Biecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Biecht

Berichtdoor Spreeuw » 18 sep 2014 13:11

De biecht is één van de zeven sacramenten in de Rooms-Katholieke Kerk. Tijdens dit sacrament vergeeft de priester in de naam van Christus de zonde van degene die biecht (de boeteling). In een RK-Kerk staat een biechtstoel, waar gebiecht wordt.

Hierbij meer informatie over de biecht: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... iecht.html


In de protestantse traditie staat men vaak afwijzend tegenover de biecht. Mensen belijden hun zonden direct aan God, en heeft daar geen priester of pastoor voor nodig.

Zijn er Bijbelse gronden voor de biecht?

Faramir

Re: Biecht

Berichtdoor Faramir » 18 sep 2014 13:18

Spreeuw schreef:De biecht is één van de zeven sacramenten in de Rooms-Katholieke Kerk. Tijdens dit sacrament vergeeft de priester in de naam van Christus de zonde van degene die biecht (de boeteling). In een RK-Kerk staat een biechtstoel, waar gebiecht wordt.

De biecht in een biechtstoel heb ik nooit meegemaakt, is ook niet meer echt gebruikelijk zeker niet in Nederland. Tijdens de katholieke jongerendag zie je wel dat er meerdere priesters de biecht afnemen (en er rijen voor staan) maar over het algemeen is de biechtpraktijk behoorlijk afgenomen sinds Vat. II. Als ik ter biecht ga dan bel ik mijn biechtvader en dan komt hij langs of ik kom bij hem langs en dan hebben we eerst een pastoraal gesprek en dan pas daarna de biecht. De biechtstoel bij mij in het kerkgebouw is momenteel in gebruik als hok voor schoonmaakmiddelen geloof ik. Het is overigens meer dat God de zonden vergeeft en door de priester spreekt.
Hierbij meer informatie over de biecht: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... iecht.html


In de protestantse traditie staat men vaak afwijzend tegenover de biecht. Mensen belijden hun zonden direct aan God, en heeft daar geen priester of pastoor voor nodig.

De praktijk is toch veelal anders. Zie bijvoorbeeld de hernieuwde interesse voor de biecht binnen de PKN.
Zijn er Bijbelse gronden voor de biecht?

Maar natuurlijk. http://nl.wikipedia.org/wiki/Biecht

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Biecht

Berichtdoor Spreeuw » 18 sep 2014 13:21

Faramir schreef: Maar natuurlijk. http://nl.wikipedia.org/wiki/Biecht


Citaat Wiki:
De biecht is gebaseerd op de woorden van de apostel Johannes: "Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad." (1 Joh. 1:9)

Daarin lees ik niets wat zou wijzen op de biecht, althans niet dat het bijzijn van een priester noodzakelijk is.

Faramir

Re: Biecht

Berichtdoor Faramir » 18 sep 2014 13:26

Spreeuw schreef:Citaat Wiki:
De biecht is gebaseerd op de woorden van de apostel Johannes: "Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad." (1 Joh. 1:9)

Daarin lees ik niets wat zou wijzen op de biecht, althans niet dat het bijzijn van een priester noodzakelijk is.

Uit dat ene citaat kan je dat niet halen nee. Er komt natuurlijk een stukje theologie bij kijken.
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... =1&id=1213

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Biecht

Berichtdoor Spreeuw » 18 sep 2014 13:30

Faramir schreef:Uit dat ene citaat kan je dat niet halen nee. Er komt natuurlijk een stukje theologie bij kijken.
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... =1&id=1213


Bedankt voor de verwijzing naar deze site! Is wel leerzaam.
Maar ik maak er uit op dat het sacrament van de biecht meer gebaseerd is op de traditie/dogmatiek dan op de Bijbel. Er wordt wel verwezen naar Bijbelteksten, maar die verwijzen niet naar het bijzijn van een pastoor wanneer iemand zijn zonden belijdt.

Faramir

Re: Biecht

Berichtdoor Faramir » 18 sep 2014 13:32

Spreeuw schreef:Bedankt voor de verwijzing naar deze site! Is wel leerzaam.
Maar ik maak er uit op dat het sacrament van de biecht meer gebaseerd is op de traditie/dogmatiek dan op de Bijbel. Er wordt wel verwezen naar Bijbelteksten, maar die verwijzen niet naar het bijzijn van een pastoor wanneer iemand zijn zonden belijdt.

Er zal geen kant en klaar citaat zijn waarin staat dat je voor het belijden van je zonden ter biecht moet gaan bij een priester, dat klopt. Indirect is het echter wel prima uit de bijbel te halen. Net zoals bijvoorbeeld de drie-eenheid indirect uit de bijbel te halen is. En ja, het is natuurlijk gebaseerd op traditie, een traditie waar de bijbel ook deel van uitmaakt.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Biecht

Berichtdoor Pcrtje » 18 sep 2014 13:37

Spreeuw schreef:Er wordt wel verwezen naar Bijbelteksten, maar die verwijzen niet naar het bijzijn van een pastoor wanneer iemand zijn zonden belijdt.
Maar dat is logisch omdat de ambten toen nog helemaal niet uitgewerkt waren. Wedervraag: waar staat in de Bijbel dat er een dominee moet zijn, geheel gehuld in zwart en dat hij alleen de doop en het avondmaal mag bedienen?

Het is wel prettig dat er een soort van 'afbeelding' of 'tussenpersoon' is. In feite fungeert een predikant in het Protestantisme voor hetzelfde: hij brengt immers een boodschap van God aan de mensen. Daarmee is hij tot een 'beeld', 'afbeelding' of 'tussenpersoon' geworden. Tussen God en mens. Maar hij blijft zelf natuurlijk ook gewoon mens.

Vergelijk het dus eens zo.
"Een libelle zweeft over het water..."

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Biecht

Berichtdoor Spreeuw » 18 sep 2014 13:37

Ik zal de site van RKDocumenten nog eens goed doornemen.

Wordt het sacrament van de biecht overigens nog vaak toegepast (in Nederland en in het buitenland)? Ik ben in verschillende katholieke kerken geweest en heb daar ook mensen gesproken, maar ik maak er niet echt uit op dat de biecht een belangrijke rol heeft in de RKK.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Biecht

Berichtdoor Spreeuw » 18 sep 2014 13:42

Pcrtje schreef:Maar dat is logisch omdat de ambten toen nog helemaal niet uitgewerkt waren. Wedervraag: waar staat in de Bijbel dat er een dominee moet zijn, geheel gehuld in zwart en dat hij alleen de doop en het avondmaal mag bedienen?


Dat klopt, dat staat nergens in de Bijbel.

Het is wel prettig dat er een soort van 'afbeelding' of 'tussenpersoon' is. In feite fungeert een predikant in het Protestantisme voor hetzelfde: hij brengt immers een boodschap van God aan de mensen. Daarmee is hij tot een 'beeld', 'afbeelding' of 'tussenpersoon' geworden. Tussen God en mens. Maar hij blijft zelf natuurlijk ook gewoon mens.

Vergelijk het dus eens zo.


Dat lijkt me geheel in analogie met de Bijbel, aangezien God ook in de Bijbel d.m.v. profeten, dienaren e.d. Zijn Woord heeft laten verkondigen.

Faramir

Re: Biecht

Berichtdoor Faramir » 18 sep 2014 13:43

De biecht is een zeer belangrijk sacrament. Voor de gemiddelde Nederlandse katholieke gelovige is het een beetje een vergeten sacrament. Dat komt voornamelijk door de stormachtige ontwikkelingen van na Vat. II. Het sacrament is overigens weer in opkomst, ook bij jongeren.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Biecht

Berichtdoor Spreeuw » 18 sep 2014 13:48

Faramir schreef:De biecht is een zeer belangrijk sacrament. Voor de gemiddelde Nederlandse katholieke gelovige is het een beetje een vergeten sacrament. Dat komt voornamelijk door de stormachtige ontwikkelingen van na Vat. II. Het sacrament is overigens weer in opkomst, ook bij jongeren.


OK. Ik zou de biecht overigens niet zo fijn vinden. Gelukkig kennen we dit in het protestantisme niet...
In geval van de biecht weet niet alleen God van bepaalde zonden die je hebt begaan, maar ook de pastoor...

Faramir

Re: Biecht

Berichtdoor Faramir » 18 sep 2014 13:50

Spreeuw schreef:OK. Ik zou de biecht overigens niet zo fijn vinden. Gelukkig kennen we dit in het protestantisme niet...
In geval van de biecht weet niet alleen God van bepaalde zonden die je hebt begaan, maar ook de pastoor...

Ik kan je uit de praktijk meegeven dat het een prachtig sacrament is wat bevrijdend werkt. De drempel er naar toe is hoog, het kost mij veelal een week om mij geestelijk voor te bereiden op de biecht. Maar als het eenmaal achter de rug is is het goed en mooi.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Biecht

Berichtdoor Pcrtje » 18 sep 2014 14:03

Spreeuw schreef:OK. Ik zou de biecht overigens niet zo fijn vinden. Gelukkig kennen we dit in het protestantisme niet...
In geval van de biecht weet niet alleen God van bepaalde zonden die je hebt begaan, maar ook de pastoor...
Ik hoor genoeg verhalen van biecht-achtige praktijken in het Protestantisme. Predikanten die vragen aan bruidsparen of ze als maagd het huwelijk in gaan (of een soort 'verplichting dat stellen dat moeten aangeven), ouderlingen die op bezoek komen om bepaalde zonden te ontsluieren, enzovoorts.
"Een libelle zweeft over het water..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Biecht

Berichtdoor schelpje3 » 18 sep 2014 14:11

Pcrtje schreef: Ik hoor genoeg verhalen van biecht-achtige praktijken in het Protestantisme. Predikanten die vragen aan bruidsparen of ze als maagd het huwelijk in gaan (of een soort 'verplichting dat stellen dat moeten aangeven), ouderlingen die op bezoek komen om bepaalde zonden te ontsluieren, enzovoorts.

Dat is niet waar op deze manier.
Alleen als je een kerkelijke bevestiging komt aanvragen, dan MOET een ouderling dat vragen.
Dat is zijn taak.
De vraag is of je het 7e gebod hebt overtreden.
Als je daar met NEE op antwoordt, is dat voldoende.
Als je jokt, is dat voor eigen verantwoording.

Stel je voor dat je voor het altaar staat en er staat iemand op en die zegt:
Ik maak bezwaar want deze meneer heeft momenteel een seksuele verhouding met mij.
Of een vrouw die zegt: ik verwacht een kind van deze meneer.

Ik zeg het even simplistisch. Maar in de kerk dient alles met orde en eerbied te verlopen.
Zo gek is die vraag dus niet en het is zeker geen biecht!
In de gereformeerde gezindte hoef je niet te biechten.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Biecht

Berichtdoor Pcrtje » 18 sep 2014 14:20

schelpje3 schreef:Dat is niet waar op deze manier.
Alleen als je een kerkelijke bevestiging komt aanvragen, dan MOET een ouderling dat vragen.
Dat is zijn taak.
Daar doelde ik niet op.
schelpje3 schreef:De vraag is of je het 7e gebod hebt overtreden.
Dat is een gekke vraag als je die vraag stelt aan niet-getrouwde mensen. Maar dat terzijde.

schelpje3 schreef:Zo gek is die vraag dus niet en het is zeker geen biecht!
In de gereformeerde gezindte hoef je niet te biechten.
Ik zeg ook biecht-achtig. ;)

Ik denk nu aan de tucht binnen de gereformeerde gezindte. Als je een zonde doet (en in sommige kringen zelfs alleen al wanneer je verdacht wordt van een bepaalde zonde) kom je onder de tucht te staan. Om die gereformeerde banvloek (lees: tuchtmaatregel) op te heffen komt er in feite een soort biecht aan te pas. Immers, iemand moet zijn zonde opbiechten aan (een lid van) de kerkenraad en vervolgens kan laatstgenoemde de toegang tot de maaltijd des Heeren weer openen voor de getuchtigde.
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten