Ziekenzalving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Ziekenzalving

Berichtdoor GDK » 05 nov 2014 11:20

Ziekenzalving ...je hoort er de laatste tijd steeds meer over. Zelf ben ik daar niet mee opgegroeid en ken het dus eigenlijk niet. Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie er ervaring mee?

Ik begrijp dat het gebeurt op grond van Jacobus 5:14, waar staat:
Is iemand krank (=ziek) onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.


Maar is het niet een beetje veel dat op grond van een zo'n tekst een heel sacrament in de benen wordt geholpen?
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Ziekenzalving

Berichtdoor janneke7337 » 05 nov 2014 14:38

In protestante kring is dit geen sacrament, alleen een handeling als het wordt toegepast.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Ziekenzalving

Berichtdoor Jan » 06 nov 2014 13:07

GDK schreef:Ziekenzalving ...je hoort er de laatste tijd steeds meer over. Zelf ben ik daar niet mee opgegroeid en ken het dus eigenlijk niet. Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie er ervaring mee?

Ik begrijp dat het gebeurt op grond van Jacobus 5:14, waar staat:
"Is iemand krank (=ziek) onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren."

Maar is het niet een beetje veel dat op grond van een zo'n tekst een heel sacrament in de benen wordt geholpen?


Als eerste vind ik goed om op te merken dat er tenminste nog een tekst bestaat op basis waarvan men kan handelen uit geloof in wat de Bijbel laat zien.
Er zijn nl. ook genoeg gebruiken die ik niet in de Bijbel kan vinden maar wat toch gedaan wordt.

Als tweede denk ik dat het geen enkel goed gaat doen als de betreffende mensen niet in alles de Bijbel voorop stellen. De krenten uit de pap halen is nl. nooit de bedoeling. Zo heeft het niet zoveel zin als men eerst en altijd naar de doktergod gaat om later als het maar niet geholpen heeft, nog eens die olie te proberen omdat baat het niet dan schaadt het niet. God wil wel dat men Hem altijd als eerste zoekt. Hij is De Geneesheer immers.

Maar als men in alles Gods wil zoekt en Zijn woord volgt is er veel mogelijk door Gods kracht.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Ziekenzalving

Berichtdoor Katlheen » 06 nov 2014 16:43

Ziekenzalving draait niet om de olie.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten