Arminius versus Gomarus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2014 22:05

Mealybug, de gelijkenis waar jij naar verwijst gaat volgens mij over Jezus en is inderdaad een voorbeeld van zelf tot geloof komen. Doch in Romeinen 9 zet Paulus de uitverkiezingsleer uiteen.

9 Want dit is het woord van de belofte: Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen, maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.
11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –
12 werd tot haar gezegd: De meerdere zal de mindere dienen.
13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Volstrekt niet!
15 Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

Naar mijn mening verhaalt de bijbel over uitverkorenen en over mensen die zelf tot geloof kwamen. De discipelen zijn misschien wel een combinatie van beide, want ze waren allen in het reine met hun gewetens.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 20 sep 2014 23:31

mohamed schreef:Mealybug, de gelijkenis waar jij naar verwijst gaat volgens mij over Jezus en is inderdaad een voorbeeld van zelf tot geloof komen. Doch in Romeinen 9 zet Paulus de uitverkiezingsleer uiteen.

9 Want dit is het woord van de belofte: Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen, maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.
11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –
12 werd tot haar gezegd: De meerdere zal de mindere dienen.
13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Volstrekt niet!
15 Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

Naar mijn mening verhaalt de bijbel over uitverkorenen en over mensen die zelf tot geloof kwamen. De discipelen zijn misschien wel een combinatie van beide, want ze waren allen in het reine met hun gewetens.


Romeinen 9 verhaalt over de ontferming over een volk (heidenen) wat nooit Zijn volk was.
Uit Rebekka kwamen niet zozeer 2 zonen, maar 2 volkeren voort.
Het OT moet open, wanneer Rom 9 gelezen wordt.
Paulus benadrukt hier het genade karakter van God's verkiezing.

''22 En is het niet zo dat God, omdat Hij Zijn toorn wilde bewijzen en Zijn macht bekendmaken, met veel geduld de voorwerpen van Zijn toorn, voor het verderf gereedgemaakt, verdragen heeft?
23 En dat met het doel om de rijkdom van Zijn heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van Zijn ontferming, die Hij van tevoren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.''...
30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: dat de heidenen, die geen gerechtigheid hebben nagejaagd, gerechtigheid verkregen hebben, gerechtigheid echter die uit het geloof is.
31 Maar Israël, dat de wet van de gerechtigheid najaagde, is aan de wet van de gerechtigheid niet toegekomen.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2014 23:35

mohamed schreef:Mealybug, de gelijkenis waar jij naar verwijst gaat volgens mij over Jezus en is inderdaad een voorbeeld van zelf tot geloof komen. Doch in Romeinen 9 zet Paulus de uitverkiezingsleer uiteen.

9 Want dit is het woord van de belofte: Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen, maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.
11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –
12 werd tot haar gezegd: De meerdere zal de mindere dienen.
13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Volstrekt niet!
15 Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

Naar mijn mening verhaalt de bijbel over uitverkorenen en over mensen die zelf tot geloof kwamen. De discipelen zijn misschien wel een combinatie van beide, want ze waren allen in het reine met hun gewetens.

mealybug schreef:Romeinen 9 verhaalt over de ontferming over een volk (heidenen) wat nooit Zijn volk was.
Uit Rebekka kwamen niet zozeer 2 zonen, maar 2 volkeren voort.
Het OT moet open, wanneer Rom 9 gelezen wordt.
Paulus benadrukt hier het genade karakter van God's verkiezing.

''22 En is het niet zo dat God, omdat Hij Zijn toorn wilde bewijzen en Zijn macht bekendmaken, met veel geduld de voorwerpen van Zijn toorn, voor het verderf gereedgemaakt, verdragen heeft?
23 En dat met het doel om de rijkdom van Zijn heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van Zijn ontferming, die Hij van tevoren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.''...
30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: dat de heidenen, die geen gerechtigheid hebben nagejaagd, gerechtigheid verkregen hebben, gerechtigheid echter die uit het geloof is.
31 Maar Israël, dat de wet van de gerechtigheid najaagde, is aan de wet van de gerechtigheid niet toegekomen.

Het OT moet altijd open wanneer het NT gelezen wordt. Nog voordat Ezau iets gedaan had haatte God hem staat er, dat is je reinste uitverkiezing of je het nou leuk vindt of niet. Laat de wens niet de vader van de gedachte worden.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 21 sep 2014 08:52

mohamed schreef:Het OT moet altijd open wanneer het NT gelezen wordt. Nog voordat Ezau iets gedaan had haatte God hem staat er, dat is je reinste uitverkiezing of je het nou leuk vindt of niet. Laat de wens niet de vader van de gedachte worden.


''Wie niet haat zijn vader en/of moeder en Mij volgt'' etc, vat je toch ook niet op dezelfde manier op?
God werkte in het OT en met Israel heel anders dan nu, met alle mensen.

Paulus woorden tot de heidenen:
''22 En Paulus, die midden op de Areopagus stond, zei: Mannen van Athene! Ik merk dat u in alle opzichten zeer godsdienstig bent.
23 Want toen ik de stad doorging en uw heiligdommen bekeek, trof ik ook een altaar aan waarop het opschrift stond: AAN EEN ONBEKENDE GOD. Deze dan, Die u dient zonder dat u Hem kent, verkondig ik u.
24 De God Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is, Deze, Die een Heere van de hemel en van de aarde is, woont niet in tempels die met handen gemaakt zijn.
25 Hij wordt ook door mensenhanden niet gediend alsof Hij iets nodig heeft, omdat Hij Zelf aan allen het leven, de adem en alle dingen geeft.
26 En Hij maakte uit één bloed heel het menselijke geslacht om op heel de aardbodem te wonen; en Hij heeft de hun van tevoren toegemeten tijden bepaald, en de grenzen van hun woongebied,(maar niet hun geloof, dus)
27 opdat zij de Heere zouden zoeken, of zij Hem misschien al tastend zouden mogen vinden, hoewel Hij niet ver is van ieder van ons.OPDAT! en wederom een duidelijke tekst wat betreft de mens die Hem moet zoeken ipv andersom)
28 Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en bestaan wij; zoals ook enkele van uw dichters gezegd hebben: Want wij zijn ook van Zijn geslacht.
29 Wij nu, die van Gods geslacht zijn, moeten niet denken dat de Godheid gelijk is aan goud, zilver of steen, een product van de kunstzinnigheid en gedachten van een mens.
30 God dan verkondigt, met voorbijzien van de tijden van de onwetendheid, nu overal aan alle mensen dat zij zich moeten bekeren,
31 en wel omdat Hij een dag vastgesteld heeft, waarop Hij de wereld rechtvaardig zal oordelen door een Man Die Hij daartoe aangesteld heeft. Daarvan heeft Hij aan allen het bewijs geleverd door Hem uit de doden te doen opstaan.''

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 09:32

Tja, christenen geloven ook dat Adam een keus had (best vreemd voor refo's vind ik, want normaal is alles uitverkiezing) om deze en vele andere redenen noem ik me geen christen meer want ik geloof nagenoeg niks van wat jullie voor waar aannemen. Het heeft ook geen zin weer te beginnen over de boom van kennis die uitgerekend in het midden van het hof stond. Als je het niet ziet, zie je het niet. Dan geloof je toch dat Adam een keus had?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor benefietdiner » 21 sep 2014 14:14

benefietdiner schreef: Hoe beleven Gomaristen mensen zoals elbert, dat God voor hen kiest?
Ik beleef helemaal niet dat God voor mij al gekozen heeft.
elbert schreef: Hoe beleef ik dit? Allereerst dat zowel het heil, als hoe dit heil me toegeëigend wordt (nl. door het geloof) niet van mijzelf komt, maar van God. Het heil komt van God de Vader die mij al van eeuwigheid op het oog had, God de Zoon die voor mij gekomen, geleden, gestorven en opgestaan is en God de Heilige Geest die mijn hart verandert en vervult. Hem komt alle eer toe. Bovendien troost het me dat Hij me al van eeuwigheid in Zijn Zoon op het oog had en dat Hij daarbij niet naar mijn prestaties (ook niet mijn gelovige prestaties) keek, maar enkel naar Zijn Zoon. Dat ik geloof, is daarbij de verbinding die God met mij legt en de weg waarin ik mag antwoorden op Zijn liefde.
Tja… het komt op mij theoretisch over. Ik wil op de theorie die je stelt (alles komt van God) niets af doen want het is een grondbeginsel maar voor mij geen praxis. Zoals ik zei het zo niet te beleven.… nu ja…… de laatste zin die je stelt en zegt: ‘Dat ik geloof,’ maar je bent zo bang voor de Arminiaan dat je direct acht de komma van ‘dat ik geloof’ zegt dat dat geloof bij God vandaan komt. En toch mag je in het laatste stukje van die zelfde regel weer zeggen ‘ik mag antwoorden’ en weer ben je bang voor de Arminiaan want als laatste zeg je dat het wel ‘Zijn liefde’ was.

De theorie moet de rode draad van de praktijk duidelijk maken. Door de abstractheid van theorie is moeilijk om de praktische toepassing ervan in te schatten. Zo is het niet moeilijk om bijvoorbeeld te beschrijven hoe je moet autorijden, de theorie, maar om vanaf de theorie de praktijk te realiseren is iets heel anders. Deze scheiding tussen theorie en praktijk wordt in grote mate veroorzaakt door het feit dat veel van onze praktijkhandelingen niet beschrijf baar zijn. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om te leren vliegen vanaf papier. Wij moeten ook niet gaan handelen met zaken die God van te voren geweten heeft (uitverkiezing) voor God is er geen tijd. Daarom mag een mens zeggen ik geloof in Jezus terwijl in de diepste zin dat geloof gewerkt wordt door God Geest. Ook mag je zeggen aan Zijn liefde te beantwoorden terwijl God die verbinding ten diepste in je hart legt.
Mijn geloofsbeleving zijn dus gericht op de empirisch resultaten van het leven ofwel is de theoretische basis te complex om tot een blij en opgewekt geloofsleven te komen.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor learsi » 21 sep 2014 15:36

Boerin schreef:Die uitverkiezingstheologie klopt niet en mensen kunnen naar de hel gaan als wij denken dat God het allemaal Zelf wel doet en ons niet nodig heeft als Lichaam om doorheen te werken. Lester Sumrall kreeg een beeld kreeg van God. Hij zag massa's mensen naar de hel gaan en God zei: Dat is wat er gebeurt als jij niet tot ze gaat preken. Dat was zijn roeping.
Ez. 33:8 Als Ik tot de goddeloze zeg: Goddeloze, gij zult zeker sterven, – maar gij spreekt niet om de goddeloze te waarschuwen voor zijn weg, dan zal die goddeloze in zijn eigen ongerechtigheid sterven, maar van zijn bloed zal Ik u rekenschap vragen.


Uitverkiezing en evangelie verkondiging horen juist bij elkaar.
Door middel van de evangelie verkondiging (roeping) komt de uitverkiezing tot stand.
Gedachten als "dan hoeft het evangelie ook niet meer verkondigd te worden" komen voort uit een natuurlijk (onwedergeboren) hart dat het verband tussen deze twee niet verstaat.

m.b.t. Lester Sumrall de volgende link:



https://discernmentministriesinternatio ... r-sumrall/

Boerin schreef:Je uitverkiezing moet je zelf bevestigen.
1 Petrus
Want als deze dingen bij u aanwezig zijn en overvloedig worden, laten zij u niet zonder werk of vrucht voor de kennis van onze Here Jezus Christus. 9 Want bij wie zij niet zijn, die is verblind in zijn bijziendheid, daar hij de reiniging van zijn vroegere zonden heeft vergeten. 10 Beijvert u daarom des te meer, broeders, om uw roeping en verkiezing te bevestigen; want als gij dit doet, zult gij nimmer struikelen. 11 Want zó zal u rijkelijk worden verleend de toegang tot het eeuwige Koninkrijk van onze Here en Heiland, Jezus Christus.


Kijk, daar staat roeping en verkiezing gewoon direct bij elkaar genoemd.
Er is dus verband tussen.
Daarom heeft Petrus het ook niet alleen over het vastmaken van de verkiezing. Hij zegt: "broeders benaarstig u te meer , om uw roeping en verkiezing vast te maken.
Is een natuurlijk (onwedergeboren) mens daartoe in staat?
Is dat iets dat ik helemaal alleen zelf moet doen?
Wat is het verband met bijv. 2Kor1:21, waar er gezegd wordt dat het God is die ons bevestigt in Christus.
Is er verband met de oproep van de apostel dat we onszelf moeten onderzoeken of we in het geloof zijn?
En hoe doe ik dat?
Mijn roeping en verkiezing vast maken?

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor learsi » 21 sep 2014 15:51

naamloos schreef:Hoe kom je in Hem? Door bekering en geloof, niet door verkiezing.
God is alwetend en staat buiten de tijd. Hij weet dus precies wie er gaan geloven en wie niet.
Allen die zich bekeren en (gaan) geloven, zijn in Hem uitverkoren.
En iemand die niet in Jezus gelooft en zich niet bekeren wil, kan dat niemand anders verwijten dan zichzelf.


Je komt niet in Hem door bekering en geloof dat opkomt uit de natuurlijke mens.
Geloof wordt uit God geboren.
Niet uit de natuurlijke mens.
Wat uit het vlees is dat is vlees.
De natuurlijke mens heeft geen geest en leven in zich.
In de natuurlijke mens komen geest en leven door de woorden die Christus tot die natuurlijke mens spreekt.
Die woorden zijn geest en leven.
Die roepen te voorschijn wat niet in de natuurlijke mens is.
Hij schept dus door Zijn woorden het geloof in een natuurlijk mens.
Natuurlijk als we zijn hebben wij allen het dus te verwachten van het spreken van de Zoon van God.
Daardoor ontstaat er geloof in de mens.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor learsi » 21 sep 2014 17:05

naamloos schreef:En God heeft zijn genade geheel soeverein aangeboden aan alle mensen, Titus 2:11:
NBV Gods genade is openbaar geworden tot redding van alle mensen.
HSV Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen,
NBG51 Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen,


Hier neem je dus 1 tekst uit een rijtje, iets wat je in een van je vorige posts vond dat voor noch tegenstander kon doen :D

Die tekst zegt dat de zaligmakende genade van God verschenen is aan alle mensen.
Uiteindelijk kunnen daarom alle mensen (verkondig in de gehele wereld) kennis nemen van het sterven van Christus voor zondaren.
Dit zegt echter niets over het feit of natuurlijke mensen (vijanden van God!) in staat zijn deze genade aan te nemen.
Andere teksten in het Woord maken dat duidelijk.

naamloos schreef:Heel triest voor degenen die niet bij het uitverkoren cluppie horen.
Ze hebben er niet om gevraagd om geboren te worden, ze zitten buiten hun schuld met een geërfde zondige natuur opgescheept.
Alleen het simpele feit dat ze bestaan is reden genoeg om in de hel te belanden.
En omdat er ook nog eens uit komt wat erin zit (zonden vanuit de zondige natuur) wordt de hel nog heter opgestookt.
En als klap op de vuurpijl: bij het oordeel verwijt God hen ook nog even gebrek aan geloof, waarvan hij zelf besloten heeft om hen dat niet te geven.

Sorry Lears, dit is geen blijde boodschap. Dit is een beeld van God is niet wat ik in de bijbel vind, gelukkig :!:


Niemand behoort van nature tot "het uitverkoren cluppie".
En niemand weet of hij ertoe zal gaan behoren.

Verder merk ik dat je moeite hebt met de gevolgen van Adams val voor zijn nageslacht, zoals die in OT en NT beschreven staan.
Wij zijn in Gods ogen voor onze zonden even verantwoordelijk als Adam, ook al verkeren wij in een geheel andere situatie dan Adam in het paradijs.

Daarom staat er in Joh3:18 ook:......."maar die niet gelooft is alrede veroordeeld, dewijl hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God........ze hebben de duisternis liever gehad dan het licht, want hun werken waren boos....."

.....Die niet gelooft is alrede veroordeeld...........

Een harde boodschap voor de natuurlijke mens, maar wel de waarheid.

Er valt meer over te zeggen, maar ik houd het hier even bij.

h.g.
Learsi

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Julian Brasser » 21 sep 2014 17:46

benefietdiner schreef:...
elbert schreef: ...
benefietdiner schreef:Tja… het komt op mij theoretisch over. Ik wil op de theorie die je stelt (alles komt van God) niets af doen want het is een grondbeginsel maar voor mij geen praxis. Zoals ik zei het zo niet te beleven.… nu ja…… de laatste zin die je stelt en zegt: ‘Dat ik geloof,’ maar je bent zo bang voor de Arminiaan dat je direct acht de komma van ‘dat ik geloof’ zegt dat dat geloof bij God vandaan komt. En toch mag je in het laatste stukje van die zelfde regel weer zeggen ‘ik mag antwoorden’ en weer ben je bang voor de Arminiaan want als laatste zeg je dat het wel ‘Zijn liefde’ was.

De theorie moet de rode draad van de praktijk duidelijk maken. Door de abstractheid van theorie is moeilijk om de praktische toepassing ervan in te schatten. Zo is het niet moeilijk om bijvoorbeeld te beschrijven hoe je moet autorijden, de theorie, maar om vanaf de theorie de praktijk te realiseren is iets heel anders. Deze scheiding tussen theorie en praktijk wordt in grote mate veroorzaakt door het feit dat veel van onze praktijkhandelingen niet beschrijf baar zijn. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om te leren vliegen vanaf papier. Wij moeten ook niet gaan handelen met zaken die God van te voren geweten heeft (uitverkiezing) voor God is er geen tijd. Daarom mag een mens zeggen ik geloof in Jezus terwijl in de diepste zin dat geloof gewerkt wordt door God Geest. Ook mag je zeggen aan Zijn liefde te beantwoorden terwijl God die verbinding ten diepste in je hart legt.
Mijn geloofsbeleving zijn dus gericht op de empirisch resultaten van het leven ofwel is de theoretische basis te complex om tot een blij en opgewekt geloofsleven te komen.


Mooi gezegd van dat de theoretische basis te complex is om tot een blij en opgewekt geloofsleven te komen!

Als je een theorie wil opstellen over de leer tot de zaligheid, dan moet dat een theorie worden waarin de volgende dingen verwerkt zitten:
- Gods voorkennis
- Dat wij uitverkoren zijn
- Romeinen 3
- Romeinen 7&8
- Jezus radicale woorden: "wie mij wil volgen en niet haat zijn vader en moeder en broeder en zuster, die kan mijn discipel niet zijn"
- andere dingen waarover in het verleden veel discussie over is ontstaan.

Vervolgens moet je ook nog een afgeleide theorie over dit alles opstellen, namelijk: hoe Gods uitverkorenen dit beleven. Dan krijg je dus zinnetjes als "deze wetenschap leidt niet tot (bijv. veronachtzaming in het gebruik van de genademiddelen), maar juist tot een vuriger (bijv. verlangen), en daarom zien Gods uitverkoren uit naar die dag dat alles (bijv. anders zal worden en Gods eer herstelt wordt).

Volgens mij is het opstellen van zo'n theorie en een afgeleide theorie daarvan, veel te 'soldaten-achtig':
De commandant roept: "Geeft acht!" en de soldaten gaan tegelijk strak in de houding staan, geheel hoe het volgens papier ook moet.
Op dezelfde wijze proberen kerkgangers zo goed mogelijk mee te doen met wat de dominee zegt, een paar voorbeelden zijn:
- als de dominee het heeft over 'Gods genademiddelen niet verachten', dan nemen ze zich voor om dat dan ook niet te doen.
- als de dominee het heeft over 'een vurig verlangen en een groot uitzien naar die Grote Dag", dan nemen zich zich voor om dat gevoel in zichzelf op te wekken (maar het komt niet tot een oprecht geloofsleven)

Zoals gezegd (en tevens wat ik wil onderstrepen): Mooi gezegd van dat de theoretische basis te complex is om tot een blij en opgewekt geloofsleven te komen!

Als je tot een blij en opgewekt geloofsleven wil komen, moet je de gedachtegang van het Nieuwe Testament overnemen (namelijk overnemen waar het Nieuwe Testament toe aanspoort), namelijk (bijvoorbeeld) door te doen wat in mijn onderschrift staat.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 21 sep 2014 18:01

learsi schreef:In de natuurlijke mens komen geest en leven door de woorden die Christus tot die natuurlijke mens spreekt.
Die woorden zijn geest en leven.
Die roepen te voorschijn wat niet in de natuurlijke mens is.
Hij schept dus door Zijn woorden het geloof in een natuurlijk mens.
Natuurlijk als we zijn hebben wij allen het dus te verwachten van het spreken van de Zoon van God.
Daardoor ontstaat er geloof in de mens.

h.g.
Learsi


Wat brengt je ertoe om de meesten hier, die gelovig zijn, tot de fysieke mens te rekenen ipv de geestelijke mens?
Zou je ook nog op mijn vorige reactie op jou willen reageren?
Dank je.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor learsi » 21 sep 2014 18:33

mealybug schreef:Nu moet die mens natuurlijk wel beginnen met het lezen van dat Woord.
De Heere Zelf zorgt er dan ook voor dat ze gaan lezen. Hij trekt hen tot en in dat Woord. Dat is Zijn genade..
Een vader vraagt gehoorzaamheid aan zijn kinderen, hij bepaalt het niet.
Wiens geloof uit God geboren is, zulken is Hij tot een Vader en die kastijdt Hij. Want Hioj heeft hen lief. En Hij geselt een iedere zoon die Hij aanneemt. En indien de kastijding verdragen wordt, dan gedraagt God Zich jegens u als zonen. want wat zoon is er die de vader niet kastijdt? Maar indien gij zonder kastijding zijt welke allen (de zonen) deelachtig zijn geworden, zo zijt gij bastaarden en niet zonen (zie Hebr.12) Dus enkel door de kastijding van de Heere komt er gehoorzaamheid in de gelovige. De kastijding is noodzakelijk en Gods werk
De verloren zoon ging ook terug naar zijn vader, maar volgens jouw zoekt God de mens ipv dat de mens gehoor geeft aan Zijn oproep om Hem te zoeken.
Uit God geboren, zoekt de mens God.
Waar baseer je je standpunt op dat God selectief genade uitdeelt?
Noch desgenen die wil noch desgenen die loopt.
Wordt niet iedereen genodigd, die het maar wil horen, omdat de bruiloftzaal vol moet worden?
De natuurlijke mens is een vijand van God en wil van hartvernieuwende genade niets weten totdat hij uit God geboren is.


NB lees en herlees wat Elbert op pagina 6 schreef.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor learsi » 21 sep 2014 19:07

mealybug schreef:
Wat brengt je ertoe om de meesten hier, die gelovig zijn, tot de fysieke mens te rekenen ipv de geestelijke mens?
Zou je ook nog op mijn vorige reactie op jou willen reageren?
Dank je.


Ik zeg enkel wat ik uit het Woord leer.
Het gaat mij er niet om, om tegen die en die te zeggen dat hij niet zou geloven.
Ik kom naar eer en geweten op voor wat het woord leert.
Als er geloof ontstaat in de natuurlijke mens, dan is dat enkel mogelijk door God Zelf.
Dat leert het geschreven Woord.
Die dat ontkent en de mens een vrije wil toedicht, alsof de natuurlijke mens uit zichzelf gelooft in de Naam van de Zoon van God, ontkent toch dat het trekken van de Vader noodzakelijk is om tot de Zoon te komen? Die ontkent "gewoon" een stukje uit Gods Woord.
Die zal zich af moeten vragen, hoe het komt dat hij het met dat stukje van het Woord niet eens is.
Ons verduisterde verstand is niet 1 2 3 een verlicht verstand.
Ik ken dat uit eigen ervaring.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 21 sep 2014 19:26

learsi schreef:Mealybug:Wordt niet iedereen genodigd, die het maar wil horen, omdat de bruiloftzaal vol moet worden?

Learsi:
De natuurlijke mens is een vijand van God en wil van hartvernieuwende genade niets weten totdat hij uit God geboren is.


h.g.
Learsi[/quote]
1 Timoteüs 2:3-4 en 2 Petrus 3:9 .
Schokkend eigenlijk dat wat Calvijn nog huiveringwekkend noemde, (vreemd genoeg zeggen andere gereformeerden juist (terecht) hoop te putten uit de "uitverkiezing") nu algemeen en passief geaccepteerd wordt als excuus dat als God het geloof schenkt, Hij ook de auteur zou zijn van ongeloof.
(wat mijns inziens totaal onmogelijk is want God is liefde, goddelijke liefde, welke zo goed is en alomvattend, dat menselijke liefde er nauwelijks mee vergeleken kan worden)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 19:53

mealybug schreef:1 Timoteüs 2:3-4

en vers 1
Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, 2 voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. 3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. 5 Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, 6 die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen

Als God enkelen had uitverkoren om behouden te worden had er moeten staan: Ik vermaan u voorbede te doen voor de uitverkorenen, Jezus heeft Zich als losprijs gegeven voor de uitverkorenen, God wil dat alle uitverkorenen behouden worden en de rest niet. Die haat Hij en wil Hij niet in de hemel hebben.
Esau was alleen niet uitverkoren om in de lijn van de Messias te zitten. Hij maakte het later goed met Jacob, hij was alleen z'n eerstgeboorterecht kwijt. Ik zie nergens dat ie verloren is gegaan. Hij zou alleen als oudste de jongste dienen.
http://www.xenos.org/teachings/?teaching=133
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten

cron