Rechtvaardig zijn.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Bescheiden » 07 dec 2014 10:59

Is dit niet het doel van de religie? Het doel van Jezus Christus? Ons rechtvaardig maken?

Men spreekt altijd maar van gered te worden door Jezus Christus, maar eenmaal je gered bent, dan ben je rechtvaardig, en ga je verder als een rechtvaardige door het leven.

Ik vind dat er hier niet genoeg de nadruk op gelegd wordt in de kerk. Het lijkt mij eerder dat de kerk onrechtvaardigheid niet afkeurt en het eigenlijk allemaal maar goed vindt. Er bestaat volgens mij een onverschilligheid over. Het wordt te weinig aangepakt.

Bestaat de katholieke kerk eigenlijk wel uit rechtvaardigen? Ik heb er zo mijn bedenkingen bij maar spreek niet uit dat het helemaal niet zo is. Toch zijn er redenen om te denken dat dat niet zo is. Zoals de pedofelie in de kerk. Bestaat de katholieke kerk dan niet uit onrechtvaardigen die door zondags de mis te doen zo zichzelf als rechtvaardig voorhouden? De bijbel zegt dat men niet gerechtvaardigd wordt door de wet, maar door geloof. Bevinden er zich geen wolven in ons midden?

Door het onderdrukken van je slechte kanten als onrechtvaardige, of door die maar in het geniep te bedrijven wordt men niet rechtvaardig. Men loopt te gauw weg met het idee van gelovig te zijn. Ik vind ook dat de kerk gelovig zijn meer op prijs stelt dan rechtvaardig zijn. Het heeft zo een idee van gelovigheid zonder rechtvaardigheid. O, weest gelovig, weest gelovig, maar over het doel van gelovig zijn wordt niet veel gezegd, en dat doel is rechtvaardig zijn.

Het lijkt wel een taboe.

Enigszinds mijn idee over rechtvaardigheid in de katholieke kerk.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Boerin » 07 dec 2014 11:21

Als je vergeving vraagt voor je zonden en Jezus in je hart vraagt krijg je in een keer een nieuwe rechtvaardige natuur. Maar dan is het doel je heiliging. Word heilig in al uw wandel en word hervormd door de vernieuwing van uw denken, geloven dat je rechtvaardig bent gemaakt en wie je bent in Christus en daar heb je soms hulp en gebed bij nodig. Zoek een holiness kerk zou ik zeggen waar zonde niet getolereerd wordt. Hoe meer er tegen zonde wordt gepreekt deste eerder gaan degenen die lauw willen raak rotzooien weg.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor rotterdam » 07 dec 2014 12:02

Bescheiden schreef:Bestaat de katholieke kerk eigenlijk wel uit rechtvaardigen? Ik heb er zo mijn bedenkingen bij maar spreek niet uit dat het helemaal niet zo is. Toch zijn er redenen om te denken dat dat niet zo is.
Enigszinds mijn idee over rechtvaardigheid in de katholieke kerk.


De R.K.K. heeft ruim 1 miljard volgelingen.

Wat denk je, zouden er nog 10 zijn ? 10 rechtvaardigen ?

Denk je echt dat de R.K.K. qua rechtvaardigheid sterk afwijkt van de andere kerken ?
Erg afwijkt van jou en mij ?

Zo ja, dan is dat niet erg bescheiden :-oo

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Jan » 07 dec 2014 14:34

Bescheiden schreef:Is dit niet het doel van de religie? Het doel van Jezus Christus? Ons rechtvaardig maken?

Men spreekt altijd maar van gered te worden door Jezus Christus, maar eenmaal je gered bent, dan ben je rechtvaardig, en ga je verder als een rechtvaardige door het leven.

Ik vind dat er hier niet genoeg de nadruk op gelegd wordt in de kerk. Het lijkt mij eerder dat de kerk onrechtvaardigheid niet afkeurt en het eigenlijk allemaal maar goed vindt. Er bestaat volgens mij een onverschilligheid over. Het wordt te weinig aangepakt.

Bestaat de katholieke kerk eigenlijk wel uit rechtvaardigen? Ik heb er zo mijn bedenkingen bij maar spreek niet uit dat het helemaal niet zo is. Toch zijn er redenen om te denken dat dat niet zo is. Zoals de pedofelie in de kerk. Bestaat de katholieke kerk dan niet uit onrechtvaardigen die door zondags de mis te doen zo zichzelf als rechtvaardig voorhouden? De bijbel zegt dat men niet gerechtvaardigd wordt door de wet, maar door geloof. Bevinden er zich geen wolven in ons midden?

Door het onderdrukken van je slechte kanten als onrechtvaardige, of door die maar in het geniep te bedrijven wordt men niet rechtvaardig. Men loopt te gauw weg met het idee van gelovig te zijn. Ik vind ook dat de kerk gelovig zijn meer op prijs stelt dan rechtvaardig zijn. Het heeft zo een idee van gelovigheid zonder rechtvaardigheid. O, weest gelovig, weest gelovig, maar over het doel van gelovig zijn wordt niet veel gezegd, en dat doel is rechtvaardig zijn.

Het lijkt wel een taboe.

Enigszinds mijn idee over rechtvaardigheid in de katholieke kerk.


Goed beschreven. Het doel is dus gehoorzaamheid aan het evangelie. Er moeten discipelen gemaakt worden volgens het zendingsbevel en andere gelijksoortige geboden. Discipelen zijn leerlingen die de Meester volgen in gehoorzaamheid.

De ongehoorzaamheid/wetteloosheid zien we ook in het protestantisme. Daar wordt ook veel gepraat over geloof en weinig over geloofsgehoorzaamheid. Het mysterie van wetteloosheid noemt de Bijbel dit. Men beseft niet dat men wetteloos is. Men ziet zichzelf als oprecht gelovige en denkt dat dit voldoende is.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Menheffrin » 07 dec 2014 14:50

De mens ligt voortdurend in de clinch met God en andersom. God ziet zijn schepsel het liefst in overeenstemming met zijn wil opereren. Zijn wil is dan dat we Hem liefhebben en dat liefhebben is dan niets anders dan zijn verordeningen onderhouden. Verordeningen zijn in dit verband een combinatie van wetten, traditie en naastenliefde (zie OT). God ziet dus graag iemand die het allemaal goed doet. Iemand waarvan men zou kunnen zeggen: een rechtvaardig mens. Dat is van belang omdat in die termen God ook de mens bekijkt: ben jij wel rechtvaardig genoeg (voor Mij).

Nu lukt het zelden om helemaal rechtvaardig te zijn. Stel dat het een rekensom is, dan is rechtvaardig zijn 100%, de goedbedoelde poging 80% en het verschil daar tussen 20% en die noemen we dan zonden. Die 20%, de zonden, moet uitgewist worden, verdwijnen. Dat komt dan tot stand door God's genade en vergeving. Uit eigen kracht lukt het kennelijk niet om die 20% weg te poetsen. Je kunt nog oprecht offeren (om vergeving vragen) en de Grote Verzoendag vieren, maar meer kun je niet doen. Dat is het OT, een gesloten systeem wat prima werkt en nog steeds buitengewoon actueel in 2014.

Je kunt je dan afvragen waar een christologische Jezus voor nodig is. Waarom zou God opeens het systeem op die ingewikkelde manier overhoop gooien. Die vraag hoeft nu niet beantwoord te worden, van belang is dat de christologische Jezus de aandacht afleid van de verordeningen. Paulus is de man die dat in zijn brieven onder de aandacht brengt. Als hij er op hamert dat je niet gerechtvaardigd kunt worden uit de wet alleen, kan iedere Jood dat beamen, dan vertelt hij niets nieuws. Dat was al sinds eeuwen zo. Het punt zit hem er in dat Paulus - die God's genade en 'niet uit jezelf' intact laat - een nieuw offer presenteert. Alles gaat nu draaien om die 20% en niet meer die 80% waar het allemaal om te doen was en nog steeds is.

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Bescheiden » 07 dec 2014 17:55

Menheffrin schreef:De mens ligt voortdurend in de clinch met God en andersom. God ziet zijn schepsel het liefst in overeenstemming met zijn wil opereren. Zijn wil is dan dat we Hem liefhebben en dat liefhebben is dan niets anders dan zijn verordeningen onderhouden. Verordeningen zijn in dit verband een combinatie van wetten, traditie en naastenliefde (zie OT). God ziet dus graag iemand die het allemaal goed doet. Iemand waarvan men zou kunnen zeggen: een rechtvaardig mens. Dat is van belang omdat in die termen God ook de mens bekijkt: ben jij wel rechtvaardig genoeg (voor Mij).

Nu lukt het zelden om helemaal rechtvaardig te zijn. Stel dat het een rekensom is, dan is rechtvaardig zijn 100%, de goedbedoelde poging 80% en het verschil daar tussen 20% en die noemen we dan zonden. Die 20%, de zonden, moet uitgewist worden, verdwijnen. Dat komt dan tot stand door God's genade en vergeving. Uit eigen kracht lukt het kennelijk niet om die 20% weg te poetsen. Je kunt nog oprecht offeren (om vergeving vragen) en de Grote Verzoendag vieren, maar meer kun je niet doen. Dat is het OT, een gesloten systeem wat prima werkt en nog steeds buitengewoon actueel in 2014.

Je kunt je dan afvragen waar een christologische Jezus voor nodig is. Waarom zou God opeens het systeem op die ingewikkelde manier overhoop gooien. Die vraag hoeft nu niet beantwoord te worden, van belang is dat de christologische Jezus de aandacht afleid van de verordeningen. Paulus is de man die dat in zijn brieven onder de aandacht brengt. Als hij er op hamert dat je niet gerechtvaardigd kunt worden uit de wet alleen, kan iedere Jood dat beamen, dan vertelt hij niets nieuws. Dat was al sinds eeuwen zo. Het punt zit hem er in dat Paulus - die God's genade en 'niet uit jezelf' intact laat - een nieuw offer presenteert. Alles gaat nu draaien om die 20% en niet meer die 80% waar het allemaal om te doen was en nog steeds is.


Ik denk niet dat er een gradatie bestaat als het gaat om rechtvaardigheid. Rechtvaardig ben je als je gered bent door God door Jezus Christus. Die hebben zich ontdaan van de vleselijke wil en begaan geen zonden meer volgens mij.

Bambi

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Bambi » 07 dec 2014 20:12

Bescheiden schreef:Ik denk niet dat er een gradatie bestaat als het gaat om rechtvaardigheid. Rechtvaardig ben je als je gered bent door God door Jezus Christus. Die hebben zich ontdaan van de vleselijke wil en begaan geen zonden meer volgens mij.

Lees dan Romeinen 7 maar eens, daar zie je dat de natuurlijke mens steeds in strijd is met de nieuwe mens.

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Bescheiden » 07 dec 2014 20:49

Bambi schreef:Lees dan Romeinen 7 maar eens, daar zie je dat de natuurlijke mens steeds in strijd is met de nieuwe mens.


Is een persoon waarin die strijd aanwezig is dan al rechtvaardig?

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Menheffrin » 07 dec 2014 20:51

Bescheiden schreef:Ik denk niet dat er een gradatie bestaat als het gaat om rechtvaardigheid.

Gradaties lijken er wel te zijn, maar afhankelijk van het gezichtspunt. Objectief genomen is er een verschil tussen een moordenaar en iemand wiens hoofd op hol vliegt bij het zien van de borstomvang van de nieuwe buurvrouw. Diep berouw laat dit verschil weer tegen de achtergrond verdwijnen.

Bescheiden schreef: Rechtvaardig ben je als je gered bent door God door Jezus Christus.

Het is niet altijd wat het lijkt. Iemand wordt niet rechtvaardig ten opzichte van de wereld omdat God hem de laatste 20% heeft vergeven. Hij blijft een zondaar. Hij is echter wel rechtvaardig voor God door zijn berouw en aansluitende vergeving. De band met God is weer hersteld terwijl hij tegelijkertijd naar de galg loopt. Het is de schijnbare tegenstelling van rechtvaardig.

Bescheiden schreef: Die hebben zich ontdaan van de vleselijke wil en begaan geen zonden meer volgens mij.

Dit begrijp ik niet. Zonden en vergeving zijn momentopnamen. Vandaag diep berouw en gered en morgen weer een nieuwe zonde en verloren. Je wordt natuurlijk geen heilige door God’s vergeving.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2014 09:41

Je hebt het over "rechtvaardig tov de wereld". Wij hebben het over rechtvaardig voor God. Dat zijn verschillende dingen. God rechtvaardigt mensen die voor de wereld onrechtvaardig lijken en mensen die voor de wereld rechtvaardig lijken zijn in Zijn ogen misschien wel onrechtvaardig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Menheffrin » 08 dec 2014 10:58

Marnix schreef:Je hebt het over "rechtvaardig tov de wereld". Wij hebben het over rechtvaardig voor God. Dat zijn verschillende dingen. God rechtvaardigt mensen die voor de wereld onrechtvaardig lijken (...)


Je leest bijster slecht Marnix.

Menheffrin schreef:Iemand wordt niet rechtvaardig ten opzichte van de wereld omdat God hem de laatste 20% heeft vergeven. Hij blijft een zondaar. Hij is echter wel rechtvaardig voor God door zijn berouw en aansluitende vergeving.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Boerin » 08 dec 2014 12:45

Bescheiden schreef:
Is een persoon waarin die strijd aanwezig is dan al rechtvaardig?

Ja je wordt in een keer heilig en rechtvaardig gemaakt als je Zijn offer aanvaardt. Dan ben je gekruisigd en opgestaan met Christus en dood voor de zonde. Maar als je dat niet echt gelooft zie je er geen snars van.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Bambi » 08 dec 2014 13:59

Bescheiden schreef:Is een persoon waarin die strijd aanwezig is dan al rechtvaardig?

Jawel, die strijd komt juist omdat de Heilige Geest in die persoon woont.
En die geeft andere dingen in het hart, dingen die tegen onze menselijke natuur in gaan.
Die strijd heeft iedere rechtvaardige Christen tot de dood toe.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor BladeStraight » 08 dec 2014 21:00

Ik mis in dit topic toch echt de kern van het Christelijk geloof zoals die zo duidelijk in Romeinen 1 is weergegeven. De rechtvaardiging is uit het geloof, enkel en alleen uit het geloof. Als wij zien op Gods gerechtigheid zien wij een eisende gerechtigheid waarvoor wij nooit kunnen bestaan. Echter, in het evangelie (in Jezus Christus) wordt Gods gerechtigheid ons aangeboden door het geloof. Door het geloof in Christus worden wij om niet gerechtvaardigd. Het gaat dus niet om het doen van goede werken, om een heilig leven. Niks in ons kan ooit bestaan voor God, zelf al zijn Zijn kinderen. Onze beste werken zijn met zonde bevlekt en zijn niets anders dan smerige vodden.

Het wonder zit 'm hierin: God ziet ons niet aan in wat we zelf zijn, in wat wij doen, in hoe wij gehoorzamen, nee God ziet zijn kinderen aan in Jezus Christus. Daarom ziet hij ons alsof wij nooit zonde gedaan hebben. Niet omdat wij waarde hebben, maar omdat het bloed van Jezus reinigt van alle zonden en de zonden bedekt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor mona » 08 dec 2014 21:22

Door het geloof zijn wij gerechtvaardigd voor God.
Zijn toorn is gestild, omdat wij geloven in Zijn Zoon.
BladeStraight schreef:Het gaat dus niet om het doen van goede werken, om een heilig leven
Toch kan je dat niet los zien van elkaar: rechtvaardiging en heiligmaking.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten