Rechtvaardig zijn.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2014 22:39

Inderdaad. We worden om niet uit het geloof gerechtvaardigd. Maar vervolgens word je ook veranderd. Vergeving is niet het doel, het is het middel. Het doel is dat je verandert, wordt hervormd naar Zijn beeld, op Hem gaat lijken dus. Een gerechtvaardigd christen verandert ook. Dat is ook het doel. God houdt van je zoals je bent, maar teveel van je om je zo te laten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Menheffrin » 08 dec 2014 23:55

BladeStraight schreef:Ik mis in dit topic toch echt de kern van het Christelijk geloof zoals die zo duidelijk in Romeinen 1 is weergegeven. De rechtvaardiging is uit het geloof, enkel en alleen uit het geloof. Als wij zien op Gods gerechtigheid zien wij een eisende gerechtigheid waarvoor wij nooit kunnen bestaan. Echter, in het evangelie (in Jezus Christus) wordt Gods gerechtigheid ons aangeboden door het geloof. Door het geloof in Christus worden wij om niet gerechtvaardigd. Het gaat dus niet om het doen van goede werken, om een heilig leven. Niks in ons kan ooit bestaan voor God, zelf al zijn Zijn kinderen. Onze beste werken zijn met zonde bevlekt en zijn niets anders dan smerige vodden.

Het wonder zit 'm hierin: God ziet ons niet aan in wat we zelf zijn, in wat wij doen, in hoe wij gehoorzamen, nee God ziet zijn kinderen aan in Jezus Christus. Daarom ziet hij ons alsof wij nooit zonde gedaan hebben. Niet omdat wij waarde hebben, maar omdat het bloed van Jezus reinigt van alle zonden en de zonden bedekt.


Het topic-onderwerp bestond uit de vraag waarom in de kerk zo sterk de nadruk wordt gelegd op het gelovig zijn en niet op de handelingen van de mens.

Rechtvaardiging door geloof is als antwoord op die vraag te bescheiden en als de Oud Testamentische term „geheiligd” er ook nog bij wordt betrokken komen we zeker niet verder.

Zoals ik al had aangeven heeft Paulus, als Jood, alles linea recta overgenomen uit de hem bekende traditie. De joodse traditie dus. Het enige wat hij doet is het offerdier uit het systeem halen en daarvoor Christus (met een veel grotere reikwijdte) introduceren. Want ook Paulus stelt absoluut niet voor om de wet af te schaffen: “Zullen wij zondigen (= de wet overtreden), omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!”. Dus hier zijn we uit. Gewoon de wet houden en je niet gek laten maken met allerlei bezweringsformules die in ieder geval de volgende woorden bevatten: gekruisigd, dood, offer, bloed, geheiligd, rechtvaardig enz, enz.

En daarmee kan ook de topic-vraag beantwoord worden. Die wet van God, die we dus wel moeten houden, heeft de eigenschap ons te bestempelen als overtreders indien wij die wet overtreden. God zal ons daarom veroordelen. Dit klinkt niet alleen logisch, het is het ook. Maar wat Paulus doet is de hele Goddelijke wet, a priori, als een onhaalbaar traject bestempelen. Nee, sterker, het houden van de wet heeft in zijn geval zelfs tot een averechts gevolg geleid. Het is dus helemaal niet zo zeker dat wie God’s wet onderhoudt zich wel op het pad der rechtvaardiging voor God bevind. Het kan, maar zeker weten doen we het niet en daarom is er volgens Paulus Christus om aan al die onzekerheden, mislukte pogingen en gebrek aan geloof in God een einde te maken. Buiten de wet om is er nu ook gerechtigheid Gods (Rom. 3:21). Dat is een nieuwtje. Christus neemt het hele principe van rechtvaardiging uit de wet voor zijn rekening. Het offer van 20% wordt nu een offer voor 100%. En daarmee wordt ook de genade van God, door het geloof in Christus, naar voren getrokken en daar richt de kerk (als antwoord op de topic-vraag) zijn aandacht op.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor BladeStraight » 10 dec 2014 22:30

Ik vind het een beetje vreemd om in termen van percentages te spreken. Alsof wij 20% de wet kunnen houden en dan Christus de rest voor Zijn rekening neemt. Dat lijkt me een onbijbelse manier van kijken naar de heiligmaking. Het doen van 'goede werken', wat volgens mij de praktische invulling van de heiligmaking is, is geen betaling of iets dergelijks. We zijn immers al geheiligd, in Christus. Het is dus niet zo dat de heiligmaking nog een extra stap is, zonder welke we niet in de hemel kunnen komen. Heilig leven is twee dingen. In de eerste plaats een opdracht voor een Christen. We behoren een lichtend licht en een zoutend zout te zijn. In de tweede plaats doen we goede werken uit dankbaarheid. Omdat we Gode voor onze verlossing dankbaar zijn.

Dus, om op een voorgaande poster te reageren: heiligmaking is niet los te zien van rechtvaardigmaking, maar het directe gevolg van de rechtvaardigmaking. Zodra wij Christus met een waar geloof aannemen, en geloven dat onze zonden door Hem weggedragen zijn begint de heiligmaking meteen, en daar hebben we ons de rest van ons leven mee bezig te houden.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Menheffrin » 11 dec 2014 00:14

BladeStraight schreef:Ik vind het een beetje vreemd om in termen van percentages te spreken. Alsof wij 20% de wet kunnen houden en dan Christus de rest voor Zijn rekening neemt. Dat lijkt me een onbijbelse manier van kijken naar de heiligmaking. Het doen van 'goede werken', wat volgens mij de praktische invulling van de heiligmaking is, is geen betaling of iets dergelijks. We zijn immers al geheiligd, in Christus. Het is dus niet zo dat de heiligmaking nog een extra stap is, zonder welke we niet in de hemel kunnen komen. Heilig leven is twee dingen. In de eerste plaats een opdracht voor een Christen. We behoren een lichtend licht en een zoutend zout te zijn. In de tweede plaats doen we goede werken uit dankbaarheid. Omdat we Gode voor onze verlossing dankbaar zijn.

Dus, om op een voorgaande poster te reageren: heiligmaking is niet los te zien van rechtvaardigmaking, maar het directe gevolg van de rechtvaardigmaking. Zodra wij Christus met een waar geloof aannemen, en geloven dat onze zonden door Hem weggedragen zijn begint de heiligmaking meteen, en daar hebben we ons de rest van ons leven mee bezig te houden.


Was het voorbeeld om inzichtelijk te maken wat het systeem van rechtvaardiging en verzoening in het OT is, nu wel of niet duidelijk? Een probleem met percentages zie ik niet als een argument voor of tegen.

Maar wat heeft heiligmaking überhaupt te maken met het topic-onderwerp? 'Geheiligd' betekent niet meer dan dat men zich als apart gezet kan beschouwen. Naar mijn weten (hoewel ik de concordantie zou kunnen pakken) komt het begrip buitengewoon weinig voor in het NT. Het is ook geen thema. Het klinkt daarentegen wel weer beter dan 'ik behoor bij club'. En uiteraard, als men door genade tot geloof komt in Christus staat men apart van de ongelovige. Maar wat heeft dat met rechtvaardiging te maken? Rechtvaardiging valt binnen de werkingssfeer van Christus terwijl geheiligd zijn daar buiten valt. Het is het label wat volgt op het geloof zelf en niet op het binnen dat geloof gegeven theologische abstractie. Kijk naar je geloofsbelijdenis en je zult zien dat rechtvaardiging er niet in voor komt en 'heilig' (wat er wel in staat) daar in geen enkele zin aan verbonden zou kunnen worden. 'Heilig' is iets anders en betekent ook iets anders. Dus ja, dat moet je helemaal los zien. Maar nogmaals, kun je antwoord geven op de topic-vraag of blijf je er liever gewoon boven zweven?

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Jan » 11 dec 2014 10:48

Menheffrin schreef:Maar wat heeft heiligmaking überhaupt te maken met het topic-onderwerp? 'Geheiligd' betekent niet meer dan dat men zich als apart gezet kan beschouwen. Naar mijn weten (hoewel ik de concordantie zou kunnen pakken) komt het begrip buitengewoon weinig voor in het NT. Het is ook geen thema. Het klinkt daarentegen wel weer beter dan 'ik behoor bij club'. En uiteraard, als men door genade tot geloof komt in Christus staat men apart van de ongelovige. Maar wat heeft dat met rechtvaardiging te maken? Rechtvaardiging valt binnen de werkingssfeer van Christus terwijl geheiligd zijn daar buiten valt. Het is het label wat volgt op het geloof zelf en niet op het binnen dat geloof gegeven theologische abstractie. Kijk naar je geloofsbelijdenis en je zult zien dat rechtvaardiging er niet in voor komt en 'heilig' (wat er wel in staat) daar in geen enkele zin aan verbonden zou kunnen worden. 'Heilig' is iets anders en betekent ook iets anders. Dus ja, dat moet je helemaal los zien. Maar nogmaals, kun je antwoord geven op de topic-vraag of blijf je er liever gewoon boven zweven?


Ef. 4 schreef: 17 Dit zeg ik dan en getuig ervan in de Heere, dat u niet meer wandelt zoals de andere heidenen wandelen, in de zinloosheid van hun denken,
18 verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven dat uit God is, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding van hun hart.
19 Zij hebben zich, ongevoelig als ze zijn geworden, overgegeven aan losbandigheid, om alle onreinheid begerig te bedrijven.
20 Maar u hebt Christus zo niet leren kennen,
21 als u Hem tenminste gehoord hebt en door Hem bent onderwezen, zoals de waarheid in Jezus is,
22 namelijk dat u, wat betreft de vroegere levenswandel, de oude mens aflegt, die te gronde gaat door de misleidende begeerten,
23 en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken,
24 en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid.


De wandeling van een Christen is anders dan een ongelovige. De volgeling van Jezus moet Hem volgen in de rechtvaardige levenswandel. Zo beantwoord men aan de hoge titel van heilige. Apart gezet. Dit toont men dus door anders te wandelen, volgens de rechtvaardige geboden van God. De nieuwe mens moet er steeds meer komen, En dit kan uiteraard alleen maar omdat Christus ons gerechtvaardigd heeft en ons nu vernieuwd in ons denken.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Menheffrin » 11 dec 2014 11:40

Jan schreef: 17 Dit zeg ik dan en getuig ervan in de Heere, dat u niet meer wandelt zoals de andere heidenen wandelen, in de zinloosheid van hun denken,
18 verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven dat uit God is, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding van hun hart.
19 Zij hebben zich, ongevoelig als ze zijn geworden, overgegeven aan losbandigheid, om alle onreinheid begerig te bedrijven.
20 Maar u hebt Christus zo niet leren kennen,
21 als u Hem tenminste gehoord hebt en door Hem bent onderwezen, zoals de waarheid in Jezus is,
22 namelijk dat u, wat betreft de vroegere levenswandel, de oude mens aflegt, die te gronde gaat door de misleidende begeerten,
23 en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken,
24 en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

De wandeling van een Christen is anders dan een ongelovige. De volgeling van Jezus moet Hem volgen in de rechtvaardige levenswandel. Zo beantwoord men aan de hoge titel van heilige. Apart gezet. Dit toont men dus door anders te wandelen, volgens de rechtvaardige geboden van God. De nieuwe mens moet er steeds meer komen, En dit kan uiteraard alleen maar omdat Christus ons gerechtvaardigd heeft en ons nu vernieuwd in ons denken.


Precies, en het laatste vers laat zien dat het twee verschillende dingen zijn. De nieuwe mens is in ware rechtvaardigheid én geheiligd. Allebei door het geloof in Christus. Dus niet geheiligd van uit de rechtvaardiging.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Jan » 11 dec 2014 12:19

Jan schreef: 17 Dit zeg ik dan en getuig ervan in de Heere, dat u niet meer wandelt zoals de andere heidenen wandelen, in de zinloosheid van hun denken,
18 verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven dat uit God is, door de onwetendheid die in hen is, door de verharding van hun hart.
19 Zij hebben zich, ongevoelig als ze zijn geworden, overgegeven aan losbandigheid, om alle onreinheid begerig te bedrijven.
20 Maar u hebt Christus zo niet leren kennen,
21 als u Hem tenminste gehoord hebt en door Hem bent onderwezen, zoals de waarheid in Jezus is,
22 namelijk dat u, wat betreft de vroegere levenswandel, de oude mens aflegt, die te gronde gaat door de misleidende begeerten,
23 en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken,
24 en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

De wandeling van een Christen is anders dan een ongelovige. De volgeling van Jezus moet Hem volgen in de rechtvaardige levenswandel. Zo beantwoord men aan de hoge titel van heilige. Apart gezet. Dit toont men dus door anders te wandelen, volgens de rechtvaardige geboden van God. De nieuwe mens moet er steeds meer komen, En dit kan uiteraard alleen maar omdat Christus ons gerechtvaardigd heeft en ons nu vernieuwd in ons denken.


Menheffrin schreef:Precies, en het laatste vers laat zien dat het twee verschillende dingen zijn. De nieuwe mens is in ware rechtvaardigheid én geheiligd. Allebei door het geloof in Christus. Dus niet geheiligd van uit de rechtvaardiging.


De gelovige wordt altijd al MEDE gerechtvaardigd door de werken. Daar is niets onduidelijks aan. Het was al bij Abraham zo en het is in het N.T. nog steeds zo. Het geloof in Jezus red de mens. En dan pas kan en moet de gelovige de vruchten gaan opbrengen. Zonder die vruchten is er een dood geloof zonder werken wat geen enkel nut heeft.

Jak. 2 schreef: 14 Wat voor nut heeft het, mijn broeders, als iemand zegt dat hij geloof heeft, en hij heeft geen werken? Kan dat geloof hem zalig maken?
15 Als er nu een broeder of zuster zonder kleding zou zijn en gebrek zou hebben aan dagelijks voedsel,
16 en iemand van u zou tegen hen zeggen: Ga heen in vrede, word warm en word verzadigd, en u zou hun niet geven wat het lichaam nodig heeft, wat voor nut heeft dat dan?
17 Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood.
18 Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien.
19 U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan. Maar ook de demonen geloven dit, en zij sidderen.
20 Maar wilt u weten, o nietig mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Is Abraham, onze vader, niet uit de werken gerechtvaardigd, toen hij Izak, zijn zoon, op het altaar offerde?
22 Ziet u wel dat het geloof samenwerkte met zijn werken en dat door de werken het geloof volmaakt is geworden?
23 En de Schrift is vervuld die zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd.
24 U ziet dus nu dat een mens uit werken gerechtvaardigd wordt en niet alleen uit geloof.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor BladeStraight » 11 dec 2014 22:44

De gelovige wordt altijd al MEDE gerechtvaardigd door de werken. Daar is niets onduidelijks aan. Het was al bij Abraham zo en het is in het N.T. nog steeds zo. Het geloof in Jezus red de mens. En dan pas kan en moet de gelovige de vruchten gaan opbrengen. Zonder die vruchten is er een dood geloof zonder werken wat geen enkel nut heeft.


Dit vind ik echt een onbijbelse boodschap. Het valt niet te rijmen met onze verloren staat. Hoe kan het zijn dat onze werken, die vuile vodden zijn voor God, bijdragen aan onze rechtvaardigheid? Onmogelijk, wij maken onze schuld dagelijks groter.

Rechtvaardig zijn wij enkel in Christus, en dat als we hem met een waar geloof aannemen. Op dat moment zijn wij rechtvaardig en ziet God ons aan door Zijn Zoon. Rechtvaardigmaking is dus een punt, het punt van het omhelzend geloof in Christus. De rechtvaardige zal door het geloof leven.

Heiligmaking is wat bedoelt wordt met wat daarna volgt. De dingen waar Jan hier over spreekt, de vruchten van het geloof. Die dragen niet bij aan onze zaligheid maar zijn een bewijs van ons geloof. Vandaar dat ons geloof zonder vruchten ijdel is, een geloof zonder vruchten kan namelijk helemaal niet bestaan. Maar niet om iets te verdienen doen wij goede werken, maar als logisch gevolg op onze, onverdiende, verlossing door Jezus Christus. Uit dankbaarheid.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Menheffrin » 12 dec 2014 01:10

BladeStraight schreef:Rechtvaardig zijn wij enkel in Christus, en dat als we hem met een waar geloof aannemen. Op dat moment zijn wij rechtvaardig en ziet God ons aan door Zijn Zoon. Rechtvaardigmaking is dus een punt, het punt van het omhelzend geloof in Christus. De rechtvaardige zal door het geloof leven.


Klopt.

BladeStraight schreef:Heiligmaking is wat bedoelt wordt met wat daarna volgt. (...)


Precies, dat was ik ook van mening.

mohamed

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor mohamed » 12 dec 2014 02:02

Wel, tonen jullie mij je geloof dan zal ik je mijn werken tonen. ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2014 11:22

Volgens mij bedoelen we redelijk het zelfde. Jakobus zegt dat de mensen niet alleen door geloof wordt gewerkt maar ook door werken. Hij werkt dat ook uit. Geloof gaat altijd gepaard met werken, anders is het geloof dood. Het geloof wordt door Hem gewerkt. We redden dus niet onszelf door goed te leven maar Hij redt ons en als we dat echt geloven leven we daar ook naar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor BladeStraight » 12 dec 2014 13:13

Marnix schreef:Volgens mij bedoelen we redelijk het zelfde. Jakobus zegt dat de mensen niet alleen door geloof wordt gewerkt maar ook door werken. Hij werkt dat ook uit. Geloof gaat altijd gepaard met werken, anders is het geloof dood. Het geloof wordt door Hem gewerkt. We redden dus niet onszelf door goed te leven maar Hij redt ons en als we dat echt geloven leven we daar ook naar.


Ik denk het ook, maar het ging mij om de opmerking van Jan dat de rechtvaardiging mede door de werken is, dat is een onbijbelse stelling. In de context van post lijkt inderdaad wel dat hij hetzelfde bedoelt te zeggen als ik, en wat jij hier duidelijk samenvat.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor mohamed » 12 dec 2014 13:49

Jakobus noemt een geloof zonder werken een dood geloof. Denken jullie dat een dood geloof een ticket naar de hemel is?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor BladeStraight » 12 dec 2014 13:52

Volgens mij noemt hij het dood omdat het niet kan bestaan. Een waar geloof wordt altijd gevolgd door goede werken. Een geloof zonder die werken is dus geen 'ticket naar de hemel' omdat het geen geloof in de juiste zin van het woord is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Boerin » 12 dec 2014 13:54

Het eerste werk van geloof is spreken. Het moet wel samengaan anders wordt je niet eens gered. Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten