Rechtvaardig zijn.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor BladeStraight » 12 dec 2014 13:57

Boerin schreef:Het eerste werk van geloof is spreken. Het moet wel samengaan anders wordt je niet eens gered. Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.


Op zich mee eens, voorbehouden dat dit spreken geen voorwaarde is voor de redding. Het is echter een vrucht die zich toch zeker op korte termijn hoort te openbaren. Ik weet niet of die tekst die je aanhaalt echt zo te interpreteren is, het slaat mijns inziens meer op het belijden van het geloof in Jezus Christus als de zoon van God zoals Petrus dat deed. Dat hoeft niet per se voor in de kerk, maar is in de eerste plaats gericht tot Jezus zelf.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Boerin » 12 dec 2014 14:29

BladeStraight schreef:
Op zich mee eens, voorbehouden dat dit spreken geen voorwaarde is voor de redding. Het is echter een vrucht die zich toch zeker op korte termijn hoort te openbaren. Ik weet niet of die tekst die je aanhaalt echt zo te interpreteren is, het slaat mijns inziens meer op het belijden van het geloof in Jezus Christus als de zoon van God zoals Petrus dat deed. Dat hoeft niet per se voor in de kerk, maar is in de eerste plaats gericht tot Jezus zelf.

Het is wel een voorwaarde lijkt me tenzij iemand doofstom is en niet kan spreken. Indien gij met uw mond belijdt dat Jezus Heer is en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden opgewekt heeft zult gij behouden worden. Ik dacht niet zozeer aan belijdenis voor in een kerk, maar meer iets als het zondaarsgebed.
Er was toch ook zo'n tekst: ik heb geloofd, daarom heb ik gesproken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Jan » 12 dec 2014 14:36

Jan schreef:De gelovige wordt altijd al MEDE gerechtvaardigd door de werken. Daar is niets onduidelijks aan. Het was al bij Abraham zo en het is in het N.T. nog steeds zo. Het geloof in Jezus red de mens. En dan pas kan en moet de gelovige de vruchten gaan opbrengen. Zonder die vruchten is er een dood geloof zonder werken wat geen enkel nut heeft.


BladeStraight schreef:Dit vind ik echt een onbijbelse boodschap. Het valt niet te rijmen met onze verloren staat. Hoe kan het zijn dat onze werken, die vuile vodden zijn voor God, bijdragen aan onze rechtvaardigheid? Onmogelijk, wij maken onze schuld dagelijks groter.


21 Is Abraham, onze vader, niet uit de werken gerechtvaardigd, toen hij Izak, zijn zoon, op het altaar offerde?
22 Ziet u wel dat het geloof samenwerkte met zijn werken en dat door de werken het geloof volmaakt is geworden?


Rechtvaardig zijn wij enkel in Christus, en dat als we hem met een waar geloof aannemen. Op dat moment zijn wij rechtvaardig en ziet God ons aan door Zijn Zoon. Rechtvaardigmaking is dus een punt, het punt van het omhelzend geloof in Christus. De rechtvaardige zal door het geloof leven.

Heiligmaking is wat bedoelt wordt met wat daarna volgt. De dingen waar Jan hier over spreekt, de vruchten van het geloof. Die dragen niet bij aan onze zaligheid maar zijn een bewijs van ons geloof. Vandaar dat ons geloof zonder vruchten ijdel is, een geloof zonder vruchten kan namelijk helemaal niet bestaan. Maar niet om iets te verdienen doen wij goede werken, maar als logisch gevolg op onze, onverdiende, verlossing door Jezus Christus. Uit dankbaarheid.


Misschien ben je het met me eens als ik zeg dat je de rechtvaardiging niet kunt verdienen maar wel kunt verliezen. Waarbij het verliezen komt door het ontbreken van goede werken uit geloof.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor BladeStraight » 12 dec 2014 17:06

Dat ben ik niet met je eens. Als goede werken ontbreken is er nooit sprake geweest van rechtvaardiging. Het is onmogelijk dat iemand die eens verzoening voor zijn/haar zonden ontvangen heeft die weer zou kunnen verliezen.

Jakobus 2 is in dezen inderdaad een lastige maar het zou inconsistent zijn met de rest van de Bijbel als je dit hoofdstuk anders uitlegt dan zoals ik dat doe. Namelijk, de werken zijn geen bijdrage maar een bewijs. Zonder de werken is er ook van geloof geen sprake.

Mijn grieks is zeer beperkt maar ik ben benieuwd of hier hetzelfde woord voor geloof wordt gebruikt als bijvoorbeeld Paulus doet. Geloven als een omhelzend aannemen van Christus is, volgens de Bijbel, de enige grond voor de rechtvaardigheid. Het lijkt dan wat vreemd als Jakobus dit geloof bedoelt. Ik denk eerder dat hij een verstandelijk geloof voor ogen had toen hij dit schreef.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor learsi » 12 dec 2014 22:36

Jan schreef:Misschien ben je het met me eens als ik zeg dat je de rechtvaardiging niet kunt verdienen maar wel kunt verliezen. Waarbij het verliezen komt door het ontbreken van goede werken uit geloof.


Met dat niet verdienen heb je gelijk.
Wij worden door het geloof (dat ook gehoorzaamheid is!) gerechtvaardigd, net als Abraham, als hij zijn zoon geofferd heeft op het altaar (Genesis 22:12......nu weet Ik dat gij Godvrezend zijt en uw zoon, uw enige Mij niet onthouden hebt..........
Daar zien we het geloof van Abraham met het werk van het geloof, het offeren van Izaak.
Aan dat offer is te zien, dat Abraham gelooft, omdat het gepaard gaat met het werk van het geloof (gehoorzaamheid!).
Dat je de rechtvaardigmaking (=rechtvaardiging?) niet kunt verliezen, maakt de apostel duidelijk in Rom 8:28-30 (met name vers 30).
In vers 30 maakt de apostel duidelijk, dat die Hij geroepen heeft die heeft Hij ook gerechtvaardigd en dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Een ononderbroken werk van God Zelf.

Als het geloof geen werken heeft(Jakobus2:17) is het bij zichzelf dood.
Geloof zonder de werken is een dood geloof. Een geloof zonder gehoorzaamheid.
........Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven, maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem....(Joh. 3:36).

Als het geloof niet uit God geboren is (van Boven), is het een dood geloof.
Een dood geloof is een geloof dat uit de mens (van Beneden) geboren is (Joh1:12/13).

h.g.
Learsi

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Marloes1g » 12 dec 2014 23:39

Jan schreef:
Misschien ben je het met me eens als ik zeg dat je de rechtvaardiging niet kunt verdienen maar wel kunt verliezen. Waarbij het verliezen komt door het ontbreken van goede werken uit geloof.[/quote]

De rechtvaardigmaking kun je niet verdienen maar word je geschonken uit vrije gunst.
Omdat de rechtvaardigmaking door Christus is verdiend kun je het niet verliezen. Die ligt vast in Hem.
Als het een schenking is, dus een waarachtig zaligmakend geloof, volgen de goede werken vanzelf.
Joh. 15 vers 5:
Ik ben de Wijnstok en gij de ranken, die in Mij blijft en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Boerin » 13 dec 2014 10:36

Je kunt het verliezen, anders zou Paulus niet zeggen dat je je verkiezing moet bevestigen en hij zei zelfs dat hij zijn lichaam tuchtigde opdat hij niet, na anderen gepreekt te hebben, zelf afgewezen zou worden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor BladeStraight » 13 dec 2014 11:41

1Peter 1:23: "Being born again, not of corruptible seed, but of incorruptible, by the word of God, which liveth and abideth for ever."

John 5:24: "Truly, truly, I say to you, whoever hears my word and believes him who sent me has eternal life. He does not come into judgment, but has passed from death to life."

John 6:35-37: Jesus said to them, "I am the bread of life; whoever comes to me shall not hunger, and whoever believes in me shall never thirst. But I said to you that you have seen me and yet do not believe. All that the Father gives me will come to me, and whoever comes to me I will never cast out."

John 10:27-29: "My sheep hear my voice, and I know them, and they follow me. I give them eternal life, and they will never perish, and no one will snatch them out of my hand. My Father, who has given them to me, is greater than all, and no one is able to snatch them out of the Father’s hand."

Romans 5:9: Since, therefore, we have now been justified by his blood, much more shall we be saved by him from the wrath of God.

Romans 8:1: There is therefore now no condemnation for those who are in Christ Jesus.

Romans 8:38-39: For I am sure that neither death nor life, nor angels nor rulers, nor things present nor things to come, nor powers, nor height nor depth, nor anything else in all creation, will be able to separate us from the love of God in Christ Jesus our Lord.

Romans 11:29: For the gifts and the calling of God are irrevocable.

Hebrews 3:14: For we have come to share in Christ, if indeed we hold our original confidence firm to the end.

1 John 2:19: They went out from us, but they were not of us; for if they had been of us, they would have continued with us. But they went out, that it might become plain that they all are not of us.

1 Corinthians 15:10: But by the grace of God I am what I am, and his grace toward me was not in vain. On the contrary, I worked harder than any of them, though it was not I, but the grace of God that is with me.

2 Corinthians 5:19: ...that is, in Christ God was reconciling the world to himself, not counting their trespasses against them, and entrusting to us the message of reconciliation.

Philippians 1:6: And I am sure of this, that he who began a good work in you will bring it to completion at the day of Jesus Christ.

2 Timothy 1:12: ...which is why I suffer as I do. But I am not ashamed, for I know whom I have believed, and I am convinced that he is able to guard until that Day what has been entrusted to me.

2 Timothy 2:13: ...if we are faithless, he remains faithful — for he cannot deny himself.

Hebrews 13:20-21: Now may the God of peace who brought again from the dead our Lord Jesus, the great shepherd of the sheep, by the blood of the eternal covenant, equip you with everything good that you may do his will, working in us that which is pleasing in his sight, through Jesus Christ, to whom be glory forever and ever. Amen.

1 John 3:9: No one born of God makes a practice of sinning, for God’s seed abides in him, and he cannot keep on sinning because he has been born of God.

1 John 5:4-5: For everyone who has been born of God overcomes the world. And this is the victory that has overcome the world — our faith. Who is it that overcomes the world except the one who believes that Jesus is the Son of God?

Ephesians 1:13-14: In him you also, when you heard the word of truth, the gospel of your salvation, and believed in him, were sealed with the promised Holy Spirit, who is the guarantee of our inheritance until we acquire possession of it, to the praise of his glory.

John 17:2,12: "...since you have given him authority over all flesh, to give eternal life to all whom you have given him." (12) "While I was with them, I kept them in your name, which you have given me. I have guarded them, and not one of them has been lost except the son of destruction, that the Scripture might be fulfilled."

1 Corinthians 1:6-8: ...even as the testimony about Christ was confirmed among you — so that you are not lacking in any spiritual gift, as you wait for the revealing of our Lord Jesus Christ, who will sustain you to the end, guiltless in the day of our Lord Jesus Christ.

1 Thessalonians 5:23-24: Now may the God of peace himself sanctify you completely, and may your whole spirit and soul and body be kept blameless at the coming of our Lord Jesus Christ. He who calls you is faithful; he will surely do it.

Hebrews 9:12: ...he entered once for all into the holy places, not by means of the blood of goats and calves but by means of his own blood, thus securing an eternal redemption.

1 Peter 1:3-5: Blessed be the God and Father of our Lord Jesus Christ! According to his great mercy, he has caused us to be born again to a living hope through the resurrection of Jesus Christ from the dead, to an inheritance that is imperishable, undefiled, and unfading, kept in heaven for you, who by God’s power are being guarded through faith for a salvation ready to be revealed in the last time.

1 John 5:11-13: And this is the testimony, that God gave us eternal life, and this life is in his Son. Whoever has the Son has life; whoever does not have the Son of God does not have life. I write these things to you who believe in the name of the Son of God that you may know that you have eternal life.

Hebrews 6:17-19: So when God desired to show more convincingly to the heirs of the promise the unchangeable character of his purpose, he guaranteed it with an oath, so that by two unchangeable things, in which it is impossible for God to lie, we who have fled for refuge might have strong encouragement to hold fast to the hope set before us. We have this as a sure and steadfast anchor of the soul, a hope that enters into the inner place behind the curtain...

Jeremiah 32:39-40: I will give them one heart and one way, that they may fear me forever, for their own good and the good of their children after them. I will make with them an everlasting covenant, that I will not turn away from doing good to them. And I will put the fear of me in their hearts, that they may not turn from me.

Isaiah 46:3-4: Listen to me, O house of Jacob, all the remnant of the house of Israel, who have been borne by me from before your birth, carried from the womb; even to your old age I am he, and to gray hairs I will carry you. I have made, and I will bear; I will carry and will save.

Romans 9:6-8: But it is not as though the word of God has failed. For not all who are descended from Israel belong to Israel, and not all are children of Abraham because they are his offspring, but "Through Isaac shall your offspring be named." This means that it is not the children of the flesh who are the children of God, but the children of the promise are counted as offspring.

Psalms 20:6: Now I know that the LORD saves his anointed; he will answer him from his holy heaven with the saving might of his right hand.

Psalms 31:23: Love the LORD, all you his saints! The LORD preserves the faithful but abundantly repays the one who acts in pride.

Psalms 37:28: For the LORD loves justice; he will not forsake his saints. They are preserved forever, but the children of the wicked shall be cut off.

Psalms 55:22: Cast your burden on the LORD, and he will sustain you; he will never permit the righteous to be moved.

Psalms 125:1-2: They that trust in the Lord shall be as mount Zion, which cannot be removed, but abideth for ever. As the mountains are round about Jerusalem, so the Lord is round about his people from henceforth even for ever.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor mohamed » 13 dec 2014 12:28

Boerin schreef:Je kunt het verliezen, anders zou Paulus niet zeggen dat je je verkiezing moet bevestigen en hij zei zelfs dat hij zijn lichaam tuchtigde opdat hij niet, na anderen gepreekt te hebben, zelf afgewezen zou worden.

Paulus noemde zelfkastijding eigenwillige godsdienst (Kol 2:23) en schreef dat niemand zijn eigen vlees haat (Efeze 5:29) maar het voedt en koestert. Dus hoezo tuchtigde hij zijn eigen lichaam? Nee, de wet was de tuchtmeester (Gal 3,24) ook wel het lichaam van Mozes genoemd. Het lichaam wat getuchtigd werd was het lichaam van Mozes, door de komst van Christus. Zelfkastijding is alleen goed voor de verzadiging van het vlees. Het oude lichaam van Mozes waar de joden onder waren werd getuchtigd met nieuwe wijn: drinken of bersten.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Boerin » 13 dec 2014 14:53

mohamed schreef:Paulus noemde zelfkastijding eigenwillige godsdienst (Kol 2:23) en schreef dat niemand zijn eigen vlees haat (Efeze 5:29) maar het voedt en koestert. Dus hoezo tuchtigde hij zijn eigen lichaam? Nee, de wet was de tuchtmeester (Gal 3,24) ook wel het lichaam van Mozes genoemd. Het lichaam wat getuchtigd werd was het lichaam van Mozes, door de komst van Christus. Zelfkastijding is alleen goed voor de verzadiging van het vlees. Het oude lichaam van Mozes waar de joden onder waren werd getuchtigd met nieuwe wijn: drinken of bersten.

Opdat gij niet doet wat gij maar wenst. Dit bedoel ik: Wordt geleid door de Geest en voldoet niet aan de begeerten van het vlees. Ik tuchtig mijn lichaam en houd het in bedwang..
Geen zin om ze op te zoeken zonder biblija. Gewoon geleid worden door de Geest en nee zeggen als je vlees wat wil dat tegen Zijn Woord ingaat en Zijn hulp daarbij inroepen.
Tuchtigen met nieuwe wijn? Nieuwe wijn is vrijheid en louter vreugde, maar niet vrijheid om te doen wat je maar wenst. Als mijn vlees de buurvrouw in elkaar wil timmeren zegt mijn geest geleid door de Heilige Geest: Nee ik vergeef haar.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Jan » 13 dec 2014 15:02

BladeStraight schreef:Dat ben ik niet met je eens. Als goede werken ontbreken is er nooit sprake geweest van rechtvaardiging. Het is onmogelijk dat iemand die eens verzoening voor zijn/haar zonden ontvangen heeft die weer zou kunnen verliezen.


O.a. deze teksten laten wat anders zien:

2 Petrus 2 schreef: 20 Want als zij de besmettingen van de wereld ontvlucht zijn door de kennis van de Heere en Zaligmaker Jezus Christus, maar daarin opnieuw verwikkeld raken en daardoor overwonnen worden, dan is voor hen het laatste erger geworden dan het eerste.
21 Het zou immers beter voor hen geweest zijn dat zij de weg van de gerechtigheid niet gekend hadden, dan dat zij, nadat zij die hebben leren kennen, zich weer afkeren van het heilige gebod dat hun overgeleverd was.
22 Maar hun is overkomen wat een waar spreekwoord zegt: De hond is teruggekeerd naar zijn eigen uitbraaksel en de gewassen zeug naar het rondwentelen in de modder.


Hebr. 6 schreef: 4 Want het is onmogelijk om hen die eens verlicht zijn geweest, die de hemelse gave geproefd hebben en deelgenoot zijn geworden van de Heilige Geest,
5 en die het goede Woord van God geproefd hebben en de krachten van de komende wereld,
6 en die daarna afvallig worden, weer opnieuw tot bekering te brengen
, omdat zij voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigen en openlijk te schande maken.
7 Want de aarde die de regen indrinkt, die er dikwijls op valt, en die nuttig gewas voortbrengt voor hen door wie hij ook bewerkt wordt, ontvangt zegen van God.
8 Maar de aarde die dorens en distels voortbrengt, is verwerpelijk en de vervloeking nabij, waarvan het einde tot verbranding leidt.


Hebr. 10 schreef: 23 Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw.
24 En laten wij op elkaar letten door elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken.
25 Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.
26 Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over,
27 maar slechts een verschrikkelijke verwachting van oordeel en verzengend vuur, dat de tegenstanders zal verslinden.

28 Als iemand de wet van Mozes tenietgedaan heeft, moet hij sterven zonder barmhartigheid, op het woord van twee of drie getuigen.
29 Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft?


Bovenstaande is niet bedoeld voor Christenen die vallen in zonde terwijl zij wel proberen om de goede keuzen te maken. Zij mogen vergeving vragen en ontvangen. Die teksten zijn er ook. Nee, bovenstaande gaat echt om mensen die totaal afvallig zijn geworden en verloren gaan terwijl zij eerst schoongewassen waren.
Dat God de Zijnen wel bewaard is een feit. Maar niet te doorzien vanuit ons gezichtspunt. Wij hebben enkel ons bezig te houden met het vasthouden aan Gods beloften, het geloof.

Je kunt het zien als de beloften van God krijgen voor niets. D.w.z. door het kostbare Bloed van het Lam maar wij krijgen het gratis. Echter de belofte van eeuwig leven brengt met zich mee de eis tot rechtvaardig wandelen. Hier gaat de Hebr. brief op in wanneer de vergelijking wordt gemaakt met het volk Israël dat de belofte kreeg om het 'beloofde land' in te gaan. Toch stierven de meeste mensen van die generatie in de woestijn. Zo moeten wij ook nog de woestijn van dit leven zien door te komen.

Jakobus 2 is in dezen inderdaad een lastige maar het zou inconsistent zijn met de rest van de Bijbel als je dit hoofdstuk anders uitlegt dan zoals ik dat doe. Namelijk, de werken zijn geen bijdrage maar een bewijs. Zonder de werken is er ook van geloof geen sprake.


Inconsistent met het beeld dat veel mensen helaas hebben van 'het geloven', 'het geloof'. Maar volledig in overeenstemming met heel Gods woord. Het zijn meerdere stukken van dezelfde puzzel die samen het beeld compleet maken.

Wat denk je hiervan:

Fi. 2 schreef: 12 Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven,
13 want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.


De NBG51 zegt het zo: "uw behoudenis bewerken met vreze en beven, ".

We zien in vers 13 dat God het willen en kunnen in ons uitwerkt. Toch is het iets dat wij zelf moeten nastreven. Waar dan precies de grens ligt tussen eigen vermogen en Gods kracht... dat laat ik aan de theologen over.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor BladeStraight » 13 dec 2014 16:59

Die teksten ken ik maar het kan niet zo zijn dat God een Christen de zonden vergeeft en vervolgens wel weer verantwoordelijk stelt. Deze teksten gaan dus over ofwel een schijnbekering, ofwel een verstandelijk geloof, ofwel als hypothese om de krachtdadigheid en de eenmaligheid van de rechtvaardigmaking aan te duiden (zoals ik de tekst uit hebreën zie) overigens is er over Hebreën een lange discussie gaande en zijn er verschillende manieren om die tekst te lezen.

Daarbij ga je, als je deze teksten als bewijs aanvoert voor de mogelijkheid van een afval der heiligen voorbij aan de enorme lijst teksten die ik zojuist geciteerd heb.

Verder ben ik het wel met je eens dat een verloste zondaar natuurlijk niet met zijn armen over elkaar moet gaan zitten. Maar volgens mij kan dat ook helemaal niet, de goede werken uit dankbaarheid volgen op de rechtvaardigmaking.

Ik heb geen moeite met je laatste citaat omdat dit volgens mij gaat over het verwerven van de zaligheid, het behoud, gesproken tot mensen die nog niet 'bekeerd zijn'. Mensen moeten hun bekering, hun rechtvaardigheid, dus met vreze en beven werken. Dat doe je door te bidden, smeken, lezen in Gods woord en te pleiten op Gods beloften.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Boerin » 13 dec 2014 18:54

BladeStraight schreef:Die teksten ken ik maar het kan niet zo zijn dat God een Christen de zonden vergeeft en vervolgens wel weer verantwoordelijk stelt. Deze teksten gaan dus over ofwel een schijnbekering, ofwel een verstandelijk geloof, ofwel als hypothese om de krachtdadigheid en de eenmaligheid van de rechtvaardigmaking aan te duiden (zoals ik de tekst uit hebreën zie) overigens is er over Hebreën een lange discussie gaande en zijn er verschillende manieren om die tekst te lezen.

Daarbij ga je, als je deze teksten als bewijs aanvoert voor de mogelijkheid van een afval der heiligen voorbij aan de enorme lijst teksten die ik zojuist geciteerd heb.

Verder ben ik het wel met je eens dat een verloste zondaar natuurlijk niet met zijn armen over elkaar moet gaan zitten. Maar volgens mij kan dat ook helemaal niet, de goede werken uit dankbaarheid volgen op de rechtvaardigmaking.

Ik heb geen moeite met je laatste citaat omdat dit volgens mij gaat over het verwerven van de zaligheid, het behoud, gesproken tot mensen die nog niet 'bekeerd zijn'. Mensen moeten hun bekering, hun rechtvaardigheid, dus met vreze en beven werken. Dat doe je door te bidden, smeken, lezen in Gods woord en te pleiten op Gods beloften.

Er wordt toch gezegd dat eerst de afval moet komen en de mens der wetteloosheid zich moet openbaren. De dwaze maagden deden het Woord niet, zoals die dwaze man die zijn gelaat in de spiegel beschouwde en terstond vergat hoe hij eruit zag. En dan worden velen geergerd en ze zullen elkander overleveren en haten: dat is de afval volgens mij. De agape liefde die er wel was is verkild. Je kunt bekeerd zijn en toch afvallen als je later toch in haat komt en blijft. Zo ben ik zelf haast van m'n geloof afgevallen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor learsi » 13 dec 2014 20:49

Persoonlijk denk ik dat er met afval in Thess.2 bedoeld wordt, dat het algemeen christelijke (naam-christendom) volkomen zal verdwijnen.
Nederland was een gekerstend land in die zin.
Die tijd is reeds lang achter de rug.
Het Nederlandse volk is in die zin afgevallen.
Het gaat dus over het naam-christendom, dat geheel zal verdwijnen.

Dat bedoelt de apostel i.m.o. met afval.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor mealybug » 13 dec 2014 22:20

learsi schreef:Persoonlijk denk ik dat er met afval in Thess.2 bedoeld wordt, dat het algemeen christelijke (naam-christendom) volkomen zal verdwijnen.
Nederland was een gekerstend land in die zin.
Die tijd is reeds lang achter de rug.
Het Nederlandse volk is in die zin afgevallen.
Het gaat dus over het naam-christendom, dat geheel zal verdwijnen.

Dat bedoelt de apostel i.m.o. met afval.

h.g.
Learsi

Ik denk dat de apostel dolblij zou zijn geweest met het verdwijnen van naamchristenen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten