De meeste kerkgenootschappen in Nederland hebben formeel de vervangingstheologie afgezworen. Echter de sporen van die vervangingstheologie zijn zeer diep, dan is natuurlijk de vraag: zou de kerk (algemeen) echt van die vervangingstheologie af kunnen?
En wat met de dwaalleren die feitelijk eveneens gestoeld zijn op een vorm van vervanging of onderscheiding, zoals de bedelingenleer en vervullingstheologie?
En wat zou de kerk moeten doen met de gevolgen van de eeuwenlange geschiedenis van de vervangingstheologie?
Het woord bedeling is een sektarisch belast woord geworden doordat die gedachte haaks staat op de verbondstheologie. Maar dat neemt niet weg dat het een volop bijbels woord is:
Efeziërs 1:10 tegen de bedeling van de volheid der tijden, om in Christus alles tot één te brengen, wat in de hemelen en wat op aarde is;
Efeziërs 3:2 indien gij althans gehoord hebt van de bedeeling der genade Gods, mij voor u gegeven,
Colossenzen 1:25 welker dienaar ik geworden ben naar de bedeeling Gods, mij voor u gegeven, om de verkondiging te volbrengen van het woord Gods.
Hier staat in het Gr. Het woord oikonomian en betekent de relatie van God tot de mens in de speciale verantwoordelijkheid waarin God hem in die tijd gesteld heeft. Zo was Adam gehouden om zijn onschuld te bewaren, na de zondeval regeerde God de mensheid d.m.v. zijn geweten, na de zondvloed stelde Hij menselijke overheden in om het kwaad te beteugelen en vanaf de roeping van Abraham zonderde Hij een heel volk af van de overige mensen om Zich te doen kennen. De aartsvaders leefden onder de beloften en Israël vanaf het Sinaïverbond onder de wet. Dat zijn dus totaal verschillende bedelingen, maar wel zo dat het principe van de vorige er altijd in een andere gestalte in mee komt.
Zo zijn de Noachitische geboden in de Tora opgenomen en de geboden van de Tora vinden wij impliciet terug in de wet van Chr. zoals die door de apostelen in hun brieven is doorgegeven. Behalve natuurlijk het sabbatsgebod dat alleen bij Israël past. Hoewel ook het scheppingsritme van 6 dagen werk en 1 rustdag op een bij de chr.gemeente passende wijze ook weer in meekomt door de viering van de 1e dag der week.
Dit vooraf gesteld hebbend geloof ik dat het menselijk onmogelijk is de geschiedenis terug te draaien, gezien de eeuwenoude traditie van de verv.-theorie die idd. zeer diep geworteld is. En dat temeer omdat de wortel van de zaak niet onderkend wordt, men blijft hardnekkig vasthouden aan die theologie van een kerk en een verbond van Adam tot de jongste dag. En zo komt er natuurlijk nooit geen ruimte voor de bijbelse leer van het Koninkrijk waarin Israël een heel eigen plaats inneemt. Want de grenzen van Kerk en Koninkrijk vallen niet samen! Hier zal ik het maar weer bij laten. ereunao