Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2014 14:43

mohamed schreef:Beter dan wat? Beter dan geloven dat er niets buiten de wil van God gebeurt? Gaarne wat beter beslagen ten ijs komen dan impliceren dat jij zou weten wat beter is voor mij.

Bambi schreef:Dus jij gelooft dat je zondigt, omdat God het wil?
Dan had de Heere Jezus voor jouw zonden niet aan het kruis gehoeven?
En al die oproepen tot bekering enzo, was dan ook niet nodig?
Want er gebeurt toch niets buiten God's wil om, dus wat we deden en doen is gewoon God's wil?

En dat krijg je nu met klakkeloos alles maar aannemen, wat andere mensen hebben gezegd.
Gewoon een duvelse gedachte, die de beste smoes voor het doen van zonden is en de kruisiging eigenlijk nutteloos maakt.

Of God als grote boeman neerzet, die mensen lekker expres naar Zijn wil laat zondigen, zodat Hij ze er later voor in de hel kan gooien. ](*,)

Werkelijk je snapt er niks van, God houdt niet van het kwaad en schept het met tegenzin, maar geloven dat er van alles gebeurt zonder dat God het wil is pas kwalijk te noemen. Dat is namelijk een verkapte vorm van polytheïsme, een geloof waar men onder het oude verbond om gestenigd werd. Dus let jij maar wat beter op je woorden, zo hoog van de toren te blazen.

Bambi

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor Bambi » 24 nov 2014 14:47

mohamed schreef:Werkelijk je snapt er niks van, God houdt niet van het kwaad en schept het met tegenzin, maar geloven dat er van alles gebeurt zonder dat God het wil, dat is pas kwalijk om te geloven.

Nee jij snapt er niets van.
Als ik wil zondigen, waarschuwt God mij, als ik daar niet naar luister zondig ik tegen Zijn wil.
Als ik 's avonds de straat op ga en God waarschuwt me, om die ene straat die ik altijd neem, niet te nemen en ik luister niet en er gebeurt iets erg met me, gebeurt dat NIET omdat God het wil.
Maar dan gebeurt het omdat ik niet luisterde.

mohamed

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2014 14:52

mohamed schreef:Werkelijk je snapt er niks van, God houdt niet van het kwaad en schept het met tegenzin, maar geloven dat er van alles gebeurt zonder dat God het wil, dat is pas kwalijk om te geloven.

Bambi schreef:Nee jij snapt er niets van.
Als ik wil zondigen, waarschuwt God mij, als ik daar niet naar luister zondig ik tegen Zijn wil.
Als ik 's avonds de straat op ga en God waarschuwt me, om die ene straat die ik altijd neem, niet te nemen en ik luister niet en er gebeurt iets erg met me, gebeurt dat NIET omdat God het wil.
Maar dan gebeurt het omdat ik niet luisterde.

Wie bepaalt wat zonde is? Wie schept de mogelijkheid om te zondigen? Wie heeft bepaald wat iemand een zondaar maakt? Het is duidelijk dat jij nog een kind bent in geloof, tijd om volwassen te worden.

Bambi

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor Bambi » 24 nov 2014 15:08

God waarschuwt iedereen, zowel de gelovige als de ongelovige.
Maar het probleem is dat de gelovige vaak niet luistert, want ze staren zich met hun eigen menselijke verstand, blind op Bijbelteksten, i.p.v. persoonlijk met God te communiceren.

Voorbeeld: Enkele weken geleden hoorde ik een vrouw beneden krijsen.
Volgens de Bijbel moet je een mens in nood helpen.
Maar ik wil altijd weten, wat God op dat moment wil dat ik doe en vroeg Hem wat ik moest doen.
Toen kreeg ik het gevoel dat ik niks moest doen.
Dat ging dus, zo op het eerste gezicht, in tegen wat er in de Bijbel staat.
Vroeger dacht ik dan, dat het een misleiding van mezelf of van de duvel was.
Nu, door jaren ervaring, weet ik dat ik er naar moet luisteren wat God persoonlijk tegen me zegt en heb dus niets gedaan voor die vrouw.
Vijf minuten later stond de ziekenauto beneden en werd die mevrouw meegenomen.
God had al iemand anders ingeschakeld en daarom hoefde ik niets te doen.

Heel vaak heb ik het gevoel dat ik niet moet reageren op posten hier op het forum, maar daar luister ik dan niet naar en voor ik het weet, zit ik weer tot over mijn oren in een energie vretende discussie, die geestelijk niet voedt.
God zegt dan nog net niet: "Heb ik het niet gezegd?"
Maar ik weet dan allang dat ik door niet naar Hem te luisteren, mezelf weer tekort heb gedaan.
En als ik dan 's avonds mezelf weer beroerd voel, komt dat niet omdat God het wilde, maar omdat ik weer niet geluisterd heb.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor BladeStraight » 24 nov 2014 15:09

Bambi schreef:Als jij zondigt, doe je dat dan omdat God het wil?
Of zondig je, terwijl God dat juist niet wil?


Dat is causale predestinatie, ik ben degene die zondigt omdat ik zondig ben, het is dus een logisch gevolg van mijn zondige aard.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Bambi

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor Bambi » 24 nov 2014 15:13

En dit bedoel ik dus, weer een discussie waar ik geen ene mallemoer aan heb.
Ik ben gewoon mijn geloofservaringen aan het vertellen, wat in de 1e gemeente ook normaal was.
En wat krijg je terug?
Alleen maar betweterig verstandelijk aanhalen van Bijbelteksten.
Die met eigen verstand erbij gehaald wordt.

Jammer dat vele gelovigen nog niet begrijpen, dat je een levende relatie met God moet opbouwen en de Bijbel daarnaast moet gebruiken.

Ik ga wat nuttigs doen, iets waar ik me vanavond wel voldaan over voel.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor BladeStraight » 24 nov 2014 15:21

Ik reageer vanuit mijn perspectief op een opmerking die je maakte. Als je dat niet kan hebben moet je niet op een discussieforum gaan.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2014 16:11

BladeStraight schreef:Ik reageer vanuit mijn perspectief op een opmerking die je maakte. Als je dat niet kan hebben moet je niet op een discussieforum gaan.

+ 1

mohamed

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2014 16:13

Bambi schreef:En dit bedoel ik dus, weer een discussie waar ik geen ene mallemoer aan heb.

Alsof iemand wat aan dat apologetisch gezever van jou heeft.
Bambi schreef:Ik ga wat nuttigs doen, iets waar ik me vanavond wel voldaan over voel.

De waarheid geeft niet uitsluitend een voldaan gevoel. Als je zo in een discussie staat kan je ook maar beter wat anders doen.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor Byte » 24 nov 2014 21:39

BladeStraight schreef:Dat is causale predestinatie, ik ben degene die zondigt omdat ik zondig ben, het is dus een logisch gevolg van mijn zondige aard.


Duh watte?
Ik zeg jakobus1: 12-18.
Ook voor mohammedanen trouwens.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor mealybug » 24 nov 2014 23:17

Byte schreef:
Duh watte?
Ik zeg jakobus1: 12-18.
.


Goede verwijzing!!


2 Acht het enkel vreugde, mijn broeders, wanneer u in allerlei verzoekingen terechtkomt,
3 want u weet dat de beproeving van uw geloof volharding teweegbrengt.
4 Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet.
5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.
7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.
8 Hij is een dubbelhartig man, onstandvastig in al zijn wegen.
9 Maar laat de broeder die nederig is, zich beroemen op zijn hoge staat,
10 en de rijke in zijn nederige staat, want hij zal als een bloem in het gras voorbijgaan.
11 Want de zon is opgegaan met haar hitte en heeft het gras doen verdorren, ook is zijn bloem afgevallen en is de schoonheid van zijn uiterlijk verloren gegaan. Zo zal ook de rijke in zijn wegen verwelken.
12 Zalig is de man die verzoeking verdraagt, want als hij beproefd gebleken is, zal hij de kroon van het leven ontvangen, die de Heere beloofd heeft aan hen die Hem liefhebben.
13 Laat niemand zeggen, als hij verzocht wordt: Ik word door God verzocht. God immers kan niet verzocht worden met het kwade en Hijzelf verzoekt niemand.
14 Maar ieder mens wordt verzocht, als hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleurd en verlokt.
15 Daarna, wanneer de begeerte bevrucht is, baart ze zonde, en wanneer de zonde volgroeid is, baart ze de dood.
16 Dwaal niet, mijn geliefde broeders!
17 Elke goede gave en elk volmaakt geschenk is van boven en daalt neer van de Vader der lichten, bij Wie er geen verandering is, of schaduw van omkeer.
18 Overeenkomstig Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord van de waarheid, opdat wij in zeker opzicht eerstelingen van Zijn schepselen zouden zijn.

mohamed

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2014 23:34

BladeStraight schreef:Dat is causale predestinatie, ik ben degene die zondigt omdat ik zondig ben, het is dus een logisch gevolg van mijn zondige aard.

Byte schreef:Duh watte?
Ik zeg jakobus1: 12-18.
Ook voor mohammedanen trouwens.

Ik heb de verzen gelezen. Lees jij nu Klaaglied 3:

31 Want de Heer verwerpt niet voor eeuwig.
32 Als hij leed berokkent, ontfermt hij zich ook, zo groot is zijn genade;
33 slechts met tegenzin brengt hij leed en rampspoed over de mensen.
34 Dat men overal op aarde gevangenen vertrapt,
35 dat men iemands rechten schendt onder de ogen van de Allerhoogste,
36 dat men een mens een eerlijk vonnis onthoudt – zou de Heer het niet zien?
37 Wie is het die spreekt, en het is er? Zou de Heer het niet zijn die gebiedt?
38 Komt uit de mond van de Allerhoogste niet goed zowel als kwaad?
39 Wat klaagt een mens zolang hij nog leeft? Laat hij klagen over zijn zonden!

Dit is wat een Mohammedaan als ik klakkeloos geloof en ik geloof dat Jakobus dat ook geloofde, geloof jij dat ook?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Durven we belijdenisgeschriften te hervormen?

Berichtdoor Teus » 28 nov 2014 11:53

JohnLapre schreef:Hervormingsdag brengt voor de spannende vraag of (gereformeerde) belijdenisgeschriften hervormd mogen/kunnen worden.

http://johnlapretravels.wordpress.com/2 ... -de-canon/


mealybug schreef:Ik erken maar 1 Authoriteit en ik praat ook niet graag iemand na.
Jij leest toch ook niet van een lijstje af, wanneer je je partner vertelt dat je hem liefhebt en trouw belooft te blijven. :wink:


Helemaal mee eens, de formulieren van onenigheid moeten nu maar eens achterwegen gelaten worden, ze zijn levensgevaarlijk.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten