Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Bambi » 15 okt 2014 16:47

JeeWee schreef:
Ik begrijp heel goed dat dit best verwarrend over kan komen. Ik kan er ook best in lezen wat jij er in leest, want dat staat er immers letterlijk.
Toch interpreteer ik dit anders. Na een bijzondere tijd sta je weer met twee benen op de grond; je hebt je even opgetrokken gevoeld, los van het 'aards gewemel'. En dan weer terug.

Die 'afdrukken der heerlijkheid op onze eigen ziel' kan ik wel invoelen. Soms krijg je daar ook zicht op. Dat kun je zo hebben bij het vieren van het heilig Avondmaal: dan kun je zo maar in een oase zijn, bijna los van het aardse...

Dit is nu net het gevaar wat ik bij andere gelovigen op een ander forum ook zie.
Ze herkennen het gevoel en gaan zich vereenzelvigen met mevr. Vrijdag.
En wat ze verder schrijft daar zijn ze dan blind voor en gaan dat te vuur en te zwaard verdedigen.
Zelfs dat het niet in de Bijbel voor komt, wordt daar afgedaan als niet belangrijk.
Ze zien niet de listige streken van de duvel hierin.
Hij gebruikt de zwakheden van de mens.
Deze mevrouw wilde graag heel veel bijzondere dingen meemaken en mat alles groot en breed uit aan haar zus, dat was dus haar zwakheid.

Ik ken het gevoel ook, dat je de gemeenschap met God voelt.
De ene keer is het heel teer en de andere keer voel je je zo gelukkig, dat je hart er te klein voor is.
Maar toch heb ik mijn vraagtekens bij wat mevr. Vrijdag schrijft.
Als je het 1e citaat leest, dan zie je dat ze begint met 'IK heb een aanbiddelijke nacht gehad' en daarbij dat zij de zoete gemeenschap heeft gehad met haar overleden vriendin.
Ze eindigt echter met 'Daarna moesten WE terug naar de aarde'

Dit heeft niets met de gemeenschap met God te maken en met anderen die gemeenschap IN God ervaren.
Maar puur met de gemeenschap met die overleden persoon zelf.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2014 21:11

Bambi schreef: Ze herkennen het gevoel en gaan zich vereenzelvigen met mevr. Vrijdag.
Waar lees jij dat 'ze' zich gaan vereenzelvigen met mevr. Vrijdag? Ik neem kennis van hetgeen zij schrijft, kan dat ook wel volgen en plaats het vervolgens in de context van de tijd waarin zij leefde. Dat doe ik ook met anderen die iets vertellen over hun weg met God.


Bambi schreef:En wat ze verder schrijft daar zijn ze dan blind voor en gaan dat te vuur en te zwaard verdedigen.
Eerlijk gezegd verbaast me je fanatisme en felheid wel een beetje. Volgens mij ben jij de enige die hier 'te vuur en te zwaard' in de aanval springt


Bambi schreef:Deze mevrouw wilde graag heel veel bijzondere dingen meemaken en mat alles groot en breed uit aan haar zus, dat was dus haar zwakheid.
Ik zie dat niet als groot en breed uitmeten. Meer als 'waar het hart vol van is loopt de mond (of de pen) van over. Wilde 'deze mevrouw' graag bijzondere dingen meemaken? Jij interpreteert dat zo. Zou het echt niet zo kunnen zijn dat sommige mensen een nauwere omgang met God hebben dan anderen en daardoor ook meer van God te zien krijgen?
('Deze mevrouw' heeft overigens gewoon een naam maar ik begrijp dat je haar op deze manier wilt neerzetten)
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bambi

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Bambi » 15 okt 2014 21:39

JeeWee schreef: Waar lees jij dat 'ze' zich gaan vereenzelvigen met mevr. Vrijdag? Ik neem kennis van hetgeen zij schrijft, kan dat ook wel volgen en plaats het vervolgens in de context van de tijd waarin zij leefde. Dat doe ik ook met anderen die iets vertellen over hun weg met God.

JeeWee schreef: Eerlijk gezegd verbaast me je fanatisme en felheid wel een beetje. Volgens mij ben jij de enige die hier 'te vuur en te zwaard' in de aanval springt.


Ik verdedig het te vuur en te zwaard, omdat ik met stijgende verbazing op een ander gereformeerd forum de discussie hierover heb gevolgd.
Dit heeft dus niets met jou te maken.
Maar met mensen die bij alles wat er gebeurt al klaar staan met het vingertje en een daar bij passende Bijbeltekst, maar het normaal vinden dat iemand gemeenschap heeft met overleden personen, ook al wordt dat niet in de Bijbel genoemd.

Dan denk ik: "Zullen we dan allemaal maar gezellig naar Lourdes gaan, waar een andere overleden heilige zich geopenbaard heeft. Kunnen we daar misschien ook wel gemeenschap mee hebben?"
Maar dan komt dat vingertje weer, want dat is Rooms Katholiek en als die contact hebben met een overleden heilige is het fout.
Maar als iemand uit eigen kring het heeft, is het iets wonderbaarlijks.

Sorry JeeWee, ik kan daar nu eenmaal niet tegen. ](*,)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor JeeWee » 16 okt 2014 07:34

Dan lijkt het me toch niet helemaal goed om de frustratie die je elders opdoet, hier te projecteren.
Ik leerde thuis om als de kippen te doen: haal er uit wat goed is.

En dan constateer ik, ook met een beetje heimwee dat er vroeger een nadere manier was van omgang met God die volgens mij dichter stond bij het 'wandelen met God'.
Anno 2014 staat er veel tussenin. We worden aan veel meer prikkels blootgesteld én stellen ons daar zelf aan bloot.
We kunnen meewarig doen over de gezelschappen van toen en natuurlijk draafde men pook daar wel eens door en kwam het eigen ik naar boven. Adam is ons nooit onbekend geweest.
Maar gewoonlijk stonden de grote daden van God centraal en werden die met elkaar verdeeld ter bemoediging van elkaar en tot eer van God.
En nu?
Druk, druk, druk...
Ik ben heel blij dat er in mijn familie nog iets van over is, ook op verjaardagen.
Maar vroeger kroop ik thuis onder tafel als er 'gezelschap' was. Want dan vergaten ze wel eens om me op tijd naar bed te sturen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor BladeStraight » 16 okt 2014 10:59

Bambi schreef:Deze mevrouw wilde graag heel veel bijzondere dingen meemaken en mat alles groot en breed uit aan haar zus, dat was dus haar zwakheid.
[...]

Dit heeft niets met de gemeenschap met God te maken en met anderen die gemeenschap IN God ervaren.
Maar puur met de gemeenschap met die overleden persoon zelf.


Ik vraag me toch af hoe jij dit allemaal weet? Kan jij in haar hart kijken? Wie zijn wij mensen om God voor te willen schrijven hoe Hij Zijn volk behandeld en wat Hij hen wil laten zien tot vertroosting en bemoediging? Paulus is opgetrokken geweest tot in de derde Hemel, de Heere wil zich, zo blijkt uit de schrift, op een soms wonderlijke wijze laten zien aan Zijn kinderen.

Natuurlijk kan het zijn dat dit niet van God was, dat zou natuurlijk erg zijn. Het is echter niet aan ons om hierover te oordelen en dit als zodanig te gaan bekritiseren. Het is waar dat de boom aan de vruchten gekend wordt, en uiteindelijk moet alles, ook bijzondere vertroostingen, leiden tot het minder worden van onszelf en het verhogen van God.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Bambi

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Bambi » 27 okt 2017 20:41

Oeh, wat ging ik fel tekeer in dit topic. Nu begrijp ik wat ze bedoelde. :oops:
Ze vergeet er bij te schrijven dat ze die gemeenschap IN God heeft met die mensen
Je voelt het namelijk in je hart in de plek waar je ook Gods liefde enz voelt
En gevoelsmatig moet je je daarna weer aanpassen aan de aardse gevoelens en dus weer gevoelsmatig op aarde terugkeren

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor pindas83 » 28 okt 2017 07:48

Bambi schreef:Oeh, wat ging ik fel tekeer in dit topic. Nu begrijp ik wat ze bedoelde. :oops:
Ze vergeet er bij te schrijven dat ze die gemeenschap IN God heeft met die mensen
Je voelt het namelijk in je hart in de plek waar je ook Gods liefde enz voelt
En gevoelsmatig moet je je daarna weer aanpassen aan de aardse gevoelens en dus weer gevoelsmatig op aarde terugkeren


Komt tijd, komt raad Bambi. Drie jaar is nog netjes hoor!
En is het dan toeval dat dit inzicht je uitgerekend op vrijdag te deel valt?

Bambi

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Bambi » 28 okt 2017 12:52

pindas83 schreef:Komt tijd, komt raad Bambi. Drie jaar is nog netjes hoor!
En is het dan toeval dat dit inzicht je uitgerekend op vrijdag te deel valt?

Dat had ik niet eens in de gaten. Ik moest ineens aan die vrouw denken na mijn ene reaktie in dat Avondmaals topic
Zonder haar naam te weten, maar ik herinnerde me dat ik het ooit zelf ook niet begreep en wilde kijken wat ik toen gezegd had
Maar nu je het zegt, is dat geen toeval nee. Knipoog van God denk ik. :wink:


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron