Vervangingstheologie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Vervangingstheologie

Berichtdoor Spreeuw » 30 sep 2014 19:46

Welke positie neemt u in t.o.v. de vervangingstheologie?


Citaat Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelij ... t_jodendom)
De vervangingstheologie
In de bijbel wordt het joodse volk gezien als het door God uitverkoren volk (Deut. 7:6). Deze verkiezing door God bracht voorrechten (Gods volk) en plichten (gehoorzaamheid aan de Torah) met zich mee. Sinds de uitstorting van de Heilige Geest, op de eerste Pinksterdag, is voor sommige christenen het joodse volk niet meer Gods uitverkoren volk. Die bevoorrechte positie zou zijn overgegaan op de Kerk, de gemeente (ekklèsia) van het Nieuwe Testament. Het joodse volk is vervangen door de Kerk van het Nieuwe Testament. Deze vervanging staat bekend als de vervangingstheologie (in evangelische kringen ook bekend als „geestelijk Israël”).

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Jan » 30 sep 2014 22:06

Interessant onderwerp. Zeker gezien de spraakverwarring die er vaak ontstaat over diverse termen zoals: Jood, Israël, Judeeër, Judaiet.

In dat citaat van wikipedia gaat het al gelijk mis in de eerste zin. Men zegt dat in de Bijbel het Joodse volk door God uitverkoren is. Terwijl dit nergens zo staat. Er was toen nog geen enkele Judeeër laat staan Jood... Het gaat steeds over het volk Israël. Tijdens de ballingschap worden de mensen van het koningshuis Juda als Judeeër beschreven. En Later in het N.T worden de inwoners van Judea Judeeërs genoemd. De meeste vertalingen maken hier dan steeds "Jood" van wat een aparte vertaalkeuze is omdat iedereen dan gelijk denkt aan de Joden zoals we die nu kennen. Daarom is er vaak zo'n verwarring dat men zelfs Mozes nog een Jood noemt... terwijl het moderne Jodendom door hun Talmoed gekenmerkt wordt. En de Talmoed bestaat uit van allerlei tradities van mensen die Gods wetten krachteloos maken. Dit was al gaande in de tijd van Jezus op aarde zie bijv. Mat. 23 waar Hij deze religie keihard veroordeeld. Misschien dat in die zin de N.T. Judeeërs wel Joden genoemd kunnen worden omdat hun godsdienst hetzelfde is gebleven.

Dus los van het kerk-Israël vraagstuk is er nog het Jood-Israël vraagstuk waarbij Israël vervangen wordt door "het Jodendom". En hierbij wordt er vaak ook vanuit gegaan dat de moderne Joden nog uit dezelfde etnische groep bestaan waar God vroeger een verbond mee sloot. Maar zoals ik vandaag in een ander onderwerp al schreef is dit hoogst problematisch te noemen.

Jan schreef:Het schijnt dat de huidige Joden enorm veel import hebben gehad van diverse andere volkeren waar ze zich mee vermengd hebben. Dit zien we al in de tijd van Salomo met zijn vreemde vrouwen. En ook tijdens en na de ballingschap naar Babel heeft dit plaatsgevonden. En later de toevoeging van Edom aan het Jodendom. Zoals een Herodus. In meer recentere tijden schijnen er veel bekeerlingen uit de Chazaren tot het Jodendom zijn toegetreden. Kunnen we nog wel spreken van een "etnisch Israël", of is het alles maar onder de noemer Joodse godsdienst samen te vatten ongeacht de afkomst? Ik hoor zelfs van Ethiopische Joden...
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Arco » 01 okt 2014 07:32

In het topic "95 stellingen" is een aardige stelling gedropt:

22) De vervangingstheologie is een dwaalleer, die het licht op de Schrift heeft verduisterd, met alle pijn en verdriet die dat tot op de dag van vandaag tot gevolg heeft. De kerk is niet in de plaats van Israël gekomen. De zondag is niet in de plaats van de Sabbat gekomen. De doop is niet in de plaats van de besnijdenis gekomen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor GDK » 01 okt 2014 08:10

Spreeuw schreef:Welke positie neemt u in t.o.v. de vervangingstheologie?


Het verbond dat de Heere met de joden en de christenen heeft gesloten is een eenheid. Het gaat daarin niet om Israel of om de volkeren maar om Christus. Om Hem draait alles. Zowel Joden als Christenen zijn op die stam ge-ent. Dat verbond is in het paradijs opgericht en loopt via Abraham naar Christus, in Hem is het vervuld en daarna is het universeel geldig. Er is nu blijdschap in de hemel als een zondaar zich bekeert. Die blijdschap is evengroot als een Chinees die zich bekeert of als een Jood zich bekeert.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mealybug » 01 okt 2014 08:50

GDK schreef:
Het verbond dat de Heere met de joden en de christenen heeft gesloten is een eenheid.

Christenen werden voor het eerst pas christenen genoemd in Antiochie.
Waar is de bijbeltekst waaruit blijkt dat God met hen een verbond heeft gesloten?
ik lees alleen dat Paulus benadrukt dat de israelieten het volk is van de verbonden en dat heidenen dichtbij zijn gekomen, maar nooit de ''burgerrechten'' Israels hadden.

Nu echter zal een ieder die Zijn Naam belijdt en gelooft in Jezus Christus, Die is opgewekt uit de dood door God, behouden worden.
Een ieder die gelooft, zal niet beschaamd worden.
Israel was dan ''verbondsvolk'', maar was ongehoorzaam en tegensprekend.
Geloof en gehoorzaamheid zijn nu het ''toegangskaartje'', zeg maar.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor GDK » 01 okt 2014 09:45

mealybug schreef:Waar is de bijbeltekst waaruit blijkt dat God met hen een verbond heeft gesloten?


Het gaat niet om "hen" maar om "Hem". In Hem is er geen onderscheid meer tussen jood en christen.

Efeze 3: 6
Namelijk dat de heidenen zijn medeerfgenamen, en van hetzelfde lichaam, en mededeelgenoten Zijner belofte in Christus, door het Evangelie;
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Jan » 01 okt 2014 11:02

GDK schreef:Het verbond dat de Heere met de joden en de christenen heeft gesloten is een eenheid. Het gaat daarin niet om Israel of om de volkeren maar om Christus. Om Hem draait alles. Zowel Joden als Christenen zijn op die stam ge-ent. Dat verbond is in het paradijs opgericht en loopt via Abraham naar Christus, in Hem is het vervuld en daarna is het universeel geldig. Er is nu blijdschap in de hemel als een zondaar zich bekeert. Die blijdschap is evengroot als een Chinees die zich bekeert of als een Jood zich bekeert.


God heeft alleen verbonden opgericht met de nakomelingen van Jakob. Dat was een doorzetting van de beloften gegeven aan Abraham.
Redding bestaat voor allen die Hem geloven en gehoorzamen want Hij heeft met Zijn bloed de wereld gekocht. Echter de verbonden, de beloften... die zijn nooit algemeen geworden. Maar geloof mij niet, maar de Schriften:

Heb. 8 schreef:
6 Nu heeft Hij echter een zoveel voortreffelijker bediening ontvangen, zoals Hij ook van een beter verbond Middelaar is: een verbond dat in betere beloften is vastgelegd.
7 Immers, als dat eerste verbond onberispelijk geweest was, zou er voor een tweede geen plaats zijn gezocht.
8 Want hen berispend zegt Hij tegen hen: Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
9 niet overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden. Want zij bleven niet in Mijn verbond en Ik heb geen acht meer op hen geslagen, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.


Rom. 9 schreef: 3 Want ik zou zelf wel wensen vervloekt te zijn, weg van Christus, ten gunste van mijn broeders, mijn familieleden wat het vlees betreft.
4 Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
6 Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.


De teksten in Rom. 11 over de olijfbomen gaan ook over Israëlieten. Daar is de olijf een symbool van (zie bijv. Jer. 11). Het koningshuis van Israël was door God verworpen, tot heidenen geworden (zie Hosea).
Maar in het N.T. zijn ze weer opgenomen samen met het koningshuis Juda.
Uiteraard zal het alleen nuttig zijn voor het gedeelte van Israël dat in Jezus geloofd en Hem gehoorzaamd. Onderdeel zijn van Israël is natuurlijk niet zaligmakend als Jezus niet gehoorzaamd wordt.

De universele uitleg van Gods liefde in het N.T. voor ieder volk hetzelfde... tja heb ik vroeger ook geloofd omdat me dat van jongs af aan altijd zo geleerd was. Het houdt echter geen stand na kritisch onderzoek van Gods handelen door heel de Schriften heen. Er is steeds een uitverkiezing te zien. De uitverkiezing van een volk dat apart voor God moest zijn, heilig. Als voorbeeld voor de andere volkeren. Ook het N.T. getuigt daarvan als we zonder vooroordelen onderzoek doen en gewoon accepteren wat er staat i.p.v. het Woord te willen aanpassen aan wat ons altijd geleerd is maar niet kan kloppen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor GDK » 01 okt 2014 11:16

Jan schreef:God heeft alleen verbonden opgericht met de nakomelingen van Jakob. Dat was een doorzetting van de beloften gegeven aan Abraham.


Dat denk ik, met alle respect, niet. De beloften en het verbond met Abraham waren immers weer doorzetting van het verbond en de belofte aan Adam en Eva (moederbelofte) en aan Noach (regenboog). Dat waren toch geen Joden? Dat God alleen met Abraham's kinderen een tijd optrekt in plaats van met noach's kinderen zou je eigenlijk ook vervangingstheologie kunnen noemen.
Het is een en al vervangingstheologie in de bijbel. Tot aan het kruis toe, waar Iemand mij vervangt ...
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Jan » 01 okt 2014 12:24

Jan schreef:God heeft alleen verbonden opgericht met de nakomelingen van Jakob. Dat was een doorzetting van de beloften gegeven aan Abraham.


GDK schreef:Dat denk ik, met alle respect, niet. De beloften en het verbond met Abraham waren immers weer doorzetting van het verbond en de belofte aan Adam en Eva (moederbelofte) en aan Noach (regenboog). Dat waren toch geen Joden? Dat God alleen met Abraham's kinderen een tijd optrekt in plaats van met noach's kinderen zou je eigenlijk ook vervangingstheologie kunnen noemen.
Het is een en al vervangingstheologie in de bijbel. Tot aan het kruis toe, waar Iemand mij vervangt ...


Vanaf Jakob gaat het om Israëlieten. Ja het begon al eerder maar het wordt steeds exclusiever, Niet alle kinderen van Abraham worden gekozen, maar de belofte gaat alleen via Izaak op Jakob door. Ezau en zijn nakomelingen hebben bijv. geen deel aan die beloften die verder vorm kreeg in de verbonden die alleen gesloten zijn met Jakobs kinderen.
Het is alles uitverkiezing...lees heel Romeinen 9 hierover.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor GDK » 01 okt 2014 12:33

Jan schreef:Ja het begon al eerder maar het wordt steeds exclusiever, Niet alle kinderen van Abraham worden gekozen, maar de belofte gaat alleen via Izaak op Jakob door. Ezau en zijn nakomelingen hebben bijv. geen deel aan die beloften die verder vorm kreeg in de verbonden die alleen gesloten zijn met Jakobs kinderen.
Het is alles uitverkiezing...lees heel Romeinen 9 hierover.


Daar ben ik het wel mee eens. Het is inderdaad steeds exclusiever geworden, uteindelijk is er maar Een overgebleven. En in Hem zijn alle verbonden vervuld. En nu gelden die verbonden en beloften voor iedereen die in Hem gelooft, zonder onderscheid. Daar gaat bijvoorbeeld Efeze 2 over, het afbreken van de scheidingsmuur.
Kijk ook maar naar het boek Handelingen. Dat begint in Jeruzalem en dat eindigt in Rome. Da's echt geen toeval, denk ik.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Jan » 01 okt 2014 13:27

Jan schreef:Ja het begon al eerder maar het wordt steeds exclusiever, Niet alle kinderen van Abraham worden gekozen, maar de belofte gaat alleen via Izaak op Jakob door. Ezau en zijn nakomelingen hebben bijv. geen deel aan die beloften die verder vorm kreeg in de verbonden die alleen gesloten zijn met Jakobs kinderen.
Het is alles uitverkiezing...lees heel Romeinen 9 hierover.

GDK schreef:Daar ben ik het wel mee eens. Het is inderdaad steeds exclusiever geworden, uteindelijk is er maar Een overgebleven. En in Hem zijn alle verbonden vervuld. En nu gelden die verbonden en beloften voor iedereen die in Hem gelooft, zonder onderscheid. Daar gaat bijvoorbeeld Efeze 2 over, het afbreken van de scheidingsmuur.
Kijk ook maar naar het boek Handelingen. Dat begint in Jeruzalem en dat eindigt in Rome. Da's echt geen toeval, denk ik.


De scheidingsmuur slaat op de scheiding tussen de beide volken, groepen, koningshuizen. De groep van het huis van Israel was verspreid onder de heidenvolken. Ze waren zelf tot heidenen geworden, verbannen uit hun land, gescheiden van hun God, Zijn wetten, Zijn liefde. Zie o.a. Hosea.

Ik begrijp je redeneren i.v.m. 'de heidenen'. Zo dacht ik vroeger ook. Maar er ontstaat een ander plaatje als je het gaat zien in het licht van 'de verstrooiing onder de Grieken'. Dit gaat dan over de verloren schapen van het huis Israëls waar Jezus voor kwam als we Zijn eigen woorden moeten geloven. Een paar voorbeelden van deze rode draad:

Mat. 15 schreef: 23 Maar Hij antwoordde haar met geen woord. En Zijn discipelen kwamen naar Hem toe en vroegen Hem: Stuur haar weg, want zij roept ons na.
24 Hij antwoordde en zei: Ik ben alleen maar gezonden naar de verloren schapen van het huis van Israël.


Israël Zijn schapen (bijv. Ps. 95:7 & 100:3), en het grootste deel van die schapen was door de ballingschap weggevoerd uit het land Israël.

Joh. 7 schreef:35 De Joden dan zeiden tot elkander: Waar zal deze heengaan, dat wij Hem niet zullen kunnen vinden? Hij is toch niet van plan naar de Griekse verstrooiing te gaan en de Grieken te leren?


Joh. 10 schreef:16 Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.


Ez. 37 schreef:22 Ik zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen van Israël. Zij zullen allen
één Koning als koning hebben. Zij zullen niet langer als twee volken zijn, en niet langer nog in twee koninkrijken verdeeld zijn.


1 Petr. 1 schreef: 1 Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen in de verstrooiing in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bithynië,
2 uitverkoren overeenkomstig de voorkennis van God de Vader, door de heiliging van de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenkeling met het bloed van Jezus Christus: moge genade en vrede voor u vermeerderd worden.


Jak 1 schreef:1 Jakobus, een dienstknecht van God en van de Heere Jezus Christus, aan de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn: wees verheugd!
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor GDK » 01 okt 2014 13:49

Jan schreef:De scheidingsmuur slaat op de scheiding tussen de beide volken, groepen, koningshuizen.


Ik heb het gevoel dat je hier heel veel zegt, zonder het op te schrijven. I.i.g. ben ik de draad even behoorlijk kwijt.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Jan » 02 okt 2014 10:20

Jan schreef:De scheidingsmuur slaat op de scheiding tussen de beide volken, groepen, koningshuizen.

GDK schreef:Ik heb het gevoel dat je hier heel veel zegt, zonder het op te schrijven. I.i.g. ben ik de draad even behoorlijk kwijt.


Wat weet je van het 10-stammenrijk en het 2-stammenrijk? Lees anders 1 Kon. 12 en 2 Kron. 10.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

mohamed

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mohamed » 02 okt 2014 10:25

mealybug schreef:ik lees alleen dat Paulus benadrukt dat de israelieten het volk is van de verbonden en dat heidenen dichtbij zijn gekomen, maar nooit de ''burgerrechten'' Israels hadden.

Dan lees je niet goed.

'dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.' (Ef 2,12)

Ergens van vervreemden gebeurt nadat je iemand hebt gekend, anders is het niet mogelijk.

'Mijn broeders heeft Hij ver van mij weggedaan; en wie mij kennen, zijn geheel van mij vervreemd.' (Job 19,13)

Dus je leest niet goed.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mealybug » 02 okt 2014 13:52

mohamed schreef:Dan lees je niet goed.

'dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.' (Ef 2,12)

Ergens van vervreemden gebeurt nadat je iemand hebt gekend, anders is het niet mogelijk.

'Mijn broeders heeft Hij ver van mij weggedaan; en wie mij kennen, zijn geheel van mij vervreemd.' (Job 19,13)

Dus je leest niet goed.


Hoe het ook zij, de afscheidingsmuur is afgebroken .
Door Christus is God nu voor iedereen toegankelijk

25 U bent kinderen van de profeten en van het verbond dat God met onze vaderen sloot, toen Hij tegen Abraham zei: En in uw Nageslacht zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden.
26 God, Die Zijn Kind Jezus heeft doen opstaan, heeft Hem eerst naar u gezonden om u hierin te zegenen dat Hij ieder van u zou afbrengen van zijn slechte daden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten