtzaam moeten zijn als slangen (Matth. 10:16) en dat betekent echt niet dat we als de duivel moeten zijn.
ereunao schreef:Maar je verwacht wel van mij dat ik de hoogst aanvechtbare conclusies die jij uit de door jou genoemde teksten trekt als bewijzen accepteer. Het verschil is dus dat ik jouw argumenten uitvoerig uit de Schrift weerleg, maar jij de mijne zonder tegenbewijs relativerend afdoet met ‘volgens jouw uitleg’.
Je verwijst inderdaad veelvuldig naar de Schrift en dat is prima. Maar ik heb wel moeite met je Schriftgebruik. Want je veronderstelt bij je uitleg van Openbaring heel wat, wat niet rechtstreeks uit Openbaring komt, maar wat je uit andere Schriftgedeelten haalt en vervolgens zonder pardon erin plaatst. Hierbij is het eigenlijk je veronderstelling van een Messiaans rijk wat de uitleg gaat beheersen. Daardoor knip je Openbaring eigenlijk op in 2 stukken: de eerste 3 hoofdstukken voor de christelijke gemeenten en de rest voor een joods (messiaans) rijk in een toekomstig scenario dat je uit andere bijbelgedeelten haalt en vervolgens in Openbaring veronderstelt. Bovendien heb je van de bedelingenleer het idee overgenomen dat voor de joden aards heil bestemd is en voor de christelijke gemeente hemels heil. Daarmee houd je dus vast aan het idee van 2 heilsvolkeren met 2 heilspaden en 2 eindbestemmingen. Dat is wat mij betreft niet wat de Bijbel ons vertelt.

Een voorbeeld is je uitleg van Openbaring 12. Je gaat er zondermeer vanuit dat de vrouw in dit gedeelte Israël is en dat bepaalt je uitleg van bijvoorbeeld vers 17. Want daar zeg je dat het om gelovigen uit Israël gaat en dat gelovigen uit de huidige christelijke gemeente daarvan uitgesloten zijn. Maar wat is nu juist het kenmerk van een christen: het hebben van het getuigenis van Christus en het doen van Gods geboden. En dat staat in hetzelfde vers 17. In plaats van dat je dit als kenmerkend ziet voor het nageslacht van de vrouw (vrouwenzaad, denk aan de moederbelofte uit Gen. 3:15!), zie je hier een beperking: het gaat volgens jou om mensen die uitsluitend behoren tot Israël in een toekomstig heilsrijk en degenen die Openbaring lezen, mogen zich daar niet in herkennen. Als dat de bedoeling van Openbaring was, had dat er volgens mij wat duidelijker bij mogen staan, want die beperking lees ik niet in dit hoofdstuk en ook niet in de andere hoofdstukken. Het troostrijke van Openbaring is nu juist dat de gelovigen mogen zien dat ondanks alle aanvallen op hen door de duivel, het beest, de draak, de slang, de hoer enz. in Openbaring ze mogen zien dat de eindoverwinning vast ligt en dat het daar op aan gaat.
ereunao schreef:Maar voor mij is het duidelijk dat je gevangen zit in de door de Reformatie van Rome overgenomen idee van de alleenzaligmakende kerk als de enigst denkbare gestalte van het Koninkrijk waarin dus de grenzen van Kerk en Koninkrijk restloos samenvallen.
Nou nee, dat is het gemakkelijk wegzetten van iemand met een afwijkende mening. Voor hetzelfde geld kan ik zeggen dat je vastzit in de bedelingenleer die is uitgevonden in de 19e eeuw en die zijn duizenden verslaat. Maar wat schieten we met dit soort afwijzende kwalificaties op?
Ik zie ook bedelingen en dus gestalten waarin het heil van God tot de wereld komt, maar ik ga niet tot in de eeuwigheid onderscheid blijven maken tussen jood en heiden, tussen kerk en Israël en tussen hemel en aarde, zoals de bedelingenleer tot in het absurde doet. Dat komt ooit samen. Want Israël is geen doel in zichzelf en ook de christelijke gemeente is dat niet. Het einddoel van God: de verheerlijking van Zijn Naam door gelovigen uit alle landen, volken en talen, is dat wel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 99 gasten