Het hart.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Het hart.

Berichtdoor Bescheiden » 05 dec 2014 12:10

Ik wil graag hier een discussie voeren over het hart van de mens en wil hier eigenlijk alles vergaren wat in de bijbel geschreven staat over het hart. Ik heb al verzen gelezen als "gedachten van het hart" en "het hart die veroordeelt" Ik heb echter slechte toegang tot het internet momenteel maar kan wel het volgende delen.

Geloven doe je dus ook met je hart, dat blijkt mij uit Romeinen 10:10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.

Ik zou graag alles weten over het hart. Ken je bijbelverzen over het hart, post die dan hier en daar kunnen we dan eventueel over discussiëren.

Alvast bedankt.

Bambi

Re: Het hart.

Berichtdoor Bambi » 05 dec 2014 12:54

Hier heb je een link met 25 pagina's aan Bijbelteksten die over het hart gaan:

http://www.statenvertaling.net/zoek.php ... %5D=2&in=v

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het hart.

Berichtdoor Boerin » 05 dec 2014 14:07

Rom 10:10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis

Pred. 4:23 Behoed uw hart boven al wat te bewaren is,. want daaruit zijn de oorsprongen des levens.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het hart.

Berichtdoor mona » 05 dec 2014 14:13

Fillipenzen 4 vers 7:
en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Het hart.

Berichtdoor Bescheiden » 05 dec 2014 14:57

Handelingen 7;51 Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.

"Onbesneden van hart zijn."

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Het hart.

Berichtdoor BladeStraight » 05 dec 2014 23:13

Geloven met het hard = een waar en bevindelijk geloof (dus een geloof dat verder gaat dan het verstand).
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Het hart.

Berichtdoor Jan » 06 dec 2014 14:24

Jer. 17 schreef: 5 Zo zegt de HEERE:
Vervloekt is de man die vertrouwt op een mens,
en die een schepsel tot zijn arm stelt,
terwijl zijn hart van de HEERE afwijkt.
6 Hij zal zijn als een kale struik in de vlakte,
die het niet ziet wanneer het goede komt:
hij verblijft op de droogste plekken in de woestijn,
in zilt en onbewoond land.
7 Gezegend is de man die op de HEERE vertrouwt,
wiens vertrouwen de HEERE is.
8 Hij zal zijn als een boom, die bij water geplant is,
en die zijn wortels laat uitlopen bij een waterloop.
Hij merkt het niet als er hitte komt,
zijn blad blijft groen.
Een jaar van droogte deert hem niet,
en hij houdt niet op vrucht te dragen.
9 Arglistig is het hart, boven alles,
ja, ongeneeslijk is het, wie zal het kennen?
10 Ik, de HEERE, doorgrond het hart,
beproef de nieren,
en dat om ieder te geven overeenkomstig zijn wegen,
overeenkomstig de vrucht van zijn daden.


Het hart moet God vertrouwen, dus ook gehoorzamen. Dat is lastig want het hart is geneigd onszelf te rechtvaardigen en plezier op te zoeken of het nu zondig is of niet. We willen vanuit ons diepste zelf de pijn vermijden die er komt in het volgen van Gods geboden. Wanneer ons hart nu God afwijst zullen er vanuit die verdorven 'schat' rotte vruchten komen.

Mat. 12 schreef: 33 Stel dat de boom goed is, dan is ook zijn vrucht goed; of dat de boom slecht is, dan is ook zijn vrucht slecht. Want aan de vrucht wordt de boom gekend.
34 Adderengebroed! Hoe kunt u goede dingen spreken, terwijl u slecht bent? Want uit de overvloed van het hart spreekt de mond.
35 De goede mens brengt goede dingen voort uit de goede schat van het hart, en de slechte mens brengt slechte dingen voort uit de slechte schat.
36 Maar Ik zeg u dat de mensen van elk nutteloos woord dat zij zullen spreken, rekenschap moeten geven op de dag van het oordeel.
37 Want op grond van uw woorden zult u rechtvaardig verklaard worden, en op grond van uw woorden zult u veroordeeld worden.


Zonden worden voort gebracht vanuit het hart.

Mar. 7 schreef: 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen voort kwade overwegingen, alle overspel, ontucht, moord,
22 diefstal, hebzucht, allerlei kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, lastering, hoogmoed, dwaasheid;
23 al deze slechte dingen komen van binnenuit en verontreinigen de mens.


Daarom is het zo belangrijk ons hart zuiver te houden. Doen we dat niet dan kunnen we God niet ontmoeten.

Ps. 24 schreef: 4 Wie rein is van handen en zuiver van hart,
wie zijn ziel niet opheft tot wat vals is, en niet bedrieglijk zweert.
5 Hij zal zegen ontvangen van de HEERE
en gerechtigheid van de God van zijn heil.


Mat. 5 schreef:8 Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien.


We moeten waarheid spreken in ons hart, vanuit ons hart.

Ps. 15 schreef: 1 Een psalm van David.
HEERE, wie zal verblijven in Uw tent?
Wie zal wonen op Uw heilige berg?
2 Hij die oprecht wandelt en gerechtigheid beoefent,
die met zijn hart de waarheid spreekt.
3 Die met zijn tong niet lastert,
zijn vrienden geen kwaad doet
en geen smaad jegens zijn naaste op de lippen neemt.


Wanneer ons hart ons niet veroordeelt kunnen we vrijmoedig tot God gaan. Wanneer wij Zijn geboden in acht nemen...

1 Joh. 3 schreef: 18 Mijn lieve kinderen, laten wij niet liefhebben met het woord of met de tong, maar met de daad en in waarheid.
19 En hieraan weten wij dat wij uit de waarheid zijn, en zo zullen wij ons hart voor Hem geruststellen.
20 Want als ons hart ons veroordeelt, God is meer dan ons hart, en Hij weet alle dingen.
21 Geliefden! Als ons hart ons niet veroordeelt, hebben wij vrijmoedigheid om tot God te gaan;
22 en wat wij ook maar bidden, ontvangen wij van Hem, omdat wij Zijn geboden in acht nemen en doen wat Hem welgevallig is.
23 En dit is Zijn gebod: dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon, Jezus Christus, en dat wij elkaar liefhebben, zoals Hij ons een gebod gegeven heeft.
24 En wie Zijn geboden in acht neemt, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan weten wij dat Hij in ons blijft, namelijk aan de Geest, Die Hij ons gegeven heeft.



Alleen vanuit een rein hart kan men ook anderen in vrijmoedigheid wijzen op hun zonden.

Ps. 51 schreef: 11 Verberg Uw aangezicht voor mijn zonden;
delg al mijn ongerechtigheden uit.
12 Schep mij een rein hart, o God,
en vernieuw in mijn binnenste een standvastige geest.
13 Verwerp mij niet van voor Uw aangezicht
en neem Uw Heilige Geest niet van mij weg.
14 Geef mij de vreugde over Uw heil terug,
ondersteun mij met een geest van vrijmoedigheid.
15 Dan zal ik overtreders Uw wegen leren
en zondaars zullen zich tot U bekeren.


Spr. 22 schreef: 11 Wie reinheid van hart liefheeft,
en vriendelijkheid van zijn lippen: een koning is zijn vriend.


Ons hart wordt dagelijks aangevallen door allerlei vormen van goddeloosheid. Via media, via andere mensen. Via forums...? Via verkeerde geesten die onze eigen zondige verlangens aanwakkeren.
Door hoererij worden we onrein in ons hart. Door een samenleving die vloekt en Gods geboden veracht worden we als we niet oppassen zelf ook verhard. Dan doet ons de zonde van een ander niets meer. En de zonde die we zelf hebben is gewoon geworden. Doet ons weinig meer.

Laten we ons hart niet verharden maar letten op de slechte voorbeelden van mensen die dat helaas wel deden. Laten wij ons buigen voor de almachtige God en zijn geboden volgen.

Ps. 95 schreef: 6 Kom, laten wij ons neerbuigen en neerbukken,
laten wij knielen voor de HEERE, Die ons gemaakt heeft.
7 Want Hij is onze God
en wij zijn het volk van Zijn weide
en de schapen van Zijn hand.
Heden, indien u Zijn stem hoort,
8 verhard uw hart niet, zoals te Meriba,
zoals in de dagen van Massa in de woestijn:
9 daar stelden uw vaderen Mij op de proef,
daar beproefden zij Mij, hoewel zij Mijn werk zagen.
10 Veertig jaar heb Ik gewalgd van dit geslacht;
Ik heb gezegd: Zij zijn een volk met een dwalend hart,
en zíj kennen Mijn wegen niet.


Jer. 7 schreef: 23 Maar deze zaak heb Ik hun geboden: Luister naar Mijn stem. Dan zal Ik u tot een God zijn, en ú zult Mij tot een volk zijn. Bewandel heel de weg die Ik u gebieden zal en het zal u goed gaan.
24 Maar zij hebben niet geluisterd en hun oor niet geneigd, maar ze gingen in hun eigen opvattingen voort overeenkomstig hun verharde, boosaardige hart. Zij gingen achterwaarts en niet voorwaarts.


Laten we eerlijk onze zonden onder ogen zien en met nieuwe overtuiging God zoeken zolang Hij zich nog laat vinden.

Spr. 28 schreef: 13 Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn,
maar wie ze belijdt en nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen.
14 Welzalig is een mens die voortdurend diep ontzag heeft voor de HEERE,
maar wie zijn hart verhardt, valt in het kwaad.


Hebr. 3 schreef: 7 Daarom, zoals de Heilige Geest zegt: Heden, indien u Zijn stem hoort,
8 verhard dan uw hart niet, zoals bij de verbittering, op de dag van de verzoeking in de woestijn.
9 Daar hebben uw vaderen Mij verzocht; zij hebben Mij op de proef gesteld en Mijn werken gezien, veertig jaar lang.
10 Daarom ben Ik toornig geworden op dat geslacht en heb gesproken: Altijd dwalen zij met hun hart, en zij hebben Mijn wegen niet gekend.
11 Daarom heb Ik in Mijn toorn gezworen: Mijn rust zullen zij niet binnengaan!
12 Zie erop toe, broeders, dat er nooit in iemand van u een verdorven hart zal zijn, vol ongeloof, om daardoor afvallig te worden van de levende God;
13 maar vermaan elkaar elke dag, zolang men van een heden kan spreken, opdat niemand van u verhard zal worden door de verleiding van de zonde.
14 Want wij hebben deel aan Christus gekregen, als wij tenminste het beginsel van de vaste grond van het geloof tot het einde toe onwrikbaar vasthouden,
15 terwijl er wordt gezegd: Heden, als u Zijn stem hoort, verhard dan uw hart niet, zoals in de verbittering.
16 Want hoewel sommigen die stem gehoord hadden, hebben zij Hem verbitterd, maar niet allen die onder leiding van Mozes uit Egypte waren getrokken.
17 Op wie is Hij dan veertig jaar lang vertoornd geweest? Was het niet op hen die gezondigd hadden, van wie de lichamen zijn gevallen in de woestijn?
18 En aan wie heeft Hij gezworen dat zij Zijn rust niet zouden binnengaan, dan aan hen die ongehoorzaam geweest waren?
19 Zo zien wij dat zij niet konden ingaan vanwege hun ongeloof.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het hart.

Berichtdoor Teus » 20 jan 2015 13:28

Hebreeën 13:9

Wordt niet omgevoerd met verscheidene en vreemde leringen; want het is goed, dat het hart gesterkt wordt door genade, niet door spijzen, door welke geen nuttigheid bekomen hebben, die daarin gewandeld hebben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Het hart.

Berichtdoor BladeStraight » 20 jan 2015 15:09

Wegblijven van RefoWeb dus... ;)
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het hart.

Berichtdoor Chaya » 20 jan 2015 15:23

In Jeremia 17 staat:
Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
Ik, de Heere, doorgrond het hart, en proef de nieren; en dat, om een iegelijk te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner handelingen.
Dit betekent dus dat ons hart ons zou kunnen bedriegen, alleen de Heere is in staat het te doorgronden.
De Psalmist spreekt hier ook over:
Doorgrond m', en ken mijn hart, o HEER;
Is 't geen ik denk niet tot Uw eer?
Beproef m', en zie, of mijn gemoed
Iets kwaads, iets onbehoorlijks voed';

Augustinus, de bekende kerkvader zei:
Gij (God) zet hem (de mens) aan om er vreugde in te vinden U te loven, want Gij hebt ons gemaakt naar U, en rusteloos blijft ons hart totdat het zijn rust vindt in U.'

Geloven doen we dus ook met ons hart, maar kennelijk kan dit ons ook bedriegen in deze gevoelens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Het hart.

Berichtdoor learsi » 21 jan 2015 20:31

Lees Jesaja 57:15

..........Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige , en bij die , die van een verbrijzelde en nederige geest is, opdat Ik levend make de geest der nederige , en opdat Ik levend maak het hart der verbrijzelden....................

Het is de Heere Zelf die het hart levend maakt.

Lees Deuterenomium 29:4

...........Maar de Heere heeft ulieden niet gegeven een hart om te verstaan, noch ogen om te zien, noch oren om te horen, tot op deze dag.................................................................................................

Als er in de mens een hart gevonden wordt dat verstaat, als er ogen gevonden worden die zien, als er oren gevonden worden die horen, dan heeft de Heere die Zelf gegeven.
Hij wil/ kan dat nog steeds.


h.g.
Learsi


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten