Rechtvaardig zijn.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor mohamed » 13 dec 2014 23:16

mohamed schreef:Paulus noemde zelfkastijding eigenwillige godsdienst (Kol 2:23) en schreef dat niemand zijn eigen vlees haat (Efeze 5:29) maar het voedt en koestert. Dus hoezo tuchtigde hij zijn eigen lichaam? Nee, de wet was de tuchtmeester (Gal 3,24) ook wel het lichaam van Mozes genoemd. Het lichaam wat getuchtigd werd was het lichaam van Mozes, door de komst van Christus. Zelfkastijding is alleen goed voor de verzadiging van het vlees. Het oude lichaam van Mozes waar de joden onder waren werd getuchtigd met nieuwe wijn: drinken of bersten.

Boerin schreef:Opdat gij niet doet wat gij maar wenst. Dit bedoel ik: Wordt geleid door de Geest en voldoet niet aan de begeerten van het vlees. Ik tuchtig mijn lichaam en houd het in bedwang..
Geen zin om ze op te zoeken zonder biblija.

Waarom is dat geen eigenwillige godsdienst? Probeer Statenvertaling.net of de Willibrord vertaling dan eens. Beter iets dan niets.
Boerin schreef:Gewoon geleid worden door de Geest en nee zeggen als je vlees wat wil dat tegen Zijn Woord ingaat en Zijn hulp daarbij inroepen.

Dat klinkt als een strijd.
Boerin schreef:Tuchtigen met nieuwe wijn? Nieuwe wijn is vrijheid en louter vreugde, maar niet vrijheid om te doen wat je maar wenst. Als mijn vlees de buurvrouw in elkaar wil timmeren zegt mijn geest geleid door de Heilige Geest: Nee ik vergeef haar.

Denk niet dat Ik op aarde vrede ben komen brengen. Ik ben geen vrede komen brengen, maar een zwaard.

Wees niet bang, mijn dienaar Jakob,
ik sta je ter zijde – spreekt de HEER.
Ik zal ze vernietigen,
alle volken waarnaar ik je heb verdreven.
En jou zal ik tuchtigen, ik zal je straffen.
Je krijgt de straf die je verdient,
maar vernietigen zal ik je niet.


Lijkt toch verdacht veel op tuchtigen, maar hoe zou jij het oordeel wat Jezus beloofde (Mat 16,28) dan willen noemen? Oorlogje spelen? :lol:

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2014 08:15

mohamed schreef:Waarom is dat geen eigenwillige godsdienst? Probeer Statenvertaling.net of de Willibrord vertaling dan eens. Beter iets dan niets.

Dat klinkt als een strijd.

Strijd de goede strijd des geloofs, strijd om in te gaan in de enge poort, de strijd tussen Geest en vlees, Gal. 5.
Nieuwe wijn is vervulling met de Heilige Geest.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2014 11:23

mohamed schreef:Waarom is dat geen eigenwillige godsdienst? Probeer Statenvertaling.net of de Willibrord vertaling dan eens. Beter iets dan niets.

Dat klinkt als een strijd.

Boerin schreef:Strijd de goede strijd des geloofs, strijd om in te gaan in de enge poort, de strijd tussen Geest en vlees, Gal. 5.
Nieuwe wijn is vervulling met de Heilige Geest.

Waarom kregen de discipelen dan allemaal tegelijk de heilige Geest zonder dat ze zeiden dat de oude wijn beter was? En als de nieuwe wijn de heilige Geest is, wat was dan de oude wijn? :roll:

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Jan » 14 dec 2014 12:26

BladeStraight schreef:Die teksten ken ik maar het kan niet zo zijn dat God een Christen de zonden vergeeft en vervolgens wel weer verantwoordelijk stelt.


Dat is ook niet de betekenis van die teksten. Maar het gaat om beproeving van het geloof. Om te zien of het echt is. Of het staande blijft. Zie ook dit:

Mat. 13 schreef: 3 En Hij sprak tot hen veel dingen door gelijkenissen. Hij zei: Zie, een zaaier ging eropuit om te zaaien.
4 En toen hij zaaide, viel een deel van het zaad langs de weg; en de vogels kwamen en aten dat op.
5 Een ander deel viel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het kwam meteen op, doordat het geen diepte van aarde had.
6 En toen de zon opgegaan was, verschroeide het; en doordat het geen wortel had, verdorde het.
7 Een ander deel viel tussen de dorens; en de dorens kwamen op en verstikten het.
8 En weer een ander deel viel in de goede aarde en gaf vrucht, het ene honderd-, het andere zestig-, en een ander dertigvoudig.
9 Wie oren heeft om te horen, laat hij horen.

18 Luistert ú dan naar de gelijkenis van de zaaier.
19 Als iemand het Woord van het Koninkrijk hoort en het niet begrijpt, dan komt de boze en rukt weg wat in zijn hart gezaaid was; dat is hij bij wie langs de weg gezaaid is.
20 Maar bij wie op de steenachtige grond gezaaid is, dat is hij die het Woord hoort en dat meteen met vreugde ontvangt.
21 Hij heeft echter geen wortel in zichzelf, maar hij is iemand van het ogenblik; en als er verdrukking of vervolging komt omwille van het Woord, struikelt hij meteen.
22 En bij wie in de dorens gezaaid is, dat is hij die het Woord hoort; maar de zorgen van deze wereld en de verleiding van de rijkdom verstikken het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
23 Bij wie in de goede aarde gezaaid is, dat is hij die het Woord hoort en begrijpt, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de één honderd-, de ander zestig-, en de ander dertigvoudig.


Daarbij ga je, als je deze teksten als bewijs aanvoert voor de mogelijkheid van een afval der heiligen voorbij aan de enorme lijst teksten die ik zojuist geciteerd heb.


De geroepen en gekozen en uitverkoren getrouwe heiligen zullen nooit afvallig worden. Het is echter zinloos en gevaarlijk om jezelf of een ander in die categorie te plaatsen terwijl het volgende nog de realiteit is waar we mee te maken hebben:

Hebr. 4 schreef: 1 Laten wij er dan beducht voor zijn dat iemand van u ooit schijnt achter te blijven, terwijl de belofte om in Zijn rust binnen te gaan nog van kracht is.

2 Want ook aan ons is het Evangelie verkondigd, evenals aan hen. Maar het gepredikte woord bracht hun geen voordeel, omdat het niet met geloof gepaard ging bij hen die het hoorden.

6 Omdat dus het feit blijft dat sommigen deze rust binnengaan, en dat zij aan wie het Evangelie eerst verkondigd was, niet binnengegaan zijn vanwege hun ongehoorzaamheid,

11 Laten wij ons dan beijveren om die rust binnen te gaan, opdat niemand door het volgen van dit voorbeeld van ongehoorzaamheid ten val zal komen.


Verder ben ik het wel met je eens dat een verloste zondaar natuurlijk niet met zijn armen over elkaar moet gaan zitten. Maar volgens mij kan dat ook helemaal niet, de goede werken uit dankbaarheid volgen op de rechtvaardigmaking.


Jawel.

Ik heb geen moeite met je laatste citaat omdat dit volgens mij gaat over het verwerven van de zaligheid, het behoud, gesproken tot mensen die nog niet 'bekeerd zijn'. Mensen moeten hun bekering, hun rechtvaardigheid, dus met vreze en beven werken. Dat doe je door te bidden, smeken, lezen in Gods woord en te pleiten op Gods beloften.


Amen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2014 15:27

mohamed schreef:Waarom kregen de discipelen dan allemaal tegelijk de heilige Geest zonder dat ze zeiden dat de oude wijn beter was? En als de nieuwe wijn de heilige Geest is, wat was dan de oude wijn? :roll:

De Farizeeën hoefden 'm niet, die vonden de oude voortreffelijk, wet op wet, eis op eis. De discipelen waren juist de nieuwe wijnzakken waar ie wel in kon.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2014 16:08

mohamed schreef:Waarom kregen de discipelen dan allemaal tegelijk de heilige Geest zonder dat ze zeiden dat de oude wijn beter was? En als de nieuwe wijn de heilige Geest is, wat was dan de oude wijn? :roll:

Boerin schreef:De Farizeeën hoefden 'm niet, die vonden de oude voortreffelijk, wet op wet, eis op eis. De discipelen waren juist de nieuwe wijnzakken waar ie wel in kon.

En David dan die profeteerde bij monde van de heilige Geest? Of had hij een speciaal vaatje om uit te tappen?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Rechtvaardig zijn.

Berichtdoor Teus » 15 dec 2014 23:23

Over 2 Petrus 2,

Het is geen beproeving van het geloof ,ook geen afname van Genade door God, je kunt het niet verliezen.
Dit Bijbelgedeelte spreekt alleen over een schijngelovige.


En verder wat opmerkingen.


Rechtvaardig zijn is niet het doel van het evangelie, Gods doel is dat we leven tot Zijn eer en dat kan niet anders als we rechtvaardig zijn, dus rechtvaardig zijn is het middel van het doel.

In een rechtvaardige is altijd strijd aanwezig, als het niet zo is moet men het nog eens nazien. Wordt ook wel eens een strijdende kerk genoemd, en alsjeblieft geen strijd over de zonden die al vergeven zijn, zondekennis, maar de komende.
In een onrechtvaardige is geen strijd.

Een gradatie van vergeving van zonden is er niet maar van Gerechtvaardigdheid wel, het gaat er om hoeveel kronen we voor de voeten van de Heere Jezus kunnen leggen.

Een kind van God hoeft zich niet bezig te houden met rechtvaardigmaking en heiligmaking, kan hij niet eens.

Een rechtvaardig mens begaat zeker wel zonden.


Rechtvaardig zijn heeft primair niet te maken met goede werken, andersom al helemaal niet. Wij hebben er totaal niet de hand in.
Door het geloof worden we gerechtvaardigd en daaruit ontvangen we de Heilige Geest. Als we niet gerechtvaardigd zijn kan de Heilige Geest geen inwoning hebben, onmogelijk.

Rechtvaardig zijn is in die staat zijn zodat je God kunt ontmoeten samen met Heiligmaking.
Geheiligd in Jezus Christus en rechtvaardig door de Gods Genade.
Hebben we wel notie van wat het betekend geheiligd en rechtvaardig te zijn? Het verbaast me dat er totaal niet op dit topic over gesproken wordt wat het inhoudt. Ik weet wat het betekend en mag het bij tijden ervaren maar begrijpen doe ik het nog steeds niet, heb er geen notie van wat het ten volle inhoudt, straks mag ik het weten, ik hoop zo snel mogelijk.
Rechtvaardig is zonder zonden, die worden een mens vergeven door het geloof, het is dan het geloof dat God de zonden wilt vergeven. Geloven is leven naar Gods beloften.
Na de oprechte bekering zorgt God direct voor de wedergeboorte en brengt de heilige Geest in het hart. Op dat moment zijn we gerechtvaardigd, alle zonden zijn weggedaan, ook de komende.
Op dat momennt zijn we ook Geheiligd in Jezus Christus, dat betekend dat God, Jezus in die mens ziet, onbegrijpelijk, God ziet Jezus in die mens en ziet ook de zonden niet, totaal niet, nooit meer.
Dat wil niet zeggen dat we niet meer zondigen, nee, de zonden wordt ons niet meer aangerekend, dat is onder de Genade leven en niet meer onder de wet, maar dat wil niet zeggen dat we de wet niet hoeven houden. God wil dat we onze zonden belijden en wel om 2 dingen. Een reden is dat God wil dat de relatie tussen jou en Hem sterker wordt, God wil graag praten met Zijn kinderen, wil dat we Hem nodig hebben, wil graag Zijn Vaderhart tonen, ons het Beste geven. En dat satan er geen grip op krijgt, als je gezondigd heb, ook al ziet God ze niet meer, satan blijft je aanklagen totdat je het beleden hebt, dat is dus ook de beste weg en zo wil God het.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten

cron