Arminius versus Gomarus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 20:14

Als je niet gelooft in de uitverkiezing waarom dan wel in profetieën? Ik vind het niet logisch, totaal niet.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 20:25

mohamed schreef:Als je niet gelooft in de uitverkiezing waarom dan wel in profetieën? Ik vind het niet logisch, totaal niet.

Ik geloof in uitverkiezing van de joden voor een taak, redding van de rest, uitverkiezing van Jakob om vanuit hem de Messias geboren te doen worden.
Ik begrijp niet hoe iemand kan denken dat God iemand voorbestemt om naar de hel te gaan, want als hij er voorbestemt om naar de hemel te gaan, is dat dus de consequentie ervan. Er staat dat de hel is bereid voor de duivel en zijn demonen, vanaf het begin nooit voor mensen. Wat mij betreft is dus Calvijn z'n theologie debunked.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 20:29

mohamed schreef:Als je niet gelooft in de uitverkiezing waarom dan wel in profetieën? Ik vind het niet logisch, totaal niet.

Boerin schreef:Ik geloof in uitverkiezing van de joden voor een taak, redding van de rest, uitverkiezing van Jakob om vanuit hem de Messias geboren te doen worden.

Ja, dat zeg ik dat is uitverkiezing. :-k
Boerin schreef:Ik begrijp niet hoe iemand kan denken dat God iemand voorbestemt om naar de hel te gaan, want als hij er voorbestemt om naar de hemel te gaan, is dat dus de consequentie ervan. Er staat dat de hel is bereid voor de duivel en zijn demonen, vanaf het begin nooit voor mensen. Wat mij betreft is dus Calvijn z'n theologie debunked.

Calvijn heb ik het niet over, maar wat mij betreft mag je nog wel eens gaan lezen wat er over Judas Iskariot staat geschreven, want die was toch echt bestemd om verloren te gaan en werd een duivel genoemd. Denk dat je nog e.e.a. uit te zoeken hebt.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 20:43

Dat God iets vantevoren wist wil niet zeggen dat het Zijn wil was. Anders heeft niemand vrije wil en Adam inderdaad ook niet en kan God alles aangerekend worden.
http://www.jesus-is-savior.com/False%20 ... arthur.htm
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 20:54

Boerin schreef:Dat God iets vantevoren wist wil niet zeggen dat het Zijn wil was. Anders heeft niemand vrije wil en Adam inderdaad ook niet en kan God alles aangerekend worden.
http://www.jesus-is-savior.com/False%20 ... arthur.htm

Goh, ik denk niet dat ik het daar mee eens kan zijn.

'Hij liep nog een stukje verder, knielde toen en bad diep voorovergebogen: ‘Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan mij voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals u het wilt.’' (Matteüs 26,39)

Volgens jou moet die beker wel aan Christus zijn voorbijgegaan dan. ;)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 21 sep 2014 21:21

mohamed schreef:Goh, ik denk niet dat ik het daar mee eens kan zijn.

'Hij liep nog een stukje verder, knielde toen en bad diep voorovergebogen: ‘Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan mij voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals u het wilt.’' (Matteüs 26,39)

Volgens jou moet die beker wel aan Christus zijn voorbijgegaan dan. ;)

Nee, Jezus gehoorzaamde.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 21:26

mohamed schreef:Goh, ik denk niet dat ik het daar mee eens kan zijn.

'Hij liep nog een stukje verder, knielde toen en bad diep voorovergebogen: ‘Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan mij voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals u het wilt.’' (Matteüs 26,39)

Volgens jou moet die beker wel aan Christus zijn voorbijgegaan dan. ;)

mealybug schreef:Nee, Jezus gehoorzaamde.

Daar gaat niet om, Boerin beweerde dat het niet Gods wil was dat Judas verloren ging en dat heb ik duidelijk weerlegd. Het was de wil van de Vader dat Jezus zou sterven voor de zonde, dus was het de wil van de Vader dat hij werd uitgeleverd en daarom deed Judas wat hij moest doen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 21 sep 2014 21:47

mohamed schreef:

Daar gaat niet om, Boerin beweerde dat het niet Gods wil was dat Judas verloren ging en dat heb ik duidelijk weerlegd. Het was de wil van de Vader dat Jezus zou sterven voor de zonde, dus was het de wil van de Vader dat hij werd uitgeleverd en daarom deed Judas wat hij moest doen.


Dat was in de tijd dat het Offer nog niet gebracht was en Jezus taak nog niet volbracht.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 21:55

mohamed schreef:Daar gaat niet om, Boerin beweerde dat het niet Gods wil was dat Judas verloren ging en dat heb ik duidelijk weerlegd. Het was de wil van de Vader dat Jezus zou sterven voor de zonde, dus was het de wil van de Vader dat hij werd uitgeleverd en daarom deed Judas wat hij moest doen.

mealybug schreef:Dat was in de tijd dat het Offer nog niet gebracht was en Jezus taak nog niet volbracht.

Nou en? Is het daardoor soms minder waar?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 21 sep 2014 22:08

mohamed schreef:Dat was in de tijd dat het Offer nog niet gebracht was en Jezus taak nog niet volbracht.

Nou en? Is het daardoor soms minder waar?[/quote]

ABRAHAMS BELONING VOOR ZIJN GELOOF WAS RIJKDOM EN VEEL VEE.
De gemeente werd vervolging en ellende in het vooruitzicht gesteld.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 22:11

Hebben we het nu al over Abraham? Wat sleep je er allemaal bij zeg? Als het Gods wil niet was dat Judas verloren ging, wiens wil was dat dan?
Laatst gewijzigd door mohamed op 21 sep 2014 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 22:11

mohamed schreef:Daar gaat niet om, Boerin beweerde dat het niet Gods wil was dat Judas verloren ging en dat heb ik duidelijk weerlegd. Het was de wil van de Vader dat Jezus zou sterven voor de zonde, dus was het de wil van de Vader dat hij werd uitgeleverd en daarom deed Judas wat hij moest doen.

Alsof Hij niet vermoord zou zijn zonder Judas. God wilde dus dat Judas Hem ging verraden? Leuke God.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 22:13

mohamed schreef:Hebben we het nu al over Abraham? Wat sleep je er allemaal bij zeg? Als het Gods wil niet was dat Judas verloren ging, wiens wil was dat dan?

Van de duivel, wie anders zou er lol in hebben als er iemand verloren gaat. Ik hoorde dat kreng laatst op een youtube filmpje. Ze vroegen 'm waarom ie dat deed. Het antwoord was: it gives me pleasure.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2014 22:15

Ik zeg niet dat het God een sadist is die er van genoot dat Judas verloren ging, maar dat het noodzakelijk was dat iemand de Messias moest uitleveren en in die zin was het Gods wil dat Judas verloren ging. Nogal een nuance verschil lijkt mij.
Laatst gewijzigd door mohamed op 21 sep 2014 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor naamloos » 21 sep 2014 22:16

mealybug schreef:Wat brengt je ertoe om de meesten hier, die gelovig zijn, tot de fysieke mens te rekenen ipv de geestelijke mens?
learsi schreef:Ik zeg enkel wat ik uit het Woord leer.
Het gaat mij er niet om, om tegen die en die te zeggen dat hij niet zou geloven.
Ik kom naar eer en geweten op voor wat het woord leert.
Als er geloof ontstaat in de natuurlijke mens, dan is dat enkel mogelijk door God Zelf.
Dat leert het geschreven Woord.
Die dat ontkent en de mens een vrije wil toedicht, alsof de natuurlijke mens uit zichzelf gelooft in de Naam van de Zoon van God, ontkent toch dat het trekken van de Vader noodzakelijk is om tot de Zoon te komen? Die ontkent "gewoon" een stukje uit Gods Woord.
Die zal zich af moeten vragen, hoe het komt dat hij het met dat stukje van het Woord niet eens is.
Nee hoor, wij ontkennen dat trekken in tgeheel niet.
Wie tot Jezus komt is ermee opgehouden zn hart te verharden en de H.G. te weerstaan in zijn trekken.

En Ik, als Ik van de aarde verhoogd ben, zal allen naar Mij toe trekken.

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/calvinisme.pdf

P.S. Je noemt iemand die jouw visie niet deelt wel een natuurlijk mens :-k :-k :-k
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten