Arminius versus Gomarus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 22:30

mohamed schreef:Ik zeg niet dat het God een sadist is die er van genoot dat Judas verloren ging, maar dat het noodzakelijk was dat iemand de Messias moest uitleveren en in die zin was het Gods wil dat Judas verloren ging. Nogal een nuance verschil lijkt mij.

Oh fijn, Hij vond het reuze erg, maar ja, iemand moest er voor opgeofferd worden, dus dat werd Judas dan maar. Jammer joh, maar het is voor de goede zaak.

Nog een gelijkenis hield Hij hun voor en Hij zeide: Het Koninkrijk der hemelen komt overeen met iemand, die goed zaad gezaaid had in zijn akker. 25 Doch terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide er onkruid overheen, midden tussen het koren, en ging weg. 26 Toen het graan opkwam en vrucht zette, toen kwam ook het onkruid te voorschijn. 27 Daarna kwamen de slaven van de eigenaar en zeiden tot hem: Heer, hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Hoe komt hij dan aan onkruid? 28 Hij zeide tot hen: Dat heeft een vijandig mens gedaan.

En dat God wist dat Adam voor de verleiding zou vallen betekent nog niet dat Hij het wilde. Als Hij het had gewild had Hij gewoon kunnen zeggen: Eet eens lekker van die boom.
De mens wilde gewoon lekker doen wat ie zelf wilde ipv maar de hele dag God te gehoorzamen. Helaas zijn mensen zo dom dat ze niet door hebben dat je alleen maar kunt doen wat God wil of wat dat serpent wil.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 22:37

mohamed schreef:Ik zeg niet dat het God een sadist is die er van genoot dat Judas verloren ging, maar dat het noodzakelijk was dat iemand de Messias moest uitleveren en in die zin was het Gods wil dat Judas verloren ging. Nogal een nuance verschil lijkt mij.

Boerin schreef:Oh fijn, Hij vond het reuze erg, maar ja, iemand moest er voor opgeofferd worden, dus dat werd Judas dan maar. Jammer joh, maar het is voor de goede zaak.

Nog een gelijkenis hield Hij hun voor en Hij zeide: Het Koninkrijk der hemelen komt overeen met iemand, die goed zaad gezaaid had in zijn akker. 25 Doch terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide er onkruid overheen, midden tussen het koren, en ging weg. 26 Toen het graan opkwam en vrucht zette, toen kwam ook het onkruid te voorschijn. 27 Daarna kwamen de slaven van de eigenaar en zeiden tot hem: Heer, hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Hoe komt hij dan aan onkruid? 28 Hij zeide tot hen: Dat heeft een vijandig mens gedaan.

En dat God wist dat Adam voor de verleiding zou vallen betekent nog niet dat Hij het wilde. Als Hij het had gewild had Hij gewoon kunnen zeggen: Eet eens lekker van die boom.
De mens wilde gewoon lekker doen wat ie zelf wilde ipv maar de hele dag God te gehoorzamen. Helaas zijn mensen zo dom dat ze niet door hebben dat je alleen maar kunt doen wat God wil of wat dat serpent wil.

Wel, hier staat over Judas waar je boos over op mij bent.

'Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik hen in Uw Naam. Hen die U Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon van het verderf, opdat de Schrift vervuld wordt.' (Joh 17,12)

Moet je ook lezen wat die stoute Petrus zei!

'Mannenbroeders, dit Schriftwoord moest vervuld worden dat de Heilige Geest bij monde van David van tevoren gesproken heeft over Judas, die gids geweest is voor hen die Jezus gevangennamen; want hij werd bij ons gerekend en had aan deze bediening deel gekregen.' (Hand 1,16-17)

En dacht je dat God het vreselijk vond dat de schrift vervuld moest worden? Denk nog maar eens, want Jezus noemde Petrus in Mattheus 16 satan toen die de vervulling wilde tegenhouden.

21 Van toen aan begon Jezus Zijn discipelen te laten zien dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel zou moeten lijden van de kant van de oudsten en de overpriesters en de schriftgeleerden, en dat Hij gedood zou worden en op de derde dag zou worden opgewekt.
22 En Petrus nam Hem apart en begon Hem te bestraffen; hij zei: God zij U genadig, Heere, dit zal beslist niet met U gebeuren!
23 Maar Hij keerde Zich om en zei tegen Petrus: Ga weg achter Mij, satan! U bent een struikelblok voor Mij, want u bedenkt niet de dingen van God, maar die van de mensen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 22:48

mohamed schreef:Wel, hier staat over Judas waar je boos over op mij bent.

'Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik hen in Uw Naam. Hen die U Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon van het verderf, opdat de Schrift vervuld wordt.' (Joh 17,12)

Maar God vond het vast vreselijk dat de schrift vervuld moest worden! ](*,)

Hij wist het vantevoren en had het op laten schrijven. Dat zegt mij niet dat Hij dat van eeuwigheid af wilde.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 21 sep 2014 22:49

mohamed schreef:Hebben we het nu al over Abraham? Wat sleep je er allemaal bij zeg? Als het Gods wil niet was dat Judas verloren ging, wiens wil was dat dan?


Ik maak onderscheid tussen de oude en de nieuwe bedeling.
Judas was een verrader en geloofde helemaal niet, hij had al eerder met de kas gesjoemeld etc.
En het goede komt niet tot je als je niet van het kwade wijkt.
Satan zal een makkie gehad hebben aan hem toen hij ''in hem voer'', niet wetende dat hij in de val liep en de aloude rechtszaak verloor.
Daarom zei Jezus ook al die tijd dat niemand moest weten dat Hij de Messias was, Want als de oversten der wereld dat geweten hadden, hadden ze Hem niet gekruisigd..

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 22:55

mohamed schreef:Wel, hier staat over Judas waar je boos over op mij bent.

'Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik hen in Uw Naam. Hen die U Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon van het verderf, opdat de Schrift vervuld wordt.' (Joh 17,12)

Maar God vond het vast vreselijk dat de schrift vervuld moest worden! ](*,)

Boerin schreef:Hij wist het vantevoren en had het op laten schrijven. Dat zegt mij niet dat Hij dat van eeuwigheid af wilde.

Aha en omdat het jou dat niet zegt is het ook niet zo. Nou ja, zulke solide argumentatie is geen kruid tegen gewassen. :-oo

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 22:57

mealybug schreef:Daarom zei Jezus ook al die tijd dat niemand moest weten dat Hij de Messias was, Want als de oversten der wereld dat geweten hadden, hadden ze Hem niet gekruisigd..

De mensen mochten het niet weten, want dan wilden ze Hem eerder kruisigen, denk ik en kon Hij niet vrijuit Zijn bediening doen. Ze probeerden Hem al een keer te stenigen, maar Zijn tijd was nog niet gekomen.
De duivel wist echt wel wie Hij was, dat riepen die demonen: ik weet wel wie Gij zijt, de Heilige Gods. Zijt Gij gekomen om ons voor de tijd te pijnigen? Hij was alleen zo slecht dat ie niet begreep dat God zo de wereld ging redden en dat hij Hem niet vast kon houden.
en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen
https://www.youtube.com/watch?v=VuGyQBEI8SE
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 23:04

mohamed schreef:Hebben we het nu al over Abraham? Wat sleep je er allemaal bij zeg? Als het Gods wil niet was dat Judas verloren ging, wiens wil was dat dan?

mealybug schreef:Ik maak onderscheid tussen de oude en de nieuwe bedeling.
Judas was een verrader en geloofde helemaal niet, hij had al eerder met de kas gesjoemeld etc.
En het goede komt niet tot je als je niet van het kwade wijkt.
Satan zal een makkie gehad hebben aan hem toen hij ''in hem voer'', niet wetende dat hij in de val liep en de aloude rechtszaak verloor.
Daarom zei Jezus ook al die tijd dat niemand moest weten dat Hij de Messias was, Want als de oversten der wereld dat geweten hadden, hadden ze Hem niet gekruisigd..

Vreemd dan dat Jezus zo boos was op Judas, want als de discipel er weinig tot niks aan kon doen waarom had hij dan beter nooit geboren kunnen worden?

'De Mensenzoon zal heengaan zoals over hem geschreven staat, maar wee de mens door wie de Mensenzoon uitgeleverd wordt: het zou beter voor hem zijn als hij nooit geboren was.' (Mat 26,24)

De duivel is toch uit de hemel gevallen en niet geboren?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 21 sep 2014 23:09

mohamed schreef:
De duivel is toch uit de hemel gevallen en niet geboren?


Ja en hij heeft horentjes en een sik.

Satan is een geestelijke macht, waartegen wij te strijden hebben, de ''aanklager''.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 23:23

mohamed schreef:
De duivel is toch uit de hemel gevallen en niet geboren?

mealybug schreef:Ja en hij heeft horentjes en een sik.

Satan is een geestelijke macht, waartegen wij te strijden hebben, de ''aanklager''.

Wablief?? Satan is een geest? (En geen stripfiguur?????[/sarcasme])

'Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest......opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.' (Rom 8,1+4)

Zijn christenen dan satanisten Mealybug? :roll:

'En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen.' (Rom 8,8)

De koning van Tyrus is volgens jullie de duivel die uit de hemel viel en we lezen:

'Mensenkind, zeg tegen de vorst van Tyrus: Zo zegt de Heere HEERE: Omdat uw hart hoogmoedig is geworden en u zegt: Ik ben God, ik zit op de zetel van God in het hart van de zeeën – terwijl u een mens bent en geen God – geeft u uw hart uit voor het hart van God.' (Ez 28,2)

De duivel is geen geest, maar aards, zo schreef Jakobus in niet mis te verstane bewoording (zou je denken):

'Wie is wijs en verstandig onder u? Laat hij uit zijn goede levenswandel zijn werken laten zien, in zachtmoedige wijsheid. Wanneer u echter bittere afgunst en eigenbelang in uw hart hebt, beroem u dan niet en lieg niet tegen de waarheid. Dat is niet de wijsheid die van boven komt, maar ze is aards, natuurlijk, duivels.' (Jak 3,13-15)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 23:29

mohamed schreef:Aha en omdat het jou dat niet zegt is het ook niet zo. Nou ja, zulke solide argumentatie is geen kruid tegen gewassen. :-oo

https://www.christiancourier.com/articl ... ray-christ
Maar als je liever Calvijn gelooft moet je dat zelf weten natuurlijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 23:33

mohamed schreef:
De koning van Tyrus is volgens jullie de duivel die uit de hemel viel en we lezen:

'Mensenkind, zeg tegen de vorst van Tyrus: Zo zegt de Heere HEERE: Omdat uw hart hoogmoedig is geworden en u zegt: Ik ben God, ik zit op de zetel van God in het hart van de zeeën – terwijl u een mens bent en geen God – geeft u uw hart uit voor het hart van God.' (Ez 28,2)

Dat is een mens en de koning van Tyrus (ander woordje), de macht die erachter zat, de beschuttende cherub is geen mens.
Jezus werd verzocht door de koning van Tyrus of door Zijn eigen vlees? De koning van Tyrus ging naar God bij Job? Wie was legioen?

Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht. 11 Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; 12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 23:39

Wat ik geloof is dat de gebeurtenissen zoals die beschreven staan in de bijbel precies zo moesten gebeuren als ze zijn gebeurd. Dat ze als een draaiboek werden voltrokken. Een soort waargebeurde film, met spelers die werden geleefd en zelf alleen in de illusie verkeerden dat ze een keuze kregen. Wél ben ik er van overtuigd dat deze mensen in een andere tijd geheel vrijwillig tot geloof waren gekomen en de ongelovigen evenmin tot geloof.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 23:40

mohamed schreef:Aha en omdat het jou dat niet zegt is het ook niet zo. Nou ja, zulke solide argumentatie is geen kruid tegen gewassen. :-oo

Boerin schreef:https://www.christiancourier.com/articles/742-was-judas-predestined-to-betray-christ
Maar als je liever Calvijn gelooft moet je dat zelf weten natuurlijk.

Calvijn? Ik weet niet wat die allemaal geloofde maar volgens mij was hij geen full pretrist. Dan nog eerder orthodoxe jood ;)

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 23:42

mohamed schreef:Wat ik geloof is dat de gebeurtenissen zoals die beschreven staan in de bijbel precies zo moesten gebeuren als ze zijn gebeurd. Dat ze als een draaiboek werden voltrokken. Een soort waargebeurde film, met spelers die werden geleefd en zelf alleen in de illusie verkeerden dat ze een keuze kregen. Wél ben ik er van overtuigd dat deze mensen in een andere tijd geheel vrijwillig tot geloof waren gekomen en de ongelovigen evenmin tot geloof.

Uitgezonderd degene die hen daaraan onderworpen heeft uiteraard, oftewel Christus.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 23:44

mohamed schreef:
De koning van Tyrus is volgens jullie de duivel die uit de hemel viel en we lezen:

'Mensenkind, zeg tegen de vorst van Tyrus: Zo zegt de Heere HEERE: Omdat uw hart hoogmoedig is geworden en u zegt: Ik ben God, ik zit op de zetel van God in het hart van de zeeën – terwijl u een mens bent en geen God – geeft u uw hart uit voor het hart van God.' (Ez 28,2)

Boerin schreef:Dat is een mens en de koning van Tyrus (ander woordje), de macht die erachter zat, de beschuttende cherub is geen mens.
Jezus werd verzocht door de koning van Tyrus of door Zijn eigen vlees? De koning van Tyrus ging naar God bij Job? Wie was legioen?

Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht. 11 Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; 12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Dus volgens jou is de koning van Tyrus iemand anders dan de vorst van Tyrus? Begrijp ik dat nou goed?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten