Vervangingstheologie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2014 20:44

Boerin schreef:Dat is volgens mij wel een van de redenen dat ze nog steeds op de Messias wachten. Jezus heeft niet gedaan wat ze verwacht hadden, bevrijding van hun aardse vijanden.

Zo snel kan jij je niet ingelezen hebben! [-X

Nogmaals: echte joden geloven niet in de tweede komst, maar in een Messias die alles in een keer doet.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Boerin » 18 nov 2014 21:18

mohamed schreef:Zo snel kan jij je niet ingelezen hebben! [-X

Nogmaals: echte joden geloven niet in de tweede komst, maar in een Messias die alles in een keer doet.

:lol: Ik lees razendsnel hoor. Ik had net dat stuk van Bromet gelezen in de bus, geweldig, juist door die tweede komst kwam ie tot bekering.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2014 22:09

mohamed schreef:Zo snel kan jij je niet ingelezen hebben! [-X

Nogmaals: echte joden geloven niet in de tweede komst, maar in een Messias die alles in een keer doet.

Boerin schreef: :lol: Ik lees razendsnel hoor. Ik had net dat stuk van Bromet gelezen in de bus, geweldig, juist door die tweede komst kwam ie tot bekering.

Dat staat niet in die artikelen waar ik naar linkte, maar als jij zeker weet dat joden wél in de tweede komst geloven, dan heeft de rabbijn zich gewoon vergist. Dan mag je het artikel op wikipedia over orthodox jodendom wel even herschrijven, voordat meer mensen die leugens geloven.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Boerin » 18 nov 2014 22:14

mohamed schreef:Dat staat niet in die artikelen waar ik naar linkte, maar als jij zeker weet dat joden wél in de tweede komst geloven, dan heeft de rabbijn zich gewoon vergist en ook mag je het artikel op wikipedia over orthodox jodendom wel even herschrijven, voordat meer mensen die leugens geloven.

Die rabbijnen geloven dat, maar die vergissen zich volgens de Joden die erachter zijn gekomen dat Jezus toch de Messias is en dus twee komsten, anders zou Hij het niet kunnen zijn, want als de Messias komt heeft Israel rust van z'n aardse vijanden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2014 22:19

mohamed schreef:Dat staat niet in die artikelen waar ik naar linkte, maar als jij zeker weet dat joden wél in de tweede komst geloven, dan heeft de rabbijn zich gewoon vergist en ook mag je het artikel op wikipedia over orthodox jodendom wel even herschrijven, voordat meer mensen die leugens geloven.

Boerin schreef:Die rabbijnen geloven dat, maar die vergissen zich volgens de Joden die erachter zijn gekomen dat Jezus toch de Messias is en dus twee komsten, anders zou Hij het niet kunnen zijn, want als de Messias komt heeft Israel rust van z'n aardse vijanden.

Zo werkt dat helaas niet, als Jezus het niet volbracht heeft hebben we een probleempje van formaat. Maar goed, rabbijnen vergissen zich. Blijf dat maar mooi geloven.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Arco » 19 nov 2014 09:06

mohamed schreef:Lees je hier en hier maar even in en als je de Joodse visie op de tweede komst helder hebt hebben we het er nog even over. Deal? ;)


Het tweede artikel vind ik interessant, want ik zie dit als aanleiding om de Schriften te onderzoeken.

In de Masoretentekst (MT), de Hebreeuwse grondtekst van de Tenach (Oude Testament), staat in Ps. 22:17: "als een leeuw aan mijn handen en mijn voeten". Maar in de Septuagint (LXX), de Griekse vertaling van de Tenach, staat: "zij hebben mijn handen en mijn voeten doorgraven". Zo heeft de Statenvertaling gekozen om de LXX te volgen, in plaats van de MT. Terecht, want de Dode Zee-rollen volgen de lezing van de LXX. En laten we helder hebben: de LXX is gemaakt door Joden.

In Jes. 7:14 staat: "ziet, een maagd zal zwanger worden". Hier volgt de Statenvertaling opnieuw de LXX, boven de MT. Want het Hebreeuwse woord "almah" betekent "jonge vrouw" en "huwbare vrouw". In het Grieks staat er: parthenos, dat betekent: maagd. Nogmaals, de LXX is gemaakt door Joden. En laten we helder hebben dat een jonge vrouw of huwbare vrouw, die wordt geacht maagd te zijn voor haar huwelijk.

De geslachtsregisters zijn inderdaad een uitdaging, maar niet onoplosbaar. Maar uit een Hebreeuwse tekst van het Evangelie naar Mattheus blijkt, dat er toch geen probleem is. Deze lezing wordt ondersteund door de Peshitta.

Waar het artikel wel een punt heeft, is dat christenen de Torah (wet) afzweren, hetzij geheel, hetzij deels. Dat is ook vervanging, namelijk dat christenen de door God gegeven rustdag, hoogtijden, levensheiliging, etc. vervangen door een eigen rustdag, feesten en moreel kompas.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Boerin » 19 nov 2014 09:42

Arco, misschien vind jij het wel interessant:
https://m.facebook.com/?_rdr#!/notes/kr ... 312200894/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 19 nov 2014 11:39

Boerin schreef:Arco, misschien vind jij het wel interessant:
https://m.facebook.com/?_rdr#!/notes/kr ... 312200894/

De link werkt niet.

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 19 nov 2014 11:44

mohamed schreef:Lees je hier en hier maar even in en als je de Joodse visie op de tweede komst helder hebt hebben we het er nog even over. Deal? ;)

Arco schreef:Het tweede artikel vind ik interessant, want ik zie dit als aanleiding om de Schriften te onderzoeken.

In de Masoretentekst (MT), de Hebreeuwse grondtekst van de Tenach (Oude Testament), staat in Ps. 22:17: "als een leeuw aan mijn handen en mijn voeten". Maar in de Septuagint (LXX), de Griekse vertaling van de Tenach, staat: "zij hebben mijn handen en mijn voeten doorgraven". Zo heeft de Statenvertaling gekozen om de LXX te volgen, in plaats van de MT. Terecht, want de Dode Zee-rollen volgen de lezing van de LXX. En laten we helder hebben: de LXX is gemaakt door Joden.

In Jes. 7:14 staat: "ziet, een maagd zal zwanger worden". Hier volgt de Statenvertaling opnieuw de LXX, boven de MT. Want het Hebreeuwse woord "almah" betekent "jonge vrouw" en "huwbare vrouw". In het Grieks staat er: parthenos, dat betekent: maagd. Nogmaals, de LXX is gemaakt door Joden. En laten we helder hebben dat een jonge vrouw of huwbare vrouw, die wordt geacht maagd te zijn voor haar huwelijk.

De geslachtsregisters zijn inderdaad een uitdaging, maar niet onoplosbaar. Maar uit een Hebreeuwse tekst van het Evangelie naar Mattheus blijkt, dat er toch geen probleem is. Deze lezing wordt ondersteund door de Peshitta.

Waar het artikel wel een punt heeft, is dat christenen de Torah (wet) afzweren, hetzij geheel, hetzij deels. Dat is ook vervanging, namelijk dat christenen de door God gegeven rustdag, hoogtijden, levensheiliging, etc. vervangen door een eigen rustdag, feesten en moreel kompas.

Het gaat er om dat Joden volgens Boerin wél in de tweede komst geloven. Daarom verwees ik naar de artikelen maar volgens mij gelooft ze zelfs niet dat een rabbijn goed is ingelicht over het jodendom.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Boerin » 19 nov 2014 12:05

Als een rabbijn goed was ingelicht zou ie gezien hebben dat er al lang in het OT staat wanneer Jezus zou komen de eerste keer.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Arco » 19 nov 2014 13:28

Let op: het is makkelijker om vanuit het Nieuwe Testament de Tenach (Oude Testament) te benaderen, zeker als je het Nieuwe Testament niet erkent als gezaghebbend.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Boerin » 19 nov 2014 13:41

Arco schreef:Let op: het is makkelijker om vanuit het Nieuwe Testament de Tenach (Oude Testament) te benaderen, zeker als je het Nieuwe Testament niet erkent als gezaghebbend.

Ja zeket, maar je hebt nu steeds meer Joden die het zelf uit gaan zoeken en niet meer naar die uitleg luisteren en die halen het zelfs uit alleen het O.T., want het N.T. mogen ze niet lezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Arco » 19 nov 2014 14:07

Klopt. Ik ken (van naam) een Jood die tot bekering is gekomen in Jesjoea (Jezus), maar had toen het Nieuwe Testament nog nooit gelezen en heeft zelfs na zijn bekering twee jaar lang het Nieuwe Testament niet gelezen. Deze man houdt prachtige lezingen en is te vinden op Youtube: Amir Tsarfati.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 19 nov 2014 15:21

Boerin schreef:Als een rabbijn goed was ingelicht zou ie gezien hebben dat er al lang in het OT staat wanneer Jezus zou komen de eerste keer.

Over het algemeen zijn rabbijnen wel goed op de hoogte van het OT, zo lees je ook in evangeliën dat de Schriftgeleerden de Messias niet alleen verwachtten, maar ook wisten waar hij geboren zou worden (Mat 2,4). Zoals ik al zei, Joden geloven dat God slechts een komst nodig heeft om alles te herstellen en dat vind ik niet zo vreemd. Ook de Hebreeën schrijver stelt dat de Messias eenmaal geopenbaard is (Heb 9:26) om de zonde teniet te doen. Kennelijk vergissen niet alleen rabbijnen zich over een eenmalige komst, maar ook geïnspireerde schrijvers.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Arco » 19 nov 2014 15:38

Die tekst Hebreeën moet je niet losmaken van diens context. Want de schrijver, naar ik meen Paulus, legt de nadruk op het eenmalige werk van Christus. Dat dit werk niet keer op keer herhaald hoeft te worden. Dat zegt niets over de tweede of wederkomst.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 100 gasten