Moderator: Moderafo's
BladeStraight schreef:Ik mis in dit topic toch echt de kern van het Christelijk geloof zoals die zo duidelijk in Romeinen 1 is weergegeven. De rechtvaardiging is uit het geloof, enkel en alleen uit het geloof. Als wij zien op Gods gerechtigheid zien wij een eisende gerechtigheid waarvoor wij nooit kunnen bestaan. Echter, in het evangelie (in Jezus Christus) wordt Gods gerechtigheid ons aangeboden door het geloof. Door het geloof in Christus worden wij om niet gerechtvaardigd. Het gaat dus niet om het doen van goede werken, om een heilig leven. Niks in ons kan ooit bestaan voor God, zelf al zijn Zijn kinderen. Onze beste werken zijn met zonde bevlekt en zijn niets anders dan smerige vodden.
Het wonder zit 'm hierin: God ziet ons niet aan in wat we zelf zijn, in wat wij doen, in hoe wij gehoorzamen, nee God ziet zijn kinderen aan in Jezus Christus. Daarom ziet hij ons alsof wij nooit zonde gedaan hebben. Niet omdat wij waarde hebben, maar omdat het bloed van Jezus reinigt van alle zonden en de zonden bedekt.
BladeStraight schreef:Ik vind het een beetje vreemd om in termen van percentages te spreken. Alsof wij 20% de wet kunnen houden en dan Christus de rest voor Zijn rekening neemt. Dat lijkt me een onbijbelse manier van kijken naar de heiligmaking. Het doen van 'goede werken', wat volgens mij de praktische invulling van de heiligmaking is, is geen betaling of iets dergelijks. We zijn immers al geheiligd, in Christus. Het is dus niet zo dat de heiligmaking nog een extra stap is, zonder welke we niet in de hemel kunnen komen. Heilig leven is twee dingen. In de eerste plaats een opdracht voor een Christen. We behoren een lichtend licht en een zoutend zout te zijn. In de tweede plaats doen we goede werken uit dankbaarheid. Omdat we Gode voor onze verlossing dankbaar zijn.
Dus, om op een voorgaande poster te reageren: heiligmaking is niet los te zien van rechtvaardigmaking, maar het directe gevolg van de rechtvaardigmaking. Zodra wij Christus met een waar geloof aannemen, en geloven dat onze zonden door Hem weggedragen zijn begint de heiligmaking meteen, en daar hebben we ons de rest van ons leven mee bezig te houden.
Menheffrin schreef:Maar wat heeft heiligmaking überhaupt te maken met het topic-onderwerp? 'Geheiligd' betekent niet meer dan dat men zich als apart gezet kan beschouwen. Naar mijn weten (hoewel ik de concordantie zou kunnen pakken) komt het begrip buitengewoon weinig voor in het NT. Het is ook geen thema. Het klinkt daarentegen wel weer beter dan 'ik behoor bij club'. En uiteraard, als men door genade tot geloof komt in Christus staat men apart van de ongelovige. Maar wat heeft dat met rechtvaardiging te maken? Rechtvaardiging valt binnen de werkingssfeer van Christus terwijl geheiligd zijn daar buiten valt. Het is het label wat volgt op het geloof zelf en niet op het binnen dat geloof gegeven theologische abstractie. Kijk naar je geloofsbelijdenis en je zult zien dat rechtvaardiging er niet in voor komt en 'heilig' (wat er wel in staat) daar in geen enkele zin aan verbonden zou kunnen worden. 'Heilig' is iets anders en betekent ook iets anders. Dus ja, dat moet je helemaal los zien. Maar nogmaals, kun je antwoord geven op de topic-vraag of blijf je er liever gewoon boven zweven?
Ef. 4 schreef: 17 Dit zeg ik dan en getuig ervan in de Heere, dat u niet meer wandelt zoals de andere heidenen wandelen, in de zinloosheid van hun denken,
18 verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven dat uit God is, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding van hun hart.
19 Zij hebben zich, ongevoelig als ze zijn geworden, overgegeven aan losbandigheid, om alle onreinheid begerig te bedrijven.
20 Maar u hebt Christus zo niet leren kennen,
21 als u Hem tenminste gehoord hebt en door Hem bent onderwezen, zoals de waarheid in Jezus is,
22 namelijk dat u, wat betreft de vroegere levenswandel, de oude mens aflegt, die te gronde gaat door de misleidende begeerten,
23 en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken,
24 en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid.
Jan schreef: 17 Dit zeg ik dan en getuig ervan in de Heere, dat u niet meer wandelt zoals de andere heidenen wandelen, in de zinloosheid van hun denken,
18 verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven dat uit God is, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding van hun hart.
19 Zij hebben zich, ongevoelig als ze zijn geworden, overgegeven aan losbandigheid, om alle onreinheid begerig te bedrijven.
20 Maar u hebt Christus zo niet leren kennen,
21 als u Hem tenminste gehoord hebt en door Hem bent onderwezen, zoals de waarheid in Jezus is,
22 namelijk dat u, wat betreft de vroegere levenswandel, de oude mens aflegt, die te gronde gaat door de misleidende begeerten,
23 en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken,
24 en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid.
De wandeling van een Christen is anders dan een ongelovige. De volgeling van Jezus moet Hem volgen in de rechtvaardige levenswandel. Zo beantwoord men aan de hoge titel van heilige. Apart gezet. Dit toont men dus door anders te wandelen, volgens de rechtvaardige geboden van God. De nieuwe mens moet er steeds meer komen, En dit kan uiteraard alleen maar omdat Christus ons gerechtvaardigd heeft en ons nu vernieuwd in ons denken.
Jan schreef: 17 Dit zeg ik dan en getuig ervan in de Heere, dat u niet meer wandelt zoals de andere heidenen wandelen, in de zinloosheid van hun denken,
18 verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven dat uit God is, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding van hun hart.
19 Zij hebben zich, ongevoelig als ze zijn geworden, overgegeven aan losbandigheid, om alle onreinheid begerig te bedrijven.
20 Maar u hebt Christus zo niet leren kennen,
21 als u Hem tenminste gehoord hebt en door Hem bent onderwezen, zoals de waarheid in Jezus is,
22 namelijk dat u, wat betreft de vroegere levenswandel, de oude mens aflegt, die te gronde gaat door de misleidende begeerten,
23 en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken,
24 en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid.
De wandeling van een Christen is anders dan een ongelovige. De volgeling van Jezus moet Hem volgen in de rechtvaardige levenswandel. Zo beantwoord men aan de hoge titel van heilige. Apart gezet. Dit toont men dus door anders te wandelen, volgens de rechtvaardige geboden van God. De nieuwe mens moet er steeds meer komen, En dit kan uiteraard alleen maar omdat Christus ons gerechtvaardigd heeft en ons nu vernieuwd in ons denken.
Menheffrin schreef:Precies, en het laatste vers laat zien dat het twee verschillende dingen zijn. De nieuwe mens is in ware rechtvaardigheid én geheiligd. Allebei door het geloof in Christus. Dus niet geheiligd van uit de rechtvaardiging.
Jak. 2 schreef: 14 Wat voor nut heeft het, mijn broeders, als iemand zegt dat hij geloof heeft, en hij heeft geen werken? Kan dat geloof hem zalig maken?
15 Als er nu een broeder of zuster zonder kleding zou zijn en gebrek zou hebben aan dagelijks voedsel,
16 en iemand van u zou tegen hen zeggen: Ga heen in vrede, word warm en word verzadigd, en u zou hun niet geven wat het lichaam nodig heeft, wat voor nut heeft dat dan?
17 Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood.
18 Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien.
19 U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan. Maar ook de demonen geloven dit, en zij sidderen.
20 Maar wilt u weten, o nietig mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Is Abraham, onze vader, niet uit de werken gerechtvaardigd, toen hij Izak, zijn zoon, op het altaar offerde?
22 Ziet u wel dat het geloof samenwerkte met zijn werken en dat door de werken het geloof volmaakt is geworden?
23 En de Schrift is vervuld die zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd.
24 U ziet dus nu dat een mens uit werken gerechtvaardigd wordt en niet alleen uit geloof.
De gelovige wordt altijd al MEDE gerechtvaardigd door de werken. Daar is niets onduidelijks aan. Het was al bij Abraham zo en het is in het N.T. nog steeds zo. Het geloof in Jezus red de mens. En dan pas kan en moet de gelovige de vruchten gaan opbrengen. Zonder die vruchten is er een dood geloof zonder werken wat geen enkel nut heeft.
BladeStraight schreef:Rechtvaardig zijn wij enkel in Christus, en dat als we hem met een waar geloof aannemen. Op dat moment zijn wij rechtvaardig en ziet God ons aan door Zijn Zoon. Rechtvaardigmaking is dus een punt, het punt van het omhelzend geloof in Christus. De rechtvaardige zal door het geloof leven.
BladeStraight schreef:Heiligmaking is wat bedoelt wordt met wat daarna volgt. (...)
Marnix schreef:Volgens mij bedoelen we redelijk het zelfde. Jakobus zegt dat de mensen niet alleen door geloof wordt gewerkt maar ook door werken. Hij werkt dat ook uit. Geloof gaat altijd gepaard met werken, anders is het geloof dood. Het geloof wordt door Hem gewerkt. We redden dus niet onszelf door goed te leven maar Hij redt ons en als we dat echt geloven leven we daar ook naar.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten