Valt ziekte onder Gods wil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor Spreeuw » 16 nov 2014 22:56

Valt ziekte onder Gods wil?
Ziekten zijn toch een gevolg van de zondeval?

Toch wordt alles hier op aarde door God bestuurd. In antwoord 27 in HC Zondag 10 staat dat ook ziekte uit Zijn Vaderlijke hand ons toekomt. Het is dus beslist geen toeval.

Maar wil God dan dat mensen ziek worden?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor mealybug » 16 nov 2014 23:00

Spreeuw schreef:Valt ziekte onder Gods wil?
Ziekten zijn toch een gevolg van de zondeval?

Toch wordt alles hier op aarde door God bestuurd. In antwoord 27 in HC Zondag 10 staat dat ook ziekte uit Zijn Vaderlijke hand ons toekomt. Het is dus beslist geen toeval.

Maar wil God dan dat mensen ziek worden?

Vroegen de discipelen dat ook al niet?

mohamed

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2014 23:02

Kennelijk stelt hij de goede vragen. Het antwoord in die tijd wijkt m.i. nogal af van dat van vandaag. De grootheid van God is immers al getoond, daar zijn geen zieken meer voor nodig lijkt mij.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor Boerin » 16 nov 2014 23:59

Spreeuw schreef:Valt ziekte onder Gods wil?
Ziekten zijn toch een gevolg van de zondeval?

Toch wordt alles hier op aarde door God bestuurd. In antwoord 27 in HC Zondag 10 staat dat ook ziekte uit Zijn Vaderlijke hand ons toekomt. Het is dus beslist geen toeval.

Maar wil God dan dat mensen ziek worden?

Jezus verbrak de werken van de satan als Hij iemand genas en door Zijn striemen zijn we genezen, maar de ziekte zou gezellig uit Zijn hand komen? Zoek daar maar een tekst bij dan uit het N.T. als Jezus die God is alleen maar genas. De dief komt om te stelen te slachten en te verdelgen. Ik ben gekomen opdat zij leven hebben en overvloed.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2014 00:29

Boerin schreef:Jezus verbrak de werken van de satan als Hij iemand genas en door Zijn striemen zijn we genezen, maar de ziekte zou gezellig uit Zijn hand komen? Zoek daar maar een tekst bij dan uit het N.T. als Jezus die God is alleen maar genas.

Vooruit dan maar, omdat je het zo netjes vraagt speciaal een tekst voor jou uit het O.T.

'Zie het toch in: ik ben de enige,
naast mij is er geen andere god.
Ik laat sterven, ik geef leven,
ik sla wonden en ik genees.
Wanneer ik mijn macht laat gelden
is er niemand die redding bieden kan.' (Deut 32:39)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor dalethvav » 17 nov 2014 08:12

Spreeuw schreef:In antwoord 27 in HC Zondag 10 staat dat ook ziekte uit Zijn Vaderlijke hand ons toekomt.

Mooi dat dat "ook" in de HC staat, maar waar staat dat dan nog meer en, belangrijker, waar staat dat in de bijbel?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Paul
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2014 19:33

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor Paul » 17 nov 2014 11:23

Absoluut valt het onder Gods wil. Amos 3:6 Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet siddert? Zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?

Ook in het begin van het Boek van Job zegt Job zelf dat de HEERE het is die het heeft genomen (niet satan, niet de chaldeeën/sabeeërs die instrumenten zijn), en staat er vervolgens ook dat Job in dit alles niet zondigde en God niets ongerijmds toeschreef.

Job 1:21-22 En hij zeide: Naakt ben ik uit mijner moeders buik gekomen, en naakt zal ik daarhenen wederkeren. De HEERE heeft gegeven, en de HEERE heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd!
In dit alles zondigde Job niet, en schreef Gode niets ongerijmds toe.
1 Korinthiërs 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor mealybug » 17 nov 2014 11:42

Paul schreef:Job 1:21-22 En hij zeide: Naakt ben ik uit mijner moeders buik gekomen, en naakt zal ik daarhenen wederkeren.


Wat stel je je daar bij voor?

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor Jan » 17 nov 2014 11:56

God is onveranderlijk in karakter. Wat Hij deed, doet Hij en zal Hij doen. Zolang er nog sprake is van keuze, van veranderlijkheid bij mensen.
De Bijbel is een levend woord dat nu tot ons spreekt, het is voor volgelingen van Jezus Christus. Alle Boeken zijn ons gegeven om van te leren. Om door vermaand te worden, om tot voorbeeld te nemen. Soms komt er inderdaad ziekte van God af. Soms wil God dat mensen ziek worden. Dat past niet bij het Jezus-hippie beeld van veel mensen. Maar wel bij het getuigenis uit de Bijbel.

Deut. 18 schreef: Daarentegen zal het gebeuren, als u de stem van de HEERE, uw God, niet gehoorzaam bent door al Zijn geboden en Zijn verordeningen, die ik u heden gebied, nauwlettend te houden, dat al deze vervloekingen over u zullen komen en u zullen treffen:
16 Vervloekt zult u zijn in de stad en vervloekt zult u zijn op het veld.
17 Vervloekt zal zijn uw korf en uw baktrog.
18 Vervloekt zal zijn de vrucht van uw schoot en de vrucht van uw land, de dracht van uw koeien en de jongen van uw kleinvee.
19 Vervloekt zult u zijn bij uw thuiskomen, en vervloekt zult u zijn bij uw weggaan.
20 De HEERE zal vloek, verwarring en verderf onder u zenden, in alles wat u ter hand neemt en doet, totdat u weggevaagd wordt en u al spoedig omkomt vanwege uw slechte daden, waarmee u Mij verlaten hebt.
21 De HEERE zal de pest aan u laten kleven, totdat Hij u vernietigd heeft en u verdwenen bent uit het land waar u naartoe gaat om het in bezit te nemen.
22 De HEERE zal u treffen met tering, koorts en ontsteking, met hitte en droogte, en met korenbrand en meeldauw, die u achtervolgen zullen totdat u omkomt.

23 Uw hemel, die boven uw hoofd is, zal van brons zijn, en de aarde, die onder u is, zal van ijzer zijn.
24 De HEERE zal stuifzand en stof geven als regen voor uw land. Uit de hemel zal het op u neerdalen, totdat u weggevaagd bent.
25 De HEERE zal geven dat u door uw vijanden verslagen wordt; over één weg zult u tegen hen uittrekken, maar over zeven wegen zult u voor hem wegvluchten. U zult een schrikbeeld worden voor alle koninkrijken van de aarde.
26 Uw dode lichaam zal voedsel zijn voor alle vogels in de lucht en voor de dieren op de aarde, en niemand zal ze schrik aanjagen.
27 De HEERE zal u treffen met zweren van Egypte, met gezwellen, met uitslag en schurft waarvan u niet genezen kunt worden.
28 De HEERE zal u treffen met krankzinnigheid, met blindheid en met verdwaasdheid van hart.

29 U zult op de middag rondtasten, zoals een blinde rondtast in het donker. U zult uw wegen niet voorspoedig maken. U zult alle dagen alleen maar onderdrukt en beroofd worden, en er zal geen verlosser zijn.
30 Met een vrouw zult u in ondertrouw gaan, maar een andere man zal met haar slapen; een huis zult u bouwen, maar er niet in wonen; een wijngaard zult u planten, maar de vrucht ervan niet eten.
31 Uw rund zal voor uw ogen geslacht worden, maar u zult er niet van eten; uw ezel zal van voor uw ogen weggeroofd worden en niet naar u terugkeren; uw kleinvee zal aan uw vijanden gegeven worden, en er zal geen verlosser voor u zijn.
32 Uw zonen en uw dochters zullen aan een ander volk gegeven worden; uw ogen moeten het aanzien en zullen de hele dag naar hen smachten; maar u zult niet bij machte zijn iets te doen.
33 Een volk dat u niet kent, zal de vrucht van uw land en heel uw arbeid opeten. U zult alle dagen alleen maar onderdrukt en uitgebuit worden.
34 U zult krankzinnig worden vanwege het schouwspel dat uw ogen zien.
35 De HEERE zal u treffen met vreselijke zweren, aan de knieën en aan de benen, waarvan u niet genezen kunt worden, vanaf uw voetzool tot aan uw schedel.

36 De HEERE zal u en de koning die u over uzelf aangesteld hebt, naar een volk brengen dat u zelf niet kende, en ook uw vaderen niet. Daar zult u andere goden dienen, hout en steen.
37 U zult een verschrikking, een spreekwoord en een voorwerp van spot zijn onder al de volken waar de HEERE u naartoe voeren zal.
38 U zult veel zaad naar de akker brengen, maar weinig inzamelen, want de sprinkhaan zal het opvreten.
39 Wijngaarden zult u planten en bewerken, maar u zult geen wijn drinken of iets verzamelen, want de worm zal het opeten.
40 Olijfbomen zult u hebben in heel uw grondgebied, maar u zult u niet met olie zalven, want uw olijven zullen afvallen.
41 Zonen en dochters zult u verwekken, maar zij zullen niet aan u toebehoren, want zij zullen in gevangenschap gaan.
42 Al uw bomen en de vrucht van uw land zullen de sprinkhanen in bezit nemen.
43 De vreemdeling die in uw midden is, zal hoger en hoger boven u uitstijgen, maar u zult lager en lager neerdalen.
44 Hij zal aan u uitlenen, maar u zult niet aan hem uitlenen. Hij zal tot een hoofd zijn en u zult tot een staart zijn.
45 Al deze vervloekingen zullen over u komen, u achtervolgen en u treffen, totdat u weggevaagd wordt, omdat u de stem van de HEERE, uw God, niet gehoorzaam geweest bent, door Zijn geboden en Zijn verordeningen, die Hij u geboden heeft, in acht te nemen.
46 Ze zullen voor u en uw nageslacht tot een teken en een wonder zijn, tot in eeuwigheid.
47 Omdat u de HEERE, uw God, niet gediend zult hebben met blijdschap en hartelijke vreugde, vanwege de overvloed van alles,
48 zult u uw vijanden, die de HEERE op u af zal sturen, dienen met honger en dorst, met naaktheid en gebrek aan alles. Hij zal u een ijzeren juk op de hals leggen, totdat Hij u wegvaagt.
49 De HEERE zal een volk van ver weg tegen u doen opkomen, van het einde van de aarde, zoals een arend aan komt zweven; een volk waarvan u de taal niet verstaat,
50 een meedogenloos volk, dat oude mensen niet ontziet en jonge mensen niet genadig is.
51 Het zal de vrucht van uw dieren en de vrucht van uw land opeten, totdat u weggevaagd bent. Het zal u geen koren, nieuwe wijn of olie overlaten, noch de dracht van uw koeien en de jongen van uw kleinvee, totdat Hij u heeft omgebracht.
52 Het zal u benauwen in al uw poorten, totdat uw hoge en versterkte muren, waarop u in heel uw land vertrouwde, neervallen. Het zal u benauwen in al uw poorten, in heel uw land, dat de HEERE, uw God, u gegeven heeft.
53 U zult de vrucht van uw schoot eten, het vlees van uw zonen en van uw dochters, die de HEERE, uw God, u gegeven zal hebben, tijdens de belegering en in de nood waarin uw vijanden u doen verkeren.
54 De man onder u die weekhartig en zeer teergevoelig is, zal zijn broer, zijn innig geliefde vrouw en de rest van zijn zonen die hij nog overheeft, niets gunnen,
55 zodat hij aan niemand van hen iets van het vlees van zijn zonen dat hij eet, zal geven, omdat hij dan niets voor zichzelf overhoudt, tijdens de belegering en in de nood, waarin uw vijand u in al uw poorten zal doen verkeren.
56 De vrouw onder u die weekhartig en teergevoelig is, die nog nooit getracht heeft haar voetzool op de aarde te zetten, omdat zij daarvoor te teergevoelig en zachtaardig was, zal haar innig geliefde man, haar zoon en haar dochter niets gunnen
57 van haar nageboorte, die tussen haar benen naar buiten komt, en van haar zonen, die zij baart, want zij zal hen in het geheim opeten, vanwege het gebrek aan alles, tijdens de belegering en in de nood, waarin uw vijand u in uw poorten zal doen verkeren.
58 Als u al de woorden van deze wet die in dit boek geschreven zijn, niet nauwlettend houdt, door deze heerlijke en ontzagwekkende Naam, de HEERE, uw God, te vrezen,
59 dan zal de HEERE uw plagen en de plagen van uw nageslacht uitzonderlijk maken; het zullen grote en aanhoudende plagen, en kwaadaardige en aanhoudende ziekten zijn.
60 Hij zal alle kwalen van Egypte, waarvoor u beducht geweest bent, op u laten terugkeren en zij zullen aan u blijven kleven.
61 Ook iedere ziekte en iedere plaag die niet in het boek met deze wet geschreven is, zal de HEERE over u laten komen, totdat u weggevaagd wordt.

62 U zult met weinig mensen overblijven, terwijl u zo talrijk was als de sterren aan de hemel, omdat u de stem van de HEERE, uw God, niet gehoorzaam geweest bent.
63 En het zal gebeuren, zoals de HEERE Zich over u verblijdde om u goed te doen en u talrijk te maken, dat de HEERE Zich zo over u zal verblijden om u om te brengen en weg te vagen. U zult weggerukt worden uit het land waar u naartoe gaat om het in bezit te nemen.
64 De HEERE zal u verspreiden onder al de volken, van het ene einde van de aarde tot aan het andere einde van de aarde. Daar zult u andere goden dienen, die u noch uw vaderen gekend hebben, hout en steen.
65 Daarbij zult u onder die volken niet tot rust komen en uw voetzool zal geen rustplaats hebben, want de HEERE zal u daar een bevend hart, kwijnende ogen en een treurende ziel geven.
66 Uw leven zal voor u aan een zijden draad hangen; u zult nacht en dag beangst zijn en uw leven niet zeker zijn.
67 's Morgens zult u zeggen: Was het maar avond! En 's avonds zult u zeggen: Was het maar morgen! vanwege de angst die uw hart bevangen heeft en vanwege het schouwspel dat uw ogen zien.
68 De HEERE zal u in schepen naar Egypte laten terugkeren, over de weg waarvan ik u gezegd heb: Die zult u nooit meer zien. Daar zult u uzelf als slaven en slavinnen aan uw vijanden willen verkopen, maar er zal geen koper zijn.


1 Kor. 10 schreef: 1 En ik wil niet, broeders, dat u er geen weet van hebt dat onze vaderen allen onder de wolk waren en allen door de zee zijn gegaan,
2 en dat allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee,
3 en allen hetzelfde geestelijke voedsel gegeten hebben,
4 en allen dezelfde geestelijke drank gedronken hebben. Zij dronken namelijk uit een geestelijke rots, die hen volgde; en die rots was Christus.
5 Maar in de meesten van hen heeft God geen welgevallen gehad, want zij zijn neergeveld in de woestijn.
6 En deze dingen zijn gebeurd als voorbeelden voor ons, opdat wij niet zouden verlangen naar kwade dingen, zoals ook zij verlangd hebben.
7 En word geen afgodendienaars
zoals sommigen van hen, zoals geschreven staat: Het volk ging zitten om te eten en te drinken en zij stonden op om te feesten.
8 En laten wij geen hoererij bedrijven, zoals sommigen van hen hoererij bedreven hebben, en op één dag vielen er drieëntwintigduizend.
9 En laten wij Christus niet verzoeken, zoals ook sommigen van hen Hem verzocht hebben en door de slangen omgekomen zijn.
10 En mor niet, zoals ook sommigen van hen gemord hebben en omgekomen zijn door de verderver.
11 Al deze dingen nu zijn hun overkomen als voorbeelden voor ons, en ze zijn beschreven tot waarschuwing voor ons, over wie het einde van de eeuwen gekomen is.
12 Daarom, wie denkt te staan, laat hij oppassen dat hij niet valt.
13 Meer dan een menselijke verzoeking is u niet overkomen. En God is getrouw: Hij zal niet toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven om die te kunnen doorstaan.


Hebr. 4 schreef: 1 Laten wij er dan beducht voor zijn dat iemand van u ooit schijnt achter te blijven, terwijl de belofte om in Zijn rust binnen te gaan nog van kracht is.
2 Want ook aan ons is het Evangelie verkondigd, evenals aan hen. Maar het gepredikte woord bracht hun geen voordeel, omdat het niet met geloof gepaard ging bij hen die het hoorden.
3 Wij die tot geloof gekomen zijn, gaan immers de rust binnen, zoals Hij gezegd heeft: Daarom heb Ik in Mijn toorn gezworen: Mijn rust zullen zij niet binnengaan! En dat terwijl Zijn werken al sinds de grondlegging van de wereld voltooid zijn.
4 Want Hij heeft ergens over de zevende dag als volgt gesproken: En God heeft op de zevende dag van al Zijn werken gerust.
5 En op deze plaats opnieuw: Zij zullen Mijn rust niet binnengaan!
6 Omdat dus het feit blijft dat sommigen deze rust binnengaan, en dat zij aan wie het Evangelie eerst verkondigd was, niet binnengegaan zijn vanwege hun ongehoorzaamheid,
7 bepaalt Hij opnieuw een zekere dag, namelijk heden, wanneer Hij zo lange tijd daarna door David zegt (zoals al eerder gezegd is): Heden, als u Zijn stem hoort, verhard dan uw hart niet.
8 Want als Jozua hen al in de rust gebracht had, zou God daarna niet gesproken hebben over een andere dag.
9 Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God,
10 want wie Zijn rust binnengegaan is, die heeft zelf ook van zijn werken gerust, zoals God van de Zijne.
11 Laten wij ons dan beijveren om die rust binnen te gaan, opdat niemand door het volgen van dit voorbeeld van ongehoorzaamheid ten val zal komen.


Wij hebben dus het overduidelijke eensluidende voorbeeld uit de Bijbelboeken dat de almachtige God van hemel en aarde wel zeker ziekten brengt over ongehoorzame mensen. En niet alleen ziekten maar nog vele andere vloeken ook. Zoals we kunnen lezen in Deut. 28 en Lev. 26 en in de geschiedenisverhalen van het volk Israël.

En soms heeft ziekte niet met zonde te maken.

Joh. 9 schreef: 1 En in het voorbijgaan zag Hij iemand die blind was van de geboorte af.
2 En Zijn discipelen vroegen Hem: Rabbi, wie heeft er gezondigd, hij of zijn ouders, dat hij blind geboren zou worden?
3 Jezus antwoordde: Hij heeft niet gezondigd en zijn ouders ook niet, maar dit is gebeurd, opdat de werken van God in hem geopenbaard zouden worden.


En soms verpesten we onze eigen gezondheid zonder dat we het in de gaten hebben door bepaalde gewoonten. Of we weten het wel maar doen het toch. Roken, drugs, junk food bijv.
Misschien dat we daar ook oorzaken bij kunnen vinden die met zonden te maken hebben...

En soms zijn het de zonden van andere mensen die ons ongezond maken. Denk aan instellingen, bedrijven, overheden, die met giftige producten en handelswijzen de gezondheid van nietsvermoedende mensen verpesten. En daar mee doorgaan zelfs nadat er al kritische geluiden zijn gekomen. Men dient de geldgod en men wil geen gezichtsverlies, geen schuld erkennen. Dat kost geld en misschien zelfs gevangenis... En ondertussen blijven er maar mensen aan onderdoor gaan.

En soms is het God bedoeling om ons te beproeven, Lot...

Wat betekend dit voor ons in de praktijk? Mijn idee is om de oorzaak van ziekte niet gelijk en altijd te zoeken bij 'de zondeval' en 'het lot' en 'het is van God dus moet ik het maar dragen'. Kijk eerst eens of je zelf schuldig bent en of je je ergens van kan bekeren. Misschien dat God dan ook de ziekte wegneemt.

Ziekte en dood als gevolg van je eigen zonden en niet die van Adam en Eva, uiterst Bijbels. Onze eigen 'zondeval' dus... in dit verband ook de volgende Teksten:

Joh. 5 schreef: 12 Zij vroegen hem dan: Wie is de Mens Die u gezegd heeft: Neem uw ligmat op en ga lopen?
13 En die genezen was, wist niet Wie het was, want Jezus had Zich ongemerkt verwijderd omdat er een menigte was op die plaats.
14 Daarna vond Jezus hem in de tempel en zei tegen hem: Zie, u bent gezond geworden, zondig niet meer opdat u niet iets ergers overkomt.



Als laatste nog een voorbeeld van Gods toorn die zich uit in ziekte en dood:

1 Kor. 11 schreef: 27 Daarom, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker van de Heere drinkt, is schuldig aan het lichaam en bloed van de Heere.
28 Maar laat ieder mens zichzelf beproeven en laat hij zó eten van het brood en drinken uit de drinkbeker.
29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt.
30 Daarom zijn er onder u veel zwakken en zieken, en velen zijn ontslapen.
31 Want als wij onszelf zouden beoordelen, zouden wij niet geoordeeld worden.
32 Maar als wij geoordeeld worden, worden wij door de Heere bestraft, opdat wij niet met de wereld veroordeeld zouden worden.
33 Daarom, mijn broeders, als u samenkomt om te eten, wacht op elkaar.
34 Maar als iemand honger heeft, laat hij thuis eten, opdat u niet tot een oordeel samenkomt. Wat betreft de overige zaken zal ik opdracht geven wanneer ik kom.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor Boerin » 17 nov 2014 12:17

:lol: Even een stel mooie teksten erbij. De Heere zal u slaan met krankzinnigheid indien gij niet luistert. Jan is vast niet van de Word of Faith.
Christus heeft ons verlost van de vloek der wet want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder die aan het hout hangt. Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen.
Een tekst uit het N.T. vroeg ik Mo, niet het O.T., want toen had Hij onze ziekten nog niet gedragen en waren we nog niet genezen door Zijn striemen. Overigens staat er wel in het N.T. dat een engel des Heren Herodus sloeg omdat hij God de eer niet gaf en hij werd door wormen gegeten, maar om dat nu te omschrijven als: de ziekte komt ons toe uit Zijn liefdevolle Vaderhand, ahum. Overigens als je dat gelooft mag je niet naar de dokter of het ziekenhuis of een aspirientje nemen, netjes dragen wat je van je Vader kreeg. Bij ons zeggen ze altijd: Wie heeft er kinderen? Als je je kind iets wilt leren geef je 'm dan een spuit met een smerig virus erin? Lol indien gij die goed zijt goede gaven weet te geven aan uw kinderen...
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor dalethvav » 17 nov 2014 12:36

Ik bedoel de uitdrukking "uit Zijn VADERLIJKE hand
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Paul
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2014 19:33

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor Paul » 17 nov 2014 12:52

mealybug schreef:Wat stel je je daar bij voor?


Mooie beeldspraak dat hij zonder al die bezittingen die zojuist van hem zijn weggenomen in deze wereld is gekomen, en op diezelfde manier ooit zal sterven. Ik denk dat Job zichzelf eraan herrinert dat het de Heere is die geeft en neemt, en dus geen reden is om opstandig te worden tegen God, want dat is de verzoeking van de satan, maar om zichzelf te vernederen.

Een tekst uit het N.T. vroeg ik Mo, niet het O.T., want toen had Hij onze ziekten nog niet gedragen en waren we nog niet genezen door Zijn striemen.


Ik denk dat de Soevereiniteit van God zowel in het Oude Testament als in het Nieuwe Testament hetzelfde is, want in weze is dat toch waar het over gaat. Heerst God over alle dingen en bestuurt Hij zowel ziekte als voorspoed? Ongeacht of we letten op de tweede oorzaak van dingen (invloed van de satan, menselijke vervolgingen, ziekten etc.). De tweede oorzaak is heel verschillend, maar als we op de eerste oorzaak letten, namelijk God die het werkt in ons leven, moeten we ons dan niet vernederen? Dat betekent m.i. niet dat we niet mogen bidden om verlossing, en ook niet dat we geen geneesmiddelen mogen gebruiken tegen ziekte en pijn. Maar het is belangrijk dat we dat wel uit een nederig hart doen, ik denk dat dat vaak juist het doel is van de kastijding, om ons te vernederen en ons meer afhankelijk van Hem te maken. Want als we geen ellende in deze wereld hadden, waar zou onze noodzaak zijn om tot God te keren? Maar vernederen wij ons als schepsel voor onze Schepper door te zeggen: Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede? Of vloeken we God, wat bijvoorbeeld bij Job de verzoeking van de satan was. (Job 1:11)

Als het gaat om het Nieuwe Testament denk ik nog steeds dat God ons roept en trekt door ellende heen, en dat ook gebruikt tot onze vervolmaking. Hebreeën 12:6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
1 Korinthiërs 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor Boerin » 17 nov 2014 13:21

God heerst niet automatisch in elk deel van mijn leven. Als ik geloof dat Hij mij ziek heeft gemaakt door verkeerde theologie en onvernieuwd verstand dan ga ik ook niet Zijn Woord belijden en in geloof uitstappen en genezing uitspreken. Jezus maakte nergens iemand ziek. Hij genas alleen. Bij niemand zei Hij: Zeg Ik zie dat jij deze ziekte van de Vader hebt gekregen. Daar bid Ik niet voor hoor.
Die teksten over de zegen en de vloek zie ik zo: Als je (of een voorouder) je buiten Zijn wil begeeft kan de duivel roven, maar dan kun je niet zeggen dat dat Gods volmaakte wil is. Als de Israelieten het bloed niet zouden aanbrengen kon de verderver hen ook slaan, terwijl God dat niet wilde, want Hij is Jehovah Rapha: de Here uw Geneesheer.
Overigens staat er: Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet. Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen. (ff uit m'n hoofd, want Biblija heeft 't begeven)
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor BladeStraight » 17 nov 2014 15:33

Die Vaderlijke hand geld overigens enkel voor Gods kinderen, lees de bewuste zondag maar goed. Voor Gods kinderen zullen alle dingen medewerken ten goede.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Valt ziekte onder Gods wil?

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2014 09:24

Misschien moeten we iets verder gaan dan "ja" of "nee" maar er iets meer nuance in aanbrengen.

Allereerst denk ik niet dat God wil dat mensen ziek worden. Dat maak ik op uit het feit dat God de aarde schiep zonder ziekte.... en zonder dood. Dat er ziekte en lijden en sterven in de wereld is gekomen is niet omdat God dat zo maakte maar omdat de mens tegen God koos. Het antwoord op de vraag of God ziekte wil is dus nee. Maar dat er consequenties aan de zondeval zitten en ziekte en dood in de wereld kwamen valt wel onder Gods wil. Het past dus wel in Zijn plan met ieder persoonlijk en met de mensheid. Maar Zijn doel is wel een nieuwe hemel en aarde waar opnieuw geen ziekte en dood meer zullen zijn. Daar is Hij (met ons) naar op weg. We kunnen dus zeggen dat gezondheid en ziekte van Hem komen maar niet dat Hij de schuldige is.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten